Γ.Δ.
1392.44 -0,81%
ACAG
-0,72%
5.51
BOCHGR
+0,67%
4.49
CENER
-1,88%
8.34
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-2,25%
8.69
NOVAL
-2,50%
2.34
OPTIMA
-0,62%
12.76
TITC
-0,71%
34.8
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,41%
1.4
ΑΒΕ
-1,26%
0.469
ΑΔΜΗΕ
-1,68%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.68
ΑΛΜΥ
-0,80%
3.72
ΑΛΦΑ
-0,95%
1.564
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-1,65%
9.53
ΑΣΚΟ
-1,16%
2.55
ΑΣΤΑΚ
+2,59%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,86%
1.515
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.12
ΒΙΟ
-4,14%
5.1
ΒΙΟΚΑ
+1,17%
1.73
ΒΙΟΣΚ
-2,35%
1.455
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,91%
17.34
ΔΑΑ
-0,53%
7.86
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+0,17%
12.07
ΔΟΜΙΚ
-2,67%
2.92
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,66%
0.3
ΕΒΡΟΦ
-2,07%
1.42
ΕΕΕ
-0,36%
32.98
ΕΚΤΕΡ
-5,25%
1.48
ΕΛΒΕ
-2,08%
4.7
ΕΛΙΝ
+1,00%
2.03
ΕΛΛ
+0,38%
13.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,64%
1.676
ΕΛΠΕ
-0,51%
6.765
ΕΛΣΤΡ
+3,00%
2.06
ΕΛΤΟΝ
-0,84%
1.89
ΕΛΧΑ
-2,30%
1.7
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,71%
1.15
ΕΤΕ
-3,01%
6.888
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.16
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+1,83%
2.006
ΕΧΑΕ
-1,85%
4.25
ΙΑΤΡ
+5,35%
1.575
ΙΚΤΙΝ
-2,90%
0.301
ΙΛΥΔΑ
-2,52%
1.74
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.8
ΙΝΛΙΦ
-2,51%
4.28
ΙΝΛΟΤ
-3,04%
0.893
ΙΝΤΕΚ
-2,96%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,54%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-2,86%
1.02
ΙΝΤΚΑ
-2,20%
2.67
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
338
ΚΕΚΡ
-2,44%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+1,02%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,21%
1.062
ΚΟΥΕΣ
-1,93%
5.58
ΚΡΙ
-2,43%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-0,21%
0.938
ΛΑΒΙ
-2,53%
0.77
ΛΑΜΔΑ
-1,63%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
+0,59%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
-2,15%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-0,47%
2.1
ΜΕΡΚΟ
-6,82%
41
ΜΙΓ
-0,78%
3.175
ΜΙΝ
-5,56%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,41%
19.5
ΜΟΝΤΑ
-3,46%
3.63
ΜΟΤΟ
+0,60%
2.515
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,49%
24.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-1,48%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,06%
32.32
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+1,37%
0.886
ΞΥΛΚ
-3,80%
0.253
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
-2,53%
28.95
ΟΛΥΜΠ
-0,85%
2.33
ΟΠΑΠ
-1,06%
14.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
+0,67%
14.99
ΟΤΟΕΛ
-0,96%
10.32
ΠΑΙΡ
-3,01%
0.968
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
-2,36%
3.597
ΠΕΡΦ
-2,15%
5.47
ΠΕΤΡΟ
-1,00%
7.92
ΠΛΑΘ
+0,25%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
-4,11%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.21
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-1,72%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-1,52%
1.625
ΣΑΡ
-2,30%
10.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,29%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+1,94%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-4,05%
5.68
ΣΠΙ
-3,64%
0.53
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.76
ΤΖΚΑ
+0,35%
1.425
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-8,00%
0.23
ΦΡΛΚ
-3,63%
3.58
ΧΑΙΔΕ
-1,69%
0.58

Κ. Μασσέλος: Το 5G αλλάζει τις τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα

Ο ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών λειτουργεί και η χώρα μας δεν είναι η ακριβότερη χώρα στις υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών στη Ε.Ε. Αντίθετα όπως αναφέρει ο Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων Κώστας Μασσέλος στη συνέντευξή του στο powergame.gr, η δημιουργία ικανοποιητικού επιπέδου ανταγωνισμού είναι μια διαρκής επιδίωξη για την οποία απαιτείται συνέπεια και συνέχεια από την ρυθμιστική αρχή. Προσθέτει επίσης ότι η χώρα δεν στερείται τηλεπικοινωνιακών υποδομών και ότι σύντομα θα υπάρξει είσοδος νέων παρόχων, είτε εικονικών (MVNOs), είτε παρόχων χονδρικής.

Αναφορικά με τις πολυμεσικές υπηρεσίες, ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ αναφέρει ότι σύντομα έρχονται μέτρα «πρόληψης», με την εξ’ ορισμού φραγή των σχετικών υπηρεσιών, τα οποία είναι προτιμότερα των μέτρων «καταστολής».

  • Πώς προχωρά η κινητή τηλεφωνία 5ης γενιάς στη χώρα μας και πώς συγκρίνεται η πορεία μας στο επίπεδο αυτό σε σχέση με τους εταίρους μας στην Ε.Ε.;

Κεντρικό άξονα στη στρατηγική μας για την γρήγορη ανάπτυξη των δικτύων 5G αποτέλεσε η θέση ότι ο αποτελεσματικός σχεδιασμός και η ανάπτυξη δικτύων 5G μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν όλο το κρίσιμο φάσμα καταστεί άμεσα διαθέσιμο. Στην κατεύθυνση αυτή προχωρήσαμε το Δεκέμβριο 2020 με τη διάθεση σχεδόν όλου του κρίσιμου φάσματος ραδιοσυχνοτήτων για την ανάπτυξη των δικτύων 5G σε μία μόνο δημοπρασία. Αυτό μας κατατάσσει πολύ ψηλά σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς την ετοιμότητα μας για την ανάπτυξη των δικτύων.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με το Digital Economy and Society Index (DESI) και στοιχεία Μαρτίου 2021 η Ελλάδα κατατάσσεται στην τρίτη θέση με βάση τη διάθεση του φάσματος στις πρωτοπόρες ζώνες πίσω μόνο από τη Φινλανδία και τη Γερμανία. Επιπλέον είμαστε η τρίτη κατά σειρά χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης πίσω από την Ιταλία και τη Φινλανδία που προχώρησε στη διάθεση φάσματος στη ζώνη των 26GHz η οποία παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον και δυνατότητες καινοτομίας.

Σε ότι αφορά στη διάθεση, ήδη έχει ξεκινήσει η προσφορά υπηρεσιών 5G και από τους τρεις παρόχους που απέκτησαν σχετικές άδειες, ενώ το προβλεπόμενο από τη δημοπρασία δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης είναι ρεαλιστικά φιλόδοξο. Σε γενικές γραμμές κρίνω την πορεία μας στο 5G πολύ ικανοποιητική.

  • Η ΕΕΤΤ έχει βρεθεί στο επίκεντρο των επικρίσεων λόγω των χρεώσεων της κινητής στη χώρα μας. Ποια είναι η πραγματικότητα με τις χρεώσεις και πώς το αντιμετωπίζει η ΕΕΤΤ;

Μεγάλο μέρος της κριτικής βασίζεται στα αποτελέσματα μελετών που κατατάσσουν χώρες με βάση τις τιμές των κινητών επικοινωνιών όπου η Ελλάδα φαίνεται να μην έχει καλές επιδόσεις. Ας δούμε την πιο γνωστή στο ευρύ κοινό ίσως περιοδική μελέτη σύγκρισης τιμών μεταξύ κρατών, την έκθεση Digital Economy and Society Index (DESI) 2020 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με στοιχεία του 2019. Η μελέτη αυτή κατατάσσει την Ελλάδα στην 20η θέση μεταξύ των 27 χωρών της Ε.Ε. με βάση τις τιμές στα πακέτα κινητών επικοινωνιών. Απέχουμε 4 θέσεις από τον μέσο όρο της Ε.Ε. και φαίνεται να βαθμολογούμαστε καλύτερα από κράτη όπως η Ισπανία και η Ουγγαρία όπου δραστηριοποιούνται 4 πάροχοι κινητών επικοινωνιών.

Όλα αυτά είναι δημόσια διαθέσιμα στη θεματική έκθεση Connectivity του DESI 2020. Σε αυτήν τη μελέτη, για την κατάταξη των χωρών, λαμβάνεται υπόψιν και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών σε κάθε χώρα. Αυτό σημαίνει ότι η μειούμενη πορεία του ΑΕΠ και της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών σε μια χώρα αντανακλάται στις επιδόσεις της στους συγκεκριμένους δείκτες/κατατάξεις. Το να καταφέρουμε να ξαναβρούμε τον αναπτυξιακό μας βηματισμό, είναι θεωρώ σημαντικότερος στόχος, τον οποίο θα πετύχουμε όλοι μαζί με ρεαλιστικά βήματα. Και οι τηλεπικοινωνίες προφανώς, στο σημαντικό ποσοστό που τους αναλογεί.

Και γενικότερα όμως, τα αποτελέσματα των μελετών αυτών εξαρτώνται σε απόλυτο βαθμό σχεδόν από τις υιοθετούμενες μεθοδολογίες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις έχουν σημαντικούς περιορισμούς. Για παράδειγμα, δεν αξιολογούν αντιπροσωπευτικά προφίλ χρηστών, δεν αξιολογούν σημαντικές παραμέτρους όπως το κόστος ανάπτυξης δικτύου, η έκταση των αραιοκατοικημένων περιοχών και η πυκνότητα του πληθυσμού σε αυτές κ.ά. Γιατί ένας συνθετικός δείκτης που στηρίζεται σε μια σειρά παραδοχών πρέπει να αποτελεί το μοναδικό μας κριτήριο;

Με βάση πραγματικά δεδομένα της αγοράς των κινητών επικοινωνιών που έχουμε στη διάθεσή μας, μεταξύ του 2018 και του 2020 το μέσο έσοδο (συμβόλαια και καρτοκινητή) για τους παρόχους ανά μονάδα χρόνου ομιλίας, SMS και δεδομένων παρουσίασε μείωση κατά 15%, 19% και 53% αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες πλήρωσαν σημαντικά μικρότερο κόστος για τις υπηρεσίες που έλαβαν, ειδικά αν αναλογιστούμε την έκρηξη στη χρήση των δεδομένων το 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη δαπάνη το 2018. Δηλαδή ακόμα και αν δε διαπίστωσαν μείωση στη δαπάνη τους για υπηρεσίες κινητής, χρησιμοποίησαν πολύ περισσότερα λεπτά ομιλίας ή GB δεδομένων χωρίς να επιβαρυνθούν. Είναι θεωρείτε λιγότερο σημαντική ή ενδεικτική η συγκεκριμένη επίδοση; Η απολογιστική αξιολόγηση καταγράφει την πραγματικότητα και ορίζει την επίδοση.

Σε κάθε περίπτωση, κλείνοντας, η ΕΕΤΤ ως ρυθμιστική αρχή και επιτροπή ανταγωνισμού της αγοράς των τηλεπικοινωνιών έχει σαν στόχο τη δημιουργία ικανοποιητικού επιπέδου ανταγωνισμού και αυτό είναι μια διαρκής επιδίωξη, άσχετα με τις κατατάξεις και τις επικρίσεις. Η αγορά των τηλεπικοινωνιών απαιτεί εμπροσθοβαρείς επενδύσεις, άρα χρειάζεται από τον ρυθμιστή συνέπεια και συνέχεια. Δεν πρέπει να λειτουργούμε σπασμωδικά και πρέπει πάντα να λαμβάνουμε υπ’ όψιν ότι οι παρεμβάσεις μας απαιτούν χρόνο για να εμφανίσουν αποτέλεσμα.

Στο πρόσφατο παρελθόν, η ΕΕΤΤ έλαβε σημαντικές αποφάσεις για τη μείωση του κόστους ανάπτυξης των δικτύων των κινητών επικοινωνιών, όπως η απόφαση για τη χορήγηση φάσματος για δίκτυα 5G με ευνοϊκούς οικονομικά όρους, ή η απόφαση για την προώθηση της κοινής χρήσης υποδομών στα δίκτυα 4G και 5G. Αυτές οι αποφάσεις δεν θα επηρεάσουν τις τιμές λιανικής το 2021, να είστε βέβαιοι όμως ότι θα τις επηρεάσουν για πολλά χρόνια στη συνέχεια.

  • Η χώρα μας επικρίνεται επίσης για το «αργό» Internet συγκριτικά με τις άλλες χώρες και ότι οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι δεν επενδύουν τόσο, όσο οι ομοειδής επιχειρήσεις σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Τι απαντάτε;

Η κάλυψη της χώρας με ευρυζωνικά δίκτυα παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια σημαντική βελτίωση. Το 2020, η προσφορά σε εθνικό επίπεδο ταχυτήτων άνω των 30 Mbps ήταν στο 86,8%, πάνω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ήταν 85,3%, ενώ εντυπωσιακή ήταν και η βελτίωση της προσφοράς ταχυτήτων από 100 Mbps και άνω, όπου το 2020 το ποσοστό κάλυψης στη χώρα έφτασε στο 48,9%, από μόλις 1% το 2018. Δεν νομίζω ότι φανερώνουν έλλειψη επενδύσεων αυτά τα στοιχεία.

Σημαντικές για την περεταίρω εξέλιξη των ταχυτήτων διασύνδεσης με το διαδίκτυο τα επόμενα χρόνια θα είναι οι αποφάσεις που θα ληφθούν το επόμενο διάστημα για την στρατηγική μετάβασής του τηλεπικοινωνιακού μας δικτύου από τον χαλκό, στις οπτικές ίνες (copper switch off), αλλά και η εκκίνηση του εξαιρετικής σημασίας UFBB Project του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Πιο σημαντικό όμως απ’ όλα τα προηγούμενα, που αφορούν το κομμάτι της προσφοράς, είναι αυτό της ζήτησης. Σήμερα, υπάρχουν μεταξύ των παρόχων διαφορές στις τιμές διάθεσης συνδυαστικών προϊόντων υπηρεσιών φωνής και διαδικτύου (double play) στα 50Mbps που φτάνουν στο 40%. Σε πολλές περιπτώσεις, συνδρομητές μπορούν να διπλασιάσουν την ταχύτητα σύνδεσής τους στο διαδίκτυο, από τα 24Mbps στα 50Mbps, και να δουν μείωση στον μηνιαίο τους λογαριασμό. Ας μην αφήνουμε λοιπόν τα συμβόλαιά μας, που έχουν ολοκληρώσει τους ελάχιστους χρόνους παραμονής, να «λιμνάζουν» στις τιμές που μας προσφέρθηκαν πριν από ένα ή δυο χρόνια. Ας διεκδικήσουμε ενεργά σαν καταναλωτές «γρηγορότερο» Internet.

  • Πώς θα χαρακτηρίζατε το επίπεδο ανταγωνισμού στις τηλεπικοινωνίες στη χώρα μας;

Στόχος μιας ρυθμιστικής αρχής και αρχής ανταγωνισμού της αγοράς των τηλεπικοινωνιών πρέπει να είναι πάντα η βελτίωση του ανταγωνισμού ώστε να διασφαλίζονται οι ποιοτικότερες και οι πλέον οικονομικά προσιτές υπηρεσίες για τους καταναλωτές. Πολλοί βλέπουν τη λύση για τη βελτίωση του ανταγωνισμού στην είσοδο νέων παρόχων, αγνοώντας τα οικονομικά της ανάπτυξης νέων δικτύων και τη δυναμική της ίδιας της αγοράς.

Η είσοδος νέων παρόχων σε μια τηλεπικοινωνιακή αγορά μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ποιότητας του ανταγωνισμού. Με αυτό το σκεπτικό άλλωστε προχωρήσαμε στο τέλος του 2018 στην απόφαση μας για να γίνει η Forthnet εικονικός πάροχος κινητής τηλεφωνίας. Ωστόσο η προσέγγιση ενός δυναμικού ζητήματος όπως η ποιότητα του ανταγωνισμού σε μια αγορά τηλεπικοινωνιών αποκλειστικά με στατικά μέτρα όπως ο αριθμός των παρόχων δεν είναι σωστή.

Το «τοπίο» στις τηλεπικοινωνίες αλλάζει. Η ανάπτυξη των δικτύων 5G, η μετάβασή στο δίκτυο οπτικών ινών από το δίκτυο του χαλκού, ο διαχωρισμός των τηλεπικοινωνιακών υποδομών από τις υπηρεσίες, η εμφάνιση περισσότερων παρόχων μόνο χονδρικής και εικονικών παρόχων, η μετακίνηση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών προς πιο software defined και «ανοικτές» λύσεις, όλη αυτή η κινητικότητα αναμφίβολα θα λειτουργήσει προς όφελος των καταναλωτών και της αγοράς.

  • Αρκετοί καταναλωτές έχουν «καεί» από τις πολυμεσικές υπηρεσίες μέσω κινητού; Πώς προτίθεστε να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο;

Η προστασία των καταναλωτών είναι η καταστατική προτεραιότητα για την ΕΕΤΤ. Το 2019 οι καταγγελίες από καταναλωτές σχετικά με αυθαίρετη εγγραφή τους σε Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ), και σχετικές ανεπιθύμητες χρεώσεις, αυξήθηκε κατά 163% σε σχέση με το 2018. Η ΕΕΤΤ πραγματοποίησε μία σειρά ελέγχων και επέβαλε πρόστιμα σε εταιρείες παροχής ΥΠΠ. Η προληπτική δράση όμως είναι αποτελεσματικότερη από την κατασταλτική και ο Κώδικας Δεοντολογίας των Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης είναι το βασικό μας εργαλείο.

Έτσι, το β’ εξάμηνο του 2019, διενεργήσαμε δημόσια διαβούλευση για την τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για τις ΥΠΠ (για πρώτη φορά μετά το 2010), με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών από αυθαίρετες εγγραφές. Η πιο σημαντική προτεινόμενη τροποποίηση, υπήρξε η υποχρέωση να διασφαλίζεται η ρητή συγκατάθεση του χρήστη, μέσω SMS μηνύματος, για τη λήψη των συγκεκριμένων υπηρεσιών.

Η υλοποίηση αυτού του μέτρου οδήγησε σε μείωση των καταγγελιών κατά 57% το 2020 (σε σχέση με το 2019). Πιστεύουμε ωστόσο ότι πρέπει να προχωρήσουμε ακόμα περισσότερο με τη βελτίωση του ρυθμιστικού μας πλαισίου για την προστασία των καταναλωτών. Πριν από λίγο καιρό ξεκινήσαμε νέα διαβούλευση για τον Κώδικα Δεοντολογίας των ΥΠΠ. Αυτή τη φορά έχουμε προτείνει την εξ’ ορισμού φραγή στα μηνύματα από χρεώσιμους 5ψηφιους αριθμούς. Ο καταναλωτής μόνο εφόσον το επιθυμεί θα μπορεί να κάνει άρση της φραγής. Θεωρούμε ότι αυτό το μέτρο πρόληψης θα θωρακίσει ακόμα περισσότερο τους καταναλωτές και θα εξαλείψει το πρόβλημα των ανεπιθύμητων χρεώσεων από παρόχους ΥΠΠ.

  • Ποια είναι τα επόμενα μεγάλα ζητήματα που πρέπει να ρυθμίσει η ΕΕΤΤ προκειμένου να λειτουργήσει ομαλά η τηλεπικοινωνιακή αγορά;

Η ΕΕΤΤ προγραμματίζει μια σειρά σημαντικών ρυθμιστικών παρεμβάσεων το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Στην κορυφή της ατζέντας μας βρίσκεται η ανάπτυξη του νέου ρυθμιστικού πλαισίου για την ανάπτυξη των σταθερών δικτύων. Σε αυτό το πλαίσιο θα εξετάσουμε το στρατηγικό θέμα της μετάβασης από το δίκτυο του χαλκού στο δίκτυο των οπτικών ινών FTTH σε εθνικό επίπεδο (copper switch off). Η μετάβαση σε δίκτυα FTTH θα βελτιώσει τόσο την ποιότητα και την ταχύτητα της υπηρεσίας, όσο και την αξιοπιστία των δικτύων, ενώ θα κάνει τα δίκτυά μας πιο «πράσινα», πιο ενεργειακά αποδοτικά σε σύγκριση με τα ενεργοβόρα δίκτυα χαλκού. Πριν λίγες ημέρες ξεκινήσαμε ανοικτή δημόσια διαβούλευση, ειδικά για το θέμα του copper-switch-off («σβήσιμο» των δικτύων χαλκού), όπου θα θέλαμε να δούμε και την ενεργή συμμετοχή και των καταναλωτών.

Πέρα από αυτό, θα πραγματοποιηθεί και η διαβούλευση για την αλλαγή του περιεχομένου της Καθολικής Υπηρεσίας. Καθολική Υπηρεσία είναι το ελάχιστο σύνολο τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που οι πάροχοι οφείλουν να παρέχουν σε όλους τους συνδρομητές, ανεξαρτήτως του που βρίσκονται στη Ελληνική επικράτεια. Στο πλαίσιο της επερχόμενης διαβούλευσης αυτής, θα προτείνουμε να συμπεριληφθεί στην Καθολική Υπηρεσία, πέραν της υπηρεσίας φωνής όπως είναι σήμερα, και η σταθερή ευρυζωνική σύνδεση με το διαδίκτυο. Επιπλέον θα προτείνουμε για τις περιπτώσεις όπου ο καταναλωτής δεν θα μπορεί να λάβει την ποιότητα της υπηρεσίας στόχου που θα οριστεί ως ελάχιστη, ή θα πρέπει να επιβαρυνθεί με σημαντικά τέλη σύνδεσης γι’ αυτό, όλοι οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας να έχουν διαθέσιμα ειδικά πακέτα καθολικής υπηρεσίας με συγκεκριμένη ανώτατη επιτρεπτή χρέωση.

Σε διαδικασία αναθεώρησης βρίσκεται επίσης και ο Κανονισμός Γενικών Αδειών. Στο πλαίσιο αυτό προωθούνται νέες ρυθμίσεις για την προστασία των καταναλωτών με έμφαση στα θέματα των συμβάσεων, όπως ο υπολογισμός του τέλους ακύρωσης σύμβασης ορισμένου χρόνου, η διαδικασία καταγγελίας της σύμβασης, ο τρόπος ενημέρωσης για τη λήξη του συμβολαίου, η ενημέρωση για καλύτερα τιμολόγια κ.α.

  • Καθώς οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες (google, netflix, Wolt, Skroutz κ.λπ.) μπαίνουν στη ζωή των ανθρώπων ποια είναι η ενδεδειγμένη κίνηση αντιμετώπισης της ισχύος των στην αγορά; Πρέπει να ρυθμιστούν ή όχι;

H συζήτηση για τις ανάγκες παρέμβασης στον τομέα των ψηφιακών πλατφορμών ή των ψηφιακών οικοσυστημάτων βρίσκεται σε εξέλιξη σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Ήδη φαίνεται να υπάρχει συναίνεση αναφορικά με το ότι υπάρχει ανάγκη αναμόρφωσης / προσαρμογής των υφιστάμενων εργαλείων του παραδοσιακού δικαίου  περί ελεύθερου ανταγωνισμού, προκειμένου να ανταποκρίνονται στα ειδικά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του συγκεκριμένου τομέα -π.χ. ως προς την εκτίμηση της ισχύος στην αγορά  με έμφαση στην συνεκτίμηση των αλληλεπιδράσεων με γειτονικές σχετικές αγορές στις οποίες μπορεί να γίνει μόχλευση της εν λόγω ισχύος, αλλά και την εφαρμογή των θεωριών ενδεχόμενου αντι-ανταγωνιστικού αποκλεισμού (theories of harm)- καθώς και της ανάπτυξης εργαλείων ρυθμιστικής παρέμβασης.

Ειδικότερα ως προς το δεύτερο σημείο φαίνεται να διαμορφώνεται η τάση οι αναγκαίες παρεμβάσεις για να είναι έγκαιρες και αποτελεσματικές να έχουν χαρακτηριστικά εκ των προτέρων ρυθμιστικής παρέμβασης.

Όσο πιο περίπλοκη γίνεται η δυναμική του δικτύου, διαπιστώνεται ότι μέρος των νοθεύσεων του ανταγωνισμού  συνδέονται με «ανεπάρκειες της αγοράς» (market failures) , οι οποίες για την αντιμετώπισή τους απαιτούν εκ των προτέρων παρεμβάσεις με ασύμμετρο τρόπο που αποσκοπούν στην αποκατάσταση του προβλήματος ανταγωνισμού στην συγκεκριμένη αγορά. Μόνη η εκ των υστέρων αμιγώς κατασταλτική δράση, στο πλαίσιο του παραδοσιακού δικαίου του ανταγωνισμού, δεν φαίνεται να είναι  αποτελεσματική προσέγγιση για τις συγκεκριμένες αγορές, όπως και για κάθε τι που είναι νέο και γρήγορα αναπτυσσόμενο θα έλεγα.

Στην ερώτησή σας αναφέρατε πλατφόρμες που σε μια πρώτη ανάγνωση φαίνονται πολύ διαφορετικές. Κάποιες είναι απολύτως καθετοποιημένες, όπως η Netflix, ενώ άλλες προσφέρουν μια εξαιρετικά μεγάλη γκάμα υπηρεσιών και προϊόντων όπως η Google. Κοιτώντας λίγο πιο προσεκτικά θα αναγνωρίζαμε ότι και η Google, στα πρώτα στάδια της ανάπτυξής της, καθετοποιημένα λειτουργούσε στις υπηρεσίες αναζήτησης.

Το συμπέρασμα είναι ότι αυτές οι πολύ μεγάλες πλατφόρμες, και η «δικιά μας» το Skroutz, απευθυνόμενες σε εξαιρετικά μεγάλες, παγκόσμιες αγορές, έχουν την τάση, και λόγω των πολύ υψηλών εσόδων που διασφαλίζουν, να επεκτείνονται τελικά οριζόντια, σε διαφορετικές αγορές και να επηρεάζουν την κάθε μια από αυτές με μοναδικό τρόπο.

Είναι ακριβώς αυτό που εννοούσα παραπάνω όταν ανέφερα ότι θα πρέπει, κατά την εκτίμηση της ισχύος στην αγορά, να ληφθούν υπόψη και να αξιολογηθούν οι αλληλεπιδράσεις με άλλες γειτονικές σχετικές αγορές στις οποίες μπορεί να γίνει μόχλευση ισχύος (leverage of market power). Δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο γι’ αυτό το μοντέλο ανάπτυξης και κατ’ επέκταση δεν φαίνεται να μπορούν να χρησιμοποιηθούν αυτούσια τα υφιστάμενα  εργαλεία και οι κανόνες ανταγωνισμού για να αντιμετωπίσουν πιθανά προβλήματα.

Και η προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις ψηφιακές πλατφόρμες, όπως φαίνεται στις προτάσεις για τους κανονισμούς Digital Services Act και Digital Markets Act, θεωρώ ότι προκρίνει την ανάγκη να εστιάσουμε στην ανάπτυξη πιο «συμβιωτικών» μοντέλων ελέγχου όπου ο ρυθμιστής, εκπροσωπώντας τα συμφέροντα της κοινωνίας, παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τις επιχειρήσεις και τις αγορές, σε μικρά, τακτικά, βήματα, λειτουργώντας σε καθημερινή βάση προκειμένου να διασφαλίσει ότι τα συμφέροντα των επιχειρήσεων και των κοινωνιών παραμένουν εναρμονισμένα και ότι το δύσκολο έργο της προστασίας του υγειούς ανταγωνισμού υποστηρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!