THEPOWERGAME
Πριν από δεκαπέντε χρόνια, ο Steve Jobs ανακοίνωσε τρία νέα προϊόντα: Ένα music player, ένα κινητό τηλέφωνο και έναν internet communicator. Καθώς ο τότε επικεφαλής της Apple έκανε την παρουσίασή του, το ακροατήριό του συνειδητοποίησε σταδιακά ότι τα τρία προϊόντα ήταν στην πραγματικότητα ένα και μόνο gadget: το iPhone.
Χειροκροτήματα, αναγέννηση της Apple και μια νέα εποχή στην τεχνολογία, καθώς το smartphone ξεπέρασε τον επιτραπέζιο υπολογιστή ως το κέντρο της προσωπικής πληροφορικής.
Σήμερα, ακόμη και ο κ. Jobs θα μπορούσε να εκπλαγεί από το πόσες χρήσεις έχουν βρεθεί για την ευέλικτη συσκευή του. Η μικρή οθόνη έχει αναλάβει τραπεζικές συναλλαγές, δικτύωση, ανάγνωση χαρτών, παιχνίδια και πολλά άλλα.
Η Apple και οι άλλοι κατασκευαστές τηλεφώνων έχουν πλουτίσει όχι μόνο από τις πωλήσεις υλικού (αξίας 530 δισ. δολαρίων πέρυσι) αλλά και από τον έλεγχο όσων συμβαίνουν στην πλατφόρμα, από τα καταστήματα εφαρμογών (που απέφεραν 135 δισ. δολάρια) έως τις διαφημίσεις για κινητά (αξίας σχεδόν 300 δισ. δολαρίων).
Ωστόσο, οι ενδείξεις ότι η εποχή των smartphones ξεθωριάζει πληθαίνουν. Οι πωλήσεις τηλεφώνων παρουσιάζουν μια ήπια πτώση από το 2016, καθώς η βραδύτερη τεχνολογική βελτίωση οδήγησε τους ανθρώπους σε λιγότερο συχνές αναβαθμίσεις.
Στις πλούσιες χώρες, που είναι ήδη κορεσμένες, η πτώση είναι ιδιαίτερα έντονη. Έτσι, οι καινοτόμοι της τεχνολογίας και οι επενδυτές βρίσκονται στο κυνήγι της επόμενης νέας μόδας, με την ελπίδα να κερδίσουν όχι μόνο μια «ζουμερή» αγορά υλισμικού, αλλά και τη δυνατότητα να ελέγξουν την πλατφόρμα στην οποία συμβαίνουν τα πάντα.
Η τρέχουσα μεγάλη ιδέα είναι τα ακουστικά εικονικής πραγματικότητας, που ωθήθηκε εν μέρει από τα lockdowns κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Πιο υποσχόμενα, αλλά πιο μακρινά, είναι τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας, στα οποία τα γραφικά του υπολογιστή αλληλεπιδρούν με τον πραγματικό κόσμο.
Οι περισσότερες από τις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας -ανάμεσά τους η Apple, η Google, η Meta και η Microsoft- καθώς και ασιατικοί γίγαντες όπως η ByteDance (η κινεζική ιδιοκτήτρια του TikTok) και η Sony, αναπτύσσουν ή πωλούν ήδη τέτοια ακουστικά ή γυαλιά. Αυτό που μέχρι στιγμής αποτελούσε μια αγορά περιορισμένου αγοραστικού κοινού αναμένεται να κατακλυστεί.
Οποιοσδήποτε ισχυρισμός ότι η επόμενη μεγάλη πλατφόρμα έχει ανακαλυφθεί χρήζει προσοχής. Υπήρξαν πολλές λανθασμένες εκκινήσεις. Τα tablet εκθειάστηκαν ως αντίπαλοι των smartphone, ωστόσο η Apple εξακολουθεί να κερδίζει έξι φορές περισσότερα χρήματα από την πώληση iPhone σε σχέση με τα iPad.
Τα έξυπνα σπίτια θεωρήθηκαν ως μια άλλη πιθανή πλατφόρμα, αλλά μέχρι στιγμής η Alexa και οι όμοιοί της χρησιμεύουν κυρίως ως τζουκμπόξ και χρονόμετρα μαγειρικής. Η τεχνολογία των αυτοκινήτων είναι μια άλλη πλατφόρμα που έχει αποδειχθεί χρήσιμη και πολύτιμη, αλλά δύσκολα απειλεί να γίνει το κέντρο της ψηφιακής ζωής οποιουδήποτε.
Εύκολα μπορούμε λοιπόν να φανταστούμε ότι τα ακουστικά, που τώρα χρησιμοποιούνται κυρίως για παιχνίδια, θα κολλήσουν σε μια παρόμοια θέση περιορισμένου αγοραστικού κοινού.
Ωστόσο, αυτό που φαίνεται να βρίσκεται σε εξέλιξη είναι μια σταδιακή μετακίνηση των καταναλωτών προς έναν αστερισμό νέων wearable συσκευών. Αυτές περιλαμβάνουν έξυπνα ακουστικά με φωνητική ενεργοποίηση, τα οποία μπορούν να πραγματοποιούν κλήσεις, να διαβάζουν μηνύματα και άλλα, και έξυπνα ρολόγια, τα οποία χειρίζονται τον προγραμματισμό, την πλοήγηση και τη φυσική κατάσταση.
Μια αυξανόμενη σειρά συσκευών τεχνολογίας υγείας μετρούν τα πάντα, από το σάκχαρο στο αίμα έως τα πρότυπα ύπνου. Στην Αμερική οι πωλήσεις αυτών των «wearables» βρίσκονται ήδη κοντά στις πωλήσεις των smartphones.
Αυτά τα gadgets λειτουργούν περισσότερο ως αξεσουάρ για τηλέφωνο παρά ως αντικαταστάτες του. Καθώς όμως η πληροφορική μετατοπίζεται από την τσέπη προς τους καρπούς και τα αυτιά, ένα αυξανόμενο μερίδιο της προσοχής και των δαπανών των καταναλωτών απομακρύνεται και από το τηλέφωνο.
Καθώς τα γυαλιά επαυξημένης και τα ακουστικά εικονικής πραγματικότητας γίνονται ελαφρύτερα και φθηνότερα, θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελέσουν το ισχυρότερο κομμάτι της ομάδας των wearables.
Οι άνθρωποι δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τα τηλέφωνά τους, όπως δεν πέταξαν και τους φορητούς υπολογιστές τους πριν από μια δεκαετία. Καθώς όμως αλληλεπιδρούν όλο και συχνότερα με ακουστικά ή, σύντομα, με γυαλιά, όλο και περισσότεροι θα χρησιμοποιούν το τηλέφωνό ως ένα είδος back office, κυρίως για την παροχή επεξεργαστικής δύναμης σε άλλες συσκευές. Καθώς τα τσιπ γίνονται ακόμα μικρότερα, τα τηλέφωνα μπορεί να μην χρειάζονται ούτε γι’ αυτό.
Βέβαια, μην περιμένετε όλα αυτά να συμβούν αμέσως. Τα τηλέφωνα με δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο κυκλοφόρησαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και απέτυχαν να διαδοθούν εκτός γραφείων.
Τα ακουστικά εικονικής πραγματικότητας – ογκώδη, ακριβά και μέχρι στιγμής χρησιμοποιούμενα μόνο στη βιομηχανία – βρίσκονται σε παρόμοιο στάδιο. Ωστόσο, όταν τα τεχνολογικά σημεία καμπής ξεπερνιούνται, τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν γρήγορα.
Τέσσερα χρόνια αφότου ο κ. Jobs παρουσίασε το iPhone, τα smartphones ξεπέρασαν σε πωλήσεις όλους τους φορητούς και επιτραπέζιους υπολογιστές παγκοσμίως. Η τελευταία μεγάλη ελπίδα της Silicon Valley βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Αλλά αν και όταν εμφανιστεί το σωστό προϊόν, το μέλλον μπορεί να έρθει πολύ γρήγορα.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com