THEPOWERGAME
Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί το πιο πολυσυζητημένο θέμα σε διεθνή φόρα, μέσα ενημέρωσης, στα κοινοβούλια των ισχυρότερων κρατών, καθώς και στον επιχειρηματικό κόσμο, όπως αποδείχθηκε και από τις εργασίες του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός. Για τις τράπεζες, οι οποίες ήδη βρίσκονται στη διαδικασία του ψηφιακού τους μετασχηματισμού, η τεχνητή νοημοσύνη εκτιμάται ότι θα εξελιχθεί σε καταλυτικό παράγοντα διαμόρφωσης του μελλοντικού τους προσώπου.
Σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης Moody’ s, η AI θα οδηγήσει στην περαιτέρω αυτοματοποίηση πολλών εργασιών, με τις μηχανές να αναλαμβάνουν σε πολλές περιπτώσεις τον ρόλο του συμβούλου ή της αξιολόγησης των πιστώσεων. Η Deutsche Bank εκτιμά ότι οι αλγόριθμοι θα βοηθήσουν τους τραπεζικούς συμβούλους του μέλλοντος να βρουν κεφάλαια, ομόλογα ή μετοχές που ταιριάζουν καλύτερα στον κάθε πελάτη. Η ελαχιστοποίηση του κινδύνου θα είναι μία αποστολή που η τεχνητή νοημοσύνη θα κληθεί να εκτελέσει.
Η εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρωταρχικό στάδιο και δεν αναμένεται να επηρεάσει σε κρίσιμο βαθμό τους περισσότερους κλάδους, πλην της τεχνολογίας, πριν το 2027. Η Moody’s αναφέρει στην έκθεσή της για τις προοπτικές της AI το 2024, ότι οι τράπεζες θα είναι από τους κλάδους εκτός τεχνολογίας που θα ωφεληθούν περισσότερο αφού πρώτα μεταμορφωθούν σε ρομπότ.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο έως πέντε ετών, καθώς θα αναπτύσσονται οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, τα οφέλη σε επίπεδο αποτελεσματικότητας θα είναι σημαντικά για έναν κλάδο όπως των τραπεζών, που είναι σε μεγάλο βαθμό ψηφιοποιημένος και βασίζεται στη συλλογή δεδομένων, σημειώνεται στην έκθεση. Επιπρόσθετα, οι τράπεζες εμφανίζουν υψηλά λειτουργικά κόστη, με το κόστος προσωπικού να διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στο 50% των συνολικών τους δαπανών. Η τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέψει στις τράπεζες να προσαρμόσουν τις τραπεζικές υπηρεσίες και να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις τους.
Μέσω της AI, ο οίκος εκτιμά ότι οι τράπεζες θα βελτιώσουν τις επενδυτικές αποφάσεις και θα αυτοματοποιήσουν τον τομέα διαχείρισης περιουσίας με συμβούλους-ρομπότ. Επίσης, οι τράπεζες μπορούν να συνδυάσουν την τεχνητή νοημοσύνη με τα δικά τους δεδομένα για διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά τους κινδύνους στα πεδία των πιστώσεων, των κόκκινων δανείων και τον κίνδυνο αγοράς.
Πολλές τράπεζες και ειδικότερα οι μεγαλύτερες, ξεκίνησαν να ερευνούν την AI αρκετά χρόνια πριν και ήδη αξιοποιούν μέχρι κάποιο σημείο την τεχνολογία. Η πρόσφατη άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης και η εξέλιξη των εφαρμογών της θα αποτελέσουν καταλύτη για την ευρύτερη αξιοποίησή της. Όπως, ωστόσο, υπογραμμίζει ο Moody’s, υπάρχουν και ζητήματα που θα καθυστερήσουν τον πλήρη μετασχηματισμό των τραπεζών, μεταξύ των οποίων είναι η θέσπιση ρυθμιστικών κανόνων, οι ανησυχίες σε επίπεδο διαχείρισης κινδύνων και ο εκσυγχρονισμός συστημάτων και διαδικασιών.
Οι τράπεζες που διαθέτουν άφθονους πόρους, διαφοροποιημένες δραστηριότητες, ισχυρή διοίκηση και μεγάλες βάσεις δεδομένων, θα ωφεληθούν περισσότερο από την τεχνητή νοημοσύνη. Παραδείγματος χάρη, η JPMorgan Chase, παρουσίασε ένα μοντέλο στα τέλη του περασμένου έτους που μπορεί να διαχειριστεί σύνθετα εταιρικά έγγραφα και να εκτελεί διάφορες εργασίες, όπως η εξαγωγή πληροφοριών, η απάντηση ερωτημάτων και η κατηγοριοποίηση.
Ο μετασχηματισμός των κλάδων των τραπεζών, των ασφαλιστικών και της μεταποίησης θα επιταχυνθεί καταλήγει ο Moody’ s. Ενώ η ΑI υπάρχει ως τεχνολογία εδώ και δεκαετίες, ο αντίκτυπός της ήταν εξαιρετικά περιορισμένος πριν την άνοδο της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, με την κυκλοφορία του ChatGPT τον Νοέμβριο του 2022. Στο παρελθόν, όσοι προσπαθούσαν να εφαρμόσουν μοντέλα AI αντιμετώπιζαν σημαντικά προβλήματα, όπως η ανεπαρκής χρηματοδότηση, η έλλειψη δεξιοτήτων αλλά πολλές τεχνικές δυσκολίες. Τώρα, αρχίζουν να διαμορφώνονται οι συνθήκες για να λυθούν τα όποια προβλήματα και να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες, καταλήγει ο οίκος.