THEPOWERGAME
Οι προοπτικές ανάπτυξης του αγροδιατροφικού τομέα σε Ευρώπη και Αφρική και οι ευκαιρίες για τη δημιουργία επιχειρήσεων από γυναίκες επιχειρηματίες επί αφρικανικού εδάφους, ήταν μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στη διαδικτυακή εκδήλωση του Επιχειρηματικού Forum ΕΕ-Αφρικής (European Union-Africa Business Forum/EABF 2022), υπό τον τίτλο «Building stronger value chains for sustainable growth and decent jobs». Το Forum ήταν μια συνδιοργάνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Επιτροπής της Αφρικανικής Ένωσης (AUC), αφρικανικών και ευρωπαϊκών επιχειρηματικών οργανώσεων στην οποία συμμετείχε το ΕΕΔΕΓΕ μαζί με το Ελληνο-Αφρικανικό και το Ελληνοκενυατικό Επιμελητήριο.
Μέσα από ένα workshop διάρκειας 90 λεπτών, υπό τον τίτλο «Women agri-food business in Africa and Europe: benefits in the economy and the sustainable development by promoting the geographical indications as best practices», βασικός στόχος ήταν η ανάδειξη της συναφούς, με τον τομέα της αγροδιατροφής, γυναικείας επιχειρηματικότητας στην ΕΕ, την Ελλάδα και την Αφρική, που αναπτύσσεται με βάση την αξιοποίηση προϊόντων που είτε απολαμβάνουν, είτε χρήζουν προστασίας γεωγραφικών ενδείξεων, καθώς και τη συμβολή της στην τοπική και εθνική οικονομία
«Στην Κένυα ο αγροδιατροφικός τομέας στηρίζεται σε ποσοστό πάνω από 80% σε γυναίκες οι οποίες δραστηριοποιούνται οργανωμένες σε cooperatives. Έχουν γίνει αρκετά βήματα προόδου, η χώρα λειτουργεί σε ρυθμούς κυκλικής οικονομίας αναβαθμίζοντας τα προϊόντα της και σεβόμενη την κλιματική αλλαγή στις φάρμες το 30% αφορά σε δεντροφύτευση» λέει στο powergame.gr η κα Βίκυ Πανταζοπούλου, Πρόεδρος του Ελληνοκενυάτικου Επιμελητηρίου, η οποία θα βρίσκεται στην Κένυα μέχρι και τον Απρίλιο.
Τονίζει πως τα κενυάτικα προϊόντα είναι αγαθά προστιθέμενης αξίας, έτοιμα για εξαγωγές και πιστοποιημένα πληρώντας όλες τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
«Η Κένυα είναι μια χώρα χωρισμένη σε 47 περιφέρειες και ο στόχος μας είναι τα προϊόντα να αποκτήσουν ονομασία προέλευσης. Εκτός από το ότι η περιοχή βγάζει τον καλύτερο καφέ του κόσμου, πολύ δυνατά σε εξαγωγές είναι το τσάι, τα λουλούδια, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 5% του ΑΕΠ, τα εξωτικά φρούτα, όπως επίσης το αβοκάντο, η μπανάνα και ο ανανάς. Λόγω του κλίματος, η περιοχή πετυχαίνει δύο παραγωγές στο χρόνο, ενώ πολλά από τα λαχανικά της συσκευάζονται και εξάγονται κατευθείαν με barcode για να τοποθετηθούν στα ράφια της αγγλικής αγοράς» λέει χαρακτηριστικά η κα Πανταζοπούλου.
Μιλώντας για τις διμερείς εμπορικές σχέσεις και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που δημιουργούνται, εστιάζει στο γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε ελεύθερη γη για να προσφέρουμε σε καλλιεργητές, πράγμα που σημαίνει ότι οι Ελληνίδες μπορούν να κάνουν κοινοπραξίες με Κενυάτισσες διότι έχουν το know how και ξέρουν πως να εξελίξουν το προϊόν. Αυτό που χρειάζεται είναι ένας καλός αντιπρόσωπος που να γνωρίζει την αγορά και φυσικά κεφάλαια.
Η πρόεδρος του Ελληνοκενυάτικου Επιμελητηρίου διαβεβαιώνει πως η χώρα είναι ασφαλής για επενδύσεις, καθώς χρησιμοποιεί το αγγλικό δίκαιο, ενώ προσθέτει πως το τραπεζικό σύστημα και το φορολογικό χαρακτηρίζονται από σταθερότητα. Ο ΦΠΑ ανέρχεται σε 16% και σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων μπορεί ακόμη και να μηδενιστεί!
«Αυτή τη στιγμή οι γυναίκες προσπαθούν να εξαλείψουν τους ενδιάμεσους που παίρνουν και το μεγαλύτερο κέρδος. Στόχος μας είναι να δυναμώσουν οι cooperatives και να έχουν περισσότερες ευκαιρίες οι γυναίκες επιχειρηματίες. Θεωρώ ότι τώρα είναι ευκαιρία για συμπράξεις που θα είναι προς όφελος και των δύο χωρών» καταλήγει η κα Πανταζοπούλου.
Να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν ιστορίες επιτυχίας (success stories) γυναικών επιχειρηματιών από την Ελλάδα και αφρικανικές χώρες. Η εκδήλωση έδωσε τη δυνατότητα να αναδειχθούν ευκαιρίες επιχειρηματικής συνεργασίας μεταξύ Ελληνίδων και Αφρικανών γυναικών επιχειρηματιών, κατέστη δυνατή η μεταφορά τεχνογνωσίας, καθώς και η ανάπτυξη δικτύωσης (networking).
Στο πλαίσιο της ενθάρρυνσης επιχειρηματικών συνεργειών, οι διοργανωτές παρείχαν τη δυνατότητα διοργάνωσης διαδικτυακού περιπτέρου (online booth), με έκθεση προϊόντων και προβολή δράσεων, καθώς και Β2Β συναντήσεων, τις οποίες αξιοποίησαν ελληνικές γυναικείες επιχειρήσεις.