THEPOWERGAME
Σταθερή αποκλιμάκωση των κρουσμάτων ηλεκτρονικής απάτης παρατηρείται από την άνοιξη και μετά, παρά τις περιοδικές εξάρσεις που εκδηλώνονται με αφορμή phising (ψάρεμα κωδικών) από δήθεν ενημερώσεις για παράδοση αποστολών ταχυμεταφορών– μία μέθοδο με πολλά θύματα, αφού λίγο πολύ, οι περισσότεροι καταναλωτές περιμένουν αντίστοιχες παραδόσεις από πρόσφατες αγορές τους.
Σε γενικές γραμμές, τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι τράπεζες είναι ενθαρρυντικά και αντανακλούν μια τάση μείωσης των κρουσμάτων προς ιδιώτες (διότι αντίθετα στους business πελάτες γίνεται πάρτι με fake εταιρικά e -mails) καθώς η επικείμενη ισχύς του νέου νόμου από τον Σεπτέμβριο, οδήγησε στη λήψη πρόσθετων μέτρων ασφαλείας και ευρείας ενημέρωσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έναν από τους μεγάλους τραπεζικούς ομίλους, το fraud υποχωρεί σημαντικά. Από περίπου 5 εκατ. ευρώ συναλλαγές στο τέλος Μαρτίου που προήλθαν από επιχείρηση απάτης (ασχέτως του αν τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν διότι αναχαιτίστηκαν από τα διπλά συστήματα ασφαλείας), η αντίστοιχη αξία επιχειρούμενου phisnig μειώθηκε στα 2 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο, δηλαδή κάτω από το μισό. Και η τάση αυτή μοιάζει να αφορά όλο τον κλάδο.
Πέραν των επενδύσεων σε αναβαθμισμένα και πολλαπλά συστήματα ασφαλείας, οι τράπεζες προχώρησαν σε μια μεγάλη εκστρατεία ενημέρωσης και πληροφόρησης των πελατών τους, χρηστών του διαδικτύου για e- banking και on line shopping.
Μεταξύ άλλων, σε τακτική βάση, οι τράπεζες αποστέλλουν συγκεκριμένες επιστολές στα e-mails των πελατών τους ενώ μηνύματα alert εμφανίζονται σχεδόν μονίμως στις σελίδες του e- banking και των mobile εφαρμογών.
Με στόχο την αφύπνιση των πολιτών, η συμβολή της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με τις επιμέρους κωδικοποιημένες συστάσεις για το τι πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής, συντέλεσε στην εκπαίδευση του κοινού για να μην πέφτει, τουλάχιστον εύκολα, θύμα απάτης.
Ένα κοινό, που ως επί το πλείστον γνώρισε τον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου με την πανδημία και όπως επισημαίνει στο powergame.gr ανώτατος τραπεζικός παράγοντας επικεφαλής στο digital «στην έξαρση που σημειώθηκε τότε, στο τέλος του 2021 και στις αρχές του2022, πολλοί καταναλωτές μπήκαν κάπως άτσαλα στο on line, χωρίς προηγούμενη εμπειρία και γνώση».
Το κενό αυτό της γνώσης και της εξοικείωσης καλύφθηκε την τελευταία διετία, αφού πρώτα ένας μεγάλος αριθμός καταναλωτών έπεσε θύμα τραπεζικής απάτης. Ήταν τέτοια η συχνότητα των κρουσμάτων και το χάσμα του ποιoς ευθύνεται γι΄ αυτό (ο πελάτης που έδωσε από μόνος του εξαπατώμενος τους κωδικούς του ή η Τράπεζα που δεν είχε καλύψει κάθε παράθυρο ανοιχτό για απάτες) που το υπουργείο Ανάπτυξης κατέθεσε στο σχετικό νομοσχέδιο για τους καταναλωτές, ειδική ρύθμιση πάνω στο άρθρο 22 για το phising.
Ο νόμος για τις ηλεκτρονικές απάτες, που θα αρχίσει να ισχύει από τοn Σεπτέμβριο , απαλλάσσει τους καταναλωτές για ποσά ύψους πάνω των 1.000 ευρώ (ως αυτό το ποσό το επιβαρύνεται ο καταναλωτής) επιρρίπτοντας την ευθύνη στην Τράπεζα του μέσου πληρωμής, για την περίπτωση που δεν είχε κατάλληλα συστήματα ασφαλείας.
Σύμφωνα με το νέο Νόμο, αν ο πληρωτής είναι καταναλωτής και εφόσον οι ζημιές οφείλονται σε βαριά αμέλεια, ευθύνεται μέχρι 1.000 ευρώ κατ’ ανώτατο ποσό, λαμβάνοντας υπόψη τη φύση των εξατομικευμένων διαπιστευτηρίων ασφαλείας και τις ειδικότερες περιστάσεις υπό τις οποίες το μέσο πληρωμής απωλέσθη, εκλάπη ή υπεξαιρέθηκε.
Με βάση όμως τη ρύθμιση που προστέθηκε, το παραπάνω δεν εφαρμόζεται αν ο πάροχος αποδείξει ότι διαθέτει και εφαρμόζει πρόσθετους και πιο εξελιγμένους μηχανισμούς ελέγχου των συναλλαγών, από αυτούς που εφαρμόζει για την ισχυρή ταυτοποίηση των συναλλαγών, για συναλλαγές που μπορούν να προκαλέσουν ζημία άνω των 1.000 ευρώ, όπως ιδίως μηχανισμούς ελέγχου που αξιοποιούν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης.
Από την άλλη πλευρά, όλα αυτά τα μέτρα ασφαλείας έχουν κάνει τη ζωή των καταναλωτών ….πιο δύσκολη, αφού στην καθημερινότητά τους, πρέπει να συμπληρώνουν ξανά και ξανά κωδικούς, να επιβεβαιώνουν με push notifications ή άλλο κωδικό, τις συναλλαγές, να έχουν μπροστά τους δύο συσκευές, να διπλοτσεκάρουν.