Γ.Δ.
1397.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.37
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
8.24
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.3
NOVAL
0,00%
2.275
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
0,00%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
0,00%
0.454
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.14
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.58
ΔΑΑ
0,00%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
11.75
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.296
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.38
ΕΕΕ
0,00%
33.1
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.424
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.97
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.62
ΕΛΠΕ
0,00%
6.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.02
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.788
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
7.036
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.04
ΕΧΑΕ
0,00%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.69
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.29
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.015
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.395
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.01
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.56
ΚΡΙ
0,00%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.922
ΛΑΒΙ
0,00%
0.726
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
0,00%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
31.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
0,00%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.791
ΟΤΕ
0,00%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
0,00%
0.974
ΠΑΠ
0,00%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
0,00%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.331
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.53
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
0,00%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.81
ΤΖΚΑ
0,00%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.57
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Το κόστος της μπαταρίας λιθίου μειώθηκε κατά 98% σε τρεις δεκαετίες

Οι μπαταρίες έχουν εξελιχθεί πολύ μέσα σε 30 χρόνια. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η ικανότητα αποθήκευσης που απαιτούνταν για την τροφοδοσία ενός σπιτιού για μια μέρα θα κόστιζε περίπου 75.000 δολάρια.

Οι ίδιες οι μπαταρίες θα ζύγιζαν 113 κιλά και θα καταλάμβαναν τόσο χώρο όσο ένα βαρέλι μπύρας. Σήμερα η ίδια ποσότητα ισχύος μπορεί να παρασχεθεί με κόστος μικρότερο των 2.000 δολαρίων, από ένα πακέτο 40 κιλών και μεγέθους ενός μικρού σακιδίου.

Αυτή η τεχνολογική πρόοδος είναι ζωτικής σημασίας για την απανθρακοποίηση της παγκόσμιας οικονομίας.

Ένα από τα μειονεκτήματα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι η ασυνέπεια τους: ο ήλιος δεν λάμπει πάντα και ο άνεμος δεν φυσάει συνεχώς.

ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ
Ανεμογεννήτριες στην Ισπανία/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι μπαταρίες μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση αυτού του προβλήματος αποθηκεύοντας την πλεονάζουσα ισχύ όταν η παροχή είναι υψηλή, για χρήση όταν είναι χαμηλή.

Μια σταθερότερη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος θα μπορούσε να εξαλείψει την ανάγκη για μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας «έκτακτης ανάγκης»,  οι οποίες λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα και οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας συνδέουν στο δίκτυο μόνο όταν παρουσιάζεται απότομη αύξηση της ζήτησης, όπως για παράδειγμα τις ζεστές ημέρες όταν τα κλιματιστικά λειτουργούν ακατάπαυστα.

Τέτοιες εγκαταστάσεις εκπομπής άνθρακα, οι οποίες λειτουργούν μόνο για λίγες ώρες κάθε χρόνο, είναι δαπανηρές τόσο ως προς την κατασκευή όσο και ως προς  τη λειτουργία τους, αυξάνοντας το κόστος για τους καταναλωτές.

Οι καλύτερες μπαταρίες είναι επίσης ζωτικής σημασίας για να συνεχίσει να αναπτύσσεται η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Από τότε που το Tesla Roadster έγινε το πρώτο όχημα που χρησιμοποίησε μπαταρίες ιόντων λιθίου, το 2008, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στο δρόμο αυξήθηκε σε περισσότερα από 7 εκατομμύρια.

Tesla Roadster
Το Tesla Roadster, που χρησιμοποιεί μπαταρία λιθίου/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεδομένου ότι οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν επί του παρόντος περίπου το ένα τρίτο της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η μείωση του κόστους τους είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τα συμβατικά.

Τι χρειάζεται για να υποχωρήσουν οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου;

Σε μια νέα μελέτη, ο Micah Ziegler και η Jessika Trancik του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης διαπιστώνουν ότι ο «ρυθμός εκμάθησης» – η πτώση της τιμής που συνοδεύει κάθε διπλασιασμό της αθροιστικής παραγωγής των μπαταριών – αυξήθηκε από 20% σε 27% τις τελευταίες δεκαετίες.

Έτσι, κάθε φορά που η παραγωγή διπλασιάζεται, όπως συνέβη πέντε φορές μεταξύ 2006 και 2016, οι τιμές της μπαταρίας μειώνονται κατά περίπου ένα τέταρτο.

Αυτό το φαινόμενο οφείλεται εν μέρει στις οικονομίες κλίμακας: καθώς παράγονται περισσότερες μπαταρίες, οι παραγωγοί μπορούν να προβούν σε κατανομή του αρχικού κόστος των εργοστασίων κατασκευής και να χρησιμοποιήσουν την επιρροή τους στους προμηθευτές για να πιέσουν για χαμηλότερες τιμές στους συντελεστές παραγωγής.

Η καινοτομία είναι επίσης σημαντική για τη μείωση του κόστους: Ο κ. Ziegler και η κα Trancik διαπιστώνουν ότι ο διπλασιασμός της τεχνολογικής τεχνογνωσίας, ο οποίος μετράται μέσω των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας που κατατίθενται, σχετίζεται με πτώση της τιμής κατά 40%.

Οι βελτιώσεις των μπαταριών είναι πολύ πιθανό να συνεχιστούν. Προς το παρόν, το μέσο κόστος μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι περίπου 140 δολάρια ανά κιλοβατώρα.

Το ιερό δισκοπότηρο είναι 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα: σ’ εκείνο το σημείο, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων BloombergNEF, τα ηλεκτρικά οχήματα θα γίνουν ανταγωνιστικά ως προς το κόστος τους έναντι των συμβατικών.

Οι κατασκευαστές μπαταριών θα μπορούσαν να επιτύχουν το συγκεκριμένο στόχο μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.

Οι μονάδες αποθήκευσης με μπαταρίες επεκτείνονται επίσης: Η Αμερική εγκατέστησε το 2020 ρεκόρ έργων αποθήκευσης ενέργειας συνολικής ισχύος 1,2 γιγαβάτ.

Η Αυστραλία, η Γερμανία και η Σαουδική Αραβία έχουν όλες προγραμματίσει έργα μεγάλης κλίμακας δικτύου ακολουθώντας την ίδια γραμμή.

Συνεπώς, η ζήτηση για μπαταρίες θα συνεχίσει να αυξάνεται, ενώ οι τιμές θα συνεχίσουν να μειώνονται.

 

© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!