THEPOWERGAME
Τράπεζες χωρίς καθόλου ταμεία ή «γκισέ» ανοιχτά για συγκεκριμένο δίωρο-τρίωρο είναι η τάση που χαρακτηρίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, το οποίο ακολουθεί τα βήματα που από χρόνια εφαρμόζουν ευρωπαϊκές τράπεζες.
Οι τράπεζες, η μία μετά την άλλη, Eurobank, Alpha Bank, Πειραιώς και Εθνική, ενημερώνουν την επίλεκτη πελατεία τους για το περιορισμένο ωράριο πρόσβασης για συναλλαγές στα ταμεία, σε συγκεκριμένα καταστήματα, προκειμένου τις επόμενες ώρες να υπάρξει η ευχέρεια για άλλου είδους συναλλαγές. Εκεί όπου ο τραπεζικός υπάλληλος γίνεται σύμβουλος, ικανοποιώντας το στίγμα των ημερών.
Αυτή είναι η μία αλλαγή που συμβαίνει. Το περιορισμένο ωράριο -συνήθως 3ωρο- ξεκίνησαν πιλοτικά οι μεγάλες τράπεζες, με προτίμηση για αρχή τη Θεσσαλονίκη ή άλλο κατάστημα εκτός Αθηνών, π.χ. Λουτράκι, και το εφαρμόζουν σε συγκεκριμένο αριθμό καταστημάτων. Οι επιλογές που παίζουν είναι του τύπου 08:00-11:00 ή του τύπου 08:00-10:00 και 13:00-14:00.
Η δεύτερη αλλαγή είναι η πλήρης απουσία ταμείου. Το τραπεζικό κατάστημα στο οποίο οι εγχρήματες συναλλαγές γίνονται μόνο στα εξειδικευμένα μηχανήματα. Οι μονάδες χωρίς ταμείο είναι η νέα μόδα και σε αυτήν σκοπεύουν να εντάξουν 50-60 καταστήματα του δικτύου τους όλες οι τράπεζες.
Το digital διώχνει τα ταμεία από τις τράπεζες
Η λογική αυτής της εκ βάθρων αλλαγής που «παιδεύει» το μεγαλύτερο σε ηλικία συναλλασσόμενο κοινό είναι η προσαρμογή στα νέα δεδομένα που επιβάλλει ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η αύξηση της χρήσης των εναλλακτικών δικτύων και η απάντηση στις fintech, για τις οποίες ο όρος «ταμείο» είναι άγνωστος, όπως άγνωστη είναι και η έννοια του καταστήματος.
Το εννεάμηνο του 2023 οι συναλλαγές γίνονται σε βαθμό πλειοψηφίας στο internet και το mobile banking (4,5 εκατομμύρια χρήστες μετράει το συναλλακτικό κοινό μόνο στο mobile), ενώ δειλά δειλά, αλλά σταθερά αναπτύσσεται και το video banking προς επιχειρήσεις και ιδιώτες.
Το ταμείο αντιστοιχεί σε λιγότερο από 5% των συναλλαγών, συνήθως ο μέσος όρος είναι πλέον το 2%-3% και αυτή είναι μία παράμετρος που όχι μόνο δεν μπορεί να αγνοηθεί, αλλά που απαιτεί την οικοδόμηση ενός νέου μοντέλου λειτουργίας. Η κατάργηση του ταμείου, όπως εντέλει και του βιβλιαρίου ταμιευτηρίου, είναι μια νέα συνθήκη.
Ο νέος ρόλος του τραπεζικού υπαλλήλου: Σύμβουλος σε minimal περιβάλλον
Το κοινό θα πρέπει να συνηθίσει στα μίνιμαλ καταστήματα με τους προσωπικούς συμβούλους, όπως έχει διαμορφωθεί ο νέος ρόλος του τραπεζικού υπαλλήλου. Συμβούλους για τις επενδύσεις του μέσου καταθέτη, στο πλαίσιο του personal banking, ή τις αποταμιεύσεις του μικροκαταθέτη (όπως τα σημερινά έντοκα που απευθύνονται και σε αυτή την κατηγορία). Σύμβουλος για το στεγαστικό δάνειο, για το επιτόκιο που ταιριάζει στον καθένα, για τη διάρκεια που τον συμφέρει να τον κλείσει. Σύμβουλος για να ασφαλίσει το σπίτι του ή την οικογένειά του.
Αυτός είναι ο νέος ρόλος του τραπεζικού υπαλλήλου και κατ’ επέκταση του τραπεζικού καταστήματος σήμερα. Εκτυπωτές, φωτοτυπικά, πόσω μάλλον… fax απουσιάζουν, έγγραφα και αρχειοθετήσεις, γίνονται όλα ηλεκτρονικά. Με τη συμβολή του gov.gr ο πελάτης ξανασυστήνεται, χωρίς να φέρει μαζί του χαρτιά και να χάνει ώρες. Η επικαιροποίηση στοιχείων γίνεται μέσω πλατφόρμας και όλα είναι ηλεκτρονικά.
Είναι η εποχή που οι παραδοσιακές τράπεζες ακολουθούν τις fintech. Είναι η εποχή που παίζει το digital onboarding, που ανοίγουν λογαριασμοί online από το κινητό και το tablet. Η εποχή που το κοινό πληρώνει με κινητό, άυλα, χωρίς καν τη χρήση κάρτας. Σε αυτό το περιβάλλον το ταμείο, καλώς ή κακώς, έχει αρχίσει και αποκτά συλλεκτική σημασία…