THEPOWERGAME
«Ταβάνι» χτυπάει κατά τόπους η χρήση ψηφιακών καναλιών, με το phygital να αποτελεί τη νέα δυναμική τάση διεθνώς.
Ιδιαίτερα σε Αμερική και Ευρώπη, η χρήση του digital το τελευταίο εξάμηνο του 2021 δείχνει να έχει φτάσει στο ζενίθ, με αποτέλεσμα – σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, μεταξύ των οποίων και της McKinsey – να αναμένεται να επιστρέψει σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα.
Στο πλαίσιο αυτό, η διαφαινόμενη τάση είναι το «phygital», ένα κράμα εμπειρίας καταναλωτή με στοιχεία φυσικής παρουσίας και δυνατότητα χρήσης ψηφιακών εργαλείων. Μεγάλες εταιρείες σαν την Western Union επενδύουν και καινοτομούν σε άξονες που είναι καθοριστικής σημασίας στο Phygital μοντέλο, όπως:
- Ασφάλεια και εμπιστοσύνη
- Omni-channel
- After sales υπηρεσίες
- Customer experience & loyalty
Ένα παράδειγμα phygital είναι η Western Union που έχει παρουσία (ψηφιακή και φυσική) σε 200 χώρες, με 50 εκατομμύρια πελάτες και διενέργεια 24 συναλλαγών το δευτερόλεπτο!
Στην Ελλάδα , η W.U εκπροσωπείται εδώ και 30 χρόνια από την Worldbridge (με το διακριτικό τίτλο Paylink), ένα αδειοδοτημένο Ιδρυμα Ηλεκτρονικών Πληρωμών, που δραστηριοποιείται ήδη σε 3 άξονες, στην ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων, στο pay by bank (υπηρεσία για e shops) και στην πληρωμή λογαριασμών .
Με μηδενικό δανεισμό και ίδια κεφάλαια ύψους 3 εκατ ευρώ, η Paylink προγραμματίζει τις επόμενες επενδύσεις της. Ο εκτιμώμενος κύκλος εργασιών (sales) για το 2021 ξεπερνάει τα 14 εκατ ευρώ, τα προ φόρων κέρδη υπερβαίνουν τα 2 εκατ ευρώ ετησίως τα τελευταία χρόνια και ο δείκτης EBIDTA/Sales κινείται μεταξύ 18%-20%.
«Τα στοιχεία αυτά αποκτούν ιδιαίτερη σημασία αν λάβουμε υπόψη μας τον περιορισμό που επέφερε η πανδημία στις περισσότερες επιχειρησιακές υποστάσεις» είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και CEOτης Worldbridge (Paylink) κ. Κωνσταντίνος Βαρβίας, μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση για τα 30 χρόνια της εταιρίας στην Ελλάδα.
«Στην χώρα μας ζήσαμε τα capital controls και είμαστε οι πρώτοι που επαναλειτουργήσαμε, όταν άλλες εταιρείες ήταν κλειστές». Και πρόσθεσε : «πρόσφατα τα τελευταία δύο χρόνια με την πανδημία, συνεχίσαμε να εξυπηρετούμε απρόσκοπτα τους πελάτες μας, με πλήρη ασφάλεια για τους ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στην εταιρεία μας.
Μέσα από αυτή την πετυχημένη πορεία των 30 ετών, φθάσαμε να εξυπηρετούμε ετησίως 420.000 πελάτες και να εκτελούμε το 2021 περισσότερα από 1,6 εκατ. εμβάσματα».
Να σημειωθεί ότι η σημερινή Paylink ήταν η πρώτη εταιρία στην χώρα που δεν ήταν τράπεζα και που κατάφερε το 1991 να βγάλει άδεια για ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων από την Τράπεζα της Ελλάδος – κάτι αδιανόητο για την εποχή τότε…
Πώς η πανδημία απογείωσε το digital
«Χιονοστιβάδα» αποκάλεσε εύστοχα η αντιπρόεδρος του ΔΣ της «Worldbridge- Ιδρυμα Πληρωμών» (Paylink) κυρία Αλεξάνδρα Πατσή, ό,τι έχει να κάνει με αυτό που αποκαλούμε Ψηφιακό Μετασχηματισμό, που επιτάχυνε αλλαγές όχι μόνο στο e-commerce, αλλά και στις πληρωμές και φυσικά και σε περιοχές όπως το e-government.
Με την πανδημία, στους χρήστες του διαδικτύου προστέθηκαν 782 εκατομμύρια άνθρωποι (2 φορές ο πληθυσμός των ΗΠΑ) και έτσι αυτή τη στιγμή περίπου 62% του συνολικού παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, ποσοστό που σε χώρες αναπτυγμένες φτάνει και το 90%.
Σε ότι αφορά τις διασυνοριακές μεταφορές χρημάτων προς χώρες χαμηλού και μέσου εισοδήματος, παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας με συνεχόμενα lockdown και κλειστά σε πολλές χώρες καταστήματα και δίκτυα τραπεζών, μέσα στο 2020 αυτές άγγιξαν τα 540 δισ δολάρια, μειώθηκαν δηλαδή μόνο κατά 1,6% σε σχέση με το 2019.
Από αυτά ένα σημαντικό ποσοστό κινείται με μετρητά ή παραλαμβάνεται σε μετρητά σε αναπτυσσόμενες χώρες.
«Και παρά την αύξηση της χρήσης ψηφιακών λύσεων», όπως εξηγεί η κυρία Πατσή, «η ίδια η Παγκόσμια Τράπεζα αναγνωρίζει την αξία ενός οικοσυστήματος, που διευκολύνει τις συναλλαγές με όποιο τρόπο και αν αυτές πληρώνονται/ παραλαμβάνονται, γιατί απλούστατα πελάτες που ζουν σε απομονωμένες περιοχές, ή που δεν αποτελούν μέρος του τραπεζικού συστήματος είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι, χρειάζονται cash-out σημεία λόγω έλλειψης βασικών υποδομών και δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από ψηφιακά συστήματα.
Η αξία λοιπόν των φυσικών σημείων και των σημείων εξυπηρέτησης που μπορούν να παρέχουν εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών αλλά και άλλα entry-level, όπως λέμε, χρηματο-οικονομικά προϊόντα, καθόλου δεν μειώθηκε από τις τελευταίες εξελίξεις. Αντίθετα θεωρούνται αναπόσπαστο κομμάτι στην οικονομική ένταξη (financial inclusion) μιας μεγάλης, λιγότερη προνομιούχας ομάδας πολιτών που εδώ και δεκαετίες εξυπηρετούμε».