THEPOWERGAME
Την ώρα που ο ελληνικός τουρισμός πασχίζει να κάνει το πρώτο θετικό κλείσιμο του ταμείου μετά την κρίση της πανδημίας, κυρίως μέσω του μοντέλου «Sea, Sun and Sand», ουδείς αρμόδιος δείχνει να είναι ενήμερος για το γεγονός ότι από ένα συνέδριο 1.500 ατόμων και διάρκειας τριών-τεσσάρων ημερών, ο άμεσος τζίρος κυμαίνεται από 1 έως 5 εκατ. ευρώ.
Ούτε για το ότι ο συμμετέχων σε μια επαγγελματική εκδήλωση ξοδεύει έως και επτά φορές περισσότερο από τον απλό τουρίστα με τη συνολική κατά κεφαλήν δαπάνη να κυμαίνεται από 1.000 έως 7.000 ευρώ.
Τα πλεονεκτήματα του συνεδριακού τουρισμού προς την ελληνική οικονομία είναι πολλαπλά και σήμερα ο HAPCO Hellenic Association of Professional Congress Organizers – Σύνδεσμος Ελλήνων Επαγγελματιών Εκδηλώσεων και Οργανωτών Συνεδρίων), κάνει έκκληση στην κυβέρνηση να τα λάβει σοβαρά υπόψη, μέσω της νέας του προέδρου Σίσσυς Λυγνού.
Παραθέτοντας σημαντικά στοιχεία σε συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους, η κ. Λυγνού είπε πως ο HAPCO, που πλέον έχει εξελιχθεί σε HAPCO & DES (Destination Events Specialists), βάζει μπρος ένα νέο σχέδιο πολιτικής εξωστρέφειας και ανάδειξης της αξίας του Επαγγελματικού & Συνεδριακού Τουρισμού.
Άλλωστε, όπως είπε, αποτελεί το μοναδικό αναξιοποίητο «διαμάντι» του ελληνικού τουρισμού και δεδομένου ότι η Ελλάδα κατέχει ρεκόρ επισκεψιμότητας αλλά και πολλών αβαντάζ έναντι άλλων κρατών, η κερδοφορία θα μπορούσε να είναι τεράστια, αν αναπτυχθεί σωστά ο κλάδος.
«Η χώρα μας έχει τεράστια δυναμική στον τομέα του Επαγγελματικού και Συνεδριακού Τουρισμού, όπως και στη βιομηχανία συνεδρίων και εκδηλώσεων (MICE – Meeting, Incentive, Congress, Event)», τόνισε σχετικά η κ. Λυγνού, εκτιμώντας ότι τα έσοδα από το συνεδριακό τουρισμό για το 2022 υπολογίζονται στα 1,7 δισ. ευρώ.
«Ο συνεδριακός τουρισμός μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην ανάκαμψη από μία παγκόσμια κρίση, αλλά και στην ανάπτυξη της χώρας, καθώς προσελκύει κοινό υψηλού επιπέδου και εισοδήματος και προβάλλει τη χώρα διεθνώς», πρόσθεσε, εφιστώντας την προσοχή στο γεγονός ότι παρόλο που τα ζητήματα του κλάδου έχουν αναφερθεί πολλές φορές στο παρελθόν, μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει καμιά αξιοποίησή του, παρα μόνο μέσω ιδιωτικής πρωτοβουλίας, μην έχοντας μάλιστα συμπεριληφθεί σε εθνικό σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.
Αναφερόμενη στα στοιχεία μελέτης της Oxford Economics (2018) η κ Λυγνού είπε πως η Ελλάδα κατέχει παγκοσμίως την 47η θέση με άμεσο εισόδημα της τάξεως του 1,1 δισ. δολάρια, όταν οι ανταγωνίστριες χώρες Πορτογαλία και Ισπανία βρίσκονται στην 35η και 12 θέση αντίστοιχα.
Το 2021, η Ελλάδα κατείχε την 17η θέση σε διεθνές επίπεδο και τη 10η θέση πανευρωπαϊκά. Αυτά τα στοιχεία, οδηγούν το νέο ΔΣ του HAPCO & DES να επιμείνουν φέτος στην ανάπτυξη του κλάδου, ιδίως όταν η Αθήνα βρίσκεται στην 6η θέση στην Ευρώπη και στην 8η διεθνώς.
Αντιθέτως, πολύ πιο πίσω βρίσκεται η Θεσσαλονίκη, καταλαμβάνοντας την 32η και την 47η θέση σε Ευρώπη και κόσμο.
Ως προς τα πλεονεκτήματα του MICE η κ. Λυγνού υπογραμμίζει ότι ο συνεδριακός και εκθεσιακός Τουρισμός συμβάλλουν σημαντικά στην ανάκαμψη και ανάπτυξη, διότι αποτελούν πηγή εσόδων από άμεσους και έμμεσους φόρους για το κράτος και τις τοπικές αρχές.
Ακόμη, πέραν του ότι συμβάλλει στην οικονομία με την κατασκευή και ανακαίνιση συνεδριακών χώρων και ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων, ενισχύει την απασχόληση, δίνοντας στην μια τεράστια διαφήμιση.
Συχνά, ξεπερνά σε έσοδα τον μαζικό τουρισμό (συνολική κατα κεφαλήν δαπάνη από 1.000 έως 7.000 ευρώ) και αυξάνει την ζήτηση ταξιδιωτικών και τουριστικών υπηρεσιών (διαμονές, διακινήσεις, ξεναγήσεις, εκδρομές, δείπνα, γεύματα κλπ.).
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι συμβάλλει στην επέκταση της τουριστικής περιόδου και την καταπολέμηση της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού, και εδώ είναι ένα στοιχείο που μπορεί να φέρει πρωτιές στην Ελλάδα, αν αξιοποιήσει σωστά την ευκαιρία που ανοίγεται στην μετα covid εποχή.
ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΦΠΑ
ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
Τα αιτήματα του νέου ΔΣ του HAPCO & DES προς την κυβέρνηση είναι η άμεση αναβάθμιση της προβολής της χώρας μας σε διεθνείς συνεδριακές εκθέσεις, κάτι που ήδη συζητά με τον ΕΟΤ και το υπουργείο Τουρισμού, όπως το να υπάρχει η δυνατότητα για περίπτερα με ανταποδοτικά οφέλη.
Η κ. Λυγνού, τονίζοντας την – για χρόνια γνωστή σε όλους τους επικεφαλής – έλλειψη υποδομών και χωρητικότητας ζητά άμεσα τη δημιουργία ενός μητροπολοτικού συνεδριακού κέντρου το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει διεθνή συνέδρια τουλάχιστον για πέντε χιλιάδες άτομα.
Παράλληλα, πολύ μεγάλη βαρύτητα δίνει ο HAPCO & DES στην επιστροφή του ΦΠΑ, έτσι ώστε να καταστεί ο Συνεδριακός Τουρισμός της Ελλάδας ανταγωνιστικός έναντι των άλλων ευρωπαϊκών πόλεων (Πορτογαλία, Ισπανία)
Τέλος, δεδομένου ότι πολλές ευρωπαϊκές ανταγωνιστικές χώρες διαθέτουν Μητρώο συνεδρίων, κρίνει απαραίτητη την συγκεκριμένη δράση που θα συμβάλλει στην για την ανάδειξη της δυναμικής του κλάδου (business τουρισμος), με απώτερο στόχο να διεκδικήσει η Ελλάδα τις πρώτες θέσεις στο διεθνή χάρτη.