THEPOWERGAME
Στην προώθηση της ελληνικής διατροφής δίνει έμφαση το Υπουργείο Τουρισμού, αναγνωρίζοντας πως η άυλη πολιτιστική κληρονομιά θα δώσει προστιθέμενη αξία και ώθηση στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Στο Υπουργείο έχει δημιουργηθεί ειδική ομάδα εργασίας για τη γαστρονομία, έχει εκπονηθεί έρευνα για το σήμα της ελληνικής κουζίνας, ενώ μέσα από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπεται ένα DMO ύψους 14 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ενός οργανισμού διαχείρισης προορισμού για τη γαστρονομία.
Ήδη, όπως επισημαίνει στο powergame.gr η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, η Θεσσαλονίκη έχει ενταχθεί στις Δημιουργικές Πόλεις Γαστρονομίας της UNESCO, ενώ ειδικό βάρος πέφτει στον οινοτουρισμό, καθώς επίσης και σε άλλες μορφές εναλλακτικού τουρισμού, μιας και οι τουρίστες διψούν για νέες, πρωτόγνωρες, εμπειρίες και αισθάνονται έντονη την ανάγκη να δοκιμάσουν δραστηριότητες, να γευτούν προϊόντα και να περιηγηθούν σε χώρους που μόνο ένας ντόπιος θα είχε τη δυνατότητα να κάνει.
Η Υφυπουργός Τουρισμού μιλά για τη μαζική επιμόρφωση στον τουρισμό που διεξάγεται στη χώρα μας, μέσω προγράμματος το οποίο αποσκοπεί στην επανακατάρτιση και αναβάθμιση δεξιοτήτων για 20.000 εποχικά εργαζόμενους και ανέργους, ενώ στέκεται στην τεράστια σημασία της βιωσιμότητας και της αειφορίας, τομείς στους οποίους επιβάλλεται να επενδύσουν όσοι δραστηριοποιούνται στην τουριστική βιομηχανία, εάν θέλουν να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς και την ανταγωνιστικότητά τους.
- Κυρία Ζαχαράκη, όπως ανακοινώσατε κατά την ομιλία σας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, 20.000 άνεργοι και εποχικά εργαζόμενοι θα λάβουν δημόσια τουριστική εκπαίδευση αντίστοιχη των προσδοκιών των φοιτητών που επιλέγουν το δημόσιο σύστημα. Ποιο είναι το σχέδιο σας σε αυτή την κατεύθυνση;
Πρόκειται για την πρώτη τόσο μαζική επιμόρφωση στον τουρισμό που διεξάγεται στη χώρα μας. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην επανακατάρτιση και αναβάθμιση δεξιοτήτων για 20.000 εποχικά εργαζόμενους στον τουρισμό και ανέργους, σε 4 κύκλους 5.000 καταρτιζόμενων έκαστος. Το περιεχόμενό του είναι προσανατολισμένο στις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες της Ελληνικής τουριστικής αγοράς, με έμφαση στις νέες ψηφιακές απαιτήσεις, αλλά και στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Έτσι, η Ελλάδα κάνει ένα μεγάλο βήμα στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας πρόκλησης για περισσότερο υψηλά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, που θα στηρίξει την ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού. Αλλά δεν περιοριζόμαστε εκεί.
Έχουμε εδώ και ένα χρόνο ενισχύσει την πρακτική άσκηση με 10 νέες ειδικότητες μετά από 10 χρόνια, ενώ έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες για δημιουργία μιας εξωστρεφούς Τουριστικής Ακαδημίας με δυνατότητα ξενόγλωσσου τμήματος, που θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος της τουριστικής εκπαίδευσης για το μέλλον με τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή επιτροπή και τη Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων. Ενώ στον πρόσφατο νόμο του Υπουργείου Τουρισμού ψηφίσαμε τις διατάξεις για τη δυνατότητα σεμιναρίων δια βίου μάθησης και σε επαγγελματίες/επιχειρηματίες καθώς και στελέχη του τουρισμού. Και συνεχίζουμε ενσωματώνοντας προτάσεις των φορέων και των εμπειρογνωμόνων της τουριστικής εκπαίδευσης. Και όλα αυτά γιατί αποτελεί ακλόνητη πεποίθησή μας, ότι η τουριστική εκπαίδευση είναι το κλειδί για να διαπρέψει ο ελληνικός τουρισμός και στην δεκαετία που έρχεται.
- Ο όρος βιωσιμότητα- αειφορία έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Το τελευταίο διάστημα, παρατηρούμε ουσιαστικές εξελίξεις σε αυτό το πεδίο με πιο χαρακτηριστική τη σημασία που δίνεται στο θέμα της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Πώς επηρεάζεται ο κλάδος της φιλοξενίας και που πρέπει να στρέψουν την προσοχή τους οι επιχειρήσεις του κλάδου;
Η βιωσιμότητα είναι η βάση για την μελλοντική ανάπτυξη της οικονομίας σε όλους τους τομείς. Αλλά ειδικά στον τουρισμό, η σημασία της είναι τεράστια. Καθώς τουρισμός και ποιότητα φυσικού περιβάλλοντος συνδέονται άρρηκτα, η αρμονική τους συνύπαρξη δεν μπορεί παρά να είναι προτεραιότητα. Επιπλέον, σε όλες τις έρευνες, η αειφορία καταγράφεται ως κορυφαίο κριτήριο επιλογής προορισμού και δραστηριοτήτων για τους επισκέπτες. Άρα η ίδια η αγορά απαιτεί περισσότερη βιωσιμότητα στον τουρισμό. Ο κλάδος της φιλοξενίας το έχει ήδη αντιληφθεί, και για αυτό υπάρχει έμφαση στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη ειδικά στα νέα μεγάλα επενδυτικά projects.
Όμως και ως Υπουργείο Τουρισμού προωθούμε συστηματικά τις αρχές της αειφορίας στο σύνολο της τουριστικής ανάπτυξης. Στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης έχουμε επιλέξει κατά προτεραιότητα τομείς εναλλακτικού τουρισμού που κατεξοχήν προσφέρονται για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, όπως θαλάσσιος, καταδυτικός, ορεινός, ευεξίας κ.α., με συνολική χρηματοδότηση άνω των 320 εκατ. ευρώ μαζί με θέματα ψηφιοποίησης και τουριστικής εκπαίδευσης. Μεριμνούμε ιδιαίτερα ο τρόπος υλοποίησης των σχετικών έργων να είναι βιώσιμος και αυτό αποτελεί και κριτήριο για την επιλεξιμότητα. Ενισχύουμε τις αρχές της βιωσιμότητας στην τουριστική εκπαίδευση, αλλά και στο γενικό θεσμικό πλαίσιο, ενώ εισάγουμε και σειρά θεσμών βιωσιμότητας (περιφερειακά και τοπικά παρατηρητήρια στο Ν 4875/21, Κέντρο Έρευνας για τον Παράκτιο και Θαλάσσιο Τουρισμό για την Μεσόγειο σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, Εθνικό Παρατηρητήριο για την Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη). Όλα αυτά συμπληρώνουν και πρωτοβουλίες όπως το Rhodes co-lab και άλλες (GR-eco islands στη Χάλκη, Smart and Sustainable Island στην Αστυπάλαια, Tilos Project στην Τήλο) που καθιστούν την Ελλάδα αλλά και τα νησιά μας πράσινα πρότυπα διεθνώς.
- Ποιες μορφές εναλλακτικού τουρισμού βλέπετε να κερδίζουν έδαφος τα επόμενα χρόνια και πώς θα κινηθείτε σε επίπεδο προώθησης του οινοτουρισμού που αποτελεί μια από τις προτεραιότητες που έχετε θέσει;
Ο εναλλακτικός τουρισμός συνολικά κερδίζει συνεχώς έδαφος στο τουριστικό πακέτο κάθε χώρας. Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες αναζητούν μοναδικές εμπειρίες, εμπειρίες που η χώρα μας προσφέρει απλόχερα. Ακόμα και στην Ελλάδα με την απόλυτη πρωτοκαθεδρία του τουρισμού «ήλιου και θάλασσας», η αυξανόμενη συμβολή του εναλλακτικού τουρισμού είναι ήδη γεγονός. Νέες επιχειρήσεις και υπηρεσίες συνδεδεμένες με εναλλακτικά τουριστικά προϊόντα δημιουργούνται συνεχώς, είτε σε επίπεδο παροχής αυτών των δραστηριοτήτων, είτε σε επίπεδο ψηφιακής οργάνωσης τους ειδικά μέσω καινοτόμων startups. Για τη χώρα μας παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον κλάδοι στους οποίους έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, το οποίο μέχρι τώρα δεν είχαμε αξιοποιήσει πλήρως. Τέτοια παραδείγματα είναι ο θαλάσσιος, ο ορεινός, ο καταδυτικός, ο τουρισμός ευεξίας, ο περιπατητικός και βέβαια ο γαστρονομικός τουρισμός και ο αγροτουρισμός, τους οποίους προωθούμε μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και με σειρά άλλων δράσεων.
Θυμίζω δε ότι φέτος είχαμε καμπάνια για ορεινό τουρισμό σε εξωτερικό και εσωτερικό για πρώτη φορά! Ιδιαίτερο κομμάτι του γαστρονομικού είναι ο οινοτουρισμός, στον οποίον δίνουμε έμφαση, με 24 νέα οινοποιεία να λαμβάνουν πέρυσι και φέτος το Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου (ΣΕΟ). Δημιουργούμε portal για την ψηφιακή τους προβολή καθώς και βραβείο για τα καλύτερα οινοποιεία, ενώ συνεχίζουμε και το Οδοιπορικό Οινοτουρισμού το οποίο έχουμε εγκαινιάσει, με συνεδρία οινοτουρισμού ήδη στη Σαντορίνη, στη Δυτική Μακεδονία και στην Πελοπόννησο, και προσεχώς στην Αττική. Ήδη νομοθετήσαμε και σύντομα θα έχουμε τα σήματα επισκέψιμων τυροκομείου, ελαιοτριβείου και ζυθοποιείου. Την ίδια στιγμή λαμβάνουμε πρωτοβουλίες συνέργειας με τα συναρμόδια υπουργεία για τον οικοτουρισμό, τον τουρισμό υγείας, τον ποδηλατικό τουρισμό, τον αλιευτικό τουρισμό, τον αεροπορικό τουρισμό, τον στρατιωτικό τουρισμό ή τουρισμό ιστορικής μνήμης, τον αθλητικό τουρισμό αλλά και τον θρησκευτικό τουρισμό και άλλων, καθώς και την καλύτερη προώθηση του συνεδριακού τουρισμού και τη διεξαγωγή εκθέσεων.
- Παράλληλα, μέσα από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπεται ένα ποσό για τη δημιουργία ενός οργανισμού διαχείρισης προορισμού για τη γαστρονομία. Με ποιο τρόπο η ελληνική κουζίνα και τα τοπικά προϊόντα μπορούν να λειτουργήσουν ως πόλος έλξης ξένων τουριστών;
Η ελληνική γαστρονομία αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και για τον τουρισμό μας. Έχουμε συνειδητά εστιάσει στην περαιτέρω προβολή του ελληνικού γαστρονομικού τουρισμού και υπάρχουν ήδη αποτελέσματα, όπως η διαδικασία που ξεκινήσαμε πριν ένα χρόνο και οδήγησε στην ένταξη της Θεσσαλονίκης στις Δημιουργικές Πόλεις Γαστρονομίας της UNESCO. Όπως αναφέρατε, ο γαστρονομικός τουρισμός έχει περίοπτη θέση και στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης με τη δημιουργία ενός θεματικού DMO, σε συνδυασμό μάλιστα με τον αγροτουρισμό, στον οποίον είχαμε άλλες δύο επιτυχίες: την ένταξη του Σουφλίου στα Best Tourism Villages του ΠΟΤ και της δυτικής Σάμου στο Πρόγραμμα Αναβάθμισης. Ο συνδυασμός ποιοτικών προϊόντων του πρωτογενούς τομέα με τον ελληνικό τουρισμό μπορεί να προσθέσει τεράστια υπεραξία στο τουριστικό μας προϊόν. Ειδικά δεδομένου ότι οι ταξιδιώτες αναζητούν ολοένα και περισσότερο αυτό το μοναδικό γευστικό ταξίδι, που η Ελλάδα μπορεί αυθεντικά να τους προσφέρει.
- Τι να αναμένουμε από την αγορά της Σαουδικής Αραβίας, την οποία πρόσφατα επισκεφτήκατε;
Στην πρόσφατη επίσκεψή μου τόσο στη Σαουδική Αραβία, όσο και στα ΗΑΕ είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω και προσωπικά το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει για την Ελλάδα, όχι μόνο ως προορισμού διακοπών, αλλά και ως πεδίου τουριστικών επενδύσεων. Σε αυτό, θα παίξει ιδιαίτερο ρόλο και η σύσταση του νέου επιχειρηματικού συμβουλίου Ελλάδας-Σαουδική Αραβία, με επικεφαλής επιχειρηματίες που έχουν ήδη συνεργαστεί επιτυχημένα στην ελληνική αγορά. Φέτος, θα έχουμε νέες πτήσεις από τη Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ, και εποχικές πτήσεις που ξεκινούν νωρίτερα από πέρσι, ενώ επιδιώκουμε να έχουμε ακόμα περισσότερες, σε ακόμα περισσότερους προορισμούς. Και παρά τις προκλήσεις, το μόνο βέβαιο είναι ότι οι προοπτικές της συνεργασίας και με τις δυο χώρες και στον τουρισμό, είναι καλύτερες από ποτέ.
- Ποια η εικόνα που έχουμε για την τουριστική κίνηση τις ημέρες του Πάσχα; Και ποιες οι εκτιμήσεις για την έκβαση της φετινής τουριστικής σεζόν;
Η κίνηση φέτος το Πάσχα είναι σε υψηλά επίπεδα, και με περαιτέρω αυξητική τάση. Όμως, το σημαντικότερο είναι η γενικότερη ανάκαμψη των κρατήσεων για ελληνικούς προορισμούς, που είχε παγώσει στις πρώτες εβδομάδες της ρωσικής εισβολής. Φέτος το πλήρες άνοιγμα της κατ’ εξοχήν τουριστικής σαιζόν έρχεται νωρίτερα, με πολύ λιγότερα περιοριστικά μέτρα που και αυτά θα αρθούν, διεθνείς αερομεταφορείς παρέχουν περισσότερες αεροπορικές θέσεις προς Ελλάδα και από το 2019, ενώ ελληνικοί προορισμοί βρίσκονται στην κορυφή των διαδικτυακών αναζητήσεων για διακοπές. Από τα τέλη Μαρτίου μάλιστα, οι αεροπορικές αφίξεις είναι ανάλογες της εποχής πριν την πανδημία. Είμαστε ρεαλιστικά αισιόδοξοι και καταβάλουμε κάθε προσπάθεια ώστε όπως και πέρσι, έτσι και φέτος να ξεπεράσουμε τις προσδοκίες σε μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά. Παρά τις προκλήσεις, ο ελληνικός τουρισμός είναι σε τροχιά δυναμικής ανάκαμψης.
- Ποιο το προσωπικό σας στοίχημα για τα επόμενα χρόνια και το αποτύπωμα που θέλετε να αφήσετε μέσα από τις δράσεις και το έργο σας στην ελληνική τουριστική βιομηχανία;
Τα βασικά στοιχήματα είναι δύο: πρώτον, πώς η ελληνική τουριστική ανάπτυξη του μέλλοντος θα οικοδομηθεί με βάση το τρίπτυχο ποιότητα – βιωσιμότητα – ισορροπία. Θέλουμε ένα τουρισμό με περισσότερες επιλογές, ειδικά εναλλακτικές, προσανατολισμένο στη βιωσιμότητα, με διάχυση της ανάπτυξης σε ολόκληρη την Ελληνική περιφέρεια με μεγαλύτερη χρονική διάρκεια.
Και δεύτερον, πώς θα θέσουμε τις βάσεις για μία τουριστική εκπαίδευση που θα παρέχει στους εργαζόμενους και στελέχη του τουρισμού τα απαραίτητα εφόδια ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις, και να αδράξουν τις ευκαιρίες της επόμενης δεκαετίας.