THEPOWERGAME
Με την εγκρισιμότητα να αγγίζει σε μέσα επίπεδα το 79% και επιλεκτικά να φτάνει έως το 95%, κερδίζει νέο μερίδιο στην πίτα των οφειλετών ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός. Για πρώτη φορά, η έκθεση του Απριλίου για τις ρυθμίσεις ιδιωτικού χρέους παρουσιάζει ανά τράπεζα και ανά Εταιρεία Διαχείρισης (servicer) το ποσοστό εγκρισιμότητας, το σύνολο των αιτήσεων και το τμήμα αυτών που εγκρίθηκαν, ενώ παράλληλα οι συνολικές ρυθμίσεις στην αγορά καταγράφουν ιστορικό υψηλό: 1.331 αιτήσεις, ύψους αρχικών οφειλών 391,2 εκατ. ευρώ, σε σύνολο 16.740 επιτυχών ρυθμίσεων, αρχικού ύψους οφειλών 5,9 δισ. ευρώ.
Συμπτωματικά, δε, ο Απρίλιος σηματοδοτεί την έναρξη της πλήρους διαφάνειας στην πορεία εξυπηρέτησης του ιδιωτικού χρέους, από την υποχρεωτική εφαρμογή από την 1η Απριλίου της πλήρους καταγραφής της «ταυτότητας» οφειλής (αφορά τα κόκκινα δάνεια που πέρασαν στη διαχείριση από τους servicers) στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κάθε εταιρείας -ένα είδος e-banking με κωδικούς χρήστη για να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή ο οφειλέτης την πορεία του χρέους του.
Σε ό,τι αφορά τον βαθμό έγκρισης των προτεινόμενων ρυθμίσεων, το μέσο ποσοστό εγκρισιμότητας των χρηματοδοτικών φορέων με βάση τις προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι 79%, ενώ με βάση το ύψος των οφειλών το ποσοστό αυτό υποχωρεί στο 68,5%. Το μέσο «κούρεμα» προς χρηματοδοτικούς φορείς ήταν μεγαλύτερο του 30% για το 45,31% των ρυθμίσεων, με το μέσο «κούρεμα» να είναι 28% (και 16,72% για το Δημόσιο). Το συνολικό ποσό της διαγραφής χρέους -βασικής παραμέτρου της ρύθμισης- ανήλθε τον Απρίλιο σε 1,72 δισ. ευρώ .
Ενδεικτική είναι η παρουσίαση-διάγραμμα της έκθεσης του Εξωδικαστικού Μηχανισμού του Απριλίου, όπου για πρώτη φορά υπάρχει λεπτομερής απεικόνιση του ποσοστού εγκρισιμότητας, ανά εταιρεία και ανά τράπεζα. Η παρουσίαση ξεκινάει με βάση το πλήθος αιτήσεων, ανάμεσα σε servicers και τράπεζες, με τα μεταξύ τους ποσοστά, τα οποία σε γενικές γραμμές συγκλίνουν στο προσδοκώμενο ποσοστό, αλλά και ταυτόχρονα… αποκλίνουν από αυτό.
Η ίδια εικόνα βγάζει διαφορετικά συμπεράσματα. Από τη μία πλευρά, εταιρείες με πολύ μικρό όγκο αιτήσεων μπορεί να παρουσιάζουν εντυπωσιακά ποσοστά εγκρισιμότητας (π.χ. το 94% της Veraltis Asset Management και το 84% της QQuant) -ενδεικτικό του πόσες αιτήσεις εγκρίνουν για ρύθμιση- και από την άλλη πλευρά εταιρείες με τεράστιο όγκο αιτήσεων παρουσιάζουν μεν αντίστοιχα υψηλά ποσοστά, αλλά όχι στην έκταση ανταγωνιστών τους με μικρότερο όγκο φακέλων. Για παράδειγμα, η doValue, που έχει τον μεγαλύτερο όγκο αιτήσεων απ’ όλες τις εταιρείες διαχείρισης και τις τράπεζες (415), ενέκρινε τις 312 εξ αυτών, δηλαδή το 75%. Η Intrum έρχεται δεύτερη σε όγκο αιτημάτων (341) και έχει εγκρίνει τις 297 του συνόλου, δηλαδή το 87%, και ακολουθεί η Cepal με ποσοστό εγκρισιμότητας 82%, αφού έχει εγκρίνει 196 αιτήσεις, επί συνόλου 237.
Στις τράπεζες, τώρα, τα πρωτεία σε ποσοστό εγκρισιμότητας τα έχει η Τράπεζα Πειραιώς, με ποσοστό εγκρισιμότητας 95%, έχοντας εγκρίνει 158 αιτήσεις σε σύνολο 165, στον… πόντο ακολουθεί η Eurobank με ποσοστό 94%, έχοντας εγκρίνει 136 αιτήσεις σε 144, τη σκυτάλη λαμβάνει η Εθνική, με ποσοστό 73%, έχοντας εγκρίνει 117 αιτήσεις σε σύνολο 160, και ακολουθεί η Alpha Bank, με 63% εγκρισιμότητα (67 αιτήσεις σε σύνολο 107). Τελευταία, η υπό ειδική εκκαθάριση Αγροτική Τράπεζα με ποσοστό 27%, δηλαδή εγκρίνοντας μόλις 27 αιτήσεις από 73 αντίστοιχα αιτήματα.
Σημαντική μνεία γίνεται στο καθεστώς των πιστοποιημένα ευάλωτων οφειλετών, όπου από σύνολο 1.560 αιτήσεων για ρύθμιση, ολοκληρώθηκαν οι 454. Εξ αυτών, οι 236 κρίθηκαν επιτυχείς και οι 218 μη επιτυχείς. Το ποσοστό απόρριψης των τελευταίων (218 μη επιτυχείς) ανήλθε σε 75,7% και αφορά την πλευρά του οφειλέτη.
Διαβάστε επίσης:
Axia για Alpha Bank: Σύσταση buy και τιμή στόχο τα 2,30 ευρώ
Xρηματιστήριο: Ήπια διόρθωση μετά το ανοδικό σερί
Πώς η γραφειοκρατία μπλοκάρει επενδύσεις στις ΑΠΕ στην Ευρώπη