Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Για τη γενιά Z που αναζητεί εργασία, το TikTok είναι το νέο LinkedIn

Οι νέοι που αναζητούν εργασία είναι διαφορετικοί από τους μεγαλύτερους. Περιμένουν από τους εργοδότες να είναι περισσότερο οικείοι, πιο επιεικείς και γενναιόδωροι με τα προνόμια και τις επιταγές μισθοδοσίας. Ο τρόπος με τον οποίο αναζητούν εργασία είναι επίσης διαφορετικός. Αντί να βασίζονται στην οικογένεια και τους φίλους τους, ένας αυξανόμενος αριθμός Αμερικανών στρέφεται στο TikTok, σε αναζήτηση συμβουλών που θα τους βοηθήσουν να κάνουν αυτά τα τόσο σημαντικά πρώτα βήματα της καριέρας τους.

Αν περιηγηθούν στις ροές τους στην εφαρμογή βίντεο, μπορεί να συναντήσουν μια δημιουργό που ονομάζεται Lauren Spearman. Η κ. Spearman ανεβάζει βίντεο σχετικά με «αναρτήσεις θέσεων εργασίας με προειδοποιητικά καμπανάκια» και «παράλογες αιτήσεις εργασίας». Ή μπορεί να βρουν την Kennie Bukky, η οποία μοιράζεται το «ταξίδι της στον μισθό» και «καυτές» συμβουλές για τις μισθολογικές διαπραγματεύσεις. Αν κατέβουν πιο κάτω, αργά ή γρήγορα είναι πιθανό να πέσουν πάνω στην Brittany Peatsch, η οποία έγινε viral όταν δημοσίευσε ένα βίντεο με τη δική της εμπειρία απόλυσης από την Cloudflare, μια εταιρεία λογισμικού, και τώρα δημιουργεί βίντεο που προσφέρουν συμβουλές σε άλλους που υποφέρουν από παρόμοιες δοκιμασίες.

Βίντεο όπως αυτά, με το hashtag CareerTok, είχαν πάνω από 2 δισ. προβολές στην εφαρμογή. Οι δημιουργοί τους είναι μια διαφορετική ομάδα: άνθρωποι αρκετά μεγάλοι για να είναι πρώην διευθύνοντες σύμβουλοι, 30άρηδες που αφηγούνται τα δικά τους λάθη στην αρχή της καριέρας τους, οι ίδιοι οι νέοι. Πολλοί από αυτούς που βλέπουν τα κλιπ ανήκουν, όπως και ο υπογράφων το άρθρο, στη γενιά Ζ. Δεδομένου ότι αυτή η ομάδα, που γεννήθηκε μεταξύ 1997 και 2012, θα αποτελεί, έως το 2025, το 27% του εργατικού δυναμικού στο κλαμπ των πλουσιότερων κυρίως χωρών του ΟΟΣΑ, οι συμβουλές καριέρας μέσω των κοινωνικών μέσων είναι πιθανό να αποκτήσουν όλο και μεγαλύτερη σημασία.

Ένα πράγμα που η επιτυχία του περιεχομένου που σχετίζεται με την καριέρα στο TikTok καθιστά ξεκάθαρο είναι το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι της γενιάς Ζ επιθυμούν διαφάνεια στον εργασιακό χώρο. «Μου αρέσει που οι άνθρωποι καταγράφουν τις απολύσεις τους, επειδή εκθέτουν όσους τις κάνουν με απαίσιο τρόπο», λέει ο Chris Williams, πρώην υπεύθυνος ανθρώπινου δυναμικού στη Microsoft, ο οποίος είναι τώρα σύμβουλος καριέρας -και ο ίδιος δημιουργός περιεχομένου. Η κ. Spearman άρχισε να δημοσιεύει βίντεο στο TikTok για να καταγράψει τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στην αναζήτηση εργασίας. «Υπήρχε έλλειψη διαφάνειας στον μισθό, μου είχαν θέσει παράλογα καθήκοντα και δεν έπαιρνα καμία ανατροφοδότηση», θυμάται. «Σε ορισμένες περιπτώσεις, ήταν σαν να μην υπάρχω καν».

Τα βίντεο της κ. Spearman έχουν σχεδιαστεί κυρίως για να ενθαρρύνουν τις εταιρείες να κάνουν κάτι καλύτερο. Πολλές ανταποκρίνονται -πιθανώς ως αντανάκλαση της δύναμης του TikTok, αλλά και σημάδι των προσδοκιών των εργαζομένων. Αφού δημοσίευσε ένα κλιπ για «θέση εργασίας με πολλά προειδοποιητικά καμπανάκια» για το Never Fully Dressed, η εταιρεία ρούχων της απάντησε και η καταχώριση θέσεων εργασίας ενημερώθηκε ώστε να αντικατοπτρίζει την κριτική της. Στον απόηχο του viral βίντεο της απόλυσης της κ. Peatsch, ο διευθύνων σύμβουλος της Cloudflare, Matthew Prince, έγραψε στο X ότι το βίντεο ήταν οδυνηρό να το παρακολουθήσει κανείς. Πρόσθεσε ότι η εταιρεία ήταν αποφασισμένη να μην κάνει παρόμοια λάθη στο μέλλον. Επιχειρήσεις έχουν προσλάβει την κ. Spearman για να εργαστεί σε εκστρατείες μάρκετινγκ. Η διασημότητα του CareerTok μπορεί, όπως φαίνεται, να οδηγήσει σε μια καριέρα πέρα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το CareerTok δίνει στους δημιουργούς και τους θεατές μια αίσθηση αλληλεγγύης. Το πιο σημαντικό είναι ότι η αλματώδης επιτυχία του και τα δισεκατομμύρια προβολές του τους δίνουν επίσης δύναμη στους αριθμούς. Η κ. Bukky, μια μαύρη γυναίκα, ελπίζει ότι οι σκέψεις και οι εμπειρίες της σχετικά με τις μισθολογικές διαπραγματεύσεις θα κάνουν τους θεατές της να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στη δική τους επαγγελματική ζωή. Οι TikTokers, λέει, αναγκάζουν τους εργοδότες να αναρωτηθούν: «Πληρώνουμε σωστά τους υπαλλήλους μας; Τους φερόμαστε δίκαια;».

Τα βίντεο του CareerTok δεν έχουν πάντα την ίδια θετική υποδοχή. Ειδικά τα κλιπ απολύσεων έχουν αντιμετωπίσει αντιδράσεις από ορισμένες πλευρές. Ακόμα και αν δεν το παραδέχονται, πολλά μεγαλύτερα στελέχη αναμφίβολα τα θεωρούν έκφραση του δικαιώματος της γενιάς Z. Στο X, η Candace Owens, μια εξέχουσα δεξιά σχολιάστρια, χαρακτήρισε το βίντεο της κ. Peatsch στο Cloudflare «νεανικό και ανόητο».

Μεγαλύτερη ανησυχία από τους γκρινιάρηδες διευθυντές και τους συντηρητικούς είναι η πιθανή νομική ευθύνη. Ο David Harmon, δικηγόρος απασχόλησης, προειδοποιεί τους δημιουργούς να «προσέχουν». Είναι πολύ εύκολο να δημοσιεύσετε κάτι που προσκρούει σε συμφωνίες μη αποκάλυψης και εμπιστευτικότητας, νόμους περί κινητών αξιών ή εμπορικά μυστικά, λέει -πολύτιμη συμβουλή καριέρας από μόνη της.

Ούτε η οργή των παλαιών γνώριμων, ούτε ο φόβος των νομικών συνεπειών είναι πιθανό να εμποδίσουν χώρους όπως το CareerTok να γίνουν ο τόπος μιας εργασιακής διαμάχης μεταξύ των προσδοκιών των εργαζομένων της γενιάς Ζ και των εργοδοτών τους. Ο αγώνας αυτός δεν πρόκειται να σταματήσει, ακόμα και αν το TikTok απαγορευτεί στην Αμερική. Οι νέοι επαγγελματίες απλώς θα βρουν άλλη διέξοδο.

© 2024 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com

Διαβάστε επίσης:

ΕΟΤ: Η στρατηγική προβολής στις τουριστικές αγορές

ΕΦΚΑ: Πάνω από τους μισούς οφειλέτες έχασαν τις ρυθμίσεις χρεών

Γιατί η ελληνική βιομηχανία πληρώνει ακριβότερο ρεύμα

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!