THEPOWERGAME
Μία από τις πιο δυνατές χρονιές για τις τράπεζες στο χώρο του digital ήταν το 2021. Το 2021 υπήρξε η χρονιά έναρξης ουσιαστικά του ψηφιακού μετασχηματισμού, μια υπόσχεση – δέσμευση που έδωσαν στον εαυτό τους και στους μετόχους τους, όχι μόνο οι τέσσερις μεγάλες συστημικές τράπεζες αλλά και οι μικρότερες, οι μη συστημικές.
Το τραπεζικό περιβάλλον είναι πλέον σε μεγάλο βαθμό ψηφιοποιημένο και οι βάσεις τέθηκαν πέρυσι, που λόγω πανδημίας και απουσίας από τα φυσικά καταστήματα, επιταχύνθηκε η ψηφιακή μετάβαση. Τόσο υπέρ των τραπεζών, που όσο και αν πληρώνουν ακριβές πλατφόρμες επενδύοντας σε εξελιγμένα συστήματα εξοικονομούν στο τέλος μεγάλα κόστη, όσο και υπέρ του συναλλακτικού κοινού, που επιτέλους από απόσταση να υλοποιεί μία μεγάλη γκάμα συναλλαγών.
Αρχές του 2022 και η εικόνα είναι η εξής:
- Η χρήση των συναλλαγών στο διαδίκτυο έχει αυξηθεί σημαντικά, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές σερφάρουν στο e-banking, ενώ υπάρχει η δυνατότητα onlineαγοράς τραπεζικών προϊόντων (καταθετικών ή δανειακών).Αρκετά δάνεια προεγκρίνονται διαδικτυακά και πολύ συχνά, τουλάχιστον παλαιότερα, οι προθεσμιακές καταθέσεις είχαν onlineκαλύτερα επιτόκια.
- Επίσης, μέσω της υπηρεσίας Account Aggregation μπορούν οι καταθέτες να βλέπουν όλους τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, ακόμη και αν είναι σε άλλες τράπεζες, μέσα από μία ιστοσελίδα τράπεζας, βάζοντας τους κωδικούς τους στο e-banking μίας εκ των τραπεζών που συνεργάζονται, χωρίς να μπαινοβγαίνουν σε άλλες ιστοσελίδες.
- Οι πληρωμές γίνονται κυρίως με πλαστικό χρήμα, η διείσδυση των χρεωστικών καρτών είναι σημαντική και για πρώτη φορά μετά από χρόνια, οι καταναλωτές πληρώνουν με κάρτα ακόμη και αγορές αξίας ενός ευρώ. Οι ίδιοι οι εκδότες καρτών, όπως είναι η Visa και η Mastercard παρέχουν κίνητρα και κατά περιόδους ενεργοποιούν μέσω διαφημιστικής καμπάνιας την εντατικότερη χρήση καρτών, έναντι μετρητών, σε μία μάχη που αρχίζει να γίνεται ενδιαφέρουσα.
Πόσα «πλαστικά» κυκλοφορούν
Οι κάρτες πληρωμών (πιστωτικές και χρεωστικές), που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά και είναι ενεργές, αφορούν σε 18,9 εκατομμύρια «πλαστικά». Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το πρώτο εξάμηνο του έτους έγιναν 757 εκατομμύρια συναλλαγές με όλες τις κάρτες πληρωμών, συνολικού ύψους 38 δισ. ευρώ, με το μέσο αριθμό συναλλαγών ανά κάρτα να εμφανίζεται αυξημένος στις 40, από 33 το προηγούμενο εξάμηνο.
Χρεωστικές κάρτες αντί μετρητών και η μέση συναλλαγή ανά κάρτα
Οι χρεωστικές κάρτες συνεχίζουν να αποτελούν το κύριο υποκατάστατο των μετρητών, με ανοδική τάση χρήσης για συναλλαγές μικρότερης αξίας. Ο μέσος αριθμός συναλλαγών ανά χρεωστική κάρτα ανέρχεται σε 43 και ο μέσος αριθμός συναλλαγών ανά πιστωτική κάρτα μειώθηκε στις 21 με μέση αξία στα 1.989 ευρώ. Αντίστοιχα, η μέση αξία συναλλαγών ανά πιστωτική κάρτα μειώθηκε κατά 2% και διαμορφώθηκε σε 962 ευρώ.
Η μέση αξία ανά συναλλαγή με χρήση χρεωστικής κάρτας ανήλθε σε 50 ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 15%, ενώ η μέση αξία ανά συναλλαγή με χρήση πιστωτικής κάρτας παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο και διαμορφώθηκε σε 45 ευρώ. Η τάση χρήσης των χρεωστικών καρτών για συναλλαγές μικρότερης αξίας είναι εμφανής και αναμένεται να συνεχισθεί μετ’ επιτάσεως το 2022.
Τα apps και τα νέα ψηφιακά πορτοφόλια
Η νέα πρόκληση τώρα είναι η πληρωμή υπηρεσιών και αγαθών μέσω applications από το κινητό τηλέφωνο ή από το smartwatch, όπου είναι περασμένα τα στοιχεία του πελάτη. Έτσι, οι συναλλαγές γίνονται ανέπαφα, χωρίς καν τη μεσολάβηση του πλαστικού με μεγαλύτερη ασφάλεια και για τον κάτοχο της κάρτας.
Οι νεότερες ηλικίες χρησιμοποιούν ήδη αυτές τις εναλλακτικές και οι τράπεζες η μία μετά την άλλη επενδύουν σε αυτά τα συστήματα πληρωμών, αλλά ακόμη υπάρχει πολύ δρόμος να καλύψουμε. Τα νέα ψηφιακά πορτοφόλια «ακούν» στο όνομα Applepay, Googlepay, Garminpay και το πλεονέκτημά τους είναι η ευελιξία, η άνεση, η καινοτομία, η ασφάλεια. Το ελληνικό κοινό ήδη τα γνώρισε φέτος και η πρόκληση για τις τράπεζες που τα υιοθέτησαν είναι να συστηματοποιηθεί η χρήση τους σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό.
Τα νέου τύπου καταστήματα και το phygital
H προσαρμογή στα νέα δεδομένα και η προτροπή στο συναλλακτικό κοινό να μην «τρέχει» στα φυσικά καταστήματα, αλλά να επιλέγει το online banking,το e-bankingκαι το mobile banking, δεν θα μπορούσε να αφήσει στατική και απαράλλακτη την εικόνα του δικτύου καταστημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι η λογική του phygital, της νέας τάσης που ενώνει το physical και το digital, δηλαδή ένα νέο μοντέλο καταστήματος, που συνδυάζει αναπόφευκτα τον φυσικό χώρο με εμφανή στοιχεία ενός ψηφιακού περιβάλλοντος. Μινιμάλ καταστάσεις, αφαιρετικός χώρος, απουσία χαρτιού και οθόνες γιαe- banking. Αυτό, για όσες συναλλαγές απαιτούν παρουσία σε φυσικό κατάστημα.
Για τις υπόλοιπες συναλλαγές, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν κάθε πράξη ανεξαρτήτως χρονικών περιορισμών. Κάθε στιγμή μέσα στο 24ωρο, από τον καναπέ του σπιτιού ή οπουδήποτε, από το laptop ή το κινητό, η Τράπεζα είναι διαθέσιμη στον πελάτη της.
Μέσα σε αυτές τις εναλλακτικές, κερδίζει έδαφος και το video banking μέσω του οποίου μπορεί και ο ιδιώτης και ο επιχειρηματίας να εξασφαλίσει κανονική διαδικτυακή συζήτηση με τον προσωπικό του σύμβουλο.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μόλις ξεκίνησε. Πάνω σε αυτό ποντάρουν τη μετεξέλιξή τους όλες οι τράπεζες, για να δώσουν ένα δυναμικό «παρών» την επόμενη μέρα. Για το 2022 οι προκλήσεις είναι πολλές και αμιγώς ψηφιακές.