Γ.Δ.
1403.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.43
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
8.6
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
0,00%
8.2
NOVAL
0,00%
2.27
OPTIMA
0,00%
12.66
TITC
0,00%
38.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.45
ΑΒΕ
0,00%
0.463
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.665
ΑΛΦΑ
0,00%
1.49
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.755
ΑΣΚΟ
0,00%
2.65
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.78
ΑΤΤ
0,00%
0.56
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.22
ΒΙΟ
0,00%
5.24
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.285
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.5
ΔΑΑ
0,00%
8.042
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
0,00%
11.72
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.299
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.375
ΕΕΕ
0,00%
34.32
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.5
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.985
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.764
ΕΛΠΕ
0,00%
6.73
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.824
ΕΛΧΑ
0,00%
1.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.1
ΕΤΕ
0,00%
6.806
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.79
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.036
ΕΧΑΕ
0,00%
4.395
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3015
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.9
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.835
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.32
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.924
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.79
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.976
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.67
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.475
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.414
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.076
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.52
ΚΡΙ
0,00%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.924
ΛΑΒΙ
0,00%
0.715
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.2
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.56
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.08
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
3.035
ΜΙΝ
0,00%
0.5
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.15
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.66
ΜΟΤΟ
0,00%
2.525
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.71
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.11
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
31.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.84
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21.4
ΟΛΠ
0,00%
30.75
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
0,00%
15.79
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.787
ΟΤΕ
0,00%
14.94
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.988
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.5
ΠΕΡΦ
0,00%
5.33
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.9
ΠΛΑΘ
0,00%
3.885
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.7
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.07
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.54
ΣΑΡ
0,00%
10.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.329
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.52
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
0,00%
0.512
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
0,00%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.614
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.204
ΦΡΛΚ
0,00%
3.585
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.565

ΕΕ: Τα τρία μέτρα για τη θωράκιση των τραπεζών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε σήμερα επανεξέταση των τραπεζικών κανόνων της ΕΕ. Οι νέοι αυτοί κανόνες θα διασφαλίσουν ότι οι τράπεζες της ΕΕ θα καταστούν πιο ανθεκτικές σε ενδεχόμενους μελλοντικούς οικονομικούς κλυδωνισμούς, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάκαμψη της Ευρώπης από την πανδημία COVID-19 και στη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα.

Η σημερινή δέσμη μέτρων οριστικοποιεί την εφαρμογή της συμφωνίας «Βασιλεία ΙΙΙ» στην ΕΕ. Η συμφωνία αυτή συνήφθη από την ΕΕ και τους εταίρους της στην G20 στο πλαίσιο της Επιτροπής της Βασιλείας για την Τραπεζική Εποπτεία, με σκοπό να καταστούν οι τράπεζες πιο ανθεκτικές σε ενδεχόμενους οικονομικούς κλυδωνισμούς. Οι συγκεκριμένες προτάσεις σηματοδοτούν το τελευταίο στάδιο αυτής της μεταρρύθμισης των τραπεζικών κανόνων.

Η επανεξέταση αποτελείται από τις ακόλουθες νομοθετικές πράξεις:

  • νομοθετική πρόταση για την τροποποίηση της οδηγίας για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις (οδηγία 2013/36/ΕΕ)·
  • νομοθετική πρόταση για την τροποποίηση του κανονισμού για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις (κανονισμός 2013/575/ΕΕ)·
  • ξεχωριστή νομοθετική πρόταση για την τροποποίηση του κανονισμού για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις στον τομέα της εξυγίανσης (η λεγόμενη πρόταση για τις «αλυσιδωτές δομές»).

Η δέσμη αποτελείται από τα ακόλουθα μέρη:

  1. Εφαρμογή της συμφωνίας «Βασιλεία ΙΙΙ» — ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε οικονομικούς κλυδωνισμούς

Η σημερινή δέσμη μέτρων εφαρμόζει πιστά τη διεθνή συμφωνία «Βασιλεία ΙΙΙ», λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις ιδιαιτερότητες του τραπεζικού τομέα της ΕΕ, για παράδειγμα όσον αφορά τα ενυπόθηκα δάνεια χαμηλού κινδύνου. Συγκεκριμένα, η σημερινή πρόταση έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι τα «εσωτερικά υποδείγματα» που χρησιμοποιούν οι τράπεζες για τον υπολογισμό των κεφαλαιακών τους απαιτήσεων δεν υποτιμούν τους κινδύνους, εξασφαλίζοντας έτσι ότι το κεφάλαιο που απαιτείται για την κάλυψη αυτών των κινδύνων είναι επαρκές. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα διευκολυνθεί και η σύγκριση των δεικτών κεφαλαίου βάσει κινδύνου μεταξύ τραπεζών και θα αποκατασταθει η εμπιστοσύνη στους δείκτες αυτούς και στην ευρωστία του τομέα συνολικά.

Η πρόταση αποσκοπεί στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας, χωρίς να οδηγεί σε σημαντική αύξηση των κεφαλαιακών απαιτήσεων. Περιορίζει τον συνολικό αντίκτυπο στις κεφαλαιακές απαιτήσεις στον αναγκαίο βαθμό, διατηρώντας έτσι την ανταγωνιστικότητα του τραπεζικού τομέα της ΕΕ. Η δέσμη μέτρων μειώνει επίσης περαιτέρω το κόστος συμμόρφωσης, ιδίως για τις μικρότερες τράπεζες, χωρίς να αποδυναμώνει τα πρότυπα προληπτικής εποπτείας.

  1. Βιωσιμότητα — συμβολή στην πράσινη μετάβαση

Η ενίσχυση της ανθεκτικότητας του τραπεζικού τομέα σε περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και σχετικούς με τη διακυβέρνηση (ΠΚΔ) κινδύνους αποτελεί βασικό τομέα της στρατηγικής της Επιτροπής για τη βιώσιμη χρηματοδότηση. Είναι απαραίτητο να βελτιωθεί ο τρόπος με τον οποίο οι τράπεζες μετρούν και διαχειρίζονται αυτούς τους κινδύνους, καθώς και να διασφαλιστεί ότι οι αγορές μπορούν να παρακολουθούν τις ενέργειες των τραπεζών. Η προληπτική ρύθμιση μπορεί να διαδραματίσει καίριο ρόλο σε αυτό το πλαίσιο.

Η πρόταση υποχρεώνει τις τράπεζες να εντοπίζουν, να γνωστοποιούν και να διαχειρίζονται συστηματικά τους κινδύνους ΠΚΔ στο πλαίσιο της διαχείρισης κινδύνων τους. Η υποχρέωση αυτή περιλαμβάνει την τακτική διεξαγωγή ασκήσεων προσομοίωσης ακραίων κλιματικών καταστάσεων τόσο από τις εποπτικές αρχές όσο και από τις τράπεζες. Οι εποπτικές αρχές θα πρέπει να αξιολογούν τους κινδύνους ΠΚΔ στο πλαίσιο των τακτικών εποπτικών ελέγχων. Όλες οι τράπεζες θα πρέπει επίσης να γνωστοποιούν τον βαθμό στον οποίο εκτίθενται σε κινδύνους ΠΚΔ. Για να αποφευχθεί ο περιττός διοικητικός φόρτος για τις μικρότερες τράπεζες, οι κανόνες γνωστοποίησης θα είναι αναλογικοί. Τα προτεινόμενα μέτρα δεν θα καταστήσουν απλώς τον τραπεζικό τομέα πιο ανθεκτικό, αλλά θα διασφαλίσουν ότι οι τράπεζες λαμβάνουν υπόψη τα ζητήματα βιωσιμότητας.

  1. Ισχυρότερη εποπτεία — εξασφάλιση χρηστής διαχείρισης των τραπεζών της ΕΕ και καλύτερη προστασία της χρηματοοικονομικής σταθερότητας

Η δέσμη μέτρων παρέχει ισχυρότερα εργαλεία στις εποπτικές αρχές που εποπτεύουν τις τράπεζες της ΕΕ. Θεσπίζει μια σαφή, αξιόπιστη και ισορροπημένη δέσμη κανόνων για τις «ικανότητες και το ήθος», στο πλαίσιο των οποίων οι εποπτικές αρχές αξιολογούν κατά πόσο τα ανώτερα στελέχη διαθέτουν τις απαιτούμενες δεξιότητες και γνώσεις για τη διαχείριση μιας τράπεζας. Επιπλέον, μετά το σκάνδαλο Wirecard, οι εποπτικές αρχές θα διαθέτουν πλέον καλύτερα εργαλεία για την εποπτεία των ομίλων χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (fintech), συμπεριλαμβανομένων των θυγατρικών των τραπεζών. Αυτή η ενισχυμένη εργαλειοθήκη θα διασφαλίσει την ορθή και συνετή διαχείριση των τραπεζών της ΕΕ.

Η επανεξέταση καλύπτει επίσης —με αναλογικό τρόπο— το ζήτημα της εγκατάστασης στην ΕΕ υποκαταστημάτων τραπεζών τρίτων χωρών. Σήμερα, τα υποκαταστήματα αυτά υπόκεινται κυρίως στην εθνική νομοθεσία, η οποία έχει εναρμονιστεί σε πολύ περιορισμένο βαθμό. Η δέσμη μέτρων εναρμονίζει τους κανόνες της ΕΕ στον τομέα αυτόν, κάτι που θα επιτρέψει στις εποπτικές αρχές να διαχειρίζονται καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με τις εν λόγω οντότητες, οι οποίες έχουν αυξήσει σημαντικά τη δραστηριότητά τους στην ΕΕ τα τελευταία χρόνια.

Σχετικά με τις προωθούμενες αλλαγές ο κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων, δήλωσε τα εξής: «Η Ευρώπη χρειάζεται έναν ισχυρό τραπεζικό τομέα για να συνεχίσει να δανείζει στην οικονομία στη διάρκεια της ανάκαμψης από την πανδημία COVID-19. Οι σημερινές προτάσεις διασφαλίζουν την εφαρμογή των βασικών στοιχείων των διεθνών προτύπων της Βασιλείας ΙΙΙ. Αυτό είναι σημαντικό για τη σταθερότητα και την ανθεκτικότητα των τραπεζών μας. Στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνουμε υπόψη τις ιδιαιτερότητες του τραπεζικού τομέα της ΕΕ και αποφεύγουμε να αυξήσουμε σημαντικά τις κεφαλαιακές απαιτήσεις. Η σημερινή δέσμη μέτρων θα ενισχύσει τις τράπεζες της ΕΕ και την ικανότητά τους να στηρίξουν την οικονομική ανάκαμψη και την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση».

Από την πλευρά της η κ. Μαρέιντ Μαγκίνες, Επίτροπος αρμόδια για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την ένωση κεφαλαιαγορών, υπογράμμισε τα ακόλουθα : «Οι τράπεζες διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στην ανάκαμψη και είναι προς το συμφέρον όλων μας οι τράπεζες της ΕΕ να παραμείνουν ανθεκτικές στο μέλλον. Η σημερινή δέσμη μέτρων διασφαλίζει ότι ο τραπεζικός τομέας της ΕΕ είναι κατάλληλος για το μέλλον και ότι μπορεί να συνεχίσει να αποτελεί αξιόπιστη και βιώσιμη πηγή χρηματοδότησης για την οικονομία της ΕΕ. Με την ενσωμάτωση των αξιολογήσεων κινδύνων ΠΚΔ, οι τράπεζες θα είναι καλύτερα προετοιμασμένες και προστατευμένες για την αντιμετώπιση μελλοντικών προκλήσεων, όπως οι κλιματικοί κίνδυνοι».

Τέλος, να σημειωθεί πως η νομοθετική δέσμη θα συζητηθεί τώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!