THEPOWERGAME
Θέση μεταξύ των πρώτων τραπεζών στην Ευρώπη από πλευράς digital transformation διεκδικεί η Εθνική Τράπεζα – στόχο που ετοιμάζεται να πετύχει μέσα στην επόμενη διετία. Με επενδύσεις 120 – 160 εκατ. ευρώ ετησίως, από το 2000 και μετά, η Εθνική θα έχει σωρευτικά επενδύσει στον χώρο της τεχνολογίας, περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ ως το 2025.
«Είμαστε η μόνη ελληνική τράπεζα τόσο μπροστά αυτή τη στιγμή» εξηγούν τα επιτελικά στελέχη της Εθνικής, αναφερόμενοι στην πρόοδο του ψηφιακού μετασχηματισμού και στις σημαντικές επενδύσεις στον χώρο της τεχνολογίας, σε συστήματα, αλλά και πρακτικές.
Από τα τελευταία επιτεύγματα, η νέα πλατφόρμα cloud που αφορά μέχρι στιγμής, το corporate κομμάτι των επιχειρηματικών πελατών. Με την επωνυμία core banking, η πλατφόρμα αυτή αλλάζει άρδην το σκηνικό λειτουργίας της Τράπεζας, αναφορικά με τον σχεδιασμό, τη δημιουργία και την προσφορά προϊόντων. Το αποτέλεσμα είναι άμεσα ορατό από πλευράς χρόνου και από πλευράς διάθεσης. «Μπορούμε πιο άμεσα, πιο αποτελεσματικά και πιο στοχευμένα να λανσάρουμε ένα προϊόν. Σήμερα για το επιχειρηματικό κομμάτι της πελατείας μας, αλλά σύντομα, ίσως και το 2024, για τους μικρομεσαίους αλλά και τη λιανική τραπεζική».
Ειδικά η συγκεκριμένη πλατφόρμα έχει κοστίσει στην Τράπεζα 70 εκατ. ευρώ και μέσα στη δεκαετία θα έχει φθάσει, με τα επιπλέον κόστη συντήρησης και επένδυσης, τα 100 εκατ. ευρώ. Είναι όμως νευραλγικής σημασίας για την Εθνική, που έχει σημαντικό προβάδισμα στο digital banking με 2,8 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες και 3,9 εκατομμύρια φανατικούς πελάτες στο mobile banking.
Για τη διοίκηση Παύλου Μυλωνά, η τεχνολογία είναι αιχμή του δόρατος για την εκπλήρωση των στόχων της Τράπεζας στη νέα εποχή και τη διατήρηση της απόδοσης στα σημερινά επίπεδα του 18% και άνω. Η νέα εποχή που οραματίζεται το επιτελείο της Τράπεζας και που βασίζεται στα εναλλακτικά κανάλια (ελάχιστες πια οι εγχρήματες συναλλαγές στα καταστήματα, μόλις 3% σε σταθερή βάση ) δεν μπορεί να μην προϋποθέτει επενδύσεις σε τεχνολογίες και συστήματα. Παράλληλα, όμως, αλλάζουν οι πρακτικές, η φιλοσοφία και η προσέγγιση του πελάτη.
Όπως συχνά αναφέρει η γενική διευθύντρια λιανικής τραπεζικής, Χριστίνα Θεοφιλίδη, «προσπαθούμε να πούμε στα στελέχη μας και στο δίκτυο να σκεφθούν όπως σκέφτονται οι πελάτες μας», μεταφέροντας έτσι μια άλλη προσέγγιση σε όσους για παράδειγμα σκέφτονται να κάνουν το βήμα (διότι βήμα είναι) και να πάρουν ένα στεγαστικό δάνειο.
Η Εθνική, στο κομμάτι αυτό της στεγαστικής πίστης είχε και φέτος υψηλούς ρυθμούς εκταμιεύσεων και μάλιστα αυξημένους κατά 300 εκατ. ευρώ και θεωρεί ότι το 2024 θα είναι μια ακόμη πολύ καλή χρονιά (με την αγορά να διατηρεί τους ρυθμούς στεγαστικής πίστης στο 1,2 δισ. ευρώ)
Αντίστοιχα, με υψηλούς ρυθμούς τρέχει το corporate και όπως σχολιάζει ο γενικός διευθυντής, Βασίλης Καραμούζης, κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή. Δεν είναι μόνο η κατηγορία των μεγάλων ή των μικρών επιχειρήσεων που οδηγούν σε διαφοροποιημένη τιμολόγηση, κάθε πελάτης έχει τη δική του αξιολόγηση βάσει των δικών του αναγκών. Έτσι, π.χ. κινούνται και τα spreads, τα οποία προφανώς και έχουν συμπιεσθεί λόγω αυξημένου κόστους επιτοκίων, αλλά δεν είναι γενική και συγκεκριμένη η συρρίκνωση των περιθωρίων. Είναι ανάλογα την περίπτωση.
Ανεξαρτήτως corporate ή retail banking, στον χώρο των δανείων ο ανταγωνισμός είναι πιο ενεργός από ποτέ. Όπως σχολίασε στο περιθώριο χθεσινής εκδήλωσης, ο CEO της Εθνικής, Παύλος Μυλωνάς, παρατηρείται έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των τραπεζών στις διάφορες κατηγορίες δανείων με το κοινό να είναι πιο εκπαιδευμένο από ποτέ και να επιλέγει με βάση την αμεσότητα της έγκρισης, τον χρόνο λήψης του δανείου, τη διάρκεια, τα περιθώρια, το τελικό κόστος.
Στο μεταξύ η Εθνική Τράπεζα που κατάφερε να μειώσει το ποσοστό NPE στο 3,7% προεξοφλώντας τη θετική επίπτωση από το νέο πακέτο Frontier III (600 εκατ. δάνεια), ετοιμάζει να υποβάλλει αίτημα στον νέο Ηρακλή, τις αμέσως επόμενες ημέρες, Παρασκευή ή Δευτέρα.