THEPOWERGAME
Μπορεί πλέον το 90% των τραπεζικών συναλλαγών να γίνονται online, με το mobile- πόσω μάλλον – το web banking να αποκτά ολοένα και περισσότερους οπαδούς, αλλά ακόμη η ελληνική αγορά υστερεί σημαντικά σε ποσοστά διείσδυσης του digital σε πωλήσεις τραπεζικών προϊόντων.
Το καλό νέο είναι ότι σε σχέση με επιμέρους αγορές, αυτό που κυριολεκτικά «πετάει» από πλευράς αποδοχής του συναλλακτικού κοινού είναι τα καταναλωτικά δάνεια online. Στον αντίποδα, απειροελάχιστες, οριακά μηδέν οι αγορές τραπεζασφαλιστικών προϊόντων διαδικτυακά, με κάποια υποσχόμενα διψήφια ποσοστά διείσδυσης του digital σε κάρτες και καταθέσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους τραπεζικοί παράγοντες και παρουσιάζει σήμερα το powergame.gr, η διείσδυση ψηφιακών πωλήσεων ανά κατηγορία τραπεζικών προϊόντων φαίνεται να είναι η ακόλουθη, ως προς τα συνολικά ποσοστά πωλήσεων και για το σύνολο της αγοράς:
- Καταναλωτικά δάνεια: ποσοστό απόκτησης δανείου από εναλλακτικά κανάλια 66%. Για κάθε 100 αιτήματα καταναλωτικών δανείων τα 66 γίνονται μέσω web/ mobile banking και μάλιστα σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.
- Κάρτες: ποσοστό απόκτησης πιστωτικών /χρεωστικών καρτών που αποκτώνται online 17%.
- Καταθέσεις: ποσοστό ανοίγματος λογαριασμού καταθέσεων ή προθεσμιακής online συμφωνίας 10%. Να σημειωθεί ότι η νέα τάση είναι το digital onboarding, το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού από απόσταση, χωρίς επίσκεψη σε κατάστημα, με στόχο το σημερινό ποσοστό να διπλασιασθεί σύντομα.
- Bancassurance: μόλις 1% . Για κάθε 100 πωλήσεις τραπεζοασφαλιστικών προϊόντων, η μία γίνεται εντελώς ψηφιακά. Εδώ τα περιθώρια περαιτέρω διείσδυσης είναι προφανώς πάρα πολύ μεγάλα και είναι ένας τομέας στον οποίο θέλουν να δώσουν έμφαση οι τράπεζες, καθώς άλλωστε η συγκεκριμένη αγορά ευνοεί και τη δημιουργία συγκεκριμένων πακέτων, «ευπώλητων» ψηφιακά.
Ακόμη και αν υστερεί η ελληνική αγορά, σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, είναι εντυπωσιακά τα βήματα προόδου που έγιναν από την πανδημία και μετά, καθώς εκπαιδεύτηκαν και εθίστηκαν στο digital banking ακόμη και πιο ώριμες ηλικίες, πέραν των νεαρότερων που θεωρούν αδιανόητη και χωρίς… νόημα την επίσκεψη σε ένα φυσικό κατάστημα. Στη λογική αυτή «χτίστηκε» και το phygital μοντέλο, με τα καταστήματα νέου τύπου των τραπεζών να είναι paperless και να ενθαρρύνουν τις συναλλαγές μέσω οθόνης, ακόμη και με την –όχι πολύ διαδεδομένη αλλά εξαιρετικά χρήσιμη- συμβολή του video banking.
Μέσα σε εντελώς ψηφιοποιημένο περιβάλλον, οι τράπεζες προωθούν το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, μέσω digital onboarding, αλλά και «ενσωματωμένα» προϊόντα της λογικής του embedded banking, ενός νέου θεσμού στον χώρο των πληρωμών.
Σαν δέλεαρ, η αγορά ενός τραπεζικού προϊόντος μέσα από κάποιο εναλλακτικό δίκτυο, προσφέρει στο συναλλασσόμενο κοινό αμεσότητα και κατά τόπους καλύτερη τιμολόγηση. Πέραν της αδιαμφισβήτητης ευελιξίας, της έλλειψης γραφειοκρατίας, της εξοικονόμησης χρόνου, της άνεσης «του… καναπέ» αφού μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος ανά πάσα στιγμή να ολοκληρώσει μια συναλλαγή, το digital μπορεί να παρέχει ασφάλεια και end –to – end εμπειρία.
Πρόσφατα, σε προϊόντα καταθετικά, όπως σε προθεσμιακές, οι τράπεζες πρόσφεραν ανταγωνιστικά επιτόκια για τις ψηφιακές συναλλαγές, σαν ένα επιπλέον κίνητρο χρήσης των εναλλακτικών καναλιών. Αντίστοιχα, στους ενδιαφερόμενους για τη λήψη δανείων – ακόμη και για στεγαστικά τα πρώτα βήματα μπορεί να γίνουν ψηφιακά- μπορεί να υπάρχει έκπτωση σε έξοδα φακέλου ή άλλα πλεονεκτήματα, όπως συμβαίνει για τη χρήση καρτών, με επιπλέον πόντους και συστήματα επιβράβευσης.
Αν κάτι είναι σίγουρο για το προσεχές διάστημα, είναι η αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων περιθωρίων περαιτέρω διείσδυσης του digital στην καθημερινότητα των συναλλασσόμενων και οι τράπεζες προετοιμάζουν συγκεκριμένες δράσεις προς την κατεύθυνση αυτή. Εξάλλου, αυτή τη λογική υπηρετεί ένα μεγάλο κομμάτι του ψηφιακού τους μετασχηματισμού.
Διαβάστε επίσης:
Σούπερ Μάρκετ: Ανάπτυξη 1,7% στο 4μηνο, χωρίς ανατιμήσεις
Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Προσφυγή στο ΣτΕ για τη νέα φορολογία
Γιατί η τεχνητή νοημοσύνη ανεβάζει τις τιμές φυσικού αερίου