THEPOWERGAME
Αν όχι ακόμη, σε λίγο καιρό, το να ζητήσει κάποιος καταναλωτικό δάνειο σε κατάστημα θα είναι…σχήμα λόγου, αν όχι «τραπεζικό ανέκδοτο», αφού ήδη σήμερα όλη η διαδικασία λήψης καταναλωτικού δανείου γίνεται σε ένα μεγάλο βαθμό on line.
Και όταν λέμε όλη η διαδικασία, εννοούμε και την εκταμίευση. Από το πρώτο αίτημα έως τις εγκρίσεις, όλα τα βήματα γίνονται ψηφιακά, μέσα από τις ιστοσελίδες των τραπεζών και τους κωδικούς e -banking του πελάτη, ο οποίος ανάλογα με την Τράπεζα που συνεργάζεται μπορεί να έχει και υπηρεσία video banking.
Ειδικά σε περιπτώσεις που δεν απαιτούνται πρόσθετα έγγραφα και είναι πλήρως επικαιροποιημένα τα στοιχεία του πελάτη, υπάρχει η δυνατότητα να πιστωθεί το καταναλωτικό δάνειο στον τραπεζικού του λογαριασμό σε λιγότερο από 20 λεπτά. Σε αυτό έχει βοηθήσει πολύ όπως είναι λογικό η ψηφιοποίηση του gov. gr.
Τραπεζικά e – shops
Η τάση, όπως εξηγούν τραπεζικοί παράγοντες, είναι η μετεξέλιξη του e- banking σε ένα τραπεζικού τύπου e- shop, όπου ο καταναλωτής θα μπορεί να αγοράζει πακέτα δανείων ή καταθέσεων. Ειδικά σε προϊόντα που μπορούν εύκολα να τυποποιηθούν, όπως καταναλωτικά δάνεια ή κάρτες, καθώς και σε καταθέσεις διαφόρων ειδών.
«Το κοινό εκπαιδεύτηκε αναγκαστικά μετά την πανδημία και απαιτεί το ίδιο υψηλότερη και ευρύτερη παροχή υπηρεσιών σε ψηφιακά κανάλια» υποστηρίζουν τραπεζικά στελέχη, που διαπιστώνουν εντυπωσιακή άνοδο σε όλη την αγορά στη χρήση του digital. Χοντρικά, εκτιμάται ότι οι ενεργείς ψηφιακοί χρήστες στην αγορά είναι περίπου 6,5 εκατομμύρια άτομα.
Κάποιες τράπεζες έχουν μετρήσεις για πάνω από 120.000 ενεργούς χρήστες την ώρα, άλλες για χρήση του digital από 750.000 χρήστες την εβδομάδα και άλλες μιλούν για «ξύπνημα» πάνω από 500.000 χρηστών που ενεργοποιήθηκαν μετά την πανδημία και τώρα συναλλάσσονται στα ψηφιακά κανάλια. Όλοι μα όλοι ανεξαιρέτως, μιλούν για εντυπωσιακή άνοδο on line πωλήσεων και πολλαπλασιασμό ενεργών χρηστών με διψήφια ποσοστά αύξησης.
Μία από τις νέες ψηφιακές τάσεις, είναι το digital onboarding όπου o νέος πελάτης εγκαινιάζει ηλεκτρονικά τη σχέση του με την Τράπεζα, ανοίγοντας εξ αποστάσεως λογαριασμό (κάτι που λίγα μόνο χρόνια πριν ανήκε στη σφαίρα της φαντασίας).
Μεγάλη διείσδυση στο on line banking έχουν οι πληρωμές με τις αντίστοιχες εφαρμογές των τραπεζών, με σύμμαχο το apple pay και με ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για το διατραπεζικό IRIS (όπου έχει και δωρεάν προμήθειες μεταξύ φίλων). Αλλά όχι μόνο. Σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό αποταμιευτών «παίζει» με τις προθεσμιακές του καταθέσεις on line, επιλέγοντας διάρκειες και ποσά και συγκρίνοντας τιμολόγηση από τράπεζα σε τράπεζα. Από το κινητό, από το laptop, από κάθε σημείο της Γης (αρκεί να έχει wi fi) οποιαδήποτε ώρα το 24ωρο.
Αυτή είναι η εικόνα του digital banking που καταργεί σύνορα χρόνου και τόπου. Η μεγάλη αλλαγή είναι η μεταστροφή του τραπεζικού μοντέλου σε πιο εναλλακτικό και ψηφιακό – χωρίς να ακυρώνεται η αξία και η σημασία του δικτύου καταστημάτων (αυτό για πάντα θα υπάρχει για τους δικούς του λόγους). Οι ίδιες οι τράπεζες διαφημίζουν και προβάλλουν τα εναλλακτικά τους δίκτυα, επενδύουν σε αυτά, εκπαιδεύουν τους πελάτες τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, η καταναλωτική πίστη έχει την τιμητική της. Καταναλωτικά δάνεια και προπληρωμένες κάρτες κεντρίζουν περισσότερο το ενδιαφέρον του συναλλακτικού κοινού, εξ ου και σε ορισμένες περιπτώσεις, οι on line πωλήσεις των προϊόντων αυτών υπερβαίνουν το 50%.
Τα on line καταναλωτικά δάνεια των τραπεζών
Σήμερα, on line καταναλωτικά δάνεια παρέχουν και οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες με διαφορετική τιμολόγηση. Συνήθως στα on line αιτήματα τα έξοδα φακέλου είναι πολύ λιγότερα από ό,τι θα χρέωνε το κατάστημα. Το εύρος δανείου επίσης διαφοροποιείται. Συνοπτικά:
–Alpha Bank: Δάνειο από 500 έως 5.000 ευρώ με επιτόκιο σταθερό 15%
–Eurobank: Δάνειο Fast Loan από 300 έως 5.000 ευρώ με επιτόκιο κυμαινόμενο 14,3%.
–Εθνική: Δάνειο Express από 300 έως 6.000 ευρώ με επιτόκιο κυμαινόμενο (euribor 3m και περιθώριο) περίπου 15,7%.
–Πειραιώς: Δάνειο e- loan, από 500 έως 15.000 ευρώ με επιτόκιο 10,95%