THEPOWERGAME
Μεγάλες προοπτικές ανοίγονται για την αγορά ευεξίας, καθώς η Generation Ζ και οι millennials γίνονται όλο και πιο πολύ ευσυνείδητοι με την υγεία, τη σωματική κατάσταση και την προσωποποιημένη φροντίδα. Οι διαφορετικές πτυχές αυτής της αγοράς αλληλοσυμπληρώνονται, καθώς όσοι έχουν γεννηθεί από το 1981 έως το 2012, δηλαδή η Generation Ζ και οι millennials, αναζητούν μια ολιστική προσέγγιση σε έναν καλύτερο τρόπο διαβίωσης. Όμως αυτοί οι καταναλωτές είναι σχολαστικότεροι ως προς τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που διατίθενται στην αγορά ευεξίας, η οποία αποτιμάται στο 1,8 τρισ. δολάρια, παγκοσμίως.
Η McKinsey καταλήγει σε αυτό το πόρισμα υποδεικνύοντας πως για να επωφεληθεί μια εταιρική οντότητα από το ενδιαφέρον για προϊόντα ευεξίας -όπως είναι οι συσκευές βιοπαρακολούθησης (biomonitoring), φυσικοθεραπείας και αποκατάστασης- θα πρέπει να λάβει υπόψη πως οι καταναλωτές είναι πολύ πιο προσεκτικοί με τις επιλογές τους. Δεν διστάζουν ακόμη και να προτρέξουν στους γιατρούς τους για καθοδήγηση προκειμένου να αποφύγουν το health washing, δηλαδή προϊόντα με ανεπαρκείς κλινικές μελέτες και χαμηλή αξιοπιστία.
Οι τομείς στην αγορά ευεξίας με μεγάλη προοπτική ανάπτυξης
Επτά είναι, παράλληλα, οι τομείς με περιθώρια ανάπτυξης στην αγορά ευεξίας: η υγεία των γυναικών, η υγιής γήρανση, η διαχείριση του βάρους, η φυσική κατάσταση, η ομαλή λειτουργία του εντέρου, η σεξουαλική υγεία και ο ύπνος. Το 47% των αγορών από γυναίκες ήταν προϊόντα για την εμμηνόπαυση. Ενδεικτικό είναι, επίσης, πως η διαχείριση του βάρους αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία μεταξύ των καταναλωτών στις ΗΠΑ, με το 60% των ερωτηθέντων να δηλώνει στη McKinsey πως προσπαθούσαν την περίοδο της έρευνας να χάσουν βάρος.
Συν τοις άλλοις, το ένα τρίτο των καταναλωτών στις ΗΠΑ, το ένα τρίτο στη Μεγάλη Βρετανία και το ήμισυ στην Κίνα θα ήθελαν να υπάρχουν περισσότερα προϊόντα για τη βελτίωση της λειτουργίας του εντέρου. Το 87% των Αμερικανών που συμμετείχαν στην έρευνα είπαν πως δαπάνησαν πέρυσι τα ίδια ή παραπάνω χρήματα για προϊόντα σεξουαλικής υγείας σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Το 37% των καταναλωτών στις ΗΠΑ θα ήθελαν να κοιμούνται περισσότερο, εκφράζοντας την επιθυμία για περισσότερα προϊόντα ύπνου.
Δεδομένου ότι στην ιεραρχία των καταναλωτικών αναγκών τις κορυφαίες θέσεις έχουν η υγεία, ο ύπνος, η διατροφή, η φυσική κατάσταση, η εμφάνιση και η φροντίδα, η McKinsey προσδιορίζει πέντε τάσεις που θα διαμορφώσουν την αγορά ευεξίας μέσα στο 2024.
- 1η τάση: Υγεία στο σπίτι. Το έναυσμα δόθηκε από τα τεστ ανίχνευσης της νόσου Covid-19. Με την πανδημία να εξελίσσεται σε επιδημία, οι Αμερικανοί έχουν επεκτείνει το φάρμα των τεστ στο σπίτι. Το 26% εξετάζουν το επίπεδο των βιταμινών και των μετάλλων στον οργανισμό τους, το 24% κάνουν τεστ εάν έχουν συμπτώματα γρίπης και το 23% για να προσδιορίσουν τα επίπεδα χοληστερίνης. Υψηλότερο είναι το ποσοστό στην Κίνα, με το 35% να αντικαθιστά τα οικιακά διαγνωστικά τεστ π.χ. για μολυσματικές ασθένειες ή ακόμη και καρκίνο του εντέρου με μια επίσκεψη στον γιατρό. Αλλά οι καταναλωτές δεν επαφίονται σε αυτά τα τεστ, με το 30% των Κινέζων να εκφράζουν επιφυλάξεις για την ακρίβειά τους.
- 2η Τάση: Μια νέα εποχή για βιοπαρακολούθηση και φορητές συσκευές (wearables). Σχεδόν το ήμισυ των ερωτηθέντων από τη McKinsey αγόρασαν κάποια στιγμή μια φορητή συσκευή. Και δεν είναι μόνον τα βιομετρικά ρολόγια. Δαχτυλίδια με αισθητήρες, τα οποία είναι συνδεδεμένα με ψηφιακές εφαρμογές, παρέχουν αναλυτικά δεδομένα για την ποιότητα του ύπνου. Μόνιτορ γλυκόζης τοποθετούνται στο πίσω μέρος του χεριού. Οι τάσεις για τα wearables είναι αυξητικές. Πάνω από το ένα τρίτο των συμμετεχόντων είπαν πως χρησιμοποιούν πιο πολύ αυτές τις μικροσυσκευές σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
- 3η τάση: Εξατομικευμένα προϊόντα με τη συμβολή της αναπαραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (gen AI). Η τεχνολογική πρόοδος σε συνδυασμό με τη συγκέντρωση δεδομένων απευθείας από τους καταναλωτές (first party data) προσδίδουν νέα πλεονεκτήματα στην εξατομίκευση. Περίπου το 20% των καταναλωτών στη Βρετανία και τις ΗΠΑ, μαζί με το 30% των Κινέζων -που συμμετείχαν στην έρευνα- αναζητούν εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες που χρησιμοποιούν βιομετρικά δεδομένα για να παρέχουν συστάσεις. Μάλιστα, ορισμένες φορητές συσκευές σχεδιάζουν εξατομικευμένα προγράμματα γυμναστικής με τη χρήση της αναπαραγωγικής ΑΙ.
- 4η τάση: Το κλινικό υπερτερεί του φυσικού. Πέρσι καταγράφηκε μια αποστασιοποίηση από τα προϊόντα ευεξίας που έχουν φυσικά και βιολογικά συστατικά. Αντ’ αυτού, παρατηρήθηκε μια στροφή σε αντίστοιχα προϊόντα που εμπεριέχουν κλινικά πιστοποιημένα συστατικά. Σήμερα αυτή η τάση γίνεται εντονότερη. Σχεδόν το ήμισυ των καταναλωτών σε Βρετανία και ΗΠΑ ανάφεραν πως η κλινικά αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα είναι ο κυριότερος παράγοντας που επηρεάζει τις επιλογές τους, αντί του 20% που βάζει σε προτεραιότητα τα βιολογικά και φυσικά συστατικά. Αυτό ισχύει κυρίως για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τις βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής.
- 5η τάση: Οι συστάσεις των γιατρών. Σχεδόν το ένα τρίτο των ερωτηθέντων στις ΗΠΑ αποτάθηκαν στον γιατρό τους για συμβουλές σε ό,τι αφορά την αγορά προϊόντων υγείας και ευεξίας.
Για την αποπεράτωση της έρευνας η McKinsey στηρίχθηκε σε πάνω από 5.000 καταναλωτές από την Κίνα, τη Βρετανία και βέβαια τις ΗΠΑ, την ισχυρότερη οικονομία του κόσμου. Στην αμερικανική αγορά ο ετήσιος τζίρος εκτιμάται σήμερα στα 480 δισ. δολάρια, με τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη να κυμαίνονται από 5% έως 10%, ετησίως.