Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Πόσο θα διαρκέσει η έκρηξη των ταξιδιών;

Τα «ταξίδια εκδίκησης» βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και η ταξιδιωτική βιομηχανία εξαργυρώνει. Έπειτα από μερικά «πέτρινα» χρόνια, η επιθυμία για σπατάλες σε αεροπορικά εισιτήρια και ξενοδοχεία αναμένεται να αποφέρει τεράστια κέρδη. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες κατακλύζονται από κρατήσεις – οι ξενοδοχειακές αλυσίδες αποκομίζουν κέρδη ρεκόρ. Η EasyJet αύξησε τις προβλέψεις της για τα κέρδη της δύο φορές φέτος- η IAG και η Ryanair επέστρεψαν στην κερδοφορία για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας, και η Singapore Airlines μοιράζει κάποια από τα κέρδη της ρεκόρ ως μπόνους αξίας οκτώ μηνιαίων μισθών. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, με τους αεροπορικούς ναύλους να αυξάνονται ταχύτερα από τον πληθωρισμό, οι ιθύνοντες των παγκόσμιων αεροπορικών εταιρειών αναμένουν τώρα καθαρά κέρδη 9,8 δισ. δολαρίων φέτος, υπερδιπλάσια από το ποσό που είχε αρχικά προβλεφθεί.

© The Economist
© The Economist

Η έκρηξη των διακοπών έχει βελτιώσει τις προοπτικές για τα διεθνή ταξίδια. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών εκτιμά ότι οι παγκόσμιες τουριστικές αφίξεις φέτος αναμένεται να φθάσουν έως και το 95% των προ της πανδημίας επιπέδων, από 63% το 2022. Οι τιμές των μετοχών των ταξιδιωτικών εταιρειών, οι οποίες κατέρρευσαν στις αρχές του 2022 εν μέσω φόβων για αύξηση του πληθωρισμού και διαφαινόμενη ύφεση, εκτοξεύονται και πάλι (βλ. διάγραμμα). Οι υψηλές τιμές δεν έχουν αποτρέψει μέχρι στιγμής τους εραστές του ήλιου. «Οι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια έναντι άλλων διακριτικών δαπανών», λέει ο David Goodger της εταιρείας συμβούλων Oxford Economics. Με τα χρήματα που έχουν αποταμιεύσει κατά τη διάρκεια των lockdowns, πολλοί ξοδεύουν για διακοπές, ενώ μπορεί να περιορίζουν τις δαπάνες για ρούχα ή φαγητό.

Το πόσο θα διαρκέσει η καλή εποχή θα καθοριστεί από ορισμένους παράγοντες. Κάποιοι έχουν να κάνουν με την πλευρά της προσφοράς του κλάδου: ελλείψεις προσωπικού στα αεροδρόμια, εκτίναξη του κόστους των καυσίμων και καταρρέοντα συστήματα ΙΤ, τα οποία λύγισαν υπό το βάρος της ζήτησης πέρυσι, οδηγώντας σε πολύωρες καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το ένα τέταρτο όλων των πτήσεων στην Αμερική ακυρώθηκε ή καθυστέρησε το περασμένο καλοκαίρι. Τέτοιες καταρρεύσεις διαβρώνουν την εμπιστοσύνη και είναι δαπανηρές. Η Southwest Airlines εκτιμά ότι η ακύρωση σχεδόν 17.000 πτήσεων τον Δεκέμβριο την οδήγησε σε ζημίες ύψους περίπου 800 εκατ. δολαρίων.

Ένα μεγαλύτερο ερώτημα αφορά τη ζήτηση. Μετά από ένα εκπληκτικό καλοκαίρι, η όρεξη για διακοπές μπορεί να υποχωρήσει τόσο γρήγορα όσο αυξήθηκε. Αν και η Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Αμερικής έχει σταματήσει τις αυξήσεις των επιτοκίων, αναμένεται να τα αυξήσει και πάλι τους επόμενους μήνες. Καθώς η Fed και άλλες κεντρικές τράπεζες στις πλούσιες χώρες συνεχίζουν να καταπολεμούν τον επίμονο πληθωρισμό, οι παραθεριστές μπορεί τελικά να μην τα καταφέρουν να απολαύσουν λίγες μέρες στη παραλία.

Οι Κινέζοι τουρίστες, η τρίτη μεγαλύτερη ομάδα μετά τους Αμερικανούς και τους Γερμανούς το 2019, σύμφωνα με την Oxford Economics, μπορεί να μην καλύψουν το κενό. Από τότε που οι περιορισμοί στις μετακινήσεις στην Κίνα αμβλύνθηκαν πέρυσι, οι κοντινοί προορισμοί όπως το Μακάο και η Ταϊλάνδη έχουν αποδειχθεί δημοφιλείς. Ωστόσο, ο κινεζικός ενθουσιασμός για τα μακρινά μέρη παραμένει χλιαρός. Η Accor, ένας ξενοδοχειακός κολοσσός, εκτιμά ότι περίπου τα τρία τέταρτα των Κινέζων ταξιδιωτών φέτος θα επιλέξουν «διακοπές στη χώρα τους».

Μια ύφεση στις διακοπές θα ήταν κακή είδηση για μια υπερχρεωμένη βιομηχανία που αντιμετωπίζει ήδη κλιμακούμενες δαπάνες και ανακάμπτει από τις απώλειες του παρελθόντος. Το 2020, οι αεροπορικές εταιρείες μόνο έχασαν 138 δισ. δολάρια. Η Moody’s αναμένει ότι το κόστος εργασίας τους θα αυξηθεί κατά σχεδόν ένα πέμπτο φέτος. Τα ξενοδοχεία με ελλιπές προσωπικό πασχίζουν να καλύψουν θέσεις παρά την αύξηση των μισθών. Στη Βρετανία, οι μισθοί είναι κατά 15% υψηλότεροι από ό,τι πριν από την πανδημία. Μετά από διακοπές ετών, η από μέρα σε μέρα διαχείριση της οικονομικής πραγματικότητας μπορεί να αρχίσει να αποτελεί τον κανόνα για την ταξιδιωτική βιομηχανία.

© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!