THEPOWERGAME

Το σύνολο του ενήλικου πληθυσμού της χώρας έχει κάνει χρήση του gov.gr. Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ), Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, πάνω από 8,6 εκατ. πολίτες της χώρας έχουν εκδώσει μέσω της πλατφόρμας ένα τουλάχιστον έγγραφο. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 82% του πληθυσμού με βάση την απογραφή του 2021. Πρακτικά, μόνον τα παιδιά και ενδεχομένως οι πολύ μεγάλης ηλικίας άνθρωποι δεν έχουν αξιοποιήσει την πλατφόρμα.
Ο κ. Αναγνωστόπουλος στη συνέντευξή του στο powergame.gr αναφέρεται ακόμη στους λόγους που έχουν κάνει ιδιαίτερα δημοφιλές το gov.gr, όπως επίσης και την επέκτασή του για την κάλυψη ανταλλαγής δεδομένων με τον ιδιωτικό τομέα. Τέλος, αναφέρεται στο «Πόθεν Εσχες» το οποίο πλέον έχει μπει σε μια σειρά, υπογραμμίζοντας ότι δεν θα απέχει πολύ από την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
- Τι πετύχατε πέρυσι και πόσο βελτιώσατε την ψηφιακή διακυβέρνηση της χώρας;
Πέρυσι, ήταν η πρώτη χρονιά όπου η ΓΓ Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ), ταυτόχρονα με την υλοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου, μεριμνά και για την ψηφιακή στρατηγική. Αυτό είναι απαραίτητο, προκειμένου να υπάρχει ενιαία κατεύθυνση και ακόμα μεγαλύτερη απόδοση. Πλέον, υπάρχει ενιαίος μηχανισμός στρατηγικής και υλοποίησης. Για παράδειγμα, στη διαλειτουργικότητα, πέρα από το πρακτικό σκέλος της ανταλλαγής των δεδομένων μεταξύ πληροφοριακών συστημάτων, υπάρχει και το θεσμικό σκέλος, του πώς δημιουργείς και λειτουργείς αυτόν τον μηχανισμό, σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Γιατί είναι πραγματικά κολοσσιαία η μεταρρύθμιση που έχει επιτευχθεί λόγω της διαλειτουργικότητας, αφού σε κάθε νέα υπηρεσία, ο πολίτης δεν έχει την υποχρέωση να προσκομίσει καμία βεβαίωση, πιστοποιητικό ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, εξοικονομώντας ανεκτίμητο χρόνο και κόπο. Ο πολίτης απλά εισέρχεται στο gov.gr, δηλώνει τι επιθυμεί από την ψηφιακή υπηρεσία και το κράτος αναλαμβάνει να συλλέξει αυτόματα τα δεδομένα που χρειάζονται από τα επιμέρους μητρώα για να τον εξυπηρετήσει. Το βασικό επομένως δεν είναι ότι υποβάλλεται ψηφιακά η αίτηση του πολίτη, αλλά η διεργασία που γίνεται αυτόματα στο παρασκήνιο για την ικανοποίησή της. Το 2023 είχαμε 1,45 δισ. ψηφιακές συναλλαγές, και πέρυσι πήγαμε ακόμη υψηλότερα…
- Πόσο υψηλότερα;
Εκτιμούμε αύξηση τουλάχιστον 20%. Το σημαντικό είναι ότι πάρα πολλές από αυτές είναι συναλλαγές διαλειτουργικότητας. Δηλαδή δεν είναι ο αριθμός των login (πρόσβασης) του πολίτη στο gov.gr, αλλά κυρίως αυτές που γίνονται μεταξύ της Δημόσιας Διοίκησης για να εξυπηρετήσει τον πολίτη, χωρίς ο πολίτης να ασχοληθεί καθόλου. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει ότι έχεις συστήματα και μητρώα, τα οποία μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Εμείς το έχουμε καταφέρει με το Κέντρο Διαλειτουργικότητας που δημιουργήσαμε στο υπουργείο, και έχει αναγνωριστεί και βραβευτεί ως καλή πρακτική διεθνώς. Το όφελος για τη χώρα μας είχε εκτιμηθεί για τη διαλειτουργικότητα σε 1,7 δισ. ευρώ και από το gov.gr σε 1,3 δισ. ευρώ. Και όλα αυτά μόνο για την πρώτη πενταετία. Ακόμη σημαντικότερο είναι ότι έχουμε καταφέρει να «αναγνωρίζει» και να ταυτοποιεί τον πολίτη με τον ίδιο τρόπο σε διαφορετικά μητρώα. Για παράδειγμα, το επώνυμό σας είναι «Μανδραβέλης». Αν σε κάποιο μητρώο έχετε καταγραφεί ως «Μαδραβέλης», γιατί κάποιος παρέλειψε το «ν» ή αντί «δ», έβαλε «τ», εκεί εφόσον η ταύτιση γινόταν αποκλειστικά με το επώνυμο, μια αναζήτηση συνδυαστικά στα δύο μητρώα δεν θα ήταν επιτυχής. Όμως, έχουμε επιτύχει με βελτιωμένες ταυτοποιήσεις να επιλύουμε τέτοιου είδους αστοχίες.
- Έχει επιλυθεί οριστικά το πρόβλημα της ταυτοποίησης στη χώρα;
Όχι 100%. Για να ενοποιηθούν πλήρως τα μητρώα, θα χρειαστεί να υπάρξει η πλήρης αντιστοίχιση των βασικών αριθμών κάθε πολίτη, δηλαδή του ΑΦΜ, του ΑΜΚΑ και του Αριθμού Δελτίου Ταυτότητας (ΑΔΤ). Αυτό θα συμβεί στο πλαίσιο του Προσωπικού Αριθμού που ξεκινά επιτέλους. Επιλύσαμε τα προβλήματα που είχαν ανακύψει, και με τη θετική πλέον άποψη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) θα μπορέσουμε να έχουμε για κάθε πολίτη ξεκάθαρα τη σωστή εικόνα σε κάθε μητρώο, μαζί με τον προσωπικό αριθμό του που είναι ένας νέος αριθμός. Δεν καταργείται κανείς από τους υφιστάμενους, όμως ο πολίτης θα μπορεί να προσέρχεται σε κάθε δημόσια αρχή και αντί να χρειάζεται να θυμάται κάθε αριθμό, να αναγνωρίζεται μόνο με τον προσωπικό αριθμό. Στη φάση απόδοσης του προσωπικού αριθμού, και με τη νέα πλατφόρμα myinfo του gov.gr, γίνεται και η πλήρης ομογενοποίηση των μητρώων του ελληνικού δημοσίου, ώστε ο «Μανδραβέλης» να αναφέρεται ενιαία παντού, η «Νικολαΐδου» ως «Νικολαΐδου» και όχι «Νικολαΐδη», άλλες φορές με διαλυτικά και άλλες φορές όχι, αυτός που φέρει δύο επώνυμα ή δύο μικρά ονόματα, πάντα και με τα δύο ονόματά του κ.ο.κ. Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη, καθώς πάρα πολλοί συμπολίτες μας ταλαιπωρούνται εξαιτίας των διαφορών αυτών. Ο αριθμός τους υπερβαίνει το 1 εκατομμύριο. Νομίζω ότι δεν υπάρχει οικογένεια στη χώρα που να μην έχει ένα τέτοιου είδους πρόβλημα, μικρό ή μεγάλο. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι συνεργάτης μας είχε καταχωρηθεί σε μητρώο μ’ ένα όνομα και «θήλυ», αντί δύο ονομάτων που έχει και «άρρεν», παρότι αναγραφόταν σωστά στην ταυτότητα. Το πρόβλημα, μάλιστα, διογκώνεται περισσότερο, με αλλοδαπούς, όπου σε κάποια μητρώα τα ονόματά τους καταχωρούνται στα λατινικά και σε άλλα στα ελληνικά, ανάλογα του πώς ακούγεται το όνομα στα ελληνικά. Πρέπει αυτή η ιστορία να λάβει τέλος.
- Πότε θα γίνει πράξη ο προσωπικός αριθμός;
Τη δράση αυτή έχουμε ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια, με πολύ μεγάλη προεργασία. Γιατί δεν είναι μόνο η απόδοση του αριθμού, είναι η νέα πλατφόρμα myinfo, οι δράσεις για την κατάργηση της φωτοτύπησης ταυτότητας που απαιτούνται και κάνουμε πράξη στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, η αλλαγή εφαρμογών στο gov.gr, και άλλα πολλά. Οι δράσεις υποδομής δεν μπορούν να υλοποιούνται σε πολύ σύντομο διάστημα. Τεχνικά είμαστε έτοιμοι, όπως αναφέρει και ο υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου, και αυτό που καθυστερούσε ήταν η θεσμική κατοχύρωση της αναγραφής του στη νέα αστυνομική ταυτότητα. Μετά από πολύ καλή συνεργασία του υπουργείου μας με το υπ. Προστασίας του Πολίτη και την ΑΠΔΠΧ, το πρόβλημα αυτό έχει επιλυθεί και πλέον είμαστε κοντά στην έναρξη της απόδοσης του αριθμού, μετά από νομοθετικές παρεμβάσεις που δρομολογούνται.
- Πάντως μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί χιλιάδες, αν όχι εκατομμύρια νέες ταυτότητες χωρίς τον προσωπικό αριθμό; Τι θα συμβεί με όλες αυτές;
Οι ταυτότητες που έχουν εκδοθεί ως σήμερα θα μπορούν να είναι σε πλήρη ισχύ, όπως έχει συζητηθεί και με την ΑΠΔΠΧ.
- Η κριτική που ασκείται στην κυβέρνηση και στην ηγεσία του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι ότι ναι μεν προχωρά η ψηφιοποίηση των διαδικασιών, αλλά ο τρόπος που αυτή γίνεται, κατ’ ουσίαν ψηφιοποιείται η υφιστάμενη γραφειοκρατία και ότι δεν απλουστεύονται οι διαδικασίες. Τι απαντάτε;
Η γραφειοκρατία υφίσταται όταν για τον πολίτη που θέλει να ικανοποιηθεί ένα αίτημά του, απαιτείται η χρονοβόρα προσκόμιση εγγράφων από άλλες δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς. Αυτό όμως μέσω του gov.gr έχει εξαλειφθεί, καθώς όλη η γραφειοκρατία που βρίσκεται πίσω από το αίτημα του πολίτη, εκτελείται χωρίς ο πολίτης να χρειάζεται να κάνει άλλες ενέργειες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα εκατομμύρια vouchers που δόθηκαν κατά καιρούς. Ο πολίτης κατέθετε το αίτημα, και το κράτος από πίσω έλεγχε αν ο πολίτης είναι επιλέξιμος ή όχι. Και όχι μόνον αυτό. Στο Fuel Pass, για παράδειγμα, έλεγχε αν το όχημά που δήλωνε ήταν ασφαλισμένο, αν είχε πληρώσει τέλη κυκλοφορίας, αν ο τραπεζικός λογαριασμός ήταν δικός του κ.ο.κ. Συνολικά απαιτούνταν 6 ενέργειες που έπρεπε να γίνουν εσωτερικά, μέσω της διαλειτουργικότητας, χωρίς τη συμμετοχή του πολίτη. Σε άλλη περίπτωση, ο πολίτης θα έπρεπε να είχε προσκομίσει έξι έγγραφα ή/και βεβαιώσεις. Και να ακολουθήσει η απαραίτητη διαδικασία ελέγχου και έγκρισης τους από δημόσιο υπάλληλο. Σήμερα τον πολίτη δεν τον ενδιαφέρει πόσες συναλλαγές έγιναν στο παρασκήνιο, αλλά το γεγονός ότι το αίτημά του ολοκληρώθηκε και συνήθως αυτό συμβαίνει πολύ γρήγορα. Καμιά φορά ξεχνάμε να αναλογιστούμε το χρόνο αναμονής σε ουρές στο παρελθόν για να εξυπηρετηθούμε… και καλά κάνουμε. Αλλά, όλα αυτά δεν ήταν δεδομένα, τα επιτύχαμε με κεντρική στρατηγική στόχευση και στη βάση των κατευθύνσεων του πρωθυπουργού, με μεγάλη προσπάθεια. Έχουμε πολλά ακόμα να κάνουμε. Τίποτα όμως δεν ήταν δεδομένο, τίποτα δεν έγινε χωρίς κόπο.
- Πώς λειτουργεί το «Πόθεν Έσχες» και γιατί χρειάστηκε να πάρει συνεχείς παρατάσεις η ολοκλήρωση του στη νέα του μορφή;
To «Πόθεν Έσχες» αποτελεί μια σημαντικότατη μεταρρύθμιση του κράτους δικαίου στη χώρα μας. Γιατί, όπως σήμερα πλέον ισχύει, ο πολίτης-υπόχρεος δεν δηλώνει ό,τι θέλει, αλλά η πληροφορία έρχεται αυτόματα από τις αρμόδιες πηγές, δηλαδή τα τραπεζικά ιδρύματα, χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, κ.λπ. Επομένως, καταθέσεις, αμοιβαία κεφάλαια, μετοχές, δάνεια, θυρίδες, κάποιες κατηγορίες ασφαλειών, πέρα από τα ακίνητα και τα εισοδήματα, όλα αυτά περιέρχονται αυτόματα στη δήλωσή του μέσω της διαλειτουργικότητας. Αυτό υλοποιήθηκε μετά από νομοθετική πρόβλεψη του Ιουλίου 2024, η οποία περιέγραψε τον τρόπο «επικοινωνίας» όλων αυτών των φορέων με τα πληροφοριακά συστήματα της ΓΓΠΣΨΔ. Ήταν ένα βήμα απαραίτητο καθώς αφορά σημαντικά προσωπικά δεδομένα. Ο νόμος όρισε ως προθεσμίες υποβολής των δηλώσεων «Πόθεν Έσχες» το τέλος Δεκεμβρίου. Υλοποιήσαμε το νέο σύστημα και σε μικρό χρονικό διάστημα κατάφεραμε να διαλειτουργήσει με 120 ιδρύματα, ώστε ο πολίτης να μην απαιτείται να ζητήσει βεβαιώσεις καταθέσεων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων, τις οποίες θα λάμβανε είτε ηλεκτρονικά, είτε με φυσική παρουσία. Αναλογιστείτε την αντίστοιχη προσυμπλήρωση στις φορολογικές δηλώσεις. Σας αναφέρω δύο χαρακτηριστικά σημεία που προέκυψαν: αρκετοί δημοσιογράφοι διαμαρτυρήθηκαν γιατί δεν έλαβαν προσυμπληρωμένα στοιχεία, και αυτό συνέβη επειδή οι ίδιοι δεν είχαν δηλωθεί ως υπόχρεοι υποβολής δήλωσης από τους εργοδότες τους. Εμείς, όμως, δεν πρέπει να μεταφορτώσουμε εκ των προτέρων τα οικονομικά στοιχεία όλων των πολιτών στο σύστημα, παρά μόνον όσων οφείλουν να συμπληρώσουν τις σχετικές δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης. Επίσης, με το νέο σύστημα εμφανίστηκαν λογαριασμοί στους οποίους πολλοί δεν γνώριζαν ότι είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι. Προφανώς, είχαν μπει σε μικρή ηλικία στους λογαριασμούς από τους γονείς τους και με τον χρόνο αυτό είχε ξεχαστεί. Τέλος, για να λειτουργήσει σωστά το νέο σύστημα χρειάστηκε να διορθωθούν αρκετά λάθη, όπως π.χ. αριθμοί λογαριασμών. Επομένως, χρειάστηκαν δύο μήνες παράτασης για να ολοκληρωθεί η νέα αυτή διαδικασία, που στο μέλλον θα εξοικονομήσει πολύ χρόνο και χρήματα στους υπόχρεους και στους φορείς που εμπλέκονται.
- Πόσοι έχουν υποβάλει μέχρι σήμερα δηλώσεις;
Είμαστε πάνω από το 87%. Εκτιμώ ότι θα ολοκληρωθεί ομαλά η υποβολή, ενώ επιπλέον κλείνει οριστικά το θέμα της χρονικής απόστασης από την προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων έως της αντίστοιχης δήλωσης περιουσιακής κατάστασης που συνέβαινε στον παρελθόν. Στο εξής, θα μπορούμε να είμαστε πολύ κοντά με την ολοκλήρωση της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.
- Πόσες υπηρεσίες περιλαμβάνει η πλατφόρμα gov.gr;
Σήμερα βρισκόμαστε στις 2.170 υπηρεσίες. Από τις αρχές του χρόνου προσθέσαμε 140 νέες υπηρεσίες…
- Μέσα σ’ έναν μήνα; Είναι περίπου 3 υπηρεσίες κάθε ημέρα;
Ναι. Τις υπηρεσίες δημιουργούμε μαζί και με άλλα υπουργεία και φορείς και φροντίζουμε να είναι σύμφωνες με τις προδιαγραφές του gov.gr. Και αυτό γιατί σήμερα είναι εύκολο να αξιοποιηθούν αμέσως από το κοινό. Ο κόσμος είναι εξοικειωμένος με το gov.gr και πλέον μπορεί και αξιοποιεί εύκολα κάθε νέα υπηρεσία που μπαίνει στην πλατφόρμα.
- Tι να περιμένουμε το 2025 από εσάς;
Σημαντική καινοτομία είναι να επεκτείνουμε τη σφαίρα επιρροής της εξυπηρέτησης των πολιτών, πέρα από τον δημόσιο, και στον ιδιωτικό τομέα. Γνωρίζετε τη διάθεση των οικονομικών στοιχείων των πολιτών στα τραπεζικά ιδρύματα, το γνωστό Know Your Customer (KYC), που λαμβάνει χώρα με τη συγκατάθεση του ενδιαφερόμενου πολίτη. Με τις νέες υπηρεσίες μας, αυτό θα αφορά σε μια σειρά επιχειρήσεων, όπου υπάρχουν υποχρεώσεις βάσει νομοθεσίας προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο πολίτης. Για παράδειγμα, στις εταιρείες ενέργειας, ασφαλειών, τηλεπικοινωνιών κ.λπ. Εκεί, με τη συγκατάθεση (consent) του πολίτη, τα στοιχεία του που είναι απαραίτητα για την παροχή της υπηρεσίας, π.χ. ΑΔΤ, έδρα, κατοικία κ.λπ., μεταφέρονται στον αποδέκτη -κυρίως με το wallet- μέσω διαλειτουργικότητας. Ήδη, έχουμε ξεκινήσει με τις εταιρείες παροχής ενέργειας και ασφαλειών, για τις οποίες παρέχεται εδώ και λίγες ημέρες η σχετική διευκόλυνση. Το ίδιο θα γίνει σε όλους τους τομείς αυτούς. Σημειώνω ότι μέχρι σήμερα έχουν γίνει 15 εκατ. μεταβιβάσεις στοιχείων από τα συστήματα της ΓΓΠΣΨΔ σε τράπεζες (KYC), ενώ μέσω του gov.gr έχουν εκδώσει τουλάχιστον ένα έγγραφο 8,6 εκατ. διαφορετικοί πολίτες. Πρακτικά κάθε ενήλικας στην χώρα μας, έχει αγκαλιάσει το gov.gr μέχρι σήμερα.
Διαβάστε επίσης
Πώς στήθηκε η κάθετη σύμπραξη σε βρεφικά είδη και καρότσια
Ρεύμα: Σταθερά τιμολόγια τον Μάρτιο, οι χρεώσεις ανά πάροχο
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πώς θα παρατείνετε τη ζωή της μπαταρίας