THEPOWERGAME
Η πρωτοβουλία «The Hellenic Association of Women in Culture & Tourism» (HAWCT) γεννήθηκε το 2019 ως ανάγκη μιας ομάδας γυναικών που δραστηριοποιείται στις επιχειρήσεις της τουριστικής και πολιτιστικής βιομηχανίας της Ελλάδας, να συσπειρωθούν και να πολλαπλασιάσουν την δύναμή τους.
Η Ιωάννα Λαγουμίδου, Αντιπρόεδρος HAWCT, μιλά στο powergame.gr για τα κοινωνικά στερεότυπα που υφίστανται οι γυναίκες στον τουρισμό, τη ναυτιλία και τον πολιτισμό, τα οποία, όπως τονίζει, δεν τους επιτρέπουν το σπάσιμο της «γυάλινης οροφής». Πεποίθησή της είναι πως οι επιχειρήσεις στους προαναφερθέντες κλάδους πρέπει να αναπτύξουν εσωτερική κουλτούρα ανάθεσης θέσεων ευθύνης σε περισσότερες γυναίκες αξιοποιώντας τις ιδιαίτερες ικανότητες, τον πολυεπίπεδο τρόπο σκέψης που διαθέτουν, καθώς επίσης και το στοιχείο της ενσυναίσθησης που τις χαρακτηρίζει.
- Κυρία Λαγουμίδου, ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Δεδομένου ότι οι γυναίκες, σύμφωνα με έρευνες, είναι περισσότερο αποτελεσματικές, τόσο στη λήψη σημαντικών αποφάσεων, όσο και στην αύξηση των οικονομικών μεγεθών μιας επιχείρησης, πόσο σημαντική είναι η τοποθέτησή τους σε θέσεις κλειδιά στην τουριστική βιομηχανία;
Το στέλεχος μιας τουριστικής επιχείρησης έρχεται αντιμέτωπο με τις προκλήσεις στις οποίες πρέπει να ανταποκριθεί με επιτυχία και οι οποίες, σήμερα πιο πολύ από ποτέ, είναι: η ανάγκη να συμβαδίζει με την νέα εποχή που την χαρακτηρίζουν οι μεγάλες ταχύτητες, η καινοτομία, οι αλλαγές και μάλιστα οι απρόσμενες και εκτός σχεδιασμού.
Δεν υπάρχει πιο κατάλληλος άνθρωπος από την γυναίκα διότι, χωρίς αμφιβολία, ως όν διαθέτει το προσόν της αντοχής, της συνδυαστικής σκέψης, ηγετικές ικανότητες με δυνατό το χάρισμα της ενσυναίσθησης και της διαίσθησης. Είναι ανάγκη για την ανάπτυξη των τουριστικών επιχειρήσεων να υπάρξει σε καθεμία από αυτές ένας σημαντικός αριθμός γυναικών σε θέσεις ευθύνης. Στην 4η βιομηχανική επανάσταση που ζούμε, οι γυναίκες μπορούν να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία και στον τομέα του τουρισμού.
- Είστε ικανοποιημένη από το ποσοστό εκπροσώπησης των στελεχών γένους θηλυκού στον τουρισμό και τη ναυτιλία;
Ενώ οι γυναίκες ως πληθυσμός είναι πολυάριθμες συγκριτικά με τους άνδρες παγκοσμίως, δυστυχώς υποεκπροσωπούνται στις διοικητικές θέσεις στον κλάδο του τουρισμού, πολύ δε περισσότερο στον κλάδο της ναυτιλίας. Στην δε κρουαζιέρα όπου συναντώνται και συνυπάρχουν ο τουρισμός και η ναυτιλία, ο πιο πάνω κανόνας ισχύει και μάλιστα σε εντονότερο βαθμό. Τα κοινωνικά στερεότυπα δεν αφήνουν περιθώριο να ξεπεράσουν την γνωστή γυάλινη οροφή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ), ο αριθμός των εργαζομένων γυναικών στον μέχρι σήμερα ανδροκρατούμενο κλάδο της ναυτιλίας έχει αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια διεθνώς (45,8% αύξηση από το 2015 μέχρι σήμερα).
Ωστόσο, οι επιχειρήσεις της τουριστικής βιομηχανίας πρέπει να επενδύσουν σε μεγαλύτερο αριθμό γυναικών μέσα στους κόλπους τους και μάλιστα διευθυντικών στελεχών γιατί έχει αποδειχθεί πολλαπλώς ότι όπου εφαρμόστηκε αυτή η πολιτική, το μέγεθος της ανάπτυξης των επιχειρήσεων είναι σαφώς μεγαλύτερο. Ακόμη οι αποφάσεις που λαμβάνονται σε επιχειρήσεις με ηγέτες γυναίκες, είναι περισσότερο εφαρμόσιμες και πρακτικές.
- Ποια είναι η εικόνα που καταγράφεται αντιστοίχως στον πολιτισμό; Τι είδους κίνητρα πρέπει να δοθούν προκειμένου να απασχοληθούν περισσότερες γυναίκες με αυτό το αντικείμενο;
Το ποσοστό εκπροσώπησης του γυναικείου φύλου στον χώρο των μουσείων ή των γκαλερί, είναι πολύ χαμηλό. Αυτά διοικούνται κυρίως από άνδρες πλην ελαχίστων- φωτεινών μάλιστα- εξαιρέσεων.
Στον εικαστικό χώρο, άνδρες είναι οι περισσότεροι καλλιτέχνες (γλύπτες, ζωγράφοι κ.α.) που έχουν γίνει γνωστοί τόσο στην Ελλάδα, όσο και εκτός συνόρων, ενώ είναι ελάχιστες οι γνωστές γυναίκες αντίστοιχα. Οι ευκαιρίες δίδονται απλόχερα ως τώρα, στους άνδρες. Και στον τομέα αυτόν παρατηρείται αύξηση, αλλά με πολύ αργό ρυθμό.
Οι ίδιες οι επιχειρήσεις της πολιτιστικής βιομηχανίες πρέπει να αναπτύξουν εσωτερική κουλτούρα ανάθεσης θέσεων ευθύνης σε περισσότερες γυναίκες για να αξιοποιήσουν τις ιδιαίτερες ικανότητες των γυναικών που προαναφέραμε.
- Μέσα στην πανδημία, που το multitasking έγινε ακόμη πιο απαιτητικό, πολλές γυναίκες αποσύρθηκαν από την αγορά. Πώς θα μπορέσουν να κάνουν scale-up υπό αυτές τις συνθήκες, όταν η εξ αποστάσεως εργασία δεν είναι εφαρμόσιμη στον κλάδο της φιλοξενίας;
Οι γυναίκες είναι αναγκαίο συστατικό στοιχείο της επιτυχίας των τουριστικών επιχειρήσεων.
Πρέπει να δημιουργηθούν πολιτικές στους κόλπους της κάθε επιχείρησης, ώστε να δίδεται η ευκαιρία στις γυναίκες να αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης. Οφείλουμε όλοι να βοηθήσουμε να συντελεστεί τούτη η αλλαγή. Κι εμείς ως οργάνωση γυναικών στον τουρισμό και τον πολιτισμό, έχουμε ως σημαία μας δράσεις με αυτό το περιεχόμενο. Σύμφωνα με στοιχεία του EIGE (Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα των Φύλων) στον τουριστικό κλάδο, οι γυναίκες που συμμετέχουν ως διοικητικά στελέχη των επιχειρήσεων του κλάδου είναι σε ποσοστό κατώτερο του 40%.
Περισσότερες γυναίκες στο τιμόνι των τουριστικών επιχειρήσεων θα συντελέσουν στον σχεδιασμό πολιτικών που θα στοχεύουν στην ενδυνάμωση των γυναικών και στην μείωση των διακρίσεων λόγω φύλου και εν τέλει στην συμπερίληψη των γυναικών, τόσο στην πρόσληψη όσο και στις προαγωγές γένους θηλυκού στις θέσεις ευθύνης του κλάδου. Άλλωστε το Diversity & Inclusion αποτελεί μία από τις στέρεες βάσεις της βιώσιμης ανάπτυξης των σοβαρών επιχειρήσεων. Θα δοθεί ευκολότερα και σε μεγαλύτερη κλίμακα η διάσταση του φύλου στον προϋπολογισμό των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου, ενώ θα μπορέσει να εμπεδωθεί η διαφάνεια στις αμοιβές.
Και από την πλευρά των γυναικών που επιθυμούν να επανενταχθούν στην τουριστική βιομηχανία, πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες. Συν Αθηνά και χείρα κίνει! Είναι αναγκαίο οι ίδιες να μπουν ξανά στην αγορά εργασίας με επικαιροποιημένες δεξιότητες, ακολουθώντας τις απαιτήσεις του σήμερα. Να μπουν στην αγορά έχοντας υπερβεί η καθεμία, και στην έκταση που την αφορά, τον ψηφιακού αναλφαβητισμού που τυχόν έχει.
- Σε ποιους τομείς και υπηρεσίες πρέπει να επενδύσουν όσοι δραστηριοποιούνται στην τουριστική βιομηχανία προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους σε ένα περιβάλλον που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς και θέτει στο επίκεντρο την τεχνολογία;
Τουρισμός και τεχνητή νοημοσύνη βαδίζουν μαζί. Ο τουριστικός κλάδος οφείλει να παρακολουθεί την ταχύτητα εξέλιξης της τεχνητής νοημοσύνης και να την υιοθετεί στην λειτουργία των επιχειρήσεων, στην προβολή , στην διαχείριση κλπ. Από τα logistics των επιχειρήσεων μέχρι την εμπειρία του πελάτη, η τεχνολογία πρέπει να είναι παρούσα ώστε η επιχείρηση να αξιοποιεί όλες τις δυνατές εφαρμογές που θα δώσουν ένα καλύτερο προϊόν στον πελάτη και μεγαλύτερη απόλαυση.
Τα «έξυπνα ξενοδοχεία» είναι πλέον εδώ. Ο πελάτης, μπαίνοντας σε κάποιο από αυτά, του δίδεται ένα iPad για να πλοηγηθεί και κάνει χρήση όλων των συσκευών και λειτουργιών, τόσο του δωματίου του, όσο και των κοινοχρήστων χώρων. Μπορεί για παράδειγμα να ανοίγει τις κουρτίνες, παραγγέλλει το πρωινό στο δωμάτιο, να κάνει κράτηση σε εστιατόριο να αγοράζει εισιτήριο θεαμάτων , να ενοικιάζει αυτοκίνητο, να καλεί ταξί κα
Επίσης όλοι έχουμε πλέον την εμπειρία, αφού η πανδημία επιτάχυνε την προσαρμογή των επιχειρήσεων σε αυτό, της ανάγνωσης του μενού εστιατορίων μέσω της εφαρμογής του QR-READER.
- Η αλήθεια είναι πως η Ελλάδα δεν τα πήγε άσχημα τη σεζόν που πέρασε, τόσο χάρη στο γεγονός ότι ήταν καλύτερα προετοιμασμένη σε επίπεδο εφαρμογής των υγειονομικών πρωτοκόλλων, όσο και εξαιτίας του γεγονότος ότι οι άμεσοι ανταγωνιστές μας, Ισπανία και Τουρκία αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα. Τι είδους ευκαιρίες αναδύθηκαν και πώς πρέπει να κινηθεί η χώρα μας προκειμένου να ισχυροποιήσει ακόμη περισσότερο τη θέση της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη τα επόμενα χρόνια;
Η πολυμορφία του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας έγινε γνωστή στους πελάτες κατά την διάρκεια και λόγω της πανδημίας.
Πολλά μικρά καταλύματα, υψηλών προδιαγραφών και υπηρεσιών, είχαν πληρότητα την τελευταία διετία. Τα πολυτελή μεγάλα και γνωστά καταλύματα, αλλά και οι ξενοδοχειακές μονάδες, γνώρισαν επίσης ανέλπιστη πληρότητα και οι υπηρεσίες πολυτελείας που απαιτούνταν είχαν αμείωτη ένταση.
Ο κλάδος της κρουαζιέρας, παρά τους περιορισμούς, γνώρισε άνθιση και τα ελληνικά λιμάνια υποδέχθηκαν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων. Το 60% του παγκόσμιας κίνησης τέτοιων πλοίων κινήθηκε μέσω ελληνικών λιμανιών. Έτσι η Ελλάδα έγινε παγκοσμίως γνωστή και η εικόνα της χώρας μας συνδέθηκε με την ασφάλεια.
Στο χέρι μας είναι να τα διατηρήσουμε και μετά την πάροδο της πανδημίας και των περιορισμών στις άλλες χώρες. Πρέπει όμως την ευκαιρία που μας δόθηκε κάτω από αυτές τις συνθήκες, να την αξιοποιήσουμε και να την μεγεθύνουμε. Να δημιουργήσουμε τις υποδομές υποδοχής μεγάλου αριθμού κρουαζιερόπλοιων και τους κανόνες διαχείρισης αυτών. Στο χέρι μας είναι να παίξουμε το power game με τους σωστούς κανόνες.
- Πείτε μας λίγα λόγια για τις δράσεις του HAWCT; Ποιος είναι ο στόχος της Ένωσης και ποιες οι προτεραιότητες που έχετε θέσει για το 2022;
Η πρωτοβουλία «The Hellenic Association of Women in Culture & Tourism» (HAWCT) αποτελεί την απάντηση στην ανάγκη μιας ομάδας γυναικών που δρουν μέσα και γύρω από τις επιχειρήσεις της τουριστικής και πολιτιστικής βιομηχανίας της Ελλάδας, να συσπειρωθούν και να πολλαπλασιάσουν την δύναμή τους. Να γίνουν περισσότερες οι γυναίκες στελέχη τέτοιων επιχειρήσεων, να μην χαθούν οι θέσεις των χαμηλόβαθμων γυναικών εργαζομένων σε αυτές, να δικτυωθούν περισσότεροι οι γυναίκες του χώρου αυτού, να γίνουν πιο βιώσιμες οι τουριστικές επιχειρήσεις και εν τέλει να επωφεληθεί η οικονομία της Ελλάδας μας.
Ξεκινήσαμε το 2019. Μας πρόλαβε η πανδημία πριν ακόμα προλάβουμε να δείξουμε ποιες καλά – καλά είμαστε. Όμως , παρ’ όλ’ αυτά ακόμα και μέσα στην πανδημία δείξαμε την μαχητικότητά μας. Κάναμε καίριες παρεμβάσεις για την λήψη αποφάσεων και χάραξη πολιτικών για να πληγούν λιγότερο οι γυναίκες του κλάδου.
Αξιοποιήσαμε την επικαιρότητα για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση και αναδείξαμε μέσα από εκδηλώσεις μας γυναίκες του αγώνα από νησιωτικές περιοχές που συντέλεσαν στην δημιουργία της ελεύθερης Ελλάδας που αποτελεί πολιτιστική κληρονομιά ολόκληρης της οικουμένης.
Οι στόχοι μας συμπεριλαμβάνουν δράσεις για να ενισχυθούν πολιτικές D&I στις επιχειρήσεις τουρισμού και πολιτισμού. Περιλαμβάνουν ακόμη προτάσεις για νομοθετικές παρεμβάσεις σε όφελος των επιχειρήσεων των τομέων αυτών οι οποίες ανήκουν σε γυναίκες όπως πρωτίστως θέσπιση φορολογικών ελαφρύνσεων για ψηφιακό μετασχηματισμό τέτοιων επιχειρήσεων.