THEPOWERGAME
Η Αμερικανίδα επιχειρηματίας, Ντάνα Γουόλντεν (Dana Walden), ετοιμάζεται να γράψει ιστορία και να γίνει η πρώτη γυναίκα διευθύνουσα σύμβουλος της Disney. Όπως γράφει το CNBC, το 1994, ένας αρχηγός της βιομηχανίας των μέσων ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας είδε κάτι στην Ντάνα Γουόλντεν που τον έκανε να πιστέψει ότι ήταν ικανή για έναν μεγαλύτερο ρόλο.
Τριάντα χρόνια αργότερα, αυτό μπορεί να συμβεί ξανά. Εκείνη την πρώτη φορά, το στέλεχος ήταν ο Peter Chernin, τότε πρόεδρος της 20th Century Fox Filmed Entertainment και αργότερα πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της News Corp. του Rupert Murdoch. Ο Chernin πήρε τη Γουόλντεν από το τμήμα εταιρικών επικοινωνιών της Fox και της έδωσε δουλειά στην τηλεόραση.
Το 2024, το στέλεχος είναι ο Μπομπ Ίγκερ (Bob Iger), ο διευθύνων σύμβουλος της Disney, και η θέση για την οποία εξετάζει τη Γουόλντεν είναι αυτή του διαδόχου του, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τη διαδικασία. Ο διορισμός θα καταστήσει τη Γουόλντεν την πρώτη γυναίκα διευθύνουσα σύμβουλο της Walt Disney Co. στα 100 χρόνια της ιστορίας της.
Μόλις ένα χρόνο μετά την έναρξη της καριέρας της στην 20th Century Fox, εργαζόμενη στον τομέα της διαφήμισης, η Γουόλντεν έκανε μια παρουσίαση σε ένα συνέδριο της εταιρείας στη Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνια. Ήταν αποφασισμένη να αφήσει μια μόνιμη εντύπωση στον Chernin, σήμερα πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της επενδυτικής εταιρείας The Chernin Group, μετά από αρκετές συναντήσεις στις οποίες δεν την είχε θυμηθεί ποτέ.
Για να τραβήξει την προσοχή του, η Γουόλντεν αποφάσισε να είναι τολμηρή. Είπε στα στελέχη της Fox, συμπεριλαμβανομένου του Chernin, ότι δεν ήταν αρκετά επιθετικοί για να εξασφαλίσουν κορυφαία ταλέντα. Η Fox έπρεπε να κάνει μεγαλύτερες κινήσεις για να δημιουργήσει σχέσεις και να προσγειώσει εκπομπές που θα μπορούσαν να φτάσουν στο συνδικάτο, υποστήριξε η Walden. Εκπρόσωπος του Walden επιβεβαίωσε τις λεπτομέρειες της παρουσίαση.
Όταν τελείωσε η υποχώρηση, ο Chernin τηλεφώνησε στον Peter Roth, τότε πρόεδρο της 20th Century Fox Television, ο οποίος αργότερα διηύθυνε το τηλεοπτικό τμήμα της Warner Bros.
«Την επόμενη μέρα ήταν στο γραφείο μου και της δώσαμε δουλειά στον προγραμματισμό», δήλωσε ο Ροθ σε συνέντευξή του. Αυτό έβαλε τη Γουόλντεν σε μια διόρθωση της πορείας της καριέρας της που την οδήγησε στο κατώφλι της διαδοχής του Iger.
Η Γουόλντεν, συμπρόεδρος της Disney Entertainment, ανταγωνίζεται εσωτερικά με τον πρόεδρο της Disney Experiences Josh D’Amaro, τον πρόεδρο του ESPN Jimmy Pitaro και τον Alan Bergman, ο οποίος είναι συμπρόεδρος της Entertainment μαζί με τον Walden, για να ονομαστεί ο επόμενος CEO της Disney, δήλωσαν οι άνθρωποι που γνωρίζουν, οι οποίοι ζήτησαν να μην κατονομαστούν επειδή οι συζητήσεις είναι ιδιωτικές.
Ο Ίγκερ σχεδιάζει να ορίσει έναν διάδοχο και στη συνέχεια να παραμείνει στη Disney για να διδάξει στο πρόσωπο αυτό τη δουλειά πριν αποχωρήσει στο τέλος του 2026, ανέφερε το CNBC τον Σεπτέμβριο. Παλεύει να διατηρήσει τον έλεγχο του μέλλοντος της Disney ενάντια στην απειλή του Nelson Peltz της Trian Partners.
Ο Peltz έχει υποστηρίξει ότι θα πρέπει να βοηθήσει στην αιχμή του δόρατος για την αναζήτηση διαδόχου, δεδομένου ότι ο Iger έχει αναβάλει πέντε φορές τη συνταξιοδότησή του και επέστρεψε στη δουλειά μετά την απόλυση του Bob Chapek, ο οποίος διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος το 2020, το 2022. Ο Peltz έχει ισχυριστεί ότι το διοικητικό συμβούλιο της Disney δεν μπορεί να εμπιστευτεί τον χειρισμό της διαδοχής. Οι μέτοχοι της Disney θα ψηφίσουν για την υποψηφιότητα του Peltz στο διοικητικό συμβούλιο κατά την ετήσια συνέλευσή του την Τετάρτη.
Αρκετά στελέχη της Disney δήλωσαν ιδιωτικά στο CNBC ότι πιστεύουν ότι η 59χρονη Γουόλντεν είναι το φαβορί για την ανάληψη της κορυφαίας θέσης, αν και δεν έχουν εσωτερική γνώση της διαδικασίας και η εγγύτητά τους με την Γουόλντεν μπορεί να αλλοιώσει την αντίληψή τους. Η σχέση της με τον Ίγκερ (ζει λίγα τετράγωνα μακριά από το σπίτι του στο Μπρέντγουντ της Καλιφόρνια), το ιστορικό επιτυχίας της ως στέλεχος της τηλεόρασης, η εμπιστοσύνη που της δείχνουν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Disney και ο συμβολισμός σχετικά με το τι θα σήμαινε να έχει ένα γυναικείο στέλεχος, όλα λειτουργούν υπέρ της.
Είναι το καλύτερο στέλεχος ταλέντων που έχει βγει από την τηλεόραση τα τελευταία 20 χρόνια», δήλωσε ο Chernin σε συνέντευξή του.
«Θα ήταν μια εξαιρετική διευθύνουσα σύμβουλος», πρόσθεσε ο Ροθ. «Απολύτως εξαιρετική». Η Γουόλντεν αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα. Περισσότεροι από 20 συνάδελφοι και φίλοι μίλησαν στο CNBC για τα δυνατά της σημεία, τα ελαττώματά της και την πιθανότητα να αναλάβει τη θέση του Ίγκερ.
Σύμμαχοι της Γουόλντεν δήλωσαν στο CNBC ότι δεν συζητά καν τη διαδοχή μαζί τους (αν και πολλοί είπαν ότι την πειράζουν γι’ αυτό), επιλέγοντας να επικεντρωθεί στη δουλειά της διεύθυνσης της Disney Entertainment με τον Bergman που της έχει ανατεθεί σήμερα.
Αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από τους άλλους επικεφαλής των τμημάτων της Disney
Η Γουόλντεν έχει περάσει τις τελευταίες τρεις δεκαετίες επικεντρωμένος στην παραγωγή τηλεοπτικών επιτυχιών. Δεν είχε το ίδιο εύρος αρμοδιοτήτων με την Πιτάρο, η οποία διευθύνει την αυτοκρατορία των αθλητικών μέσων της εταιρείας από το 2018. Και δεν έχει εμπειρία στη διαχείριση πάρκων και θέρετρων, τα οποία ο Iger και το διοικητικό συμβούλιο μπορεί να αποφασίσουν ότι είναι πιο απαραίτητα για το μέλλον της Disney από μια τηλεοπτική επιχείρηση με θολές οικονομικές προοπτικές στην εποχή του streaming.
Έξι πρώην συνάδελφοί της – όλοι τους συνεργάστηκαν στενά με την Walden – αμφισβήτησαν κατ’ ιδίαν την επιχειρηματική της δεινότητα σε συνεντεύξεις στο CNBC.
«Υπάρχουν άνθρωποι που βρίσκονται σε δημιουργικές θέσεις και ανεβαίνουν σε επίπεδο διοίκησης που καταλαβαίνουν τι είναι μια κατάσταση P&L [κερδών και ζημιών], τι είναι ένας ισολογισμός, τι είναι τα τριμηνιαία κέρδη», δήλωσε ένας από τους ανθρώπους, ο οποίος ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του για να μιλήσει ειλικρινά.« Η Dana δεν ασχολείται πραγματικά με τίποτα από αυτά».
Ένας δεύτερος πρώην συνάδελφος δήλωσε ότι το προφίλ της Γουόλντεν απλά δεν μεταφράζεται για να γίνει η CEO της Disney – μια δουλειά που περιλαμβάνει στενή αλληλεπίδραση με τους επενδυτές, γεωπολιτικές συμφωνίες για πάρκα και θέρετρα και στρατηγική σκέψη γύρω από εξαγορές και επενδύσεις.
«Θα την φάνε οι πραγματικοί επενδυτές»
«Θα την φάνε οι πραγματικοί επενδυτές», δήλωσε το άτομο, το οποίο επίσης ζήτησε ανωνυμία. «Έχει το απαραίτητο βάθος επιχειρηματικών γνώσεων; Μπορεί να μάθει, αλλά δεν μπορείς να βάλεις κάποιον να σου διδάξει δεκαετίες οικονομικών, επιχειρηματικών και τακτικών σε ένα ή δύο χρόνια».
Οι υποστηρικτές της Γουόλντεν απέρριψαν αυτές τις ανησυχίες είτε ως απλώς λανθασμένες είτε ως παράδειγμα των επίμονων στερεοτύπων κατά των γυναικών στελεχών. Η Walden έχει συναντηθεί με πολλούς θεσμικούς επενδυτές κατά τη διάρκεια των χρόνων της στη Disney, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
«Υπάρχει κάτι στο να βλέπεις γυναίκες στελέχη όπου γίνονται ερωτήσεις που δεν θα γίνονταν ποτέ σε άνδρες», δήλωσε η Τζένιφερ Σάλκε, επικεφαλής των Amazon Studios και πρώην συνάδελφος της Γουόλντεν. «Μπορούν να κλιμακωθούν; Μπορεί ένας δημιουργικός άνθρωπος να είναι επιχειρηματικός ηγέτης; Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα. Είναι υπεύθυνη για περιουσιακά στοιχεία δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά δεν είναι ικανή να είναι επιχειρηματικός ηγέτης;».
Οι υπερασπιστές της Γουόλντεν απομάκρυναν την κριτική από πρώην συναδέλφους της Disney ως τα απομεινάρια μιας μνησικακίας κατά των υπαλλήλων της Fox που ήρθαν ως μέρος της εξαγοράς των περιουσιακών στοιχείων ψυχαγωγίας της Fox από την Disney ύψους 71 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2019, ή ίσως ως μέρος ενός απώτερου κινήτρου για να μειώσουν τις προοπτικές της ως CEO υπέρ των δικών τους προτιμώμενων υποψηφίων.
«Κάποια στιγμή, όλοι όσοι τρέχουν για οτιδήποτε ήταν κάτι πριν από αυτό», δήλωσε η Τσέρνιν. «Οποιονδήποτε επιλέξουν δεν θα έχει υπάρξει ποτέ πριν από αυτό διευθύνων σύμβουλος της Disney».
Ποια είναι η Ντάνα Γουόλντεν
Όλη η ζωή της Γουόλντεν έχει δεσμούς με το Χόλιγουντ. Μεγάλωσε σεμνά στο Studio City, μια γειτονιά του Λος Άντζελες, και φοίτησε στο ιδιωτικό Westlake School for Girls (προκάτοχος του μικτού Harvard-Westlake School), όπου έγινε φίλη με την κόρη της Carol Burnett, Carrie Hamilton.
Οι γονείς της Γουόλντεν είχαν διασυνδέσεις στη βιομηχανία του θεάματος από το διάστημα που ζούσαν στο Λας Βέγκας, όπου η μητέρα της ήταν χορεύτρια που εμφανιζόταν με τον Τζορτζ Μπερνς, μεταξύ άλλων καλλιτεχνών. Ο πατέρας της έγινε μέλος του The Friars Club, διάσημο για τα ψητά των διασημοτήτων του Ντιν Μάρτιν, και δημιούργησε φιλίες με καλλιτέχνες όπως ο Μάρτιν και ο Μπάντι Χάκετ. Η Γουόλντεν πέρασε τα παιδικά της χρόνια με διασημότητες ως οικογενειακούς φίλους, συμμετέχοντας σε δείπνα και γιορτάζοντας περιστασιακά τις γιορτές στα σπίτια τους. Στη συνέχεια παντρεύτηκε ένα μέλος της βιομηχανίας του θεάματος, τον παραγωγό Matt Walden, το 1995- έχουν δύο κόρες, οι οποίες είναι τώρα στα 20 τους.
Μετά την αποφοίτησή της από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, η Γουόλντεν έπιασε δουλειά στην εταιρεία δημοσίων σχέσεων Bender, Goldman & Helper, ξεκινώντας ως ρεσεψιονίστ και βοηθός. Μέσα σε τέσσερα χρόνια, έγινε αντιπρόεδρος.
Στην Bender, εκπροσώπησε το “The Arsenio Hall Show” για λογαριασμό του πελάτη της Paramount. Η εκπομπή απέσπασε την Walden για να εργαστεί ως επικεφαλής μάρκετινγκ για την εταιρεία παραγωγής του Hall. Λιγότερο από ένα χρόνο αργότερα, η Lucie Sulhany, πρόεδρος της Paramount Domestic Television, πήρε δουλειά ως υψηλόβαθμο στέλεχος της Fox TV. Ζήτησε από τον Walden να έρθει μαζί της και να εργαστεί στη διαφήμιση, και ο Walden προσχώρησε μαζί της με σκοπό να κάνει τελικά τηλεοπτικές σειρές.
Κατακτώντας την επιχείρηση της τηλεόρασης
Στη Fox, η Γουόλντεν και το άλλο τηλεοπτικό στέλεχος Gary Newman άρχισαν από κοινού να διευθύνουν την επιχείρηση στούντιο – τη μηχανή της εταιρείας που παράγει σειρές τόσο για την ίδια όσο και για άλλα δίκτυα. Ξεκινώντας το 1999, διατήρησαν αυτή τη θέση για τα επόμενα 15 χρόνια, μέχρι που προήχθησαν για να διευθύνουν το σύνολο της Fox Broadcasting το 2014.
Με την πάροδο του χρόνου, η Γουόλντεν κατέκτησε την επιχειρηματική πλευρά της τηλεόρασης, σύμφωνα με τον Νιούμαν και άλλους που έχουν συνεργαστεί μαζί της.
«Η διαφορά μεταξύ της Ντέινα στην αρχή της συνεργασίας μας, όταν στηριζόταν στο δημιουργικό της υπόβαθρο, και του σημείου στο οποίο βρισκόταν λίγα χρόνια αργότερα ήταν η μέρα με τη νύχτα», δήλωσε ο Νιούμαν. «Πήρε ό,τι χρειαζόταν να πάρει για τις επιχειρήσεις. Κάποια στιγμή έκανα μια εγχείρηση – η ευθύνη έπεσε στην Ντέινα να με στηρίξει. Αυτό περιελάμβανε και το να είναι υπεύθυνη για την επιχειρηματική πλευρά των πραγμάτων».