THEPOWERGAME
Συνεργασίες με fintech και αλλαγή μοντέλου λειτουργίας σχεδιάζουν οι τράπεζες, ως απάντηση στο innovation, που όχι μόνο έχει έρθει από μη χρηματοπιστωτικούς παίκτες, αλλά φέρνει καθημερινά ολοένα και περισσότερο στην «αρένα» δύο ανταγωνιστικούς σήμερα πόλους. Από τη μία το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα και από την άλλη ψηφιακές τράπεζες και συστήματα πληρωμών.
Διάχυτος είναι ο προβληματισμός των τραπεζιτών για το πώς θα ενισχύσουν την παρουσία τους στο νέο περιβάλλον καινοτομίας, όπου οι εξελίξεις διαδραματίζονται πριν καν στεγνώσει το μελάνι από τις προηγούμενες. «Θα υπάρχει τραπεζικό κατάστημα την επόμενη μέρα;», το σύνηθες ερώτημα σε κύκλους της αγοράς.
Θετική η απάντηση, προφανώς και θα υπάρχει κατάστημα, όσο κι αν το δίκτυο συρρικνώνεται -με σαφές επακόλουθο τη μείωση των εργαζομένων (χθες η Τράπεζα Πειραιώς ανακοίνωσε νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου)-, αλλά σε περιορισμένο αριθμό και σε μία άλλη, phygital μορφή.
Η πρόκληση για τα επόμενα 10 χρόνια δεν είναι τόσο για το αν θα υπάρχει τραπεζικό κατάστημα (που θα υπάρχει), όσο για τον ρόλο και τις γνώσεις των στελεχών του καταστήματος, που θα πρέπει να τα διαθέτουν. Άλλωστε, ως γνωστόν, ο τραπεζικός υπάλληλος μετατρέπεται σε σύμβουλο πωλήσεων.
Το σκεπτικό αυτό ήταν σε γενικές γραμμές το μήνυμα της ομιλίας του Ανδρέα Αθανασόπουλου, αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου της Eurobank, που μίλησε σε ειδική ημερίδα της Mastercard, σε ένα πάνελ που πλαισίωσαν ο Νικόλας Χρυσανθόπουλος, γενικός διευθυντής της Alpha Bank, ο Βασίλης Κουτεντάκης, ανώτερος γενικός διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς, και η γενική διευθύντρια της Εθνικής Τράπεζας, Χριστίνα Θεοφιλίδη.
Η τελευταία είπε ότι αναπόφευκτα οι ελληνικές τράπεζες θα πάνε εκεί που κατευθύνονται οι fintech και στην πορεία αυτήν θα εξετάσουν πιθανές συνεργασίες με εταιρείες του χώρου της καινοτομίας (ήδη η Εθνική Τράπεζα έχει κάνει ένα τέτοιο βήμα με τη στρατηγική συνεργασία με την Epsilon net).
Την άποψη των συνεργασιών με fintech ενστερνίζεται και ο κ. Β. Κουτεντάκης, της Τράπεζας Πειραιώς, που υπενθυμίζει στρατηγικές συμμαχίες-ορόσημα, όπως των Amazon – ING στη Γερμανία ή της Solarisbank, που παρέχουν banking as service σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών.
Οι πελάτες μπαίνουν πλέον σε φυσικά καταστήματα πολύ λίγες φορές -αυτό άλλωστε επιδιώκουν οι τράπεζες στο πλαίσιο της μείωσης του κόστους λειτουργίας και της προώθησης των εναλλακτικών δικτύων. Όμως το φυσικό κατάστημα δεν θα πάψει να υπάρχει. Θα αλλάξει μορφή και στυλ, οι υπάλληλοι θα είναι σύμβουλοι ή πωλητές και οι πελάτες θα πληρώνουν για παρεχόμενες υπηρεσίες.
Σταδιακά, η ελληνική αγορά μπαίνει στη λογική του embedded banking, μεταφέροντας και στην τραπεζική σκηνή τη συμπεριφορά μιας πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου.
Την ίδια στιγμή, προβληματίζει η ανισότητα στο regulation μεταξύ παραδοσιακών παικτών και fintech. Όπως εύστοχα σχολίασε ο κ. Ν. Χρυσανθόπουλος της Alpha Bank, προφανώς η κατεύθυνση είναι να πάμε εκεί όπου πάνε οι fintech. Όμως στις κλασικές τράπεζες είναι πολύ βαρύ το κανονιστικό πλαίσιο και την ίδια στιγμή δεν υπάρχει αυξημένη ψηφιακή ωριμότητα που να καλύπτει τις ειδικές ανάγκες των fintech πελατών.
Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε στη Nexi Payments, με την οποία η Alpha έχει συστήσει joint venture στον χώρο πληρωμών (υπενθυμίζεται ότι ο ιταλικός όμιλος έχει εξαγοράσει το Merchant Acquirement της τράπεζας), η οποία θα αρχίσει να δημιουργεί νέα καινοτόμα προς διάθεση προϊόντα.