THEPOWERGAME
Η απάτη μέσω e-banking έχει πλέον αναχθεί σε τέχνη. Όσο και να προχωράει το digital banking, όσο και να επενδύουν οι τράπεζες σε συστήματα ασφαλείας, όσο και να εφευρίσκονται νέες δικλείδες ασφαλείας (όπως η αποστολή κωδικών με sms για το e –banking ή η παράλληλη πληκτρολόγηση κωδικού στο κινητό), άλλο τόσο… ευδοκιμούν και οι απάτες!
Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό. Είναι παγκόσμιο. Δεν «την παθαίνουν» οι αφελείς, μπορούν «να την πάθουν» όλοι, ανεξαρτήτως δείκτη ευφυΐας, μόρφωσης και θέσης. Δεν απηχεί αδυναμία κάποιας τράπεζας, τις απειλεί όλες.
Εξ ου και σύσσωμος ο τραπεζικός τομέας της χώρας και όχι μόνο, πέραν των συγκεκριμένων, εξειδικευμένων και ιδιαίτερα ακριβών επενδύσεων που κάνουν στον τομέα της ασφάλειας, δεν παραλείπει να εστιάζει στο πιο σημαντικό: στη συχνή και επίμονη ενημέρωση των πελατών να μην δίνουν σε καμία – μα σε καμία, – περίπτωση στοιχεία του λογαριασμού τους ή των προσωπικών τους δεδομένων.
Προσπαθώντας να επιστήσουν την προσοχή του συναλλακτικού κοινού ή μάλλον να τους αφυπνίσουν, οι τράπεζες έχουν αναρτήσει στις ιστοσελίδες τους ολόκληρη καμπάνια ενημέρωσης για το θέμα, δίνοντας αναλυτικές και ξεκάθαρες συμβουλές. Αντίστοιχα συχνά, στέλνουν ενημερωτικά μηνύματα sms ή mails προειδοποιώντας για τους κινδύνους….
Μόνο που…. και «οι επιτήδειοι», μπορεί να χρησιμοποιήσουν το ίδιο ακριβώς μέσο! Πάρα πολλές φορές, προσπαθούν να κλέψουν κωδικούς, αριθμούς ταυτότητας ή ΑΦΜ καθώς και άλλες πληροφορίες από ανυποψίαστους πελάτες και να τους αποσπάσουν χρήματα, κυρίως με μεταφορές κεφαλαίων. Είναι εντυπωσιακό, πώς ακόμη και στελέχη σε πολύ υψηλά πόστα εταιρειών, έχουν πέσει θύματα απάτης…
Έχει πάρει επαγγελματικές διαστάσεις αυτού του τύπου το «έγκλημα» και για αυτό, αρκετός κόσμος δεν συνειδητοποιεί ότι πρόκειται για απάτη. Ουκ ολίγες φορές, έχει τύχει να δεχθεί κάποιος μήνυμα στο κινητό, θεωρητικά από την Τράπεζα ή κάποιον φίλο, που ζητάει χρήματα ή στοιχεία…. και να απαντήσει, χωρίς να υποψιασθεί να το ψάξει περαιτέρω.
Πριν από ένα χρόνο περίπου, στήθηκε μια μεγάλη «επιχείρηση» με βάση μια υπηρεσία της Τράπεζας Πειραιώς (Λεφτά στο Λεπτό) που διευκόλυνε πελάτες της με άμεση ανάληψη μετρητών με τη χρήση συγκεκριμένων κωδικών. Χωρίς υπαιτιότητα της Τράπεζας, η υπηρεσία αυτή έγινε αντικείμενο απάτης, με κάποιους να εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα αυτή ώστε να πάρουν ωραιότατα χρήματα, με τον κωδικό όμως, που… ευχαρίστως τους έλεγε ο κάτοχος του λογαριασμού!
Όπως επίσης και μέσω του Facebook όπου κάποιοι «φίλοι» έχοντας «χακάρει» τους λογαριασμούς, ζητούσαν κάποια χρήματα σε άμεση μεταφορά λόγω ανάγκης …Είναι απίστευτο, πόσοι έσπευσαν και μετέφεραν από 500 ευρώ στους «φίλους» τους….
Οι τράπεζες έχουν ξεκαθαρίσει ότι ΠΟΤΕ δεν θα ζητήσουν από τηλέφωνο, μήνυμα, mail ή οποιαδήποτε άλλη εφαρμογή, στοιχεία του πελάτη πόσο μάλλον να του επιβάλλουν να τα αλλάξει εκείνη την ώρα.
Τα νέα συστήματα ασφαλείας προστατεύουν 100% τους συναλλασσομένους στο διαδίκτυο και το e-banking, το mobile banking , ή τις πληρωμές από το smart watch …. Αρκεί και ο πελάτης, να «φυλάει τα νώτα του» και να μην δίνει προσωπικές του πληροφορίες.
Πρόσφατα η Citi στο Λονδίνο, – και την αναφέρουμε γιατί είναι ένας τραπεζικός κολοσσός σε διεθνές επίπεδο – έστειλε ένα μήνυμα στους πελάτες της , το οποίο μεταφέρουμε επακριβώς, γιατί η ενημέρωση και η προσοχή του καταθέτη ζυγίζει περισσότερο από τα εκατομμύρια ευρώ των επενδύσεων σε συστήματα ασφαλείας:
«STOP. ΝΟΜΙΖΕΙΣ είναι αληθινό; Κανείς δεν θα επικοινωνήσει μαζί σου και κανείς δεν θα σε οδηγήσει να μεταφέρεις χρήματα από το λογαριασμό σου στο πλαίσιο…. έρευνας ή για λόγους… ασφαλείας! ΟΙ ΑΠΑΤΕΣ αυξάνονται. Να είσαι προσεκτικός, να προφυλάσσεις τον εαυτό σου από τις απάτες» .