THEPOWERGAME
Μορφή επιδημίας έχουν λάβει το τελευταίο διάστημα οι ηλεκτρονικές απάτες καθώς επιτήδειοι επιχειρούν να εξαπατήσουν και να βάλουν χέρι στους τραπεζικούς λογαριασμούς ανυποψίαστων καταθετών. Μάλιστα, οι απατεώνες – χάκερς βρίσκουν όλο και πιο ευφάνταστους τρόπους για να βάλουν στο χέρι κωδικούς και άλλα προσωπικά δεδομένα που θα τους επιτρέψουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς.
Οι τράπεζες για να ανακόψουν τις πρακτικές αυτές προχωρούν σε ενημέρωση των πελατών τους με την Alpha Bank να προειδοποιεί τους πελάτες της για τις πιο συχνές μεθόδους εξαπάτησης:
Αγγελίες στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Μεγάλη έκταση έχουν λάβει οι απάτες μέσω online αγγελιών για πώληση προϊόντων, ενοικιάσεις κατοικιών μέσω διαδικτύου, αγοραπωλησίες αυτοκινήτων ή για εικονικές θέσεις εργασίας. Το υποψήφιο θύμα που έχει δημοσιεύσει αγγελία στο διαδίκτυο ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δέχεται τηλεφώνημα από υποτιθέμενο ενδιαφερόμενο, ο οποίος του ζητάει στη συνέχεια προσωπικούς κωδικούς e-banking, τον αριθμό ή/και το PIN των καρτών του και άλλα σχετικά στοιχεία, προκειμένου, δήθεν να μην υπάρχει χρονοτριβή για την πληρωμή. Υποκλέπτοντας τους κωδικούς e-banking του θύματος, οι απατεώνες καταφέρνουν να αποκτήσουν πρόσβαση στους τραπεζικούς του λογαριασμούς και κάρτες και πραγματοποιούν συναλλαγές ηλεκτρονικής απάτης.
Phishing emails
Απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που σκοπό έχουν να εξαπατηθούν οι παραλήπτες τους και να γνωστοποιήσουν στους απατεώνες προσωπικές και οικονομικές τους πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας τους. Συνήθως αντιγράφουν το λογότυπο, τα χαρακτηριστικά και το ύφος των πραγματικών μηνυμάτων που λαμβάνετε από την Τράπεζα. Κάνουν χρήση ορολογίας που δίνει την αίσθηση του κατεπείγοντος και σας προτρέπουν να κατεβάσετε στη συσκευή σας ένα επισυναπτόμενο αρχείο ή να ακολουθήσετε κάποιο σύνδεσμο.
Smishing (SMS Phishing)
Μηνύματα SMS που ζητούν από τους παραλήπτες να ακολουθήσουν κάποιο σύνδεσμο (link) ή να καλέσουν έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να τους αποσπάσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας.
Οι απατεώνες προσπαθούν να αποκτήσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας μέσω μηνυμάτων SMS. Συνήθως ζητούν από τα υποψήφια θύματα να ακολουθήσουν κάποιο σύνδεσμο (link) ή να καλέσουν έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσουν, ενημερώσουν ή επανανεργοποιήσουν τον λογαριασμό τους. Ο σύνδεσμος οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα και ο αριθμός τηλεφώνου οδηγεί στον απατεώνα που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί τη νόμιμη επιχείρηση.
SIM Swapping
Καταρχήν, η αντικατάσταση/αλλαγή της κάρτας SIM (SIM Replace) είναι μια καθόλα νόμιμη υπηρεσία που προσφέρουν οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας στους συνδρομητές τους, ώστε οι τελευταίοι να διατηρήσουν τον αριθμό τηλεφώνου τους σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής της συσκευής τους ή λόγω ανάγκης χρήσης διαφορετικού μεγέθους κάρτας SIM. Με την ενεργοποίηση της νέας κάρτας SIM, η παλαιά κάρτα αυτόματα απενεργοποιείται και οι υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας (κλήσεις, SMS, πρόσβαση στο διαδίκτυο) πραγματοποιούνται εφεξής από την καινούργια κάρτα που λειτουργεί με τον ίδιο αριθμό. Στις περιπτώσεις απάτης τύπου SIM Swapping, οι δράστες εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα αλλαγής κάρτας SIM και προσποιούνται είτε τον κάτοχο της κάρτας SIM ή κάποιον εξουσιοδοτημένο από τον νόμιμο συνδρομητή, προσπαθώντας έτσι να εξαπατήσουν τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας και να αποκτήσουν νέα κάρτα προς αντικατάσταση αυτής που έχει ο νόμιμος κάτοχος.
Μόλις ενεργοποιήσουν τη νέα κάρτα, η παλιά, που βρίσκεται στην κατοχή του νόμιμου συνδρομητή απενεργοποιείται και έτσι όλες οι υπηρεσίες (κλήσεις, SMS, πρόσβαση στο διαδίκτυο) λαμβάνονται στη συσκευή που βρίσκεται στην κατοχή του εξαπατήσαντος δράστη, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να διεξάγουν παράνομες δραστηριότητες εν αγνοία των νόμιμων συνδρομητών. (π.χ. λαμβάνοντας κλήσεις και μηνύματα που προορίζονται για αυτούς, υποκλέπτοντας κωδικούς μιας χρήσης ή μηνυμάτων επαλήθευσης ασφάλειας κ.λπ).
Vishing (Voice Phishing)
Αφορά απάτη μέσω τηλεφώνου, που έχει ως σκοπό την εξαπάτηση του θύματος προκειμένου να αποκαλύψει τις προσωπικές και οικονομικές του πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας του ή και να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τηλεφωνική επικοινωνία για επισκευή βλάβης λογισμικού υπολογιστή. Υποτιθέμενοι εκπρόσωποι εταιρείας πληροφορικής επικοινωνούν με τα υποψήφια θύματα και ζητούν να αποκτήσουν απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή τους για διόρθωση βλάβης που δεν έχουν δηλώσει. Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουν να αποσπάσουν τους e-banking κωδικούς του θύματος και να μεταφέρουν χρηματικά ποσά από τους λογαριασμούς τους.