THEPOWERGAME
Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ο Γιώργος Τανισκίδης, πρόεδρος της Optima Bank, και η ομάδα του πέτυχαν αξιοπρόσεκτα αποτελέσματα: τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας της τράπεζας έκανε break even και έβγαλε κέρδη 16,7 εκατ. ευρώ, τον τρίτο χρόνο (φέτος) τα μετά φόρων κέρδη αναμένεται να ξεπεράσουν τα 30 εκατ. ευρώ και, εκτός απροόπτου, η τράπεζα βάζει πλώρη για το Ελληνικό Χρηματιστήριο έως το τέλος του 2023.
Χρονικά, αυτό αναμένεται μετά τις εκλογές (αν τελικά συμπέσουν με το τέλος της θητείας της κυβέρνησης) κι αυτό διότι, όπως λέει ο πρόεδρος της Τράπεζας: «Δυστυχώς στην Ελλάδα οι εκλογές επηρεάζουν πολύ την οικονομία και δεν θα θέλαμε να συμπέσει η είσοδος της Optima στο ΧΑ με μία αρνητική συγκυρία στο Χρηματιστήριο».
Η διοίκηση της τράπεζας κάνει λόγο για αλματώδη αύξηση δανείων και θεαματική αύξηση ιδίων κεφαλαίων, τα οποία μετά το αρχικό κεφάλαιο, την αύξηση κεφαλαίου των 80 εκατ. ευρώ και το πρόσφατο ομολογιακό δάνειο των 60 εκατ. ευρώ, έχουν αναρριχηθεί στα 220 εκατ. ευρώ.
Με σύνολο δανείων 1,45 δισ. ευρώ, η Optima είναι κυρίως στραμμένη στην ελληνική επιχείρηση, με τζίρο άνω των 2,5 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι το μοντέλο της, όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της τράπεζας, Δημ. Κυπαρίσσης, διευκρινίζοντας ότι το 95% των δανείων είναι επιχειρηματικά (μόλις το 5% αφορά στεγαστικά).
«Για μας η κάθε επιχείρηση είναι ξεχωριστή», θα πει ο κ. Τανισκίδης, ερωτηθείς για το κόστος χρηματοδότησης, την τιμολόγηση επιτοκίων, τα spreads. «Κάθε επιχείρηση θα πάρει το επιτόκιο που αρμόζει στο ρίσκο της. Με στόχο να πάρει το δάνειο, να μπορέσει να το αποπληρώσει αλλά και να μη χάσει και η τράπεζα τα χρήματα που έδωσε».
Η επέκταση της Optima και η φιλοσοφία του δικτύου
Η Optima Bank δημιουργήθηκε λίγο πριν από την πανδημία. Παρέχει όλο το φάσμα των εναλλακτικών δικτύων, κάθε ψηφιακή υπηρεσία, πλην όμως «χτίζει» δίκτυο καταστημάτων. Είναι οι ηλικίες στις οποίες απευθύνεται, είναι ένας άλλος τρόπος προσέγγισης μέσα από μίνιμαλ και φιλικά καταστήματα που μοιάζουν με lounge αεροπορικών, είναι και τα δύο μαζί, όπως μεταφέρει η διοίκηση. Τα 25 σήμερα καταστήματα (τρία στη Θεσσαλονίκη, ένα στο Ηράκλειο και τα περισσότερα στην Αθήνα) ίσως ανέλθουν σταδιακά στα 50, με συγκεκριμένα πάντα σημεία επιλογής.
Η Optima εξαπλώνεται λοιπόν και με… τσιμεντένιους τοίχους, όπως αρέσκεται να λέει ο κ. Τανισκίδης, αλλά, από την άλλη πλευρά, είναι η μόνη τράπεζα που δεν απαιτεί να έχεις την ταυτότητά σου (παρά μόνο στην εφαρμογή του κινητού) όταν πηγαίνεις στο κατάστημα, η μόνη που ζητάει μόνο μία υπογραφή στη σύμβαση που υπογράφεις για να λάβεις κωδικούς e-banking (σε 15 λεπτά ολοκληρώνεται η διαδικασία) και η μόνη που επαίρεται για την ταχύτητα έγκρισης ενός δανείου: σε ενάμιση μήνα έναντι τριών μηνών στις άλλες τράπεζες.
Υπεύθυνος των δικτύων λιανικής είναι ο κ. Δημ. Παπαγεωργόπουλος, που μαζί με τον κ. Κυπαρίσση αποτελούν την ομάδα Τανισκίδη από τη Xiosbank των αρχών του ’90. Υποστηρίζουν την ίδια αρχή της αξίας της προσωπικής σχέσης με τον πελάτη, ακόμη και στο σύγχρονο, άυλο, ψηφιακό περιβάλλον. Και ίσως δικαιώνονται, αφού ακόμη και στο σημερινό υψηλό κόστος χρηματοδότησης, δεν υφίστανται έντονες πιέσεις για συρρίκνωση των spreads στα δάνεια που τιμολογούνται. Όπως εξηγούν, οι πελάτες τους δεν κρίνουν μόνο το κόστος μιας υπηρεσίας, χωρίς να σημαίνει ότι αυτή δεν είναι ανταγωνιστική, αλλά όλο το πλαίσιο της τραπεζικής σχέσης.
Από τύχη, αλλά και από επιλογή, η Otpima δεν βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα βουνό «κόκκινων» δανείων, άλλωστε είναι γέννημα μιας τριετίας. Όμως αυτό δεν απαγορεύει στα στελέχη της, με μακρά εμπειρία στις ελληνικές τράπεζες τις προηγούμενες δεκαετίες, να έχουν άποψη για τα λάθη που έγιναν.
Φταίνε και οι πολιτικοί για τα «κόκκινα» δάνεια
Όπως θα πει ο πρόεδρος της Τράπεζας, Γ. Τανισκίδης, δεν είναι άμοιρο ευθυνών, αν όχι βασικός υπαίτιος, το πολιτικό σύστημα της χώρας, όταν «χάιδευε» τ’ αυτιά ψηφοφόρων ωθώντας τους να μην πληρώσουν τα δάνειά τους…
Δεν είναι μόνο ο νόμος Κατσέλη, δεν είναι μόνο το κίνημα «Δεν πληρώνω», δεν είναι μόνο το φαινόμενο των στρατηγικών κακοπληρωτών, αλλά όλα αυτά μαζί και διάφορες άλλες οπτικές και συμφέροντα, που έχουν σήμερα το αποτέλεσμα να μην μπορεί να λάβει καταναλωτικό δάνειο ένα νεαρής ηλικίας ζευγάρι…
Γιατί πλέον οι τράπεζες φοβούνται τα καταναλωτικά, από την αρνητική και ακόμη νωπή εμπειρία που είχαν από τα δάνεια που δόθηκαν πριν από μια δεκαετία και για διάφορους λόγους έγιναν «κόκκινα».