THEPOWERGAME
Βρισκόμαστε στο κατώφλι των πανελλαδικών εξετάσεων για ακόμα μία φορά με πλήθος ποικίλων συναισθημάτων που τις συνοδεύουν. Για την ξέφρενη κούρσα για παιδιά και γονείς που η συναισθηματική επένδυση της αρχίζει σχεδόν από τη γέννηση του παιδιού μιλάει στο powergame.gr η Ευγενία Παπαχρηστοπούλου, Ψυχολόγος-Κλινική Νευροψυχολόγος.
Τι σηματοδοτούν οι πανελλαδικές εξετάσεις για παιδιά και γονείς;
Όνειρα, ελπίδες, προσδοκίες και μακρόχρονη προετοιμασία υλική και ψυχολογική. Κόπος από γονείς και παιδιά, ματαιώσεις, συγκρούσεις και έκφραση θετικών και αρνητικών συναισθημάτων που εναλλάσσονται. Και το αγωνιώδες ερώτημα κυριαρχεί: «Θα πετύχω;» ή «Θα πετύχει το παιδί μου;».
Τι ακριβώς όμως σημαίνει επιτυχία και πως αυτή συνδέεται στο μυαλό του κάθε παιδιού και κάθε γονέα; Συμβαδίζουν αυτές οι υποκειμενικές αντιλήψεις της επιτυχίας; Και αν επιτευχθεί ο πολυπόθητος στόχος, υπάρχει ικανοποίηση; Μπορεί αυτή η προετοιμασία και η επένδυση τόσων χρόνων να ευοδωθεί με την επιτυχή είσοδο σε μια σχολή; Η αίσθηση της επιτυχίας ολοκληρώνεται με την είσοδο αυτή;
Σε μεγάλο βαθμό έχει συνδεθεί η επιτυχία με την ακαδημαϊκή επίτευξη σύμφωνα με τις κοινωνικές νόρμες και επιδιώξεις. Οι γονείς ονειρεύονται και επιδιώκουν και θέτουν ως στόχο ζωής την επιστημονική κατάρτιση των παιδιών και την κατάκτηση κάποιου ακαδημαϊκού τίτλου. Κάποιοι συνδέουν την προσωπική τους επιτυχία με την επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών τους. Σε αυτό όμως το μακρόχρονο ταξίδι παραβλέπεται συχνά ένα σημαντικό συστατικό ζωής: η ευτυχία. Πολύ συχνά συγχέεται και συνυφαίνεται με την επιτυχία. Και πολύ συχνά στο βωμό της επιτυχίας θυσιάζεται η ευτυχία.
Όμως, ενώ η κοινωνία με τη σειρά της συντηρεί ένα σύστημα παραγωγής για την ανάπτυξη και τη συνοχή της, είναι σημαντικό να μην παραγκωνίζεται ο παράγοντας στον οποίο στηρίζεται και αυτός είναι ο κάθε άνθρωπος με τις δυνατότητες, αδυναμίες και τα συναισθήματά του.
Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε τώρα στο κατώφλι των Πανελληνίων και πριν ακριβώς ξεκινήσουν τι συνιστά επιτυχία, τι αποτυχία και πόσο αυτές οι έννοιες συνδέονται με τη ζωή των παιδιών; Το επιθυμητό για τον καθένα αποτέλεσμα στις Πανελλήνιες δεν είναι συνώνυμο με την επιτυχία. Με τον ίδιο τρόπο αποτυχία δεν είναι ένα μη επιθυμητό αποτέλεσμα από γονείς και μαθητές. Μία μη αναμενόμενη έκβαση δε σηματοδοτεί αρνητική εξέλιξη στη ζωή. Αντίθετα, θα πρέπει να σημαίνει ενεργοποίηση για εξεύρεση εναλλακτικών που θα δώσουν στον έφηβο τα εφόδια για να εξελιχθεί. Και η εξέλιξη έρχεται μέσα από την αναγνώριση των συναισθημάτων, την επεξεργασία τους, τη βαθιά κατανόησή τους και τέλος τη διαχείρισή τους.
Με τους γονείς τι συμβαίνει;
Οι γονείς συχνά αγωνιούν: «Πως να βοηθήσω το παιδί μου σε αυτήν την πορεία; Πως να ανακουφίσω τα συναισθήματά του;» Και το ζητούμενο είναι ακριβώς αυτό. Η διαχείριση όλων των συναισθημάτων που κατακλύζουν το κάθε παιδί.
Είναι όμως αναγκαίο για τον κάθε γονέα να δει και να επεξεργαστεί τα δικά του συναισθήματα. Τι περιμένει από το παιδί του, κατά πόσον οι προσδοκίες του ταυτίζονται με του παιδιού του, πόσο θεωρεί το παιδί δική του προέκταση, πόσο μπορεί να δει το παιδί σαν αυτόνομη και ανεξάρτητη οντότητα με δικές του επιθυμίες και επιδιώξεις.
Είναι συχνό το φαινόμενο οι γονείς να επενδύουν στα παιδιά και να θέλουν να ζήσουν τη ζωή που δεν έζησαν οι ίδιοι ή να προσπαθούν μέσα από τα παιδιά τους να διορθώσουν τα δικά τους κακώς κείμενα. Θα ήταν χρήσιμο να αναγνωρίσει ο κάθε ενήλικος τους δικούς του φόβους και τις δικές του αγωνίες πριν τις καθρεφτίσει στα παιδιά του. Η απάντηση βρίσκεται στην αποδοχή των παιδιών αλλά και των επιλογών τους ακόμα και εάν είναι διαφορετικές από τις δικές τους. Αποδοχή για αυτό που είναι και για αυτό που δεν είναι. Για ό,τι έκαναν και ό,τι δεν έκαναν. Για ό,τι πέτυχαν και για ό,τι δεν πέτυχαν.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς;
Το ζητούμενο είναι τι κάνουν οι γονείς για να ανακουφίσουν τα αντικρουόμενα συναισθήματα των παιδιών τις τελευταίες στιγμές πριν το μεγάλο αγώνα; Να αγκαλιάσουν τα παιδιά τους, να τα επιβραβεύσουν για την προσπάθεια, όποια και αν είναι αυτή, να τα συγχαρούν για τις προσωπικές τους μάχες. Είναι σημαντικό να συμμερίζονται τα συναισθήματά τους, τους φόβους τους, τις αγωνίες τους, τη σύγχυσή τους, να αναγνωρίζουν τα αδιέξοδα τους, να αφουγκράζονται τις ανάγκες τους και να προσπαθούν να δουν μέσα από τα μάτια τους τη δική τους ζωή.
Είναι ουσιώδες να προσπαθούν να ανακαλύψουν τις επιθυμίες των παιδιών, τα ταλέντα, τις βαθύτερες κλίσεις τους. Πίσω από τη σχολική επίτευξη κρύβονται χαρίσματα που συχνά υποτιμούνται. Υποστήριξη λοιπόν στον αγώνα των παιδιών ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Ενθάρρυνση και διαβεβαίωση για συμπόρευση γονέων-παιδιών στον αγώνα τους.
Τι γίνεται όμως με τα παιδιά;
Όσον αφορά τα παιδιά θα πρέπει να θυμούνται ότι οι Πανελλαδικές μπορεί να σηματοδοτούν το τέλος της σχολικής ζωής, σηματοδοτούν όμως μια μεγάλη πύλη της έναρξης της ενήλικης ζωής, μιας πορείας καινούργιας με πολλές εκπλήξεις και ανατροπές. Καλή αρχή λοιπόν και καλή επιτυχία όπως ο καθένας την εννοεί.
Διαβάστε επίσης:
Πώς Ερμού και Βουκουρεστίου εξελίχθηκαν στις πιο ακριβές πιάτσες της Ευρώπης
Θεοδωρόπουλος: Η ατζέντα για τον ΣΕΒ και οι επενδύσεις στη βιομηχανία
Σιάμισιης: Αμφισβητούμε τον τρόπο και την ταχύτητα της ενεργειακής μετάβασης