Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Ευρωπαϊκός έλεγχος στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες

Τα φανταχτερά προσωρινά περίπτερα στο κέντρο του Μονάχου με τα τελευταία μοντέλα της BMW, της Mercedes-Benz και της Volkswagen αποτέλεσαν το δημόσιο πρόσωπο της IAA MOBILITY, της έκθεσης αυτοκινήτου της Γερμανίας, που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια και η οποία ολοκληρώθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ήταν λιγότερο εμφανής στις εκθεσιακές αίθουσες λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα, όπου τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, που κερδίζουν έδαφος στην Ευρώπη, διεκδικούσαν την προσοχή και τον χώρο. Ο φόβος ότι μια πλημμύρα καλοφτιαγμένων, αξιοπρεπώς διαμορφωμένων και οικονομικότερων ηλεκτρικών οχημάτων από την Ανατολή θα ξεπεράσει τα οχήματα των καθιερωμένων αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης έχει πλέον ωθήσει τους νομοθέτες της ΕΕ να αναλάβουν δράση.

Υποπτευόμενη δόλο, στις 13 Σεπτεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε «έρευνα κατά των επιδοτήσεων» σε κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτές που θα βρεθούν ένοχες μπορεί να πληγούν με δασμούς πολύ υψηλότερους από το 10% που επιβάλλεται τώρα στις κινεζικές εισαγωγές. Οι εισαγωγές αυτές είναι μικρές, αλλά αυξάνονται γρήγορα. Τους πρώτους επτά μήνες του 2023 189.000 κινεζικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν στην Ευρώπη, που αντιστοιχούν στο 2,8% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων. Ωστόσο, όπως υπολογίζει η εταιρεία συμβούλων Schmidt Automotive Research, τα κινεζικά αυτοκίνητα με καθαρή μπαταρία αποτελούσαν σχεδόν το 8% των πωλήσεων των οχημάτων αυτού του τύπου (βλ. διάγραμμα). Οι πωλήσεις αυτές έχουν τριπλασιαστεί τα τελευταία δύο χρόνια, με επικεφαλής τις Polestar και MG. Πωλούνται επίσης μάρκες όπως οι Aiways, BYD, Nio, Ora και Xpeng. Άλλες, όπως η Leapmotor, είναι έτοιμες να τις ακολουθήσουν. Η UBS υπολογίζει ότι μέχρι το 2030 το μερίδιο της Κίνας σε όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα μπορούσε να φτάσει το 20%. Όλα θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Η πρόοδος της Κίνας είναι εν μέρει αποτέλεσμα της επιθυμίας της κυβέρνησής της να δημιουργήσει μια παγκόσμια δύναμη στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στο εσωτερικό καθώς η οικονομία αποδυναμώνεται και η μεγάλη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα έχουν ενθαρρύνει τους Κινέζους παραγωγούς να στραφούν στο εξωτερικό. Με την αγορά της Αμερικής να προστατεύεται από βαρύτερους δασμούς και επιδοτήσεις που ευνοούν τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες, το βλέμμα τους στρέφεται στην Ευρώπη. Τα πιο συμπαγή κινεζικά μοντέλα ταιριάζουν ούτως ή άλλως περισσότερο στα ευρωπαϊκά γούστα.

Αναμφίβολα, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επωφελήθηκαν από την κυβερνητική γενναιοδωρία, όπως τα φθηνά δάνεια. Ωστόσο, η επιβολή τελών αντιντάμπινγκ θα είναι δύσκολη. Οι καταγγελίες από πλευράς ευρωπαϊκής βιομηχανίας, η οποία εδώ και καιρό εξαρτάται από κάθε είδους κρατική στήριξη, φαίνονται υποκριτικές. Το πιο σημαντικό, όπως σημειώνει η UBS, το πλεονέκτημα κόστους 25% έναντι των Ευρωπαίων ανταγωνιστών για το BYD Seal, ένα μεσαίο ηλεκτρικό όχημα που θα πωλείται μόλις 45.000 ευρώ (48.000 δολάρια), είναι κυρίως αποτέλεσμα του υψηλού βαθμού καθετοποίησης της εταιρείας και της χαμηλού κόστους κινεζικής αλυσίδας εφοδιασμού, όχι της κρατικής βοήθειας.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης είναι διχασμένες ως προς τη σοφία της κίνησης της Επιτροπής. Στην κορυφή της αγοράς, όπου η αφοσίωση στις μάρκες είναι ισχυρή, κινεζικές εταιρείες όπως η Nio είναι απίθανο να αμφισβητήσουν τη Mercedes και την BMW, με ή χωρίς επιδοτήσεις. Ωστόσο, εξοργίζοντας την κυβέρνηση του Πεκίνου, η έρευνα θέτει σε κίνδυνο τα κέρδη των ευρωπαϊκών εταιρειών στην Κίνα. Σύμφωνα με την Bernstein, τα μισά από τα καθαρά κέρδη των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προέρχονται από την Κίνα. Αντίθετα, μάρκες όπως η Renault, που δεν βασίζονται στην Κίνα, αλλά αντιμετωπίζουν μια τρομακτική πρόκληση στην αποκομμένη αγορά μαζικών αυτοκινήτων, μάλλον θα χαρούν. Οι αυστηροί δασμοί μπορεί να τις γλιτώσουν από το να χρειαστεί να μειώσουν το κόστος για να ανταγωνιστούν την κινεζική εισροή. Αυτοί που τελικά θα υποφέρουν θα είναι οι Ευρωπαίοι αγοραστές αυτοκινήτων, οι οποίοι μάλλον δεν ενδιαφέρονται αν η κυβέρνηση της Κίνας έβαλε το χεράκι της για να κρατήσει χαμηλά τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!