THEPOWERGAME
Το 2023 αναμένεται να είναι η χρονιά της 48χρονης Le Thi Thu Thuy, της Βιετναμέζας CEO, στην οποία το πρακτορείο Reuters απονέμει ήδη τον τίτλο του «θηλυκού Έλον Μασκ». Κι αυτό γιατί βρίσκεται στο τιμόνι της VinFast, μίας start-up αποκλειστικά πλέον EV οχημάτων και θυγατρικής του βιετναμέζικου ομίλου Vingroup.
Η VinFast, παρότι είναι επί του παρόντος ζημιογόνος, προχωρά δυναμικά με τη στήριξη του ομίλου και ετοιμάζεται μέσα στο ερχόμενο έτος να κατακτήσει την αμερικανική αγορά, μεταξύ άλλων έχοντας αιτηθεί εισαγωγή στο αμερικανικό χρηματιστήριο στις αρχές Δεκεμβρίου, αλλά και ετοιμάζοντας ένα εργοστάσιο στις ΗΠΑ.
Μέσα στην ερχόμενη χρονιά, επιδιώκει επίσης να συμμετάσχει με τα ηλεκτρικά οχήματα της εταιρείας σε 70 εκθέσεις στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ευρωπαϊκή Ένωση, εμφανιζόμενη ως ευθέως ανταγωνιστική προς την Tesla του Έλον Μασκ, αφού το δικό της σπορ μοντέλο VF9 πωλείται στα 76.000 δολάρια, όταν το αντίστοιχο Model X της Tesla κοστολογείται στα 120.000 δολάρια.
Η «Μαντάμ Thuy», όπως είναι γνωστή στους συναδέλφους της, έχει διεθνή εμπειρία, έχοντας αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο Διεθνούς Εμπορίου του Ανόι και το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ιαπωνίας, για να προχωρήσει στη συνέχεια σε σπουδές στο Harvard Kennedy School. Εργάστηκε επί μία οκταετία στη Lehman Brothers, πριν την κατάρρευσή της και στη συνέχεια εντάχθηκε στον μεγαλύτερο όμιλο του Βιετνάμ, την Vingroup, της οποίας τελεί αντιπρόεδρος, και η οποία έχει ένα portfolio που εκτείνεται από την ιδιωτική εκπαίδευση, σε διάφορα είδη ακινήτων, εμπορικά κέντρα, σπα και τουριστικά θέρετρα.
Μετά την αποχώρηση από το τιμόνι της θυγατρικής του ομίλου, VinFast, του προηγούμενου βραχύβιου διευθύνοντος συμβούλου Μάικλ Λόχσελερ, ανέλαβε επίσης και τη θέση του στην start up.
H VinFast ιδρύθηκε το 2017 και η εταιρεία σχεδίασε τα πρώτα της μοντέλα σε συνεργασία με τις Pininfarina, BMW και Magna Steyr. Έγινε όχι μόνο η πρώτη εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία στο Βιετνάμ αλλά συμμετείχε στην έκθεση Paris Motor Show το 2018. Την ίδια χρονιά, ανακοίνωσε συνεργασία με την General Motors, η οποία της παραχώρησε αποκλειστικά δικαιώματα διανομής στο Βιετνάμ και την ιδιοκτησία του εργοστασίου της GM Korea στο Ανόι, προκειμένου να κατασκευάσει ένα «all-new global small car».
Τον Ιανουάριο του ’22, η VinFast ανακοίνωσε πως σκοπεύει να δημιουργήσει δύο εργοστάσια ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία και τις ΗΠΑ, στα πλαίσια του σχεδιασμού της να μεταφέρει όλη της την παραγωγή αποκλειστικά σε ηλεκτρικά οχήματα ως τα τέλη της χρονιάς. Τον Μάρτιο, έγινε γνωστό πως το εργοστάσιο θα χτιστεί στην περιοχή Τσέιταμ Κάουντι της Βόρειας Καρολίνα. Τον Μάιο, ανακοίνωσε πως θα μεταφέρει την παγκόσμια έδρα της στην Σιγκαπούρη.
Μία προς το παρόν ζημιογόνος εταιρεία
Στις αρχές Δεκεμβρίου, η VinFast υπέβαλε αίτημα για IPO στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά. Μέχρι σήμερα, μόλις εννέα Βιετναμέζικες εταιρείες κατάφεραν να εισηχθούν σε διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές και για την φιλόδοξη start up τα πράγματα δεν θα είναι εύκολα. Η κυβέρνηση του Ανόι έχει προσπαθήσει να ελέγξει με αυστηρότερα μέτρα την αγορά real estate της χώρας -για παράδειγμα το Σεπτέμβριο έθεσε σε ισχύ διάταγμα που αυστηροποιούσε τους όρους για την έκδοση ομολόγων, με αφορμή τη σύλληψη για απάτη της Τρουόν Μάι Λανγκ, CEO του ομίλου Van Thinh Phat Holdings Group.
Αυτό το κλίμα έχει επιπτώσεις στην μητρική εταιρεία Vingroup, μεγάλο μέρος του portfolio της οποίας βρίσκεται στον κλάδο των ακινήτων. Ταυτόχρονα και η ίδια η VinFast καταγράφει καθαρές ζημίες, που το πρώτο εννεάμηνο του 2022 διπλασιάστηκαν, σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, στα 1,48 δισ. δολάρια.
Αυτές τις μέρες, η VinFast ετοιμάζεται να συμμετάσχει στο Consumer Electronics Show (CES) του 2023, που θα γίνει μεταξύ 5-8 Ιανουαρίου στο Λος Άντζελες, με τέσσερα ηλεκτρικά SUV και τέσσερα ηλεκτρικά ποδήλατα. Στο περιθώριο της περσινής διοργάνωσης, που είχε γίνει στο Λας Βέγκας, η «Μαντάμ Thuy» παραχώρησε συνέντευξη στο The Detroit Bureau, που εξειδικεύεται στον χώρο της αυτοκίνησης, όπου ανέφερε μεταξύ άλλων πως η εταιρεία κατάφερε να κατακτήσει τη βιετναμέζικη αγορά εντός 18μήνου και να αναπτύξει ένα portfolio ηλεκτρικών οχημάτων, με τα οποία θα στόχευε, στη συνέχεια, την παγκόσμια αγορά.
Για το θέμα της εργοστασιακής μονάδας στις ΗΠΑ, ανέφερε πως στόχος ήταν τα 250.000 οχήματα τον χρόνο για την βορειοαμερικανική αγορά, καθώς και η δημιουργία ενός «Gigafactory» για κυψέλες μπαταριών, αλλά και η ανάπτυξη ηλεκτρικών λεωφορείων για τις αγορές ΗΠΑ και Ευρώπης.
Η βιετναμέζικη εταιρεία διατηρεί πλεονέκτημα σε σχέση με τις ανταγωνίστριες κινεζικές Nio και Xpeng, οι οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα επέκτασης στην αμερικανική αγορά εξαιτίας των εντάσεων μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου. Μέχρι στιγμής, η VinFast ανέφερε πως τον Δεκέμβριο είχε 58.000 παραγγελίες στις ΗΠΑ.