THEPOWERGAME
Οι αλλεπάλληλες μειώσεις προσωπικού και το κλείσιμο καταστημάτων είναι αναπόφευκτα η άλλη όψη του ψηφιακού μετασχηματισμού και της υιοθέτησης ενός καινούργιου και εντελώς διαφορετικού μοντέλου τραπεζικού καταστήματος.
Στη λογική αυτή, όλες οι τράπεζες έχουν συμπεριλάβει συγκεκριμένους στόχους στα business plans τους, έχοντας πλάνα για περαιτέρω μείωση εργαζομένων και κλείσιμο ενός μεγάλου αριθμού καταστημάτων.
Με αφορμή το νέο πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου της Εθνικής Τράπεζας, που ξεκίνησε χθες και θα ισχύσει ως τις 15 Δεκεμβρίου, αλλά και με το πολύ πρόσφατο της Τράπεζας Πειραιώς που στόχευε στην έξοδο 400 εργαζομένων και μάλιστα προέβλεπε πριμ αποζημίωσης για όσους έσπευδαν να κάνουν χρήση των διατάξεων, τραπεζικά στελέχη σχολίαζαν στο powergame.gr ότι στην ουσία τα προγράμματα εθελούσιας εξόδου δεν… τελειώνουν ποτέ. Πρόκειται για έναν διαρκή στόχο, που αποβλέπει τόσο στη μείωση του κόστους λειτουργίας, με μεγάλο ποσοστό στον περιορισμό των δαπανών προσωπικού, όσο και στις αναγκαίες προσαρμογές ενόψει του νέου τραπεζικού μοντέλου.
Τα προγράμματα εθελούσιας εξόδου είναι συνήθως στοχευμένα, σε ηλικίες, θέσεις ή υπηρεσίες. Για παράδειγμα, αφορούν σε ολόκληρες Διευθύνσεις και στελεχωμένα τμήματα, σε περιπτώσεις απόσχισης υπηρεσιών. Οι τράπεζες μεταφέρουν ήδη σε άλλες εταιρίες είτε τις Μονάδες Εξυπηρέτησης Κόκκινων Δανείων ή τις Υπηρεσίες για την Αποδοχή Καρτών που επεξεργάζονται τα POS- υπό αυτό το σκεπτικό, εξαγγέλλονται νέα προγράμματα.
Είτε λίγο είτε πολύ, ένα πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου είναι σε μόνιμη βάση ανοιχτό στις τέσσερις μεγάλες τράπεζες, έστω και ατύπως. Δηλαδή, ακόμη και αν λήξει το χρονοδιάγραμμα ενός προγράμματος, θεωρητικά και υπό προϋποθέσεις είναι ανοιχτό για κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις που μπορεί να εκδηλώσουν εκπρόθεσμο ενδιαφέρον. Διότι ακουμπά στον βασικό στόχο μείωσης του κόστους προσωπικού των τραπεζών.
Ενδεικτικά, η Εθνική Τράπεζα, παρουσιάζοντας στους ξένους αναλυτές τα αποτελέσματα εννεαμήνου, υπογράμμισε τη μείωση των δαπανών προσωπικού κατά 15% . Να σημειωθεί ότι η Εθνική υλοποίησε φέτος πρόγραμμα εθελούσιας – πριν από αυτό που ανακοινώθηκε σήμερα – που αφορούσε σε 800 άτομα. Κάτι που έχει άμεση σύνδεση και με τον μετασχηματισμό της τράπεζας. Οι συναλλαγές στο κατάστημα μειώθηκαν κατά 44% σε ετήσια βάση το εννεάμηνο, με αντίστοιχη αύξηση κατά 24% στα εναλλακτικά δίκτυα.
Και η Τράπεζα Πειραιώς, η πρώτη που ανακοίνωσε αποτελέσματα ενεαμήνου, ανέφερε μείωση δαπανών προσωπικού κατά 10% ετησίως στα 289 εκατ. ευρώ και υπενθύμισε ότι έκλεισαν 110 καταστήματα σε ετήσια βάση. Στόχος της Πειραιώς είναι η περαιτέρω μείωση του αριθμού καταστημάτων στα 318, από 414 σήμερα. Την ίδια στιγμή, η Τράπεζα δίνει έμφαση στη μεταστροφή της σε πιο ψηφιοποιημένο μοντέλο και είναι ανοιχτή… σε νέες αποχωρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται να είναι ακόμη ενεργό έστω και άτυπα το πρόσφατο πρόγραμμα που έληγε στα τέλη Νοεμβρίου και αφορούσε 500 άτομα, εκ των οποίων τα 200 προέρχονται από κλάδους και υπηρεσίες που αποσχίστηκαν. Να σημειωθεί ότι το καλοκαίρι είχε επίσης διεξαχθεί ένα πρόγραμμα εθελούσιας στο οποίο εντάχθηκαν περίπου 500 υπάλληλοι.
Τους δικούς της στόχους παρουσίασε χθες η Alpha Bank ενημερώνοντας τους θεσμικούς επενδυτές για τα πλάνα μείωσης προσωπικού. Σύμφωνα με αυτά, τόσο με προγράμματα εθελούσιας εξόδου, όσο και με στοχευμένες άλλες αποχωρήσεις, το σύνολο των εργαζομένων αναμένεται να μειωθεί στα 5.500 άτομα. Υπενθυμίζεται ότι το τελευταίο μέχρι στιγμής πρόγραμμα εθελούσιας της Τράπεζας ήταν τον Οκτώβριο φέτος, όπου αποχώρησαν 550 άτομα. Μέσω αυτών των κινήσεων, η Alpha εξασφαλίζει ετήσιο όφελος 24 εκατ. ευρώ στις δαπάνες προσωπικού. Ως προς τα καταστήματα, ο αριθμός τους έχει μειωθεί στα 313 το φετινό Σεπτέμβριο από 553 στο τέλος του 2018 και αυτό μόνο στην Ελλάδα. Σε επίπεδο Ομίλου, από 629 πριν από τρία χρόνια, το σύνολο του δικτύου έχει περιορισθεί φέτος σε 497 καταστήματα. Το προσωπικό σε επίπεδο Ομίλου αριθμεί μετά τα τελευταία προγράμματα 9523 άτομα με στοιχεία εννεαμήνου με τα 6.538 να εργάζονται εντός Ελλάδος (στο τέλος 2018 οι εργαζόμενοι στη χώρα ήταν 8147).
Όσο για τη Eurobank, διατήρησε στα περσινά επίπεδα τις λειτουργικές της δαπάνες, στο ύψος των 650 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του εννεαμήνου. Ένα χρόνο πριν ακριβώς, στο τέλος Σεπτεμβρίου 2020, το προσωπικό της αριθμούσε σε επίπεδο Ομίλου 12.201 άτομα εκ των οποίων στην Ελλάδα τα 7.407 άτομα, με σύνολο καταστημάτων 312, που ένα τρίμηνο αργότερα, στο τέλος του 2020, περιορίστηκαν περαιτέρω στις 301 μονάδες. Το φθινόπωρο πέρυσι είχε προηγηθεί ένα μεγάλο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που αντιστοιχούσε στο 10% του προσωπικού της, δηλαδή σε 750 άτομα. Στο τέλος του φετινού Σεπτεμβρίου, το προσωπικό του Ομίλου (στις θυγατρικές στο εξωτερικό και τις μονάδες private banking εκτός Ελλάδος) είχε 11.443 άτομα, από τα οποία τα 6.683 εργάζονται σήμερα στη χώρα. Το δίκτυο καταστημάτων έχει υποχωρήσει στα 229 και έπεται συνέχεια. Όχι μόνο στη Eurobank, αλλά στο σύνολο της αγοράς.