THEPOWERGAME
Στη χρωματική πανδαισία μιας ινδικής πόλης συμβάλλουν ακόμα και οι πινακίδες κυκλοφορίας. Τα ιδιωτικά οχήματα έχουν πινακίδες με μαύρους χαρακτήρες σε λευκό, τα εμπορικά μαύρη γραφή σε κίτρινο, τα ενοικιαζόμενα οχήματα κίτρινη σε μαύρο, οι πολύτιμες διπλωματικές πινακίδες είναι λευκές και μπλε. Τους τελευταίους μήνες ένας τέταρτος χρωματικός συνδυασμός κυκλοφορεί όλο και περισσότερο: λευκό σε πράσινο. Πρόκειται για τις πινακίδες κυκλοφορίας που χορηγούνται στα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), που ξαφνικά βρίσκονται παντού -ιδιαίτερα με τη μορφή δίτροχων και τρίτροχων οχημάτων.
Οι λέξεις «ηλεκτρικό όχημα» στο δυτικό μυαλό φέρνουν εικόνες της Tesla και του Elon Musk, του αφεντικού της. Ωστόσο, εκτός των πλούσιων χωρών, ειδικά στην Ινδία, το άρμα της μεσαίας τάξης είναι το δίκυκλο. Περισσότερο από το 70% του συνόλου των οχημάτων στους δρόμους της Ινδίας είναι δίκυκλα, κυρίως σκούτερ και μοτοσικλέτες. Τα τρίτροχα autorickshaws (τα οποία οι ξένοι τουρίστες επιμένουν να αποκαλούν tuk-tuks) αποτελούν άλλο ένα 10%. Αυτές οι δύο κατηγορίες αντιπροσώπευαν το 92% των οχημάτων που ταξινομήθηκαν πέρυσι στην Ινδία.
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Counterpoint, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 4% των 16 εκατομμυρίων δίκυκλων που πωλήθηκαν το 2022, από 1% το προηγούμενο έτος. Τα e-rickshaws εξαπλώνονται πολύ πιο γρήγορα. Περίπου το 40% των 632.000 τρίτροχων που πουλήθηκαν το 2022 ήταν ηλεκτρικά. Το ποσοστό αυτό προβλέπεται να αυξηθεί στο 95% μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας. Τα τετράτροχα οχήματα υστερούν. Μόλις το 1,3% των 3,8 εκατ. αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ινδία πέρυσι ήταν ηλεκτρικά, από 0,5% το 2021. Μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης οφείλεται στους καταναλωτές σε μικρότερες πόλεις, όπου οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι φτωχές και τα δίκυκλα κυριαρχούν.
Η αναπτυξιακή έξαρση τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από τα κυβερνητικά κίνητρα, τόσο για τους παραγωγούς, όσο και για τους καταναλωτές. Το 2013 η τότε κυβέρνηση υπό την ηγεσία του Κογκρέσου εγκαινίασε το πρώτο εθνικό πρόγραμμα -το Εθνικό Σχέδιο Αποστολής για την Ηλεκτρική Κινητικότητα- για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Δύο χρόνια αργότερα, ο Narendra Modi, τότε πρωθυπουργός, εγκαινίασε ένα σχέδιο παροχής κινήτρων για τη ζήτηση, γνωστό με το ακρωνύμιο FAME, με μια διευρυμένη δεύτερη φάση το 2019. Οι περισσότερες πολιτειακές κυβερνήσεις επιδοτούν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κίνητρα ώθησαν την ανάπτυξη νεοσύστατων επιχειρήσεων ηλεκτρικών scooters, όπως η Ola Electric Mobility και η Okinawa, οι οποίες έχουν κατακτήσει μερίδιο της αγοράς, αν και νέες εταιρείες εξακολουθούν να αναδύονται. Η κυβέρνηση στοχεύει μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά οχήματα να αντιπροσωπεύουν το 30% των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων, το 70% των εμπορικών και το 80% των δίτροχων και τρίτροχων.
Είναι ρεαλιστικό; Μια έκθεση από δύο κυβερνητικά κέντρα μελετών επιφορτισμένα με την πρόβλεψη της διείσδυσης των δίκυκλων ηλεκτρικών οχημάτων παρήγαγε ένα ευρύ φάσμα σεναρίων, με την υιοθέτηση μέχρι το 2031 να κυμαίνεται από 3,1% έως 87,7%. Ο Arghya Sardar από το Συμβούλιο Πρόβλεψης και Αξιολόγησης Τεχνολογικών Πληροφοριών, ενός από τα κέντρα μελετών, λέει ότι θα είναι περίπου 72%. Η συμβουλευτική εταιρεία Bain προβλέπει ένα πιο μετριοπαθές 40%-45%. Σε κάθε περίπτωση, τα κίνητρα από μόνα τους δεν θα είναι επαρκή. Η τεχνολογία των μπαταριών θα πρέπει να βελτιωθεί και να γίνει φθηνότερη. Η ανταλλαγή μπαταριών θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει.
Οι προκλήσεις είναι πολλές. Το υψηλό αρχικό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων, παρά τα κίνητρα, είναι ένα από τα επίμονα προβλήματα. Θα πρέπει να δημιουργηθούν υποδομές φόρτισης για να αντιμετωπιστεί το άγχος της εμβέλειας, ιδίως για τα τετράτροχα. Η αγορά των e-rickshaws μεγάλωσε και αναπτύχθηκε γρήγορα επειδή μια άτυπη βιομηχανία κατασκευής παρήγαγε οχήματα χρησιμοποιώντας παλιομοδίτικες μπαταρίες μολύβδου-οξέος. Η τεχνολογία της πρέπει να ρυθμιστεί και να αναβαθμιστεί.
Ωστόσο, το κέρδος φαίνεται σημαντικό. Πάνω από το 85% του αργού πετρελαίου της Ινδίας εισάγεται. Το 2021-22 η βενζίνη μόνο αποτελούσε το 24% του λογαριασμού εισαγωγών της Ινδίας. Αντίθετα, ο άνθρακας, από τον οποίο εξαρτάται ο εφοδιασμός της Ινδίας με ηλεκτρική ενέργεια, παράγεται ως επί το πλείστον εγχώρια. Τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορέσουν, επομένως, να βοηθήσουν την Ινδία να μειώσει τους λογαριασμούς των εισαγόμενων αγαθών και την ενεργειακή της εξάρτηση. Βέβαια, αυτό από μόνο του δεν θα μπορούσε να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή. Θα είχε, όμως, σημαντικά οφέλη για την υγεία. Οι μηχανές εσωτερικής καύσης παράγουν μια ιδιαίτερα θανατηφόρα μορφή ρύπανσης, τα σωματίδια ΡΜ2.5, τα οποία σύμφωνα με μια μελέτη αποτελούν το 20%-35% των σωματιδίων που πλήττουν τους πνεύμονες στον βρόμικο αέρα των ινδικών πόλεων. Και ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους αυξάνεται συνεχώς.
Το πιο ελπιδοφόρο είναι ότι η Ινδία αρχίζει να κάνει βήματα για την οικολογική αναβάθμιση του ενεργειακού της μείγματος, με στόχο να καλύψει το μισό των αναγκών της με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας έως το 2030. Αυτό είναι ηρωικά φιλόδοξο. Παρ’ όλα αυτά, η αθόρυβη ηλεκτρική επανάσταση που συντελείται αυτήν τη στιγμή στους δρόμους της υπόσχεται τη δυνατότητα να συντελεστεί πραγματική πρόοδος.
© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com