THEPOWERGAME

Μια ενιαία συνολική ρύθμιση για κάθε είδους ιδιωτικές οφειλές προσφέρει ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός, ένα πολυεργαλείο για να σβήσουν τα παλαιά δάνεια. Η ανταπόκριση του κοινού είναι ήδη μεγάλη, αν και τα ανεκμετάλλευτα περιθώρια αυτής της εναλλακτικής είναι πολύ μεγαλύτερα. Όμως, ως δίκαιη λύση, είναι σαφές ότι στοχεύει σε δανειολήπτες που πραγματικά θέλουν να λύσουν τις εκκρεμότητές τους σε τράπεζες, Εφορίες και άλλους φορείς.
O Εξωδικαστικός παρέχει λύσεις για να συμμαζευτεί το συνολικό χρέος σε έναν και μόνο «κουβά», να επιτευχθεί το ανάλογο κούρεμα, ώστε κάποιος που έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τράπεζες από ένα στεγαστικό δάνειο ή/και από λογαριασμούς πιστωτικών καρτών, αλλά και προς την Εφορία ή/και κάποιο ασφαλιστικό ταμείο… να μπορεί με μια all in one ρύθμιση να τακτοποιήσει το χρέος του. Ή, αν δεν τα καταφέρει, να κάνει χρήση του πτωχευτικού δικαίου και να σβήσει διά παντός τα χρέη του, δεχόμενος να εκποιηθεί η όποια περιουσία του. Και μάλιστα, να έχει σαφή ενημέρωση τρεις μήνες πριν από τη διενέργεια πλειστηριασμού, ώστε να μπορεί να προγραμματίσει τις ενέργειές του.
Όλες αυτές οι δυνατότητες που παρέχει ο Εξωδικαστικός, ειδικά δε μετά τις τελευταίες τροποποιήσεις και βελτιώσεις, απαιτούν μια ισορροπία στη ζυγαριά. Δεν μπορεί από τη μία πλευρά να δίνεται πληθώρα λύσεων, προσωποποιημένων, με κουρέματα και διαγραφές, με πλήρη διαφάνεια μέσω μιας πλατφόρμας, και από την άλλη πλευρά ο οφειλέτης να μη θέλει… να βγάλει καν τη μάσκα του! Διότι αυτή είναι η εικόνα που δίνει κάποιος όταν δεν θέλει να βρεθεί, να ταυτοποιηθεί, να δώσει στοιχεία επικοινωνίας.
Επειδή λοιπόν «μαζί με τα ξερά μπορεί να καούν και τα χλωρά» και προκειμένου να διαφοροποιηθούν ξεκάθαρα οι συνειδητοποιημένοι, συνεπείς οφειλέτες που θέλουν μια λύση μέσω μιας ρύθμισης και οι άλλοι, δυστυχώς αρκετοί, στρατηγικοί κακοπληρωτές, που νομίζουν ότι θα διαιωνίζουν χρέη εις βάρος συνεπών και πληγέντων οφειλετών (πληγέντων από την οικονομική κρίση ή άλλα έκτακτα γεγονότα, πχ. πανδημία, που ενώ ήταν ενήμεροι, ανατράπηκε η ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων τους), το οικονομικό επιτελείο έβαλε κάποιες «παγίδες», ή καλύτερα κάποιες συγκεκριμένες και στοχευμένες προϋποθέσεις.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τις 6 νέες πρωτοβουλίες του Εξωδικαστικού, προβλέπεται μεταξύ άλλων η υποχρέωση του πιστωτή να έχει καταθέσει τουλάχιστον 3 μήνες προ της διενέργειας του πλειστηριασμού έγγραφη πρόταση ρύθμισης στον οφειλέτη. Όμως για να γίνει αυτό θα πρέπει ο οφειλέτης να μη φοράει «μάσκα» και να μπορεί να βρεθεί.
Εγγραφή στην online πλατφόρμα των servicers για ενημέρωση περί πλειστηριασμών
Έτσι, λοιπόν, όπως ανακοίνωσε πριν από ένα δεκαπενθήμερο το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, πέραν των εργαλείων ρύθμισης και προστασίας που ήδη λειτουργούν, θεσμοθετείται με νέα ρύθμιση η υποχρέωση του πιστωτή να έχει καταθέσει εγγράφως στον οφειλέτη, τουλάχιστον τρεις μήνες προ της διενέργειας του πλειστηριασμού, με κάθε πρόσφορο τρόπο (συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας), πρόταση ρύθμισης για την οφειλή για την οποία επισπεύδει τον πλειστηριασμό. Προϋποθέσεις ώστε να ξεχωρίσει η ήρα από το σιτάρι.
«Ωστόσο», διευκρινίζει το υπουργείο προς πάσα κατεύθυνση, «η υποχρέωση αυτή δεν υφίσταται εάν ο οφειλέτης δεν έχει εγγραφεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ενημέρωσης του πιστωτή, παρέχοντας κατ’ ελάχιστον διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και τηλέφωνο επικοινωνίας».
Πέρυσι τον Απρίλιο υποχρεώθηκαν όλες οι εταιρείες διαχείρισης «κόκκινων» δανείων (servicers) να έχουν online πλατφόρμα, όπου ο κάθε οφειλέτης θα μπορεί με κωδικό χρήστη και password, όπως ακριβώς κάνει και με το e-banking, να έχει πρόσβαση στον λογαριασμό των οφειλών του. Να υπάρχει σαφής εικόνα για το τι οφείλει συνολικά, τι έχει ήδη πληρώσει, τι του απομένει, πότε είναι η επόμενη δόση κ.λπ. Μάλιστα, αν δεν το έκαναν μέσα σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια, οι εταιρείες αυτές απειλούνταν με χρηματικό πρόστιμο.
Δεν δίνουν καν ένα email…
Οι πλατφόρμες στήθηκαν, οι πελάτες ενημερώθηκαν, η πρόσβαση στο προφίλ είναι πλέον διαφανής και εφικτή, αλλά το ενδιαφέρον είναι… ελάχιστο. Ο λόγος είναι ότι μια μεγάλη μερίδα οφειλετών επιλέγει να μένει στην αφάνεια, να μη δίνει στοιχεία επικοινωνίας, ούτε αριθμό τηλεφώνου, ούτε email. «Υπάρχει ένας αξιόλογος αριθμός οφειλετών που δεν απαντούν σε τηλέφωνο, έχουν λάθος αριθμούς, δεν δέχονται να δώσουν έστω ένα email», αναφέρει χαρακτηριστικά στο powergame.gr παράγοντας της αγοράς. Και προσθέτει: «Απορούμε μετά για το πόσο λίγες είναι οι αιτήσεις για πιστοποιητικό ευαλωτότητας και πόσο μικρό το ενδιαφέρον -για το οποίο βέβαια απαιτείται η άρση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου. Εύκολα μπορεί κάποιος να κάνει τη σύνδεση…».
Μία από τις πιο μεγάλες βελτιώσεις που έγιναν πρόσφατα αφορά τον διπλασιασμό των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων, ώστε να διευρυνθεί η περίμετρος των επιλέξιμων οφειλετών που θα τύχουν υποχρεωτικής αποδοχής από τους πιστωτές (servicers, τράπεζες) της προτεινόμενης on line ρύθμισης του εξωδικαστικού. Ο διπλασιασμός των ορίων αυτών έχει ως προϋπόθεση ο οφειλέτης να έχει ανώτατο όριο ήδη μη εξυπηρετούμενων τραπεζικών οφειλών τις 300.000 ευρώ.
Ρυθμισμένες οφειλές άνω των 10 δισ. ευρώ
Μέχρι σήμερα έχουν επιτευχθεί περισσότερες από 30.515 ρυθμίσεις μέσω του Εξωδικαστικού, με συνολική αξία ρυθμισμένων οφειλών 10,01 δισ. ευρώ, και αντανακλούν μια αύξηση της τάξεως του 81% στη σύγκριση 2023 και 2024. Με τις τελευταίες τροποποιήσεις (διπλασιασμός περιουσιακών και εισοδηματικών ορίων, υποχρέωση πιστωτή για τρίμηνη ενημέρωση διενέργειας πλειστηριασμού, απαλλαγή και καταχώριση στο Μητρώο Φερεγγυότητας, Ενδιάμεσο Πρόγραμμα, ρύθμιση δανείων με εγγύηση ελληνικού Δημοσίου με διαδικασία εξυγίανσης), αναμένεται ότι ο Εξωδικαστικός θα αποτελέσει ακόμη περισσότερο ένα ελκυστικό μέσο ρύθμισης οφειλών για όσους έχουν πάρει απόφαση να ρυθμίσουν ληξιπρόθεσμα χρέη ή έστω να κλείσουν τις παλαιές υποθέσεις με την εφαρμογή του πτωχευτικού πλαισίου.
Τουλάχιστον αυτός είναι ο στόχος του οικονομικού επιτελείου, που χαιρετίζει τη σημαντικότατη μείωση των «κόκκινων» δανείων στο 4,6% στο τέλος της περσινής χρονιάς (Δείκτης Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων 2019: 40, 6%) και ελπίζει σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα επισφαλειών στους επόμενους μήνες.
Διαβάστε επίσης
Λουκία Σαράντη (ΣΒΕ): Κεντρική η θέση της Βιομηχανίας σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για την Ελλάδα
Γιατί οι ΗΠΑ γοητεύουν τους γερμανικούς εταιρικούς κολοσσούς