THEPOWERGAME
«Ξύπνησε» η αγορά των καταναλωτικών δανείων, μετά την επί δεκαετία παγωμένη ζήτηση και προσφορά. Με πολύ δειλά σημάδια μιας πρώιμης ανάπτυξης ήδη από πέρυσι, το 2023 είναι εμφανής η επιστροφή στα παλιά, με την επικράτηση μιας ζήτησης που οδηγεί σε θετικές εκταμιεύσεις. Οι τράπεζες σήμερα προσφέρουν και πάλι καταναλωτικά δάνεια, προσδοκώντας σε αύξηση μεριδίου και φυσικά σε έσοδα και από τη συγκεκριμένη κατηγορία δανείων. Με αυστηρά κριτήρια χρηματοδότησης, γράφουν ήδη θετικούς ρυθμούς νέων χορηγήσεων στην καταναλωτική πίστη, παράλληλα με τη σημαντική επάνοδο της στεγαστικής πίστης, όπως έγραφε σχετικά το powergame.gr.
Όλο το παιχνίδι, όμως, γίνεται σε digital μονοπάτια. Όπως αναφέρουν τραπεζικοί παράγοντες, στα καταστήματα πλέον γίνονται πολύ λίγες αιτήσεις για καταναλωτικά δάνεια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο φυσικό δίκτυο πρέπει να αιτούνται περίπου 4-5 εκατομμύρια ευρώ καταναλωτικά δάνεια τον μήνα, αλλά ο μεγαλύτερος όγκος δανείων τελικά προέρχεται από εναλλακτικά δίκτυα. Δεν είναι απρόσμενη εξέλιξη, οι ίδιες οι τράπεζες έχουν δημιουργήσει ένα έδαφος πρόσφορο για να φύγουν αυτές οι εργασίες από το κατάστημα και, δεδομένου ότι συνήθως καταναλωτικά δάνεια θα ζητήσει ένα νεότερης ηλικίας κοινό, το internet banking -εσχάτως και το mobile- είναι τα δίκτυα που θα ανεβάσουν τα νούμερα από την καταναλωτική πίστη.
Κάθε μήνας είναι διαφορετικός, αλλά σε γενικές γραμμές, σήμερα «τρέχουν» στην αγορά δανειακά υπόλοιπα καταναλωτικών δανείων της τάξεως των 8,6 δισ. ευρώ. Τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι νέες εκταμιεύσεις ήταν 15 εκατ. ευρώ, τον Σεπτέμβριο εκτινάχθηκαν σε 65 εκατ. ευρώ και τον Οκτώβριο, καταγράφηκε μια… μείωση στα 29 εκατ. ευρώ, αντανακλώντας αποπληρωμές, πρόωρες ή και στην ώρα τους. Σταθερά, πάντως, με βάση τα ίδια στοιχεία, ο μηνιαίος ρυθμός ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς είναι θετικός και πάνω από το 2% και συνεχώς κινούμενος ανοδικά (2% τον Αύγουστο, 2,6% το Σεπτέμβριο και 2,9% τον Οκτώβριο).
Δεν είναι μόνο το τέλος της οικονομικής κρίσης και της μείωσης των NPLs σε μονοψήφια ποσοστά που οφείλονται για το άνοιγμα εκ νέου αυτής της αγοράς, σημειώνουν τραπεζικά στελέχη, περιγράφοντας το τοπίο και το έντονο ενδιαφέρον για καταναλωτικά δάνεια, πάλι, έπειτα από χρόνια. Είναι από την πλευρά του κοινού η ανάγκη ικανοποίησης καταναλωτικών αναγκών -ανάγκη που μπορεί να υποστηριχθεί από το σημερινό διαθέσιμο εισόδημα, με επιτόκια που συγκριτικά με τις πιστωτικές κάρτες είναι χαμηλότερα-, είναι όμως και από την πλευρά των τραπεζών η απάντηση στον ανταγωνισμό των fintech που τις πιέζει να κρατήσουν αυτό το κοινό, που θέλει κατανάλωση μέσω πίστωσης. Κάτι που σήμερα μπορεί να το βρει το συναλλασσόμενο κοινό σε συστήματα δόσεων χωρίς κάρτα (Klarna) ή στις υπηρεσίες του Buy Now Pay Later (BNPL) -εφαρμογή που κυριολεκτικά «λατρεύει» η γενιά Ζ.
Με τη ζήτηση του κοινού να αναθερμαίνεται σταθερά, οι προοπτικές για τη διαμόρφωση της καταναλωτικής πίστης το ’24 σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα θεωρείται από τους αρμόδιους δεδομένη. Σε αυτό συμβάλλει και ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας, που συνεχίζει -ακόμη και μετά τις πρόσφατες αναθεωρήσεις- να κινείται θετικά, δημιουργώντας και στο τραπεζικό σύστημα προσδοκίες για τη μεγέθυνση μιας αγοράς έως πρόσφατα υποτιμημένης.