Γ.Δ.
1420.87 +0,98%
ACAG
0,00%
5.8
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
0,00%
11.9
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.26
ΑΣΚΟ
0,00%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.4
ΔΑΑ
0,00%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.18
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.24
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
0,00%
7.84
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
0,00%
7.698
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
0,00%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
0,00%
13.56
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
0,00%
3.518
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Το κοβάλτιο, ζωτικής σημασίας για τις μπαταρίες, βρίσκεται ξαφνικά σε υπεραφθονία

Μόλις πριν από έναν χρόνο, μια παγκόσμια κρίση σε ένα και μόνο μέταλλο φαινόταν ικανή από μόνη της να εκτροχιάσει την ενεργειακή μετάβαση. Το κοβάλτιο, ένα κατ’ εξοχήν σημαντικό ορυκτό για τις μπαταρίες, όχι μόνο εξορυσσόταν με αργούς ρυθμούς για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση, αλλά το μεγαλύτερο μέρος των γνωστών αποθεμάτων βρισκόταν στο Κονγκό, μια χώρα γεμάτη αστάθεια, διαφθορά και παιδική εργασία. Φτάνοντας στο σήμερα, η τιμή του μπλε μετάλλου, η οποία είχε υπερδιπλασιαστεί μεταξύ του καλοκαιριού του 2021 και της άνοιξης του 2022, αγγίζοντας τα 82.000 δολάρια ο τόνος, έχει καταρρεύσει στις 35.000 δολάρια, πολύ κοντά στα ιστορικά χαμηλά του.

Η εξέλιξη αυτή οφείλεται εν μέρει στη μειωμένη ζήτηση. Το περισσότερο κοβάλτιο χρησιμοποιείται στις μπαταρίες που τροφοδοτούν τα smartphones, τα tablets και τους φορητούς υπολογιστές. Η όρεξη γι’ αυτές, που ήταν ήδη μεγάλη στη δεκαετία του 2010, αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Έκτοτε έχει μειωθεί, καθώς οι άνθρωποι περνούν λιγότερο χρόνο κοιτάζοντας τις οθόνες τους. Έτσι, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρονικά ήδη ευρείας κατανάλωσης μειώθηκε, υποχώρησε και η ζήτηση για κοβάλτιο. Ακόμα και η έκρηξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν ήταν αρκετή για να αντισταθμίσει την τάση, καθώς οι κατασκευαστές έκαναν ό,τι μπορούσαν ώστε να μειώσουν τη χρήση του πρώην πανάκριβου μετάλλου.

© The Economist
© The Economist

Ταυτόχρονα, η προσφορά αυξάνεται και μάλιστα γρήγορα. Η Susan Zou, της εταιρείας συμβούλων Rystad Energy,  προβλέπει ότι η παραγωγή του Κονγκό θα αυξηθεί κατά 38% φέτος, φτάνοντας τους 180.000 τόνους. Εντυπωσιακότερη είναι η αύξηση των εξαγωγών από την Ινδονησία, οι οποίες φέτος προβλέπεται να φθάσουν τους 18.000 τόνους, ενώ πριν από μερικά χρόνια ήταν σχεδόν ανύπαρκτες. Ο κόσμος θα μπορούσε, με άλλα λόγια, να πνιγεί στο κοβάλτιο.

Σε άλλες αγορές, οι χαμηλές τιμές θα ανάγκαζαν τους παραγωγούς να κλείσουν τα ορυχεία. Όχι για το κοβάλτιο. Η τιμή έχει ήδη πέσει κάτω από το νεκρό σημείο (break-even point) για πολλούς ανθρακωρύχους. Ωστόσο, η Glencore, η μεγαλύτερη εταιρεία εξόρυξης στον κόσμο, δήλωσε στις 15 Φεβρουαρίου ότι μπορεί να διατηρήσει την παραγωγή της σχεδόν αμετάβλητη φέτος, αφού την αύξησε το 2022.  H ανταγωνίστριά της, China Moly, πρόκειται να ανοίξει μια νέα εγκατάσταση, που έχει τη δυνατότητα να παράγει 30.000 τόνους ετησίως (που ισοδυναμεί με το 16% της παγκόσμιας παραγωγής το 2022). Οι μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν να διαχειριστούν τις χαμηλές τιμές επειδή το κοβάλτιο είναι υποπροϊόν της εξόρυξης χαλκού και νικελίου, τα οποία παραμένουν ακριβά. Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων σε όλο τον κόσμο φλερτάρουν με την Ινδονησία για νικέλιο, ξεκινώντας έργα που θα αποφέρουν επίσης κοβάλτιο. Το τεράστιο ορυχείο της China Moly στο Κονγκό θα παράγει τρεις φορές περισσότερο χαλκό απ’ ό,τι το μπλε μέταλλο.

Φέτος οι τιμές ενδέχεται να αυξηθούν λίγο, καθώς οι κερδοσκόποι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν ευκαιρίες. Ωστόσο, μετά το 2025 ελλοχεύει ένας άλλος ανασχετικός παράγοντας. Τότε θα αρχίσει να ανακυκλώνεται το πρώτο κύμα μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, που συνήθως διαρκούν έως και οκτώ χρόνια, μειώνοντας έτσι την ανάγκη για νέες προμήθειες. Ανεξάρτητα από το πόσο γρήγορα επιταχύνεται η ενεργειακή μετάβαση, ο «μπλε χρυσός» είναι απίθανο να λειτουργήσει ως ανασταλτικός παράγοντας.

© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!