Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Μαθήματα επιχειρηματικότητας από το Women Do Business στην Κρήτη

Ήταν Μάιος του 2019 όταν δυο Κρητικές, η Νατάσα Γρηγοράκη και η Έρη Παυλάκη πήραν την απόφαση να οργανώσουν ένα φόρουμ επιχειρηματικότητας στην Κρήτη, όπου 4 επιτυχημένες γυναίκες επιχειρηματίες, θα μοιράζονταν με το ευρύ κοινό την ιστορία τους σε μια προσπάθεια να κινητοποιήσουν και άλλες γυναίκες να ασχοληθούν ενεργά με το επιχειρείν. Μετά το πέρας της εκδήλωσης δεν υπήρχε κάποιο πλάνο αναφορικά με τα επόμενα βήματα, ωστόσο, ο «σπόρος» είχε φυτευτεί και κάποιους μήνες αργότερα υλοποιήθηκε και μια δεύτερη εκδήλωση στην οποία διαπιστώθηκε η ανάγκη των γυναικών του νησιών, όπως και των υπολοίπων στις Περιφέρειες, για μία κοινότητα υποστήριξης και καθοδήγησης.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και ο χρόνος έχει δείξει ότι το Women Do Business δεν ήταν τυχαιότητα, αλλά… αναγκαιότητα. Από το 2019 μέχρι και σήμερα 1.378 γυναίκες έχουν ωφεληθεί και συμμετάσχει στις δράσεις της Οργάνωσης, 8 νέες επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει την δραστηριότητα τους μέσα από τις Ακαδημίες, έχουν υπογραφεί 44 συνεργασίες με φορείς, οργανώσεις, experts, στις δράσεις συμμετέχουν 35 Εθελόντριες-ές ανά την Ελλάδα και 40 εξειδικευμένες-οι μέντορες.

Συνολικά έχουν λάβει χώρα 55 workshops & εκδηλώσεις και, σύμφωνα με έρευνα του Women Do Business, το 78,5% των συμμετεχόντων δήλωσε αύξηση στην αυτοπεποίθηση του , το 81,1% αναγνώρισε ότι τα εν λόγω workshops συνέβαλαν σε ανάπτυξη της ικανότητας υλοποίησης της επιχειρηματικής τους ιδέας και το 89,7% εξέφρασε την ικανοποίηση της ανάγκης του ανήκειν σε μία υποστηρικτική κοινότητα.

Οι Συν-ιδρύτριες του Women Do Business συστήνονται στο powergame.gr, μιλούν για τις δράσεις τους και για το πώς αυτές έχουν βοηθήσει να ανθίσει η γυναικεία επιχειρηματική κοινότητα της Κρήτης.

  • Κάνοντας έναν απολογισμό από το 2019 που το Women Do Business έκανε ντεμπούτο στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή τι έχετε πετύχει μέχρι στιγμής, πόσο έχει μεγαλώσει το δίκτυο και ποια τα βασικά milestones;

Ν.Γ.: Πρακτικά πήραμε την απόφαση να προχωρήσουμε με το όραμα της Οργάνωσης του Women Do Business μέσα στην πρώτη καραντίνα και αυτό μας έδωσε την δυνατότητα να υποστηρίξουμε γυναίκες διαδικτυακά σε όλη την Ελλάδα, να βγούμε έξω από τα γεωγραφικά όρια της Κρήτης και να αποκτήσουμε μία αναγνωρισιμότητα μέσα από το έργο μας που επικοινωνείται στα social media μας. Τον Ιούλιο του 2020 λοιπόν, το Women Do Business παίρνει επίσημα την νομική του μορφή ως μη κερδοσκοπική οργάνωση και «σηκώνει μανίκια» για την προαγωγή της γυναικείας επιχειρηματικότητας και της ισότητας των Φύλων.

Δεδομένου ότι εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς, τα τελευταία 2 χρόνια μετράει σημαντικές, για την εξέλιξή του, αναγνωρίσεις. Το 2021 διακρίθηκε από το ίδρυμα Vodafone στον διαγωνισμό «Word of Difference» όπου επιλέχθηκε για την δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας koinonikoepixeiro.eu. Άλλη μια διάκριση έλαβε χώρα από το ίδρυμα «ΔΕΜΟΣ»”, που αφορούσε χρηματοδότηση 1 θέσης εργασίας. Το 2022, ο οργανισμός διακρίθηκε πανευρωπαϊκά στις «Τοp 100 Women στις κοινωνικές επιχειρήσεις». Ενώ πριν λίγους μήνες βραβεύτηκε στα «Bravo Awards» για την ανάδειξη του κοινωνικού έργου, σε πανελλήνιο επίπεδο.

Να σημειώσω ότι έχει επιλεχθεί από το incubator του Higgs, τον μοναδικό φορέα που εκπαιδεύει μη κερδοσκοπικές οργανώσεις για το πως να παράγουν την μεγαλύτερη αξία ,σε ανάμεσα από 85 οργανώσεις ανά την Ελλάδα στις 5, όπου για δύο χρόνια το Women Do Business εκπαιδεύεται και εκπαιδεύει. Ενώ σταθμό αποτελούν τα πρώτα ευρωπαϊκά προγράμματα που αναλαμβάνει, όπως και η δυνατότητα παροχής εκπαίδευσης στο εργαζόμενο προσωπικό εταιρειών, σε ζητήματα bias στον χώρο εργασίας, ενδυνάμωσης και ηγεσίας για γυναίκες, με συνεργασίες όπως η ALPHA Bank και η Coca-Cola 3E.

  • Πώς βοηθάτε στην πράξη τις γυναίκες να δικτυωθούν και να αναπτύξουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες;

Ερ. Π. : Η υποστήριξη μας είναι ολιστική και στηρίζεται σε 4 πυλώνες:

  1. την Ενδυνάμωση που επιτυγχάνεται μέσα από τις δια ζώσης εκδηλώσεις με στόχο την έμπνευση και την παρακίνηση όπου αναδεικνύονται ιστορίες επιτυχίας από γυναίκες της διπλανής πόρτας, συνεντεύξεις από role models, ή σεμινάρια για το πώς προσπερνάμε τις περιοριστικές πεποιθήσεις ή τον φόβο,
  2. την Εκπαίδευση όπου κάθε γυναίκα λαμβάνει μέσα από δωρεάν workshops ή σεμινάρια, σε εβδομαδιαία βάση με διαφορετική θεματολογία, όπως και από τις Εκπαιδευτικές Ακαδημίες (Incubator Ακαδημία Επιχειρηματικότητας),
  3. το Mentoring που προσφέρει εξατομικευμένα on demand, μέσω του Τρίμηνου Προγράμματος Mentoring, αξιοποιώντας ένα δίκτυο έμπειρων και εξειδικευμένων μεντόρων,
  4. τη Δικτύωση όπου φέρνει κοντά γυναίκες με κοινά ενδιαφέροντα, πρωτοβουλίες και ιδέες, ώστε να προωθήσουν την έννοια της ”συνέργειας” και να καλλιεργήσουν την κουλτούρα της αλληλοϋποστήριξης.

Μέσα από την δράση μας διαπιστώσαμε ότι και οι τέσσερις πυλώνες είναι απαραίτητοι και αλληλένδετοι, προκειμένου μία γυναίκα για να καταφέρει να υλοποιήσει την επιχειρηματική της ιδέα ή και να εξελίξει την υπάρχουσα επιχείρηση της.

  • Στην Κρήτη δίνονται ευκαιρίες σε γυναίκες να ασχοληθούν ενεργά με το επιχειρείν; Στηρίζει η τοπική κοινωνία τέτοιου είδους προσπάθειες;

Ερ. Π. : Θα λέγαμε ότι στην Κρήτη δίνονται οι ευκαιρίες που δίνονται στις γυναίκες σε όλη την Ελλάδα. Υπάρχει μία μικρή διαφοροποίηση ως προς τα ποσοστά επιχειρηματικότητας στις γυναίκες, όπου στην Κρήτη είναι στο 26,5% ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα ελαφρώς χαμηλότερη στο 24,5%. Γεγονός που υποδεικνύει, όχι τόσο τις ευκαιρίες που δίνονται, αλλά ότι πρόκειται για ένα νησί που στηρίζεται στο τουρισμό και έτσι καλλιεργείται μία κουλτούρα επιχειρηματικότητας προς αυτή την κατεύθυνση.

Σε ό,τι αφορά στην υποστήριξη από την τοπική κοινωνία, δεδομένων των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, υπάρχει μία γενικότερη τάση ως προς την προαγωγή Ισότητας των Φύλων σε διακηρυκτικό επίπεδο. Είναι σημαντικό, όμως, να έχουμε κατά νου ότι σε μικρές κοινωνίες τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις είναι ακόμα πιο βαθιά ριζωμένα, με αποτέλεσμα να αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για νέα επιχειρηματικά βήματα από γυναίκες, αλλά και μεγάλη πρόκληση για το έργο του Women Do Business το οποίο προσπαθεί να συμβάλει στην ενημέρωση γύρω από το ζήτημα.

  • Όσον αφορά την πρόσβαση στη χρηματοδότηση, εδώ ποια η εικόνα που επικρατεί; Υπάρχουν προγράμματα στην Κρήτη που να στηρίζουν startups στις οποίες επικεφαλής είναι γυναίκες;

Ν.Γ.: Μέσα από έρευνες, αλλά και από την εμπειρία μας στο πεδίο, δηλαδή της συνεχούς αλληλεπίδρασης με γυναίκες ωφελούμενες από τις δράσεις μας, έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν είναι η χρηματοδότηση που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την υλοποίηση μιας επιχειρηματικής ιδέας. Διότι εφόσον μία γυναίκα νιώθει αυτοπεποίθηση, έχει την εκπαίδευση, την υποστήριξη από το περιβάλλον της και την δικτύωση θα βρει τους πόρους.

Γενικότερα, το κλίμα στην Ελλάδα ως προς τις ευκαιρίες χρηματοδότησης για νέες επιχειρήσεις είναι πολλά υποσχόμενο και γίνεται όλο και καλύτερο. Υπάρχουν αρκετοί διαγωνισμοί χρηματοδότησης ή μικροδάνεια από διάφορους φορείς όπως: το Capsule T, το Envolve Greece, το NBG seeds, το EGG, το StarTab, η AFI, τo Elevate Greece κα. Σε αρκετά από αυτά επικεφαλής είναι γυναίκα.

Σε ό,τι αφορά στην Κρήτη, δεν θα χαρακτηρίζαμε το οικοσύστημα και τόσο υποστηρικτικό, δεδομένης της απουσίας ανάλογων διαγωνισμών , αλλά και της έλλειψης προσβασιμότητας σε αντίστοιχα προγράμματα στην Αθήνα λόγω της νησιωτικής δομής. Έχουμε διαπιστώσει το κενό που υπάρχει και για αυτό ετοιμάζουμε κάτι καινοτόμο για την Κρήτη ως προς την χρηματοδότηση, που πρόκειται να ανακοινωθεί στους επόμενους μήνες.

  • Από τις ιστορίες που έχετε ακούσει, θα μπορούσατε να μοιραστείτε κάποια που σας έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση;

Είναι τέτοια η δράση μας , που ακούμε συνεχώς ιστορίες γυναικών που μας συναρπάζουν, μας εκπλήσσουν και μας δίνουν κίνητρο να συνεχίσουμε. Ιστορίες όπως της Δήμητρας Κατσαφάδου με την «La vie en Rose» που ξεκίνησε μέσα από τις κατσαρόλες της κουζίνας της και τώρα έχει 17 καταστήματα, την Ειρήνη Πεδιαδίτη την πρώτη γυναίκα Ουρολόγο- Ανδρολόγο στην Κρήτη, σε έναν καθαρά ανδροκρατούμενο χώρο, με μακρόχρονη πορεία και επιχειρηματική δραστηριότητα με κλινικές, ως την Έλλη Τιτάκη από το χωριό της Αγ. Βαρβάρας που έπειτα από μία οικονομική καταστροφή κατάφεραν το λαδάκι που έβαζαν στην σαλάτα τους να διακριθεί σε διαγωνισμούς ανά την Ευρώπη για τις θεραπευτικές ιδιότητες και την ποιότητα του και να εξάγεται σε 15 χώρες και την Αλίκη Διαλυνά στο Λασίθι όπου πήρε παλιές στάνες και ερείπια και τα μετέτρεψε σε ξενώνες πολυτελείας τα Vasilikata. Η λίστα με τις καθημερινές ηρωίδες είναι ατελείωτη…

Δεδομένου ότι πρόκειται για μια τοπική πρωτοβουλία που αφορά μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, υπάρχουν σχέδια συμπράξεων με άλλες αντίστοιχες ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας;

Ερ. Π.: Φυσικά , η «συνεργασία» αποτελεί μία από τις αξίες μας ως οργάνωση και ως άτομα και είναι προτεραιότητα μας. Πιστεύουμε ότι μόνο με συνέργειες μπορούμε να εξελιχθούμε, αλλά και να μεγαλώσουμε τον θετικό μας αντίκτυπο στην κοινωνία γι’ αυτό και τις επιζητούμε. Ενδεικτικά κάποιες από τις συνεργασίες μας με άλλες μη κερδοσκοπικές οργανώσεις : Higgs, DESMOS, Ethelon, Mexoxo, Women Act, iforYou, Women On Top, Envolve Greece κα.

  • Η Κρήτη είναι ένα νησί με ισχυρό τουριστικό προϊόν, ξεχωριστή γαστρονομία και δυνατό αγροτικό τομέα. Σε ποιους κλάδους στρέφονται οι γυναίκες και που βλέπετε να δημιουργούνται επιχειρηματικές ευκαιρίες;

Ν.Γ.: Μετά την COVID έχει μεταβληθεί πολύ το επιχειρηματικό στερέωμα, με αρκετές επιχειρήσεις on line στην παροχή υπηρεσιών όπως digital marketer, coach κ.α. , αντίστοιχα και στην πώληση χειροποίητων προϊόντων με μία σύγχρονη προσέγγιση ως προς την τοποθέτηση τους στην αγορά. Παράλληλα, παρατηρούμε στην Κρήτη μία συνεχή δραστηριοποίηση στον τουρισμό και μία άνοδο σε γυναίκες ως προς τον αγροτικό τομέα.

  • Ορμώμενη από το όνομα της ΜΚΟ «Women Do Business» πόσο διαφορετικός είναι ο τρόπος προσέγγισης των γυναικών σε θέματα επιχειρηματικότητας και ποιο θα λέγατε ότι είναι το σημαντικότερο μάθημα που λάβατε σε προσωπικό επίπεδο όλα αυτά τα χρόνια ως γυναίκα σε managerial θέσεις;

Ν.Γ.: Η επιχειρηματικότητα είναι μία, αλλά δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι μία γυναίκα στον επιχειρηματικό στίβο καλείται να αντιμετωπίσει περισσότερες προκλήσεις και πολλαπλούς ρόλους που θεωρούνται δεδομένοι. Για τον λόγο αυτό ακριβώς είναι σημαντικό να επενδύσουμε στην ενημέρωση και ενδυνάμωση προκειμένου οι γυναίκες να αντιληφθούν στερεότυπα, προκαταλήψεις αλλά και περιοριστικές πεποιθήσεις που τις σταματούν, όπως και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων.

Το σημαντικότερο μάθημα είναι ίσως οι ασυνείδητες προκαταλήψεις και στερεότυπα που κουβαλάμε όλες-οι μέσα μας και μας σταματούν από την εξέλιξη μας, όπως και το γεγονός ότι αν υπάρχει υποστήριξη από ένα άτομο, μία ομάδα, έναν φορέα ή μέντορα που πιστεύει στο όραμα σου, όλα είναι εφικτά.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!