THEPOWERGAME
Ήταν το 2003, όταν στο Περού μια cooperativa 464 γυναικών αποφάσισε να ορθώσει ανάστημα, να αποσχιστεί από τους άντρες και να πάρει τη διαχείριση της φάρμας καφέ στα χέρια της. Τοποθετώντας την εν λόγω πρωτοβουλία στο χρονικό- κοινωνικό πλαίσιο εντός του οποίου αναπτύχθηκε – δύο δεκαετίες πριν – αντιλαμβάνεται κανείς πως μια τέτοια κίνηση ήταν αρκετά γενναία και ριψοκίνδυνη, καθώς η κουλτούρα περί ίσων δικαιωμάτων των γυναικών στον εργασιακό χώρο, και δη στο Περού, ήταν, αν όχι ανύπαρκτη, στα… σπάργανα.
Το project είχε επιτυχία, αφού βρήκε σύντομα σύμμαχο μια καναδέζικη εταιρεία, η οποία στη συνέχεια έφτιαξε μία μη κερδοσκοπική οργάνωση, ονόματι «Café Femenino», με σκοπό να ενώσει τις γυναίκες του καφέ σε όλον τον κόσμο.
Το περουβιανό brand ενδυνάμωσης των εργατριών του καφέ, απέκτησε την πρώτη ευρωπαϊκή έδρα του στην Αθήνα και εδώ και λίγους μήνες προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό speciality coffee με άποψη και ιδεολογία. Ειδικότερα, το Café Femenino Greece αντλεί τους καφέδες του από συνεταιρισμούς γυναικών από εννέα διαφορετικές χώρες (Κολομβία, Περού, Βολιβία, Ινδονησία, Βραζιλία, Νικαράγουα, Γουατεμάλα, Άγιο Δομίνικο, Ρουάντα) στις οποίες έχει παρουσία το Café Femenino Foundation, το οποίο, με καινοτόμες μεθόδους, εκπαιδεύει τις γυναίκες παραγωγούς από το 2004 ώστε να καλλιεργούν υψηλής ποιότητας καφέ Arabica σε αυξημένα υψόμετρα.
Πρόκειται κατά κύριο λόγο για την υποστήριξη γυναικών που ζουν σε απομακρυσμένες ανδροκρατούμενες περιοχές και έχουν εξαιρετικά χαμηλά εισοδήματα και μηδενική συμμετοχή στα κοινωνικά ζητήματα της κοινότητάς τους.
Στο powergame.gr μίλησε μια από τις συνιδρύτριες του Café Femenino, η κα Μαριλένα Κουίδη, η οποία προέρχεται από τον χώρο του καφέ, ούσα 3ης γενιάς επιχειρηματίας στην ομώνυμη οικογενειακή επιχείρηση, που δραστηριοποιείται από το 1926 στην εισαγωγή πρώτης ύλης.
«Οι παραγωγοί καφέ είναι οι άνθρωποι που δίνουν ζωή στην πρώτη ύλη. Όμως, δεν φαινόταν πουθενά στην παραγωγική αλυσίδα η συμβολή των γυναικών οι οποίες σε ποσοστό 70% εμπλέκονται στην διαδικασία συγκομιδής και στην επεξεργασία στις φυτείες καφέ. Μόλις πρόσφατα το κατέκτησαν αυτό έπειτα από πάρα πολλά χρόνια, αν λάβετε υπόψη ότι οι πρώτες αναφορές για την κατανάλωση καφέ γίνονται από τον 8ο αιώνα μ.Χ. και όταν η συστηματική καλλιέργεια του γίνεται από τον 14ο μ.Χ. αιώνα και μετά. Είναι η πρώτη φορά που οι γυναίκες βγαίνουν μπροστά. Μάθαμε τυχαία για αυτή την πρωτοβουλία από τα κλαδικά μέσα αλλά και την διεθνή βιβλιογραφία και θεωρήσαμε ότι είναι μία φοβερή κίνηση και μία δίκαιη πρόταση με έντονο κοινωνικό αποτύπωμα. Ο κλάδος είναι εξαιρετικά ανδροκρατούμενος κι αυτό θέλουμε να αλλάξει» επισημαίνει η κα Κουίδου.
Τονίζει πως από κοινού με την Κλαίρη Γραμματίδη και την Έλενα Μπαρμπαλιά μπήκαν σε αυτό το επιχειρηματικό εγχείρημα με πολύ πάθος και κατάφεραν να πάρουν τα δικαιώματα του retail για Ελλάδα και Κύπρο.
«Θεωρώ ότι τους πείσαμε διότι έχουμε την εμπειρία, αλλά και γιατί είμαστε ταυτόχρονα μητέρες εργαζόμενες που παλεύουμε και ταυτιζόμαστε με το συγκεκριμένο concept. Όπως μας αποκάλυψαν από το Café Femenino Foundation, στο παρελθόν απέρριψαν γνωστή γερμανική εταιρεία στον κλάδο του καφέ να πάρει τα δικαιώματα πώλησης, διότι θεώρησαν ότι θα είναι μία ακόμη δραστηριότητα τους, ένα πάρεργο στο οποίο δεν θα έδιναν τη απαιτούμενη σημασία και προσοχή».
Από τον Αύγουστο που έκανε το ντεμπούτο του στην ελληνική αγορά, το Café Femenino Greece, μέχρι και σήμερα έχει λάβει τη στήριξη του καταναλωτικού κοινού το οποίο αντιλαμβάνεται ότι με την αγορά ενός καφέ προβαίνει παράλληλα σε μια καλή πράξη.
«Είναι συγκινητική η θετικότητα που εισπράττουμε και δεν σας κρύβω ότι έχουμε περισσότερο γυναίκες πελάτισσες καθώς τους αρέσει ότι μέσα από τον καφέ θα κάνουν και ένα καλό. Σύντομα σκοπεύουμε να ανοίξουμε ένα ακόμη κατάστημα στη Γλυφάδα και ένα στην Θεσσαλονίκη. Δεν πουλάμε ένα απλό προϊόν αλλά την εμπειρία. Μέρος των χρημάτων δίνεται στο ίδρυμα και δεσμευόμαστε να κάνουμε και ένα συγκεκριμένο έργο. Για το 2022 θα συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού κέντρου στο Περού» λέει χαρακτηριστικά η κα Κουίδου.
Προσθέτει πως παράλληλα συνεργάζεται με γυναικείους συνεταιρισμούς στην επαρχία, από τη Δράμα και την Ικαρία, από τους οποίους αγοράζουν αφεψήματα, σοκολατάκια, μαρμελάδες και κέικ, ενώ στα σκαριά είναι το κλείσιμο συμφωνίας με αντίστοιχο συνεταιρισμό στο Καρπενήσι.
«Είναι ένας τρόπος οι γυναίκες αυτές να μπορέσουν να συνδεθούν και με το αθηναϊκό κοινό και γενικότερα προσπαθούμε να έχουμε προϊόντα από γυναίκες επιχειρηματίες. Στο κατάστημα μας οι καταναλωτές θα βρουν 9 διαφορετικές ποικιλίες καφέ. Αγγίζουμε ακόμα και τα πιο ακραία γευστικά γούστα, από το πιο φρουτώδες μέχρι το πιο σοκολατένιο. Το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή δείχνει ότι προτιμά καφέδες με λιγότερη οξύτητα, λιγότερο φρουτώδη γεύση και ότι επιλέγει καφέ με σοκολατένια γεύση και μπαχαρικά. Οπότε θα έλεγα ότι επιλέγει ποικιλίες, κυρίως, από Νικαράγουα και Βολιβία ενώ το Περού, παρότι δεν τον καλύπτει τόσο στην γεύση, του αρέσει γιατί είναι αρκετά αρωματικός ο καφές που παράγει» καταλήγει η κα Κουίδου.