Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Τα αεροπορικά ταξίδια σε τροχιά απογείωσης

Η πανδημία στέρησε τόσο τις χαρές όσο και τις δοκιμασίες των ταξιδιών. Η επιθυμία να αναπληρώσουν τις χαμένες διακοπές και να ξαναβρεθούν με φίλους και οικογένεια έφεραν το χάος των διακοπών στα αεροδρόμια που οι ταξιδιώτες απέφευγαν, όσο η Covid-19 ανέτρεπε τα σχέδιά τους.

Η βιασύνη να επωφεληθούν από τις σχολικές διακοπές προκάλεσε πρόσφατα δυσαρέσκεια στην Ευρώπη. Οι επιβάτες σχημάτιζαν ουρές για ώρες σε αεροδρόμια από τη Μαγιόρκα έως το Μάντσεστερ, ενώ οι πτήσεις καθυστερούσαν ή ακυρώνονταν. Οι Αμερικανοί εξοργίστηκαν όταν σχεδόν 3.000 πτήσεις ακυρώθηκαν μέσα σε τέσσερις ημέρες την περίοδο του Σαββατοκύριακου της Memorial Day στα τέλη Μαΐου.

Τουλάχιστον οι ορδές των δυσαρεστημένων πελατών είναι ένα σημάδι ότι τα αεροπορικά ταξίδια επιστρέφουν στην κανονικότητα. «Η συσσωρευμένη ζήτηση για ταξίδια παραμένει ανικανοποίητη», λέει ο Andrew Charlton της εταιρείας συμβούλων Aviation Advocacy.

Ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες την εβδομάδα που ξεκίνησε στις 6 Ιουνίου ήταν μόλις 9% χαμηλότερος από την ίδια εβδομάδα του 2019. Στη Βόρεια Αμερική ήταν μόλις 5,6% χαμηλότερος, σύμφωνα με την OAG, μια άλλη εταιρεία συμβούλων.

Η Ιαπωνία, η οποία είχε παραμείνει ουσιαστικά κλειστή για τους τουρίστες επί δύο χρόνια, δήλωσε στις 26 Μαΐου ότι θα αρχίσει να χαλαρώνει τους περιορισμούς για τους επισκέπτες. Με εξαίρεση την Κίνα, όπου τα αυστηρά πρόσφατα lockdowns ανέτρεψαν την ισχυρή ανάκαμψη των εγχώριων πτήσεων, τα αεροπλάνα βρίσκονται και πάλι στον αέρα κοντά στα προ της πανδημίας επίπεδα.

Οι κρατήσεις φαίνονται επίσης ενθαρρυντικές για το καλοκαίρι. Οι αεροπορικές εταιρείες έρχονται να αντιμετωπίσουν μια νέα αβεβαιότητα – την τάση των ταξιδιωτών να αγοράζουν εισιτήρια αργότερα, λόγω της ανασφάλειας για μακροπρόθεσμο προγραμματισμό που δημιούργησε η πανδημία. Ακόμα κι έτσι, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, μέχρι τον Σεπτέμβριο οι πωλήσεις για τα διεθνή δρομολόγια βρίσκονται στο 72% του επιπέδου του 2019 και για τα εγχώρια στο 66%. Η πληρότητα ανεβαίνει προς τα προ της επιδημίας επίπεδα, σύμφωνα με την OAG (βλ. διάγραμμα).

ΓΡΑΦΗΜΑ ECONOMIST

Ο Willie Walsh, ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ, δήλωσε τον Μάιο ότι η ταχύτητα της ανάκαμψης υποδηλώνει ότι ο αριθμός των επιβατών παγκοσμίως θα φτάσει τα νούμερα του 2019 μέχρι το 2023, ένα χρόνο νωρίτερα από τις προηγούμενες προβλέψεις.

Ο ρυθμός της ανάκαμψης έπιασε εξαπίνης μια βιομηχανία που ανακατασκευαζόταν με σταθερό ρυθμό. Ειδικότερα, η κίνηση συγκεντρώθηκε περισσότερο στις περιόδους αιχμής, σύμφωνα με την ACI Europe, μια ομάδα που εκπροσωπεί τα αεροδρόμια της περιοχής.

Σε ορισμένα μέρη, ο αριθμός των επιβατών, σε σύντομες περιόδους, ξεπερνά ήδη τα προ πανδημίας επίπεδα. Τα αεροδρόμια, ειδικότερα, αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν αυτές τις κορυφώσεις. Η αντικατάσταση των εργαζομένων που απολύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι δύσκολη εν μέσω στενών αγορών εργασίας, ιδίως λόγω των πρόσθετων ελέγχων ασφαλείας που απαιτούνται για την πρόσληψη προσωπικού στα αεροδρόμια.

Η Swissport, η μεγαλύτερη εταιρεία παροχής υπηρεσιών αεροδρομίων στον κόσμο, δήλωσε τον Μάιο ότι χρειάζεται να προσλάβει 30.000 νέους εργαζόμενους παγκοσμίως μέχρι το καλοκαίρι, επιπλέον των 45.000 που απασχολεί σήμερα.

Οι ελλείψεις προσωπικού έχουν ήδη εμποδίσει ορισμένες αεροπορικές εταιρείες να προσθέσουν ακόμη μεγαλύτερη χωρητικότητα για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση. Οι συνεχιζόμενες ανατροπές ενδέχεται να αποτρέψουν τους επιβάτες, ιδίως αν η επιθυμία για διακοπές σε κάποιο νέο μακρινό προορισμό φυλλοροήσει.

Ακόμη και αν οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια καταφέρουν να προσλάβουν προσωπικό για να κάνουν τους καλοκαιρινούς μήνες λιγότερο επώδυνους, κάποια άλλα προβλήματα παραμένουν.

Το κυριότερο είναι η δυσθεώρητη τιμή του πετρελαίου. Ο κ. Walsh δήλωσε πρόσφατα ότι το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων είχε ήδη προσθέσει 10% στους ναύλους. Ο Michael O’Leary, το αεικίνητο αφεντικό της Ryanair, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της Ευρώπης, κάνει λόγο για «συγκρατημένη αισιοδοξία», καθώς το θερμό καλοκαίρι μπορεί πολύ εύκολα να το ακολουθήσει ένας δύσκολος χειμώνας.

 

© 2022 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!