THEPOWERGAME
Με πενταπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης προχωρά η διείσδυση των πληρωμών με κάρτα στο καταναλωτικό κοινό, καταγράφοντας μια δυναμική αξιοποίηση των digital πληρωμών, μέσα από ψηφιακά πορτοφόλια και ηλεκτρονικό εμπόριο.
Είναι εντυπωσιακό ότι το ποσοστό διείσδυσης των καρτών, ως μέσου πληρωμών, με βάση το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, από μόλις 7% το 2015, εκτινάχθηκε στο 33% το 2021 και συνεχίζει με την ίδια ορμή το τρέχον έτος.
Κάνοντας μια αναγκαία ιστορική αναδρομή στην περίοδο από το 2015 και μετά – περίοδο όπου η Mastercard προχώρησε σε σημαντικές επενδύσεις και αύξησε τα μερίδιά της – ο country manager του οίκου για την Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, Παναγιώτης Πολύδωρος, αναφέρθηκε σε στο βαθμό διείσδυσης των καρτών στην ελληνική αγορά, κάνοντας λόγο για «άλματα στις ψηφιακές πληρωμές μετά το ΄15».
Με μία σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών (όπως την παροχή κινήτρων για πληρωμές με κάρτα στο όνομα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής), με την αλλαγή νοοτροπίας του κοινού και με τη συμβολή του μίγματος capital controls και πανδημίας , η κάρτα ως μέσο πληρωμών, απογειώθηκε.
Τα στοιχεία στον παρακάτω πίνακα μιλούν από μόνα τους:
Ποσοστό Διείσδυσης Καρτών στο διαθέσιμο εισόδημα
2015 7%
2016 12%
2017 18%
2019 23%
2020 27%
2021 33%
Μιλώντας για φοροδιαφυγή, ο κ. Πολύδωρος δεν θα μπορούσε να μην θυμηθεί την σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ, για τη συμβολή των πιστωτικών καρτών στον περιορισμό της.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για κάθε 1% αύξησης στον όγκο συναλλαγών των καρτών, προστίθενται 0,13 μονάδες στα έσοδα από ΦΠΑ. Και για κάθε 1% αύξηση στον αριθμό των συναλλαγών, αυξάνονται κατά 0,09 της μονάδας τα έσοδα από ΦΠΑ. Εξ ου και το εντυπωσιακό νούμερο των 273 εκατ. ευρώ που αποδόθηκαν επιπλέον σε έσοδα από ΦΠΑ το 2019, μέσω της κατά 17% αύξησης των καρτών.
Η εικόνα σήμερα
Σήμερα, η εικόνα είναι πολύ διαφορετική από ότι οκτώ χρόνια πριν. Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι χρεωστικές κάρτες που ανέκαθεν υστερούσαν συγκριτικά με τις πιστωτικές, όχι μόνο ανέκαμψαν, αλλά διαφοροποίησαν εξ ολοκλήρου την μεταξύ τους συσχέτιση. Σήμερα, το 85% του όγκου των συναλλαγών γίνεται με χρεωστικές κάρτες και μόλις το 14% των συναλλαγών, με πιστωτικές.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο για την αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών είναι ότι 9,5 στις 10 συναλλαγές με κάρτα γίνεται ανέπαφα (δεν συμπεριλαμβάνονται οι συναλλαγές στο internet).
Το e–commerce
Στην Ευρώπη, σημειώνει σχετικά ο κ. Πολύδωρος, το 50% των συναλλαγών μέσω διαδικτύου αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, όταν πριν την πανδημία, το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 14%. Βεβαίως, προσθέτει, μία διόρθωση μετά την covid περίοδο ήταν αναμενόμενη, αλλά το σημαντικό είναι ότι έχει μετατοπισθεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών, από τα υλικά αγαθά στις εμπειρίες και αυτό καταγράφεται σε μία νέα συμπεριφορά.
Στην Ελλάδα, υπάρχουν ακόμη πολλά ανεκμετάλλευτα περιθώρια, όμως είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά τα στοιχεία των τελευταίων μηνών αναφορικά με το e-commerce. Φαίνεται να υπάρχει μία ώθηση προς το ηλεκτρονικό εμπόριο σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα, αλλά αυτό ακόμη δεν έχει σταθεροποιηθεί.
Ψηφιακά πορτοφόλια – Στο 8,7% συνολικά στην Ελλάδα
Σχεδόν όλες οι τράπεζες έχουν λανσάρει από 2- 3 ψηφιακά πορτοφόλια, παρατηρεί ο επικεφαλής της Mastercard στην Ελλάδα. Συνολικά, η διείσδυση των πληρωμών με ψηφιακά πορτοφόλια είναι στο 8,7% σε φυσικά καταστήματα και σε ηλεκτρονικό εμπόριο, όταν στην Ουκρανία είναι 37% και στην Τσεχία 30%.
Η αγορά -πέραν των wallets των τραπεζών- διαθέτει το apple pay, google pay, garmin pay, xiaomi pay, fitbit pay.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, το μεγαλύτερο μερίδιο το έχει το apple pay με 61% και οι τράπεζες που εκδίδουν τα δικά τους, με μερίδιο στην πίτα 25%. Ένα 14% έχει η google pay αλλά δεν είναι και τόσο αντιπροσωπευτικό, γιατί πρέπει να περάσει ακόμη χρόνος μέχρι το google pay να πάει στην… καρδιά του καταναλωτή.
Οι επενδύσεις της Mastercard (2,6 εκατ. ευρώ)
Η Μastercard έχει επενδύσει συνολικά 2,6 εκατ. ευρώ σε διάφορες υποστηρικτικές πρωτοβουλίες, στο πλαίσιο της συγχρηματοδότησης ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, σε συνεργασία με φορείς, τράπεζες και την κυβέρνηση.
Όπως για παράδειγμα, στον χώρο του τουρισμού όπου είχε τρέξει παλαιότερα και τρέχει και τώρα , η καμπάνια του Δήμου Αθηναίων (επένδυση 1,4 εκατ. ευρώ). Ή, η διαφημιστική καμπάνια με τον ΕΟΤ, ύψους 1 εκατ. ευρώ για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ή ακόμη, το application Visit Greece που έγινε σε συνεργασία με τη Eurobank…