Οι οδηγοί ταξί του Χονγκ Κονγκ καλούνται να χαμογελούν περισσότερο

Μια καμπάνια ευγένειας επιδιώκει να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες

Οδηγός ταξί στο Χονγκ Κονγκ © EPA/JEROME FAVRE

Το Χονγκ Κονγκ πέρασε μερικά δύσκολα χρόνια. Βίωσε τεράστιες διαδηλώσεις υπέρ της δημοκρατίας το 2019, lockdowns εξαιτίας της πανδημίας, μέτρα καταστολής το 2020 και έναν νέο νόμο για την εθνική ασφάλεια το 2021. Αυτές οι αλλαγές και οι επιπτώσεις τους επιβάρυναν την τουριστική βιομηχανία. Το 2018 το επισκέφθηκαν περίπου 65 εκατ. άνθρωποι. Το 2024 ο αριθμός τους μειώθηκε στα 45 εκατομμύρια. Τώρα οι αξιωματούχοι έχουν ξεκινήσει ένα σχέδιο ύψους 16 δισ. δολαρίων για να επαναφέρουν τους τουρίστες, διοργανώνοντας μεταξύ άλλων ποπ συναυλίες υψηλού προφίλ, ιπποδρομίες στο θρυλικό Jockey Club και προβάλλοντας τέσσερα νέα γιγάντια πάντα. Ένα μικρό, αλλά κρίσιμο μέρος της όλης προσπάθειας επικεντρώνεται στους οδηγούς ταξί.

Οι ταξιτζήδες του Χονγκ Κονγκ είναι διαβόητοι για την αγένειά τους και γίνονται όλο και πιο αγενείς. Το 2023 υπήρχαν 11.500 παράπονα γι’ αυτούς ως ομάδα, μια αύξηση 53% σε σχέση με το 2022. Τα αιτήματα για διαφορετική διαδρομή, άνοιγμα του παραθύρου ή ασφαλή άφιξη περιφρονούνται. Πολλοί επιμένουν να παίρνουν μόνο μετρητά, αλλά δεν σταματούν σε ΑΤΜ.

Έτσι, μέρος του νέου προγράμματος είναι μια εκστρατεία ευγένειας. Η κακή συμπεριφορά υπόκειται σε ένα σύστημα βαθμών ποινής, με 11 παραβάσεις, όπως η επιλογή μεγαλύτερης διαδρομής, να συνεπάγονται βαθμούς. Π.χ. 15 βαθμοί συνεπάγονται στέρηση άδειας.

Ένα άλλο κομμάτι αφορά απλώς τη μετάβαση των αρνητών της τεχνολογίας στον 21ο αιώνα. Τον Δεκέμβριο προτάθηκε νομοθεσία που θα υποχρεώνει τα ταξί να δέχονται ψηφιακές πληρωμές και να εγκαθιστούν κάμερες παρακολούθησης. Οι ταξιτζήδες ενθαρρύνονται να «χαμογελούν περισσότερο».

Τα νέα μέτρα μάλλον δεν πρόκειται χαροποιήσουν τους οδηγούς. Ο κλάδος μαστίζεται από τη γήρανση του εργατικού δυναμικού, τη μείωση των αμοιβών και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Περίπου το 60% των ταξιτζήδων είναι 60 ετών και άνω. Το 2023 ένας 87χρονος οδηγός ταξί είχε τρία ατυχήματα σε εννέα ημέρες. Ελάχιστοι έχουν την πολυτέλεια να συνταξιοδοτηθούν και οι νέοι αποτρέπονται από τις χαμηλές αμοιβές. «Περίπου 40 χρόνια πριν, οι οδηγοί ταξί κέρδιζαν αρκετό μισθό για την οικογένειά τους, αλλά τώρα δεν φτάνει πουθενά για πουθενά», λέει ο Tsz Lok Hui, ταξιτζής. Ο μέσος μισθός αντιστοιχεί σε 29.000 δολάρια ετησίως, λιγότερο από τον μέσο μισθό.

Ο αριθμός των αδειών περιορίζεται από την κυβέρνηση. Οι άδειες διαπραγματεύονται σε μια χαλαρά ρυθμιζόμενη αγορά και ενοικιάζονται σε οδηγούς, οι οποίοι είναι αυτοαπασχολούμενοι. Η αγορά μιας άδειας κοστίζει περίπου 350.000 δολάρια, λέει ο κ. Hui, με την «ανώτατη τιμή» να κυμαίνεται γύρω στις 900.000 δολάρια. Η ενοικίαση του ταξί του κοστίζει 120 δολάρια την ημέρα. Έτσι, έπειτα από 12 ώρες ο οδηγός κερδίζει περίπου 75 δολάρια.

Οι οδηγοί ταξί του Χονγκ Κονγκ έχουν επίσης ξεπεραστεί από την Uber. Το νομικό καθεστώς της εφαρμογής είναι ασαφές -η πόλη δεν έχει κανονισμούς που να καλύπτουν τις εφαρμογές μεταφοράς-, αλλά, σύμφωνα με την εταιρεία, τη χρησιμοποιεί το 46% των κατοίκων. Ορισμένοι οδηγοί ταξί έχουν πάρει την κατάσταση στα χέρια τους: το περασμένο καλοκαίρι κινήθηκαν συγκεκαλυμένα για να προσπαθήσουν να καταγγείλουν τους οδηγούς της Uber στην αστυνομία. Ωστόσο, οι αρχές μπορεί να διστάζουν να επιβάλουν μέτρα, επειδή η Uber προβάλλει μια εικόνα νεωτερικότητας και απευθύνεται σε τουρίστες. Ένα συνδικάτο ταξί απείλησε με απεργία τον Μάρτιο, εκτός αν οι αρχές επέβαλαν μέτρα, αλλά η απεργία απετράπη την τελευταία στιγμή, αφού η κυβέρνηση υποσχέθηκε να εφαρμόσει καλύτερα τον νόμο. Όπως παραδέχεται ο κ. Hui, οι γκρινιάρηδες οδηγοί ταξί ωθούν με τη σειρά τους τούς επιβάτες στην Uber.

Και υπάρχουν και οι τουρίστες της ηπειρωτικής χώρας. Περίπου 34 εκατ. από τα 45 εκατ. επισκέπτες του Χονγκ Κονγκ το 2024 προέρχονται από την ηπειρωτική Κίνα. Οι ταξιτζήδες φαίνεται να έχουν μια ιδιαίτερη περιφρόνηση για τους κατοίκους της ηπειρωτικής χώρας, ένα συναίσθημα που επιστρέφεται με τόκο από τους τουρίστες που μιλούν μανδαρίνικα. Στο Xiaohongshu, μια εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης της ηπειρωτικής χώρας, οι αναρτήσεις με το hashtag «Τα ταξί του Χονγκ Κονγκ κλέβουν τους επιβάτες» έχουν 480.000 προβολές και συνεχίζουν να μετρούν. Σε μια πρόσφατη ανάρτηση μια κάτοικος της ηπειρωτικής χώρας παραπονέθηκε ότι ένας οδηγός ταξί την υπερχρέωσε κατά 220%. «Γιατί η κυβέρνηση ανέχεται την ύπαρξη σκάρτων επαγγελματιών;», έγραψε. Από τις επίσημες εκστρατείες έως τους τουρίστες της ηπειρωτικής χώρας, το χαμόγελο φαίνεται να είναι ο κοινός παρονομαστής.

© 2025 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com

DIMAND
0.24%
8.52
ΕΛΣΤΡ
0.43%
2.32
ΚΥΡΙΟ
-1.08%
0.92
ΟΛΠ
1.36%
33.55
CENER
-0.53%
9.37
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.13
ΕΕΕ
0.00%
41.46
ΟΛΥΜΠ
2.04%
2.50
ΙΚΤΙΝ
-2.82%
0.36
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.26%
38.56
ΟΤΟΕΛ
2.32%
12.36
ΕΒΡΟΦ
0.00%
1.85
ΡΕΒΟΙΛ
-1.48%
1.66
ΜΟΝΤΑ
-5.09%
3.54
ΠΑΙΡ
2.55%
0.96
ΚΟΥΕΣ
-1.27%
6.20
ΑΡΑΙΓ
2.53%
12.14
ΜΙΝ
0.93%
0.55
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.85
ΤΕΝΕΡΓ
-1.18%
20.04
ΑΣΤΑΚ
-0.28%
7.06
ΙΝΛΙΦ
-0.21%
4.84
ΔΡΟΜΕ
1.85%
0.33
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.30
ΠΕΙΡ
-1.17%
5.23
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΦΡΛΚ
1.36%
4.11
AKTR
-1.46%
5.41
ΛΑΜΔΑ
2.13%
6.72
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.85%
1.63
ΚΑΡΕΛ
-1.89%
312.00
ΙΝΤΚΑ
1.61%
3.16
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.87%
0.58
ΒΙΟΚΑ
1.41%
1.80
ΟΛΘ
0.00%
28.10
ΚΟΥΑΛ
2.21%
1.29
ΝΑΚΑΣ
2.67%
3.08
ΙΝΤΕΚ
-0.48%
6.19
ΝΑΥΠ
3.55%
0.82
ΜΕΒΑ
-1.23%
4.00
ΠΕΤΡΟ
-0.25%
8.00
ΚΕΚΡ
-3.08%
1.26
ΠΡΟΦ
-0.19%
5.14
BOCHGR
0.34%
5.84
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.99
ΜΟΤΟ
0.18%
2.81
ΦΡΙΓΟ
1.77%
0.23
ΜΠΡΙΚ
-0.40%
2.47
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΔΟΜΙΚ
4.69%
2.68
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
2.56%
0.44
ΜΕΝΤΙ
0.00%
2.29
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
-2.08%
3.30
ΕΥΑΠΣ
2.34%
3.50
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.90%
0.79
ΟΤΕ
-1.83%
15.02
ΔΕΗ
0.29%
13.78
ΕΛΙΝ
0.94%
2.15
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
0.09%
4.60
ΑΣΚΟ
1.83%
3.33
ΙΝΛΟΤ
2.64%
1.09
ΛΑΒΙ
0.92%
0.88
ΕΣΥΜΒ
-1.32%
1.12
ΛΑΜΨΑ
-1.10%
36.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.23%
8.80
ΑΝΔΡΟ
0.91%
6.68
ΔΑΑ
-1.30%
8.93
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
EVR
0.00%
1.65
ΚΡΙ
-4.23%
15.85
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-1.75%
5.05
ΠΛΑΘ
0.72%
4.20
ΙΛΥΔΑ
-0.57%
1.74
ΕΚΤΕΡ
1.23%
2.06
ΒΙΟ
2.32%
6.17
ΛΑΝΑΚ
-2.63%
0.93
TITC
0.24%
41.30
ΜΟΗ
-0.18%
21.92
ΣΙΔΜΑ
-0.99%
1.50
ΛΕΒΠ
-3.36%
0.23
ΞΥΛΠ
0.00%
0.36
ΑΔΜΗΕ
-1.45%
2.71
ΒΙΟΣΚ
1.02%
1.49
ΙΑΤΡ
0.51%
1.96
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.00%
0.57
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-1.32%
5.99
ΕΧΑΕ
0.74%
5.42
ΠΑΠ
-1.15%
2.59
ΟΠΑΠ
-1.31%
17.27
ΑΒΑΞ
0.68%
2.23
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
4.99%
2.42
ΜΠΕΛΑ
-0.96%
26.74
ΣΑΡ
-1.85%
12.76
ΔΑΙΟΣ
2.82%
3.64
ΕΛΠΕ
-1.04%
7.65
ΕΥΡΩΒ
0.65%
2.63
ΜΑΘΙΟ
0.29%
0.70
ΑΛΜΥ
1.04%
4.85
NOVAL
-0.60%
2.50
ΑΤΤ
4.75%
0.84
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
-1.28%
2.31
ΕΛΒΕ
4.67%
5.60
ΕΛΧΑ
0.45%
2.23
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
OPTIMA
-0.26%
15.52
ΓΕΒΚΑ
-1.72%
1.43
ΦΛΕΞΟ
2.04%
7.50
ΑΤΕΚ
9.88%
0.95
ΠΡΕΜΙΑ
-0.16%
1.28
ΣΠΕΙΣ
0.60%
6.74
ΕΛΛ
0.00%
14.65
CNLCAP
0.71%
7.05
ΑΚΡΙΤ
0.66%
0.76
ΜΙΓ
0.35%
2.83
ΑΛΦΑ
-2.22%
2.29
ΤΖΚΑ
3.21%
1.45
ΕΛΤΟΝ
-0.22%
1.81
ΣΕΝΤΡ
-0.87%
0.34
ΛΕΒΚ
6.48%
0.23
ΑΒΕ
-2.35%
0.42
ΞΥΛΚ
-0.38%
0.26
ΕΤΕ
-2.45%
9.84
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.54%
18.74
ΠΛΑΚΡ
2.74%
15.00