THEPOWERGAME
ΠΡΕΠΕΙ να το παραδεχτούμε στον Mark Zuckerberg. Όταν ο ιδρυτής του Facebook ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι αλλάζει το όνομα της μητρικής εταιρείας του σε Meta Platforms, προκειμένου να συμβάλει στη δημιουργία μιας εναλλακτικής ψηφιακής πραγματικότητας, γνωστής ως metaverse, χλευάστηκε ανελέητα.
Για ορισμένους, δημιουργούσε ένα προπέτασμα καπνού για να αποσπάσει την προσοχή από τον πολιτικό σάλο που είχε ξεσπάσει. Για άλλους, ήταν απλώς ο τελευταίος μεσήλικας δισεκατομμυριούχος της τεχνολογίας που κυνηγούσε μια παιδική φαντασίωση, όπως έκαναν ο Jeff Bezos της Amazon και ο Elon Musk της Tesla με τους διαστημικούς πυραύλους.
Και όμως ο συγχρονισμός του ήταν άψογος. Από τον Οκτώβριο οι αναζητήσεις στο Google για τη λέξη metaverse έχουν εκτοξευθεί. Η Wall Street υποδαυλίζει το αφήγημα.
Σύμφωνα με την χρηματιστηριακή εταιρεία Bernstein, ο όρος εμφανίστηκε 449 φορές στις κλήσεις για τα κέρδη του τρίτου τριμήνου, από 100 το δεύτερο τρίμηνο. Λέει ότι οι αγορές με δυνητικά ετήσια έσοδα τουλάχιστον 2 τρισ. δολαρίων θα μπορούσαν να διαταραχθούν από το metaverse.
Η τράπεζα Jefferies δηλώνει ότι αν και το φαινόμενο μπορεί να είναι περισσότερο από μια δεκαετία μακριά, έχει τη δυνατότητα να διαταράξει «σχεδόν τα πάντα στην ανθρώπινη ζωή».
Άλλοι τεχνολογικοί γίγαντες, όπως η Microsoft, έχουν καταστρώσει σχέδια για να κινηθούν προς το metaverse. Αλλά οι μεγάλες επιχειρήσεις που εξακολουθούν να βρίσκονται υπό τον έλεγχο των ιδρυτών τους είναι αυτές που μπορούν να γίνουν οι πιο ένθερμοι ευαγγελιστές του.
Ο κ. Zuckerberg, με καθαρή αξία κοντά στα 125 δισ. δολάρια και σχεδόν πλήρη έλεγχο μιας εταιρείας που αποτιμάται στα 908 δισ. δολάρια, είναι ο πιο επιφανής.
Στους υπόλοιπους περιλαμβάνονται ο Jensen Huang της Nvidia, κατασκευαστής επεξεργαστών γραφικών αξίας 722 δισ. δολαρίων, και ο Pony Ma της Tencent, του κινεζικού τεχνολογικού γίγαντα αξίας 550 δισ. δολαρίων, του οποίου το χαρτοφυλάκιο επενδύσεων σε παιχνίδια περιλαμβάνει το 40% της Epic Games, ιδιοκτήτριας του «Fortnite», ενός από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια στον κόσμο.
Ο ιδρυτής της Epic, Tim Sweeney, είναι και ο ίδιος μια υπολογίσιμη δύναμη. Πρόσφατα δήλωσε στο Bloomberg ότι το metaverse είναι μια ευκαιρία πολλών τρισεκατομμυρίων δολαρίων και ότι εταιρείες όπως η δική του βρίσκονται σε έναν αγώνα δρόμου για να φτάσουν στο ένα δισεκατομμύριο χρήστες, προκειμένου να θέσουν τα πρότυπα του metaverse για το μέλλον.
Μια μάχη δισεκατομμυριούχων διαμορφώνεται και μοιάζει πολύ με τη διαστημική κούρσα Bezos-Musk. Αντί για την επιστήμη των πυραύλων, ο αγώνας θα διεξαχθεί με ακουστικά που δαμάζουν την πραγματικότητα, blockchains, κρυπτονομίσματα και απίστευτες ποσότητες υπολογιστικής ισχύος.
Το τι ακριβώς εννοούν αυτοί οι πλουτοκράτες με τον όρο metaverse είναι ακόμα ασαφές. Θα είναι ένας φουτουριστικός κόσμος εικονικής πραγματικότητας, άβαταρ, ωκεάνιων επαύλεων και άλλων διαδικτυακών δελεαστικών συμπάντων που συγκριτικά καθιστούν τον πραγματικό κόσμο βαρετό;
Ή θα είναι απλώς μια πιο πλούσια, πιο καθηλωτική εκδοχή αυτού που υπάρχει ήδη σήμερα: ένας τρόπος συναναστροφής, εργασίας, αγορών και online παιγνιδιών, ενώ η ζωή στον καθημερινό κόσμο συνεχίζεται κανονικά;
Είναι ακόμα λιγότερο σαφές αν οι αυριανοί χρήστες του διαδικτύου θα παρασυρθούν από τα όνειρα των δισεκατομμυριούχων της τεχνολογίας.
Μια ματιά στις φιλοδοξίες της Meta, της Nvidia, της Epic και της Tencent δίνει μια αίσθηση του εύρους του εγχειρήματος. Κάθε μια έχει το δικό της τομέα.
Ο κ. Zuckerberg έχει διαθέσει φέτος 10 δισ. δολάρια κυρίως για την ανάπτυξη των ακουστικών και των γυαλιών εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας που ελπίζει ότι θα αποτελέσουν κυρίαρχο σημείο πρόσβασης στο metaverse, όπως κάνει το iPhone της Apple με το κινητό διαδίκτυο.
Η Nvidia επικεντρώνεται σε αυτό που αποκαλεί omniverse, μια τεχνολογία που βασίζεται στα τσιπ της και συγκεντρώνει μηχανικούς, σχεδιαστές και άλλους δημιουργικούς τύπους για να φτιάξουν εικονικά πράγματα – κυρίως, προς το παρόν, σε βιομηχανικά περιβάλλοντα.
Η Epic δημιουργεί εδώ και χρόνια εικονικούς κόσμους, συμπεριλαμβανομένου του Fortnite. Στο metaverse, η εφαρμογή της που θα τα σπάει μπορεί να είναι η Unreal Engine, μια πλατφόρμα που δίνει στους δικούς της και άλλους προγραμματιστές τη δυνατότητα να δημιουργούν αληθοφανείς τρισδιάστατες εμπειρίες, συμπεριλαμβανομένων παιχνιδιών, ταινιών, αρχιτεκτονικών μοντέλων και βιομηχανικών σχεδίων.
Η Tencent πρέπει να διαχειριστεί την Κίνα. Ο κ. Ma είναι μάλλον σοφό να παίξει προσεκτικά, δεδομένης της στάσης του Κομμουνιστικού Κόμματος έναντι των τεχνολογικών εταιρειών.
Αλλά η δημοφιλής σούπερ-εφαρμογή WeChat της εταιρείας του, συμπεριλαμβανομένου του WeChat Pay, είναι ήδη μια δισδιάστατη εκδοχή του τι θα μπορούσε να γίνει το metaverse σε τρισδιάστατη μορφή.
Πίσω από τις φουτουριστικές φιλοδοξίες τους κρύβονται κάποιες κοινές εμπειρίες. Πρώτον, το κινητό διαδίκτυο φτάνει στο τέλος μιας εποχής. Στην Αμερική και την Ευρώπη, οι πολιτικοί απειλούν με αυστηρότερους κανόνες κατά των μονοπωλίων και της κατάχρησης της ιδιωτικής ζωής, ιδίως όσον αφορά στο Facebook και τη Google.
Στην Κίνα, η τεχνολογική βιομηχανία παραπαίει εξαιτίας της κυβερνητικής επίθεσης. Δεν είναι τυχαίο ότι ορισμένοι επιχειρηματίες τεχνολογίας πρώτης γενιάς στην Αμερική και την Κίνα τα παρατάνε. Όσοι παραμένουν όρθιοι χρειάζονται να αφηγηθούν μια νέα συναρπαστική ιστορία.
Στη συνέχεια, λειτουργούν σε περιορισμένους κόσμους. Η Apple είναι ιδιαίτερος μπελάς για τον κ. Zuckerberg και τον κ. Sweeney. Η κατασκευάστρια εταιρεία του iPhone χρησιμοποιεί τις ρυθμίσεις απορρήτου στο λειτουργικό της σύστημα iOS για να ελέγχει την έκταση στην οποία το Facebook μπορεί να πουλάει ψηφιακές διαφημίσεις.
Η Epic έχει εμπλακεί σε μια αντιμονοπωλιακή μάχη με την Apple σχετικά με τις χρεώσεις που επιβάλλει το App Store της στους προγραμματιστές παιχνιδιών, η οποία μέχρι στιγμής είναι αρκετά ανεπιτυχής.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο και οι δύο άνδρες ορκίζονται τόσο σθεναρά να προωθήσουν τη διαλειτουργικότητα -δηλαδή, όχι κλειστά συστήματα – καθώς και κοινά πρότυπα. Θέλουν κι αυτοί να είναι οι αρχιτέκτονες των λειτουργικών συστημάτων του μέλλοντος.
Δεν θα έχουν όλο το πεδίο δικό τους. Η Apple, αν και μέχρι στιγμής δεν έχει μιλήσει για το metaverse, αναμφίβολα ετοιμάζει επίθεση. Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών θέλουν να πάρουν μια γεύση, έχοντας επενδύσει σημαντικά στο εξαιρετικά γρήγορο, χαμηλής καθυστέρησης φάσμα 5G.
Οι ταχύτατα αναπτυσσόμενες πλατφόρμες όπως το Roblox, που προσφέρει ένα μοντέλο κατασκευής ατομικών παιχνιδιών που προσελκύει 200 εκατομμύρια χρήστες το μήνα, έχουν ήδη κατακτήσει τις καρδιές των νέων.
Υπάρχουν και οι αρνητές, κυρίως οι υποστηρικτές των πιο κατανεμημένων τεχνολογιών που είναι γνωστές ως Web3, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι blockchains και τα κρυπτονομίσματα είναι το επόμενο μεγάλο εγχείρημα – αν και όπως επισημαίνει ο Ben Thompson, ένας ειδήμων της τεχνολογίας, αυτές μπορεί να βρουν πολύ καλύτερες περιπτώσεις χρήσης στο metaverse παρά στον πραγματικό κόσμο.
Ένα μεγαλεπήβολο εγχείρημα
Όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοικτά. Όπως λέει ο κ. Thompson: «Ο Elon Musk θέλει να πάει στη Σελήνη. Ο Mark Zuckerberg θέλει να δημιουργήσει εντελώς νέα φεγγάρια στο ψηφιακό διάστημα». Αλλά όπως το διάστημα είναι ένας αγώνας δρόμου, το ίδιο συμβαίνει και με το metaverse.
Οι κ.κ. Zuckerberg, Huang, Sweeney, Ma κ.ά. μπορεί να υπόσχονται ένα μέλλον για το Διαδίκτυο που θα είναι πιο ανοιχτό, καθηλωτικό και ελκυστικό από το σημερινό κινητό, αλλά ο καθένας τους θέλει να φτάσει εκεί πρώτος, ώστε να μπορεί να θέσει τους κανόνες προς όφελός του.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com