THEPOWERGAME
Ο Tim Cook αποπνέει συνεσταλμένο σεβασμό. Στα 13 χρόνια που βρίσκεται στο τιμόνι της Apple, έχει δημιουργήσει μεγαλύτερη αξία από οποιονδήποτε άλλον διευθύνοντα σύμβουλο στην ιστορία, καθώς η κεφαλαιοποίηση του τεχνολογικού κολοσσού ανέρχεται πλέον σε σχεδόν 3 τρισ. δολάρια από λιγότερο από 400 δισ. δολάρια πριν από κάμποσο καιρό. Ωστόσο, εξακολουθεί να συμπεριφέρεται σαν να βρίσκεται εκεί χάρη στην ευλογία του Steeve Jobs, τις ικανότητες των συναδέλφων του, ή τη θεία πρόνοια. Έτσι, όταν ανέβηκε στη σκηνή της ετήσιας συνάντησης προγραμματιστών της κατασκευάστριας εταιρείας του iPhone στις 10 Ιουνίου, χαιρέτησε αρχικά το πλήθος που τον επευφημούσε ενώνοντας τα χέρια του, σαν να προσευχόταν. Πιθανότατα δεν θα το παραδεχόταν, αλλά υπήρχαν πολλά για τα οποία έπρεπε να προσευχηθεί.
Η Apple υποφέρει από μία από τις περιοδικές κρίσεις ανησυχίας των επενδυτών. Πείτε το κατάρα του χαμένου mojo. Τους τελευταίους 18 μήνες η Wall Street έχει πειστεί -όπως έχει κάνει μερικές φορές από τότε που πέθανε ο Jobs το 2011- ότι η δημιουργική σπίθα που κληροδότησε ο συνιδρυτής της Apple, ο Προμηθέας, έχει τελικά σβήσει. Πίσω απ’ όλο αυτό κρύβεται ένα πραγματικό πρόβλημα: οι πωλήσεις του iPhone, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το μισό των εσόδων της Apple, επιβραδύνονται. Υπάρχει όμως κι ένα πρόβλημα αντίληψης. Η αποστασιοποίηση της Apple από την ευφορία για τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη τής κόστισε το στέμμα της ως η πιο πολύτιμη εταιρεία στον κόσμο, το οποίο έχασε από την άλλοτε νέμεσή της, τη Microsoft. Σαν να μην έφτανε αυτό, η χρηματιστηριακή αξία της Nvidia, κατασκευάστριας των τσιπ που τροφοδοτούν τα εργαλεία της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, ξεπέρασε αυτόν τον μήνα για λίγο εκείνη της Apple. Το αφεντικό της, ο Jensen Huang, αντιμετωπίζεται ως δεύτερος Jobs.
Δύο ερωτήματα απασχολούσαν την Apple τις εβδομάδες που προηγήθηκαν του συνεδρίου προγραμματιστών. Θα μπορούσε να παρουσιάσει μια στρατηγική δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης αρκετά πειστική ώστε να κερδίσει τους σκεπτικιστές; Και θα μπορούσε αυτή να είναι αρκετά συναρπαστική ώστε να επανεκκινήσει τις πωλήσεις του iPhone; Είναι απλώς ένα προαίσθημα, αλλά και στις δύο περιπτώσεις ο υπογράφων το άρθρο πιστεύει ότι ο κ. Cook κερδίζει το πλεονέκτημα της αμφιβολίας. Προς το παρόν, τουλάχιστον, το iPhone φαίνεται ότι θα επιβιώσει και θα ευδοκιμήσει στην εποχή της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης.
Το smartphone είναι ένα οικείο πράγμα. Πηγαίνει όπου κι αν πάτε, περιέχει τις πιο πολύτιμες αναμνήσεις σας, καταγράφει την ερωτική σας ζωή, κρατάει τα αρχεία υγείας και οικονομικών σας, σας ακολουθεί στο διαδίκτυο και, μέσω της κάμερας και του μικροφώνου του, μπορεί να βλέπει και να ακούει ό,τι κάνετε. Μέρος της συμφωνίας της Apple με τους χρήστες είναι ότι αυτοί πληρώνουν πολλά χρήματα για να κρατήσει αυτές τις πληροφορίες ιδιωτικές και ασφαλείς. Από την άφιξη του ChatGPT της OpenAI στα τέλη του 2022, ο κ. Cook και η Apple αντιμετωπίζουν το δίλημμα του πώς να διατηρήσουν αυτήν την ιδιωτικότητα και ταυτόχρονα να εκπαιδεύσουν τα μοντέλα δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης να συμπεριφέρονται σαν εξατομικευμένοι μπάτλερ.
Η απάντηση είναι το «Apple Intelligence», μια προσπάθεια να γίνει η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη φιλική προς τον καταναλωτή με τρόπο που να ταιριάζει αποκλειστικά στους χρήστες του iPhone και άλλων συσκευών της Apple. Ο/Η Siri, η μονίμως αδέξια φωνητική βοηθός της Apple, αναβαθμίζεται: αν όλα πάνε καλά (δεν υπήρξαν ζωντανές επιδείξεις), θα λειτουργεί πλέον σαν μια διασταύρωση ενός γνώστη που μπορεί να διεκπεραιώσει μια σειρά από εργασίες για λογαριασμό σας, και ενός δεκάχρονου παιδιού, το οποίο μπορεί να σας πει πώς να αξιοποιήσετε τις τελευταίες λειτουργίες του iPhone. Για να γίνει αυτό εφικτό, τα λειτουργικά του συστήματα θα επιτρέπουν στον/στην Siri να εκτείνεται στις εφαρμογές σας (όπου ενεργοποιείται), στις φωτογραφίες σας, στο ημερολόγιό σας και άλλες συνιστώσες της ψηφιακής σας ζωής, ώστε να βρίσκει πληροφορίες μοναδικά χρήσιμες για εσάς. Το σημαντικότερο είναι ότι οι πληροφορίες αυτές θα παραμείνουν, όπως υπόσχεται η Apple, ως επί το πλείστον στον δικό της πλαίσιο.
Αντί να ξοδέψει μια περιουσία για την αναπαραγωγή των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων που γνωρίζουν τα πάντα (LLMs) και των τεράστιων υποδομών TN των ομολόγων της, η Apple ακολουθεί μια πιο εξατομικευμένη προσέγγιση. Τα μοντέλα της θα τρέχουν στις δικές της συσκευές ή, αν χρειάζεται περισσότερη υπολογιστική δύναμη, στα δικά της κέντρα δεδομένων. Θα χρησιμοποιούν ημιαγωγούς σχεδιασμένους από την Apple, δίνοντας στην εταιρεία τον έλεγχο όχι μόνο της ασφάλειας αλλά και της ποιότητας. Όσο μεγαλύτερο είναι το μοντέλο, τόσο μεγαλύτερος και ο κίνδυνος ντροπιαστικών λαθών.
Για τους χρήστες που επιθυμούν περισσότερες δυνατότητες, όπως συμβουλές για το πώς να φυτέψουν έναν κήπο ή μια εξατομικευμένη ιστορία πριν τον ύπνο, έχει συνάψει συμφωνία με την OpenΑΙ για την παροχή δωρεάν πρόσβασης στην τελευταία έκδοση του ChatGTP. Δεν αποκάλυψε τις οικονομικές συμφωνίες. Δεν πρόκειται για αποκλειστική σχέση. H Apple μπορεί στο μέλλον να χρησιμοποιήσει κι άλλα LLMs, όπως το Gemini της Alphabet. Για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, οι χρήστες θα πρέπει να συναινούν σε κάθε ερώτημα -μια διαδικασία που θα μπορούσε να γίνει απίστευτα βαρετή (σκεφτείτε το ChatGDPR). Η ελπίδα της Apple είναι ότι για τις καθημερινές τους ανάγκες, οι πελάτες της θα βολεύονται ως επί το πλείστον με τη δική της ΤΝ. Το γεγονός ότι τόσα πολλά από τα πραγματικά χρήσιμα για αυτούς στοιχεία βρίσκονται στις συσκευές της θα μπορούσε να είναι η ασυναγώνιστη εφαρμογή της.
Προς το παρόν, οι χρήστες είναι πιθανώς λιγότερο ενθουσιασμένοι με τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη από ό,τι οι επενδυτές. Για παράδειγμα, στο συνέδριο των προγραμματιστών, (όπου οι μαθηματικοί υπερεκπροσωπούνται) οι πιο δυνατές επευφημίες ήρθαν όταν η Apple ανακοίνωσε ότι επιτέλους προσθέτει αριθμομηχανή στο iPad. Αυτό δεν είχε καμία σχέση με τη νοημοσύνη της Apple. Οι πιο δυνατοί αναστεναγμοί ήρθαν όταν παρουσίασε μια λειτουργία δημιουργικής ΤΝ που επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργούν σούπερ ήρωες emojis των μαμάδων τους.
Ωστόσο, όπως λέει και το ρητό, τις πρώτες μέρες οι άνθρωποι ήθελαν πιο γρήγορα άλογα, όχι αυτοκίνητα. Όσο καλύτερες γίνονται οι υπηρεσίες δημιουργικής ΤΝ, τόσο περισσότεροι χρήστες μπορεί να προσελκύονται σε αυτές. Η Samsung, ο μεγαλύτερος αντίπαλος της Apple στα smartphones, έχει προωθήσει το Galaxy S24 Ultra, το τελευταίο της μοντέλο, ως μια πύλη προς την «κινητή τεχνητή νοημοσύνη». Η Microsoft και άλλοι προωθούν τα «AI PCs». Οι λειτουργίες ΤΝ της Apple, όταν τελικά αναπτυχθούν, θα μπορούν να τρέξουν στο πιο πρόσφατο iPhone 15 Pro και σε Mac με τα πιο πρόσφατα τσιπ της M series της Apple, αλλά τα παλαιότερα μοντέλα δεν θα είναι αρκετά ισχυρά, γεγονός που θα μπορούσε να δώσει ώθηση στους κατόχους παλαιών συσκευών να αναβαθμιστούν, δίνοντας νέα πνοή στις πωλήσεις.
Ίσως όταν ο/η Siri απελευθερωθεί στον κόσμο, να γίνει περίγελος. Μπορεί το ChatGPT, το Gemini και άλλα γενικής χρήσης LLMs να γίνουν τόσο πολύ καλύτερα που η Apple να μετανιώσει που δεν κατασκεύασε ένα δικό της. Όμως προς το παρόν ο κ. Cook φαίνεται να έχει επαναλάβει μια ιδιαιτερότητα της Apple: όχι με το να είναι ο πρώτος που αγκαλιάζει μια τεχνολογία, αλλά με το να είναι ο πρώτος που προσπαθεί να τη χρησιμοποιήσει για να εξάψει τη φαντασία του καταναλωτή. Πρέπει να προσεύχεται να τον ακούσουν οι θεοί της ΤΝ.
© 2024 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com
Διαβάστε επίσης:
Αναδρομικά από δώρα και επικουρικές: Σχέδιο για καταβολή σε τρεις δόσεις
Καταγγελμένα δάνεια 1,7 δισ. στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών
Μπίτσιος (Metlen): Χρειάζονται μέτρα στήριξης των PPAs