THEPOWERGAME
Εδώ και δεκαετίες οι υπολογιστές φέρνουν ανατροπές στις βαρετές δουλειές. Τώρα η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται για τις εντυπωσιακότερες. Το Χόλιγουντ βρισκόταν σε αδιέξοδο για μισό χρόνο, μέχρι που τα στούντιο συμφώνησαν στις 8 Νοεμβρίου να προσφέρουν στους σταρ τους προστασία από τους ρομποτικούς τους αντιπάλους. Οι εν ζωή καλλιτέχνες υποχώρησαν στα μουσικά charts αυτής της εβδομάδας, δίνοντας την πρωτιά σ’ έναν νεκρό Beatle, που αναστήθηκε από την τεχνητή νοημοσύνη. Ηθοποιοί όπως η Scarlett Johansson και συγγραφείς όπως ο John Grisham μηνύουν τις εταιρείες τεχνολογίας για μη εξουσιοδοτημένη χρήση της εικόνας και των λεγομένων τους.
Οι αστέρες μπορεί να ανησυχούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη κλέβει τη δουλειά τους και δίνει σε λιγότερο ταλαντούχους καλλιτέχνες τις ικανότητες να αρπάξουν το κοινό τους. Στην πραγματικότητα, οι διάσημοι που διαμαρτύρονται εντονότερα για τη νέα τεχνολογία είναι αυτοί που θα επωφεληθούν περισσότερο. Η τεχνητή νοημοσύνη, αντί να αποδυναμώνει τους σταρ, θα κάνει τις μεγάλες διασημότητες μεγαλύτερες από ποτέ, επιτρέποντάς τους να βρίσκονται σε όλες τις αγορές, σε όλες τις μορφές, ανά πάσα στιγμή. Υποκλιθείτε -ή, αν προτιμάτε, κλείστε τ’ αυτιά και τα μάτια σας- στην άνοδο του Οmnistar.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η τεχνολογία αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού της φήμης. Οι άνθρωποι άρχισαν να μιλούν για αστέρες τον 18ο αιώνα, όταν η διάδοση της ανάγνωσης κατέστησε δυνατόν να γίνει κανείς πραγματικά διάσημος ενώ βρισκόταν ακόμη εν ζωή. Ο κινηματογράφος και το ραδιόφωνο φάνηκαν αρχικά ως απειλή για τους σταρ, οι οποίοι ανησυχούσαν ότι οι ζωντανές τους εμφανίσεις θα υποτιμούνταν. Στην πραγματικότητα, αυτές οι τεχνολογίες εγκαινίασαν την εποχή των σούπερ σταρ, όρος που επικράτησε τη δεκαετία του 1920. Ένας παρόμοιος πανικός υποδέχτηκε την εφεύρεση της τηλεόρασης (και οδήγησε στην τελευταία μεγάλη απεργία του Χόλιγουντ, το 1960). Αλλά και πάλι, η νέα τεχνολογία έκανε τους διάσημους ακόμα διασημότερους, φέρνοντάς τους σε κάθε σπίτι. Μέχρι τη δεκαετία του 1960 οι άνθρωποι έκανα λόγο για megastars.
Καθώς το περιεχόμενο που παράγεται από τεχνητή νοημοσύνη κατακλύζει τον χώρο της ψυχαγωγίας, οι σκληρά εργαζόμενοι κάτοικοι του Μαλιμπού ανησυχούν για ακόμα μια φορά ότι η φήμη τους θα αποδυναμωθεί -αλλά, και πάλι, το αποτέλεσμα είναι πιθανό να είναι το αντίθετο. Ένα από τα παράδοξα της εποχής του Διαδικτύου είναι ότι, καθώς τα uploads στο YouTube, το TikTok και τα παρόμοια έχουν δημιουργήσει μια τεράστια «μακριά ουρά» περιεχομένου που δημιουργείται από χρήστες, οι μεγαλύτερες επιτυχίες των μεγαλύτερων καλλιτεχνών έγιναν ακόμα μεγαλύτερες. Ο αριθμός των μουσικών που κερδίζουν πάνω από 1.000 δολάρια τον χρόνο σε δικαιώματα στο Spotify έχει υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία έξι χρόνια, αλλά ο αριθμός των μουσικών που κερδίζουν πάνω από 10 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο έχει πενταπλασιαστεί. Ενώ το εξειδικευμένο περιεχόμενο ευδοκιμεί -ανατρεπτικά τραγούδια, σφυρίγματα και κάθε είδους εκκεντρικότητες-, η Τaylor Swift απολαμβάνει την πιο επικερδή συναυλιακή περιοδεία στην ιστορία. Αυτοί που υπέφεραν είναι οι καλλιτέχνες της μεσαίας κατηγορίας.
Παρόμοια μοτίβα ισχύουν σε όλη την γκάμα της ψυχαγωγίας. Ο αριθμός των ταινιών μεγάλου μήκους που κυκλοφορούν κάθε χρόνο έχει διπλασιαστεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αλλά τα μεγαλύτερα μπλοκμπάστερ έχουν ταυτόχρονα διπλασιάσει το μερίδιό τους στο συνολικό box office. Το κύμα των αυτοεκδιδόμενων βιβλίων δεν έχει μειώσει τις πωλήσεις των συγγραφέων-σταρ. Σε μια θάλασσα επιλογών, το κοινό βασίζεται περισσότερο στις συστάσεις, τόσο αλγοριθμικές, όσο και ανθρώπινες, οι οποίες το κατευθύνουν προς το πιο δημοφιλές περιεχόμενο. Η τεχνητή νοημοσύνη υπόσχεται ακόμα περισσότερες επιλογές και συνεπώς ακόμα υψηλότερο κόστος αναζήτησης για το κοινό, το οποίο θα συνεχίσει να στρέφεται προς τη χούφτα των αστέρων στην κορυφή.
Η μεταγλώττιση με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης επιτρέπει ήδη σε ηθοποιούς και podcasters να μιλούν στο ξένο κοινό άμεσα και με τη δική τους φωνή. Η επεξεργασία βίντεο, ώστε τα χείλη τους να ταιριάζουν επίσης με τη νέα γλώσσα, θα είναι σύντομα το νέο πρότυπο. Οι περιζήτητοι ηθοποιοί μπορεί να πάρουν περισσότερη δουλειά, επειδή η τεχνητή νοημοσύνη καταργεί το αιώνιο πρόβλημα του Χόλιγουντ με τα αλληλεπικαλυπτόμενα προγράμματα, επιτρέποντας στους αστέρες να παίζουν ο ένας δίπλα στον άλλον χωρίς να είναι μαζί. Το ψηφιακό μπότοξ θα αυξήσει τη διάρκεια ζωής των ηθοποιών και θα τους επιτρέψει να εμφανίζονται ακόμα και μετά θάνατον. Η Disney απέκτησε τα δικαιώματα της φωνής του James Earl Jones, 92 ετών, ώστε ο Darth Vader να μπορεί να τρομάζει τα παιδιά για τις επόμενες γενιές.
Τα πάντα, παντού, όλα μαζί
Οι αστέρες θα μπορούν επίσης να παίζουν για τους θαυμαστές τους σε μορφές που μόλις τώρα αρχίζουν να εμφανίζονται. Τα άβαταρ των ABBA, που ξεπουλάνε γεμίζοντας έναν συναυλιακό χώρο του Λονδίνου επτά φορές την εβδομάδα, και τα chatbots με τις φωνές διασημοτήτων που λανσαρίστηκαν πρόσφατα από τη Meta, δίνουν μια γεύση μόνο των τρόπων με τους οποίους οι μεγαλύτεροι σταρ θα μπορούν να ικανοποιήσουν τους θαυμαστές τους και να εξαργυρώσουν τη φήμη τους.
Αυτές οι ευκαιρίες συνοδεύονται από όρους. Οι καλλιτέχνες έχουν δίκιο να ανησυχούν για τα πνευματικά δικαιώματα, τα οποία πρέπει να προστατεύονται, αν δεν θέλουμε να μετατραπεί η τεχνητή νοημοσύνη σε μια νομιμοποιημένη μορφή πειρατείας. Οι τεχνολογίες του παρελθόντος δεν ήταν διαφορετικές: τον 18ο αιώνα η τυπογραφία οδήγησε στους πρώτους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων. Οι πληρωμές δικαιωμάτων αναπροσαρμόστηκαν τη δεκαετία του 1960, για να αποζημιωθούν οι ηθοποιοί της μεγάλης οθόνης, των οποίων η δουλειά προβαλλόταν στην τηλεόραση. Η μουσική για όλους που προώθησαν εταιρείες όπως το Napster στις αρχές του αιώνα οδήγησε τελικά σε συμφωνίες μεταξύ των streamers και των δισκογραφικών εταιρειών. Οι δημιουργοί περιεχομένου έχουν εύλογα ερωτήματα σχετικά με την άδεια και την πληρωμή (δηλώνουμε ενδιαφέρον εδώ). Μέχρι να απαντηθούν όλα αυτά, η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι μια νομική Άγρια Δύση.
Το μεγαλύτερο ερώτημα είναι πώς η ηλικία του Οmnistar θα ταιριάζει στο κοινό. Ο κίνδυνος είναι η πλήξη. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι εξαιρετική στο να αναμειγνύει και να αναμασά παλιό υλικό, αλλά λιγότερο καλή στο να παράγει τον παλμό που ανεβάζει τους σφυγμούς, που αποτελεί, προς το παρόν, ανθρώπινο χάρισμα. Η παραγωγή της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί, ωστόσο, να προσελκύσει τα κινηματογραφικά στούντιο, τις δισκογραφικές εταιρείες και άλλους δημιουργικούς μεσάζοντες, οι οποίοι προτιμούν να ελαχιστοποιούν το ρίσκο μένοντας σε δοκιμασμένες ιδέες. Το Χόλιγουντ ήδη προτιμά τα franchises από τις νέες δουλειές: δείτε την έξαρση των sequels και των reboots στο box office. Η τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέψει στα στούντιο να εφαρμόσουν την ίδια αρχή στους ηθοποιούς. Στο τελευταίο spin-off της Disney για τον «Πόλεμο των Άστρων» πρωταγωνιστεί, για παράδειγμα, ένας Luke Skywalker σε μικρή ηλικία. Προς το παρόν το κοινό εντυπωσιάζεται από τέτοια τεχνάσματα. Μπορεί να βαρεθεί πολύ πριν από το «Fast and Furious 94».
Παρ’ όλα αυτά, η αγορά της ψυχαγωγίας αυτοδιορθώνεται σε μεγάλο βαθμό. Το κοινό, όπως οι σταρ γνωρίζουν πολύ καλά, έχει τη δύναμη να μετατρέψει τη δημοφιλία σε αφάνεια μέσα σε μια στιγμή. Και ενώ η ψυχαγωγία με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης αυξάνεται, οι καταναλωτές εξακολουθούν να απολαμβάνουν το ανθρώπινο δράμα. Ο αθλητισμός ίσως είναι ο πιο ανθεκτικός στην τεχνητή νοημοσύνη. Καθώς είναι το μόνο θέαμα με σάρκα και οστά, έχει δει την αξία του για τις εταιρείες μέσων ενημέρωσης να εκτοξεύεται τα τελευταία χρόνια (εν τω μεταξύ, κανείς δεν παρακολουθεί σκάκι που άγεται από υπολογιστή, αν και οι καλύτεροι παίκτες του αθλήματος θα μπορούσαν κάλλιστα να νικηθούν από κάποιο λογισμικό). Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη θα κάνει τη μακρά ουρά της ψυχαγωγίας ακόμα μεγαλύτερη, με βαθύτερες εξειδικευμένες υπηρεσίες και πιο εξατομικευμένο περιεχόμενο. Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, το κοινό θα κατακλυσθεί από μια χούφτα Οmnistars, από την Taylor Swift μέχρι τον Darth Vader, αλλά, παράλληλα, θα τους είναι ευκολότερο από ποτέ να αλλάξουν κανάλι.
© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com