THEPOWERGAME
Το κινέζικο όνομα της Lego, Legao, περιλαμβάνει τον χαρακτήρα της ευτυχίας. Και πράγματι, η Κίνα έχει φέρει πολλή χαρά στην κορυφαία κατασκευάστρια παιχνιδιών παγκοσμίως με βάση τα έσοδα. Τουβλάκι το τουβλάκι, η δανέζικη εταιρεία έχτισε την επιχείρησή της στη χώρα που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για το μέλλον της. Πέρυσι πάνω από το 60% των νέων καταστημάτων που άνοιξε η Lego ήταν στην Κίνα.
Βέβαια, οι προκλήσεις δεν λείπουν. Το 2015, για παράδειγμα, η Lego αρνήθηκε να πωλήσει τουβλάκια στον Ai Weiwei, έναν Κινέζο καλλιτέχνη γνωστό για την κριτική του στους ηγέτες του Κομμουνιστικού Κόμματος. Ο κ. Ai σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει τα παιχνίδια σε ένα έργο για τους αντιφρονούντες. Η εταιρεία τελικά υποχώρησε, λέγοντας ότι δεν θα ρωτούσε πλέον τον σκοπό των μεγάλων παραγγελιών. Πιο πρόσφατα, ένα σετ στο χρώμα του ουράνιου τόξου που γιορτάζει τη συμπεριλιπτηκότητα, με την ονομασία «Everyone is Awesome», σταμάτησε να διατίθεται στην Κίνα.
Παράλληλα, η εστίαση στην Κίνα έχει οδηγήσει σε νέες ενδιαφέρουσες δημιουργίες που απευθύνονται στην τοπική αγορά. Τα τελευταία χρόνια η Lego έχει κυκλοφορήσει μια σειρά από σετ που παραπέμπουν στον πολιτισμό της χώρας. Τα πιο πρόσφατα περιλαμβάνουν μια παραδοσιακή απεικόνιση της σεληνιακής νέας χρονιάς και ένα κινεζικό δέντρο χρημάτων στολισμένο με κόκκινους φακέλους. Η Duplo, μια σειρά Lego που απευθύνεται σε μικρότερα παιδιά, έχει δημιουργήσει ένα μοντέλο που ονομάζεται «Μαθαίνω για τον κινεζικό πολιτισμό», το οποίο περιλαμβάνει κόκκινα φανάρια και ένα σετ Mahjong.
Το θέμα «Monkie Kid» της Lego είναι εμπνευσμένο από το «Ταξίδι στη Δύση», έναν κινεζικό θρύλο του 16ου αιώνα. Φυσικά, ο αρχικός βασιλιάς των πιθήκων δεν είχε «αεροπλάνο δράκου» ή «γαλαξιακό εξερευνητή». Όμως, αυτά τα σετ φαίνεται να συνάδουν με την προσπάθεια του κόμματος να οικοδομήσει «πολιτιστική εμπιστοσύνη». Το ίδιο και το «Lego Masters», η τοπική εκδοχή ενός ριάλιτι-τηλεοπτικού σόου, στο οποίο διαγωνίζονται ενήλικοι κατασκευαστές. Κάθε επεισόδιο είναι εμπνευσμένο από τον «βαθύ κινεζικό παραδοσιακό πολιτισμό», λέει ο ραδιοτηλεοπτικός φορέας του, Shenzhen Media Group.
Η διατήρηση καλών σχέσεων με το κόμμα αποτελεί κοινή πρόκληση για όλες τις επιχειρήσεις στην Κίνα. Το ίδιο ισχύει και για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας. Η Lego έχει δεκάδες Κινέζους ανταγωνιστές. Έχει δώσει αρκετές επιτυχείς μάχες για τα πνευματικά δικαιώματα εναντίον μιμητών που πωλούν φθηνότερα σετ που μοιάζουν με τα δικά της.
Ορισμένοι αντίπαλοι ακολουθούν διαφορετική προσέγγιση. Αν και παράγει «μαχητικά αεροσκάφη» και «τανκς αράχνες», η Lego αρνείται να κατασκευάσει μοντέλα αληθινού στρατιωτικού εξοπλισμού. Οι κινεζικές εταιρείες καλύπτουν το κενό. Σύμφωνα με το Sixth Tone, έναν κινεζικό ειδησεογραφικό ιστότοπο, οι τοπικοί κατασκευαστές παιχνιδιών εμπνέονται από τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό, δημιουργώντας μοντέλα τύπου Lego των μαχητικών αεροσκαφών J-20, των διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων DF-41 και άλλων σύγχρονων κινεζικών όπλων. Ορισμένοι οπαδοί χρησιμοποιούν τις δημιουργίες αυτές για να φτιάξουν ταινίες κινουμένων σχεδίων stop-motion που αναπαριστούν ιστορικές μάχες.
Ωστόσο, οι κινεζικές εταιρείες κατασκευής παιχνιδιών διεξάγουν έναν ασύμμετρο πόλεμο. Η Lego έχει εκατοντάδες καταστήματα στην Κίνα. Πέρυσι άνοιξε 95 νέα, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου υποκαταστήματος-ναυαρχίδας στη δυτική πόλη Chongqing. Φέτος σχεδιάζει να ανοίξει άλλα 80, όπερ σημαίνει ότι κι αυτή βρίσκεται στην επίθεση.
© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com