THEPOWERGAME
O καταναλωτής του 21ου αιώνα είναι πιο απαιτητικός, πιο «ψαγμένος» και έχει στα χέρια του τα κατάλληλα εργαλεία για να εντοπίσει αυτό που είναι value for money για την τσέπη του. Ακόμη και όταν πρόκειται για luxury brands, θα επιλέξει εκείνο το προϊόν που συνδυάζει ποιότητα και ανθεκτικότητα, πολλώ δε μάλλον όταν στην εξίσωση περιλαμβάνεται και η μεταβλητή του στυλ.
Μια τέτοια περίπτωση είναι οι χειροποίητες δερμάτινες τσάντες Callista Crafts, ένα ελληνικό brand που γεννήθηκε το 2013 μέσα στην κρίση από τις Ελένη Κωνσταντινίδου και τη Βασιλική Σιγαλού, και πλέον έχει αποκτήσει φανατικό κοινό σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η καινοτομία στο design και η διαφορετική προσέγγιση στην παγκόσμια βιομηχανία μόδας έχουν δημιουργήσει μια στιλιστική κουλτούρα όπου η Καμίλα Πάρκερ Μπόουλς, η Τατιάνα Μπλάτνικ, άλλα μέλη βασιλικών οικογενειών και celebrities, έχουν αγκαλιάσει τις εν λόγω τσάντες διαφημίζοντας με τον καλύτερο τρόπο μια ελληνική επιχειρηματική προσπάθεια.
Η κα Ελένη Κωνσταντινίδου μιλά στο powergamegr για το βραβείο «Ελληνίδα Επιχειρηματίας – Δημιουργός brand» στα 4α Επιχειρηματικά Βραβεία «Θαλής ο Μιλήσιος», για τα σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές, ενώ απαντά στο ερώτημα του πόσο ώριμη και ανταγωνιστική θεωρείται η ελληνική βιομηχανία μόδας.
Κα Κωνσταντινίδου, πριν από λίγες ημέρες λάβατε το βραβείο «Ελληνίδα Επιχειρηματίας – Δημιουργός brand» στα 4α Επιχειρηματικά Βραβεία «Θαλής ο Μιλήσιος». Τι σημαίνει για εσάς αυτή η διάκριση;
Αυτή, όπως και κάθε άλλη τιμητική διάκριση, είναι ένα όνειρο που ποτέ δεν είχαμε φανταστεί ότι θα εκπληρώσουμε. Σημαίνει για μας ότι ο επιχειρηματικός κόσμος μας βλέπει και μας αναγνωρίζει σαν μία μονάδα μετρήσιμη ανάμεσα σε ανθρώπους που θαυμάζουμε, δυναμικές και ταλαντούχες γυναίκες που έχουν ανεβάσει ψηλά τον πήχη και μας ενέπνευσαν, μέσα στην οικονομική κρίση, να ρισκάρουμε και να ξεκινήσουμε, από μία απλή ιδέα που είχαμε, να χτίσουμε κάτι χειροπιαστό. Το να συμμετέχουμε σε τέτοιους θεσμούς, και μάλιστα να βραβευόμαστε για την προσπάθεια που κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια, είναι ίσως, πέρα από αναγνώριση των κόπων μας, και μία αφορμή να εμπνεύσουμε και εμείς με τη σειρά μας. Ένα νεύμα προς όλους εκείνους που θέλουν να τολμήσουν το επιχειρείν.
Ποια η ειδοποιός διαφορά του brand Callista από τους ανταγωνιστές και ποια η φιλοσοφία πίσω από αυτό;
Δεν έχουμε ανταγωνιστές, κάνουμε κάτι τόσο έξω και πέρα από ό,τι άλλο υπάρχει, που δεν αισθανθήκαμε ποτέ ότι θα πρέπει να διεκδικήσουμε τη θέση κάποιου προκειμένου να υπάρχουμε και εμείς στην αγορά. Η αγορά, ξέρετε, πάντα έχει χώρο για νέες ιδέες και ξεχωριστά αντικείμενα, και μάλιστα παίρνει ενέργεια, ιδέες κι έμπνευση από οτιδήποτε νέο, προκειμένου να εξελιχθεί. Όσο για τη φιλοσοφία μας, είναι σαφής και ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή: Διαχρονικότητα, δημιουργία με σεβασμό στις παραδοσιακές τεχνικές της δερμάτινης χειροτεχνίας, με συνέπεια στους κανόνες της ηθικής και της βιωσιμότητας. Κομμάτια πολύτιμα, κλασικά, που δεν επηρεάζονται από εποχικότητα και τάσεις. Κι όλα αυτά από μία ομάδα που λειτουργεί σαν ένα σύνολο αδιάσπαστο. Οι γυναίκες και οι άνδρες που αποτελούν τα πολύτιμα μέλη της, στηρίζουν ο ένας τον άλλο προκειμένου να εξελιχθούν, τόσο σαν άτομα, όσο και σαν σύνολο. Αυτή είναι η καρδιά της εταιρείας.
Παρότι μιλάμε για ένα αγαθό πολυτελείας, η εταιρεία μέσα σε διαδοχικές κρίσεις αύξησε τα οικονομικά της μεγέθη και επέκτεινε το δίκτυό της. Τι περιλαμβάνει το business plan για τα επόμενα χρόνια;
Σταθερή εξέλιξη, ολοένα μεγαλύτερη δέσμευση απέναντι στο περιβάλλον και την κοινωνία, ενδιαφέρουσες συνέργειες που μας εξελίσσουν και μας δίνουν φρέσκια, κάθε φορά, δημιουργική πνοή.
Η Καμίλα Πάρκερ Μπόουλς, η Τατιάνα Μπλάτνικ, άλλα μέλη βασιλικών οικογενειών και celebrities, έχουν φορέσει τις τσάντες Callista. Ποιο το target group στο οποίο απευθύνεστε και πόσο πιο ψηλά ανεβαίνει ο πήχης;
Από την πρώτη στιγμή, target group μας ήμασταν εμείς οι ίδιες. Σχεδιάσαμε μία τσάντα ακριβώς όπως θα τη θέλαμε εμείς, λειτουργική, πρακτική και κομψή. Κάθε φορά που σχεδιάζεται μία νέα συλλογή, δεν σκεφτόμαστε τις celebrities που έχουν αγκαλιάσει τις δημιουργίες μας, ή πώς θα ικανοποιήσουμε την αγορά. Το κριτήριο παραμένει κάθε φορά ατόφιο, ξεκάθαρο και αυθεντικό. Συνεπώς θα λέγαμε ότι ο πήχης ανεβαίνει όσο ανεβαίνουν και οι απαιτήσεις μας από τους ίδιους μας τους εαυτούς.
Μέσα στην πανδημία είδαμε αρκετές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξεύρεσης πρώτων υλών. Είναι κάτι που σας επηρεάζει; Και αν ναι τι εναλλακτικές υπάρχουν;
Φυσικά και μας επηρέασε, όπως επηρέασε διάφορους τομείς της αγοράς. Κύριο μέλημά μας ήταν να κρατήσουμε σταθερή την ποιότητα, συνεπώς αντιμετωπίσαμε αύξηση σε κόστος, την οποία προσπαθήσαμε να απορροφήσουμε όσο το δυνατό περισσότερο εμείς σαν εταιρεία, ώστε να μην επιβαρύνουμε τον τελικό αποδέκτη του προϊόντος. Είναι γεγονός ότι σήμερα υπάρχει δυσκολία στην εύρεση πρώτων υλών. Μετά την πανδημία ήρθε και η ενεργειακή κρίση, να δυσκολέψει ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Στόχος μας όμως παραμένει να κρατήσουμε σταθερή την ποιότητα των υλικών μας.
Ποιος είναι ο πιο εμπορικός κωδικός;
Τα πρώτα σχέδιά μας, τα iconic όπως τα χαρακτηρίζουμε, έχουν σταθερή δυναμική. Η κλασική, Basic Tote μας δεν έχει σταματήσει να είναι δημοφιλής, ειδικά στις εκδοχές slim και shoulder. Αυτό που μας χαροποιεί ιδιαίτερα είναι πως και τα νέα σχέδια που προστίθενται στη συλλογή μας, είναι εξαιρετικά δημοφιλή. Φέτος έχει δείξει ήδη τη δυναμική της μία πιο boho τσάντα με δερμάτινα κρόσσια, η Fringe Calypso, και φυσικά η Braided Tote, με τα μεγεθυμένα μακραμέ.
Σε ποιες αγορές έχετε ισχυρή παρουσία και ποιες νέες μπαίνουν στο «στόχαστρο»;
Η Callista βρίσκεται με φυσική παρουσία σε πολλές χώρες, ενώ μέσω του e-shop μας έχουμε πωλήσεις σε όλο τον πλανήτη. Δυνατή παρουσία έχουμε στις ΗΠΑ (Bloomingdale’s, Neiman Marcus, Bergdorf’s), και αυτή τη χρονική στιγμή κοιτάζουμε προς την Ασία. Τα καλοκαίρια στην Ελλάδα αφήνουν πάντα αποτύπωμα στις πωλήσεις μας, μιας και αγοράζει κάποιος μία τσάντα από το κατάστημα, μαθαίνει το brand και στη συνέχεια, επιστρέφοντας στη χώρα του, κυκλοφορεί μαζί της διαφημίζοντάς μας και άρα ενισχύοντας τις online πωλήσεις.
Θεωρείτε ότι οι Ελληνίδες επενδύουν όσο θα έπρεπε στην εμφάνισή τους; Είναι κομψές ή ακόμη δεν έχουν βρει το στυλ τους;
Οι Ελληνίδες τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να βρίσκουν τον εαυτό τους. Και με αυτό εννοούμε ότι έχουν αρχίσει να αποκτούν εμπιστοσύνη στις επιλογές τους, και να επενδύουν σε διαχρονικά αντικείμενα υψηλής ποιότητας. Ξεφεύγουν ολοένα και περισσότερο από τις παγίδες που έστηναν παλιότερα οι ίδιες στον εαυτό τους, όπως η αντιγραφή ή τα total looks, και σταματούν να καταφεύγουν στην εύκολη λύση της γρήγορης μόδας. Έχουν εκπαιδευτεί, παρατηρούν και μαθαίνουν. Ναι, συνεχίζουν να αγοράζουν εύκολα κομμάτια, αλλά ξέρουν πλέον πώς να τα συνδυάζουν και δεν φοβούνται να υιοθετούν ένα προσωπικό στυλ. Μεγάλο ρόλο πιστεύουμε ότι έχει παίξει η πρόσφατη άνθιση της ελληνικής μόδας, που τους έχει δώσει την αυτοπεποίθηση που μας έλειπε τα τελευταία χρόνια. Από τη στιγμή που η μόδα μας είναι ένα εξαγώγιμο προϊόν υψηλής αξίας, αυτό σημαίνει κάτι και για την προσωπική μας αισθητική!
Πώς εκτιμάτε ότι θα κλείσει η τρέχουσα χρονιά και ποιοι οι οικονομικοί στόχοι για το 2023;
Το 2022 είναι μια πολύ ιδιαίτερη χρονιά, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρο τον κόσμο. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία δημιούργησε νέες προκλήσεις ασκώντας ανοδικές πιέσεις στις τιμές των βασικών ενεργειακών προϊόντων και των εμπορευμάτων προκαλώντας διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και το παγκόσμιο εμπόριο. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα είμαστε αισιόδοξοι πως κλείνοντας τη χρονιά θα έχουμε καταφέρει να πετύχουμε τους στόχους που είχαμε θέσει στην αρχή της, παρά τις αντίξοες συνθήκες που περιγράψαμε παραπάνω. Όσον αφορά στο 2023, φιλοσοφία της εταιρείας μας είναι να θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους, λαμβάνοντας πάντα υπόψη το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον. Δουλεύουμε λοιπόν προς αυτή τη κατεύθυνση με αποφασιστικότητα και αισιοδοξία πως θα συνεχίσουμε τη θετική πορεία των τελευταίων χρόνων.
Η Callista αποτελεί εξ’ ολοκλήρου γυναικεία υπόθεση, τόσο σε επίπεδο διοίκησης, όσο και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού. Βάσει της προσωπικής σας εμπειρίας, πώς είναι να συνεργάζονται τόσες γυναίκες μαζί; Πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα στην αγορά εάν περισσότερες εταιρείες ακολουθούσαν αντίστοιχα επιχειρηματικά μοντέλα;
Η Callista δίνει ίσες ευκαιρίες σε πρόσβαση στην εργασία, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες που αποτελούν αναπόσπαστα και πολύτιμα μέλη της ομάδας μας. Σαν γυναίκες, δώσαμε μεγάλη βάση στο ζήτημα της γυναικείας ενδυνάμωσης, φυσικά. Έχουμε φτιάξει ένα εργαστήρι που εκπαιδεύει γυναίκες από διαφορετικά υπόβαθρα, οι οποίες έχουν την ευκαιρία στην εταιρεία μας να πάρουν κάποια εφόδια που θα τις συνοδεύσουν και αργότερα στη ζωή τους, ό,τι κι αν επιλέξουν να κάνουν. Οι γυναίκες είμαστε πολύ ευέλικτες, γρήγορες στη σκέψη και συναισθητικές, στο χώρο εργασίας. Έχουμε πολλούς ρόλους να εκπληρώσουμε, αυτό που λέμε “φοράμε πολλά καπέλα”, και αυτό συνήθως αντανακλάται στη δουλειά. Θα ήταν πολύ ωραίο εάν περισσότερες εταιρείες έσκυβαν με ευαισθησία πάνω στις ανάγκες και τις ικανότητες των γυναικών. Δυστυχώς υπάρχουν ακόμη ανισότητες στο χώρο εργασίας, μεγάλη μισθολογική απόσταση σε κάποιες περιπτώσεις, αλλά πρέπει να κάνουμε κάτι γι’ αυτό. Motto μας είναι πως εάν δεν ξεκινήσουμε από εμάς τις ίδιες, δεν μπορούμε να ζητήσουμε τίποτε από τους άλλους.