THEPOWERGAME
Φέτος είναι μια χρονιά με πολλές αντιφάσεις για τον ελληνικό τουρισμό. Από τη μία ακούμε για υπερτουρισμό και από την άλλη οι επιχειρηματίες κάνουν λόγο για μειωμένα έσοδα. Υπάρχουν προορισμοί που ανακοινώνουν αύξηση τουριστών και 100% πληρότητα και άλλοι που έχουν άδεια δωμάτια ακόμα και τον Αύγουστο. Τι συμβαίνει τελικά; Ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, πρόεδρος Ελλάδος και διευθύνων σύμβουλος των allsun Hotels και σύμβουλος ανάπτυξης του Danaos Travel, μιλά στο powergame.gr για την πορεία και τις προκλήσεις της φετινής σεζόν.
Σημειώνεται ότι η Danaos εκπροσωπεί περίπου 30 tour operators του εξωτερικού, μεταξύ αυτών και τον γερμανικό Alltours, στον οποίο ανήκουν τα ξενοδοχεία allsun.
- Τα μηνύματα της φετινής τουριστικής χρονιάς είναι αντικρουόμενα. Ξεκινήσαμε με προβλέψεις για μια νέα χρονιά-ρεκόρ, περάσαμε στη συζήτηση για φαινόμενα υπερτουρισμού και φτάσαμε στον Αύγουστο, με τους ξενοδόχους να ρίχνουν τις τιμές για να πετύχουν υψηλές πληρότητες. Γιατί;
Στην Ελλάδα έχουμε βαφτίσει την έλλειψη στοιχειωδών υποδομών ως υπερτουρισμό. Από τη στιγμή που οι κυβερνήσεις διαχρονικά απέτυχαν να επενδύσουν σε υποδομές, δηλαδή δεν έφτιαξαν αεροδρόμια, λιμάνια, βιολογικούς καθαρισμούς, συστήματα ύδρευσης και ηλεκτροδότησης, δεν φταίνε οι τουρίστες για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι προορισμοί.
Και φέτος είναι όντως μια χρονιά διαφορετική από τις δύο προηγούμενες, όταν η Ελλάδα απολάμβανε μια πολύ σταθερή δυναμική. Μετά τον κορονοϊό ο κόσμος είχε συσσωρεύσει οικονομίες και έτσι βρέθηκε με δυνατό budget και με μεγάλη ανάγκη για ταξίδια. Επίσης, κάποιοι ανταγωνιστές, όπως οι χώρες της Βόρειας Αφρικής και η Τουρκία, είτε δεν άνοιξαν εγκαίρως, είτε άργησαν να ανακάμψουν. Έτσι, στην Ελλάδα οι ξενοδόχοι αύξησαν πάρα πολύ τις τιμές τους, έως και κατά 40%, την ώρα που σε πολλές περιπτώσεις οι επενδύσεις τους δεν στοιχειοθετούσαν αυτήν την αύξηση.
Τώρα, όμως, η μεσαία τάξη στην Ευρώπη, που είναι ο κόσμος στον οποίο απευθυνόμαστε, αντιμετωπίζει κρίση, βλέπει τον οικογενειακό προϋπολογισμό να μειώνεται. Η ορμή που υπήρχε για ταξίδια καταλαγιάζει, ενώ έχουν ανοίξει όλες οι ανταγωνιστικές αγορές. Επιπλέον, υπάρχει και μεγάλος εσωτερικός ανταγωνισμός, καθώς έχουν δημιουργηθεί πάρα πολλές κλίνες στην Ελλάδα, χωρίς να έχουν αυξηθεί αντίστοιχα τα slots στα κατά τόπους αεροδρόμια.
Σε αυτό το σκηνικό θα πρέπει να προσθέσουμε και την τάση για Coolcations. Αν μπορείς να πας σε έναν προορισμό τον Ιούνιο, που είναι πιο δροσερός ο καιρός και να πληρώσεις λιγότερα, γιατί να προτιμήσεις να πας τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο με καύσωνα και πολύ υψηλές τιμές;
- Πώς εξελίσσεται, λοιπόν, η φετινή σεζόν;
Ο Μάιος και ο Ιούνιος κινήθηκαν εξαιρετικά καλά, καθώς οι τιμές ήταν προσιτές. Όμως όσοι δεν αγόρασαν πακέτα με τις εκπτώσεις early bookings, οι οποίες τελείωσαν στα τέλη Απριλίου, είδαν μετά τις αυξημένες τιμές και προτίμησαν άλλους προορισμούς, πιο οικονομικούς.
Έτσι, φτάσαμε στον Αύγουστο και υπάρχουν ξενοδοχεία που έχουν ακόμα κενά. Η πληρότητα φτάνει περίπου στο 80%, σε μια περίοδο που οι ξενοδόχοι είχαν συνηθίσει να είναι γεμάτοι και μάλιστα με υψηλότερες τιμές. Γι’ αυτό αναγκάζονται να προχωρήσουν πλέον σε προσφορές της τάξης του 20%-30%.
Στις Κυκλάδες οι τιμές είχαν ξεφύγει πάρα πολύ. Το προϊόν είναι κατά πολύ υπερτιμημένο, το προσωπικό ελλιπές και μη καταρτισμένο και οι υποδομές μηδενικές. Ο κόσμος απογοητεύτηκε και στράφηκε σε άλλους προορισμούς, όπως το Πόρτο Φίνο ή τη Σαρδηνία. Έτσι, αναγκάστηκαν να εξορθολογίσουν τις τιμές. Τώρα είναι πιο έντιμες και πιστεύω ότι θα παγιωθούν. Όμως αυτό που απομένει να αποδειχτεί είναι αν όσοι έκαναν επενδύσεις στις τιμές της «φούσκας» θα καταφέρουν να επιβιώσουν.
Από την άλλη, η Ρόδος και η Κρήτη πηγαίνουν αρκετά καλά.
- Φέτος οι τουρίστες που έρχονται δαπανούν λιγότερα;
Τα δικά μας πρακτορεία δεν έχουν δει μείωση στις δαπάνες των τουριστών. Ενοικιάζουν αυτοκίνητα, κάνουν εκδρομές, αλλά και διάφορες άλλες δραστηριότητες. Η ποιότητα των τουριστών είναι πλέον πολύ αναβαθμισμένη. Όμως οφείλω να πω ότι σε πολλούς προορισμούς η ποιότητα των μαγαζιών δεν είναι ελκυστική για να πάει κάποιος να φάει ή να ψωνίσει. Ενώ οι ξενοδόχοι έχουν επενδύσει πολύ, απαιτείται μια σοβαρή επένδυση και από άλλους επιχειρηματίες για να γίνουν ελκυστικά τα καταστήματά τους.
- Πώς κινείται φέτος η ελληνική αγορά τουριστών;
Και το ελληνικό νοικοκυριό αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις. Το τουριστικό πακέτο έχει ακριβύνει αρκετά. Τα ακτοπλοϊκά ναύλα έχουν αυξηθεί, αν και η ακτοπλοΐα είναι πλέον ποιοτικότερη, με καλύτερα καράβια και πιο γρήγορες συνδέσεις. Γι’ αυτό οι Έλληνες επιλέγουν οδικούς προορισμούς και ταυτόχρονα κάνουν λιγότερες μέρες διακοπές, ενώ πάρα πολλοί κάνουν διακοπές στο χωριό τους.
Πάντως, παρατηρούμε ότι οι Έλληνες πλέον αναζητούν καταλύματα και κάνουν κρατήσεις στο Διαδίκτυο, ενώ επιλέγουν τις καθημερινές και όχι μόνο τα Σαββατοκύριακα, διαψεύδοντας τους μύθους που επικρατούσαν για τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες. Ίσως και αυτές οι νέες συμπεριφορές να συνδέονται με την ανάγκη να εντοπίσουν προσφορές και οικονομικότερες επιλογές.
- Να κλείσουμε με μια πρόβλεψη για το 2025. Έχουν ξεκινήσει να υπογράφονται τα συμβόλαια με τους tour operators για την επόμενη χρονιά; Και σε τι τιμές;
Όπως ξέρουμε, οι ξενοδόχοι έχουν την τάση να ζητούν κάθε χρόνο αυξήσεις στα συμβόλαιά τους με τους tour operators. Φέτος όμως αντιμετωπίζουν μια πρόκληση: αφού δεν μπορούν να πουλήσουν όλα τα δωμάτιά τους το 2024, πώς να ζητήσουν αυξήσεις για το 2025; Εκτιμώ λοιπόν ότι θα επιδιώξουν να καθυστερήσουν λίγο τα συμβόλαια της επόμενης χρονιάς και θα καταλήξουν σε έναν έντιμο συμβιβασμό με κάποιες δυνατές προσφορές.
Διαβάστε επίσης
Disney: Η Marvel “αντεπιτίθεται” και φέρνει πάλι εκατομμύρια
Ψάλτης: Ανεβάζουμε τους στόχους της Alpha Bank σε 4 μέτωπα
Πώς θα είναι η επόμενη ημέρα χωρίς τον λιγνίτη