THEPOWERGAME
Η καλλιέργεια συμπεριφορών και νοοτροπίας αποδοχής της διαφορετικότητας – είτε αφορά το φύλο είτε άλλο γνώρισμα – βελτιώνει την καινοτομία, τη λήψη αποφάσεων, την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία μακροπρόθεσμα.
Η άποψη αυτή ανήκει στην κυρία Εύη Χατζηιωάννου , μία από τις γυναίκες που «ανεβάζουν» το γυναικείο φύλο στο 52% του ανθρώπινου δυναμικού της Εθνικής Τράπεζας, στην οποία ή ίδια ασκεί καθήκοντα ChiefHROfficer,.
Για την ίδια, «η επιχειρησιακή κουλτούρα, έτσι όπως δομείται από τη στρατηγική βιώσιμης αειφορίας ενός οργανισμού, αποτελεί πια ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξή του» και αυτός είναι ίσως ένας από τους λόγους που στην Έρευνα Εργασιακής Εμπειρίας που για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε το 2020 για πρώτη φορά στην ιστορία της Τράπεζας , το 80% των συναδέλφων της δήλωσαν ότι επιλέγουν την Εθνική ως εργοδότη πρώτης προτίμησης.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο powergame.gr και στη Λίλυ Σπυροπούλου , η Chief HR Officer της Εθνικής Τράπεζας, κυρία Εύη Χατζηιωάννου, ξεδιπλώνει τον εργασιακό χάρτη του μέλλοντος και βάζει την Εθνική, στην κατάταξη των ανθρωποκεντρικών τραπεζών που εξελίσσονται για ένα καλύτερο αύριο.
Κυρία Χατζηιωάννου, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων 2020, η διοίκηση αναφέρθηκε στο νεαρό της ηλικίας των στελεχών της σε υψηλό επίπεδο και στη διασπορά του ρόλου σε μεγάλο αριθμό γυναικών. Έχετε κάποια στοιχεία γι’ αυτό;
Η πραγματικότητα τόσο για την Τράπεζα όσο και για άλλες επιχειρήσεις, είναι το γεγονός ότι συνυπάρχουν 4 διαφορετικές γενιές στο ίδιο εργασιακό περιβάλλον. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που έχουμε να παρουσιάσουμε θετικές επιδόσεις σε έναν από τους κυριότερους δείκτες συγκρότησης ενός σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας και βιώσιμης ανάπτυξης.
Γιατί η καλλιέργεια συμπεριφορών και νοοτροπίας συμπερίληψης και αποδοχής της διαφορετικότητας – είτε αφορά το φύλο είτε άλλο γνώρισμα – βελτιώνει την καινοτομία, τη λήψη αποφάσεων, την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία μακροπρόθεσμα. Συνολικά, επιχειρήσεις από διάφορους κλάδους επενδύουν σε πρωτοβουλίες υπέρ της ισότιμης συμμετοχής των δύο φύλων σε κάθε λειτουργία και επίπεδο ιεραρχίας. Όμως υπάρχει ανάγκη να επιταχύνουμε.
Στη Εθνική Τράπεζα, πιστεύουμε ότι η ισότιμη συμμετοχή των γυναικών στη δραστηριότητα και τη λήψη αποφάσεων της Τράπεζας είναι στρατηγική επιλογή που προσδίδει αναπτυξιακή αξία, ορίζει τη σύγχρονη εργασιακή κουλτούρα και σηματοδοτεί την αποτελεσματική ανταπόκρισή μας στις προκλήσεις μίας απαιτητικής αγοράς.
Συγκεκριμένα, το 52% του ανθρώπινου δυναμικού μας είναι γυναίκες.
Προπάντων όμως –και παρά το γεγονός ότι η παρουσία των γυναικών σε Διοικητικά Συμβούλια και υψηλόβαθμες θέσεις στον κλάδο μας είναι περιορισμένη– στην Εθνική Τράπεζα πάνω από 30% στο Διοικητικό Συμβούλιο και τη διοικητική ομάδα είναι γυναίκες, ενώ το 55% των ανθρώπων μας σε ανώτερες θέσεις στο δίκτυο καταστημάτων είναι γυναίκες.
Επίσης, στο πλαίσιο της ίδιας παρουσίασης έγινε συγκεκριμένη αναφορά στο βελτιωμένο σύστημα αξιολόγησης και ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού. Θα θέλατε να μας πείτε κάτι επ’ αυτού;
Η αναγνώριση και ανάπτυξη των ανθρώπων αποτελεί το βασικό συστατικό επιτυχίας για κάθε οργανισμό. Πριν από 3 περίπου χρόνια, ξεκινήσαμε στην Εθνική Τράπεζα έναστρατηγικό και πολύπλευρο Πλάνο Μετασχηματισμού. Ένας από τους βασικούς πυλώνες του είναι η διαμόρφωση ενός σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας που θα υιοθετεί βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στη διαχείριση ανθρώπινων πόρων, θαανταποκρίνεται στις προκλήσεις της αγοράς και θα ευθυγραμμίζεται με τους στρατηγικούς στόχους της τράπεζας.
Σήμερα, λοιπόν, μετά από σημαντική προσπάθεια, προχωρούμε στην εφαρμογή του νέου Συστήματος Αξιολόγησης & Ανάπτυξης που αποτελεί τη βάση για ένα νέο και σύγχρονο σύστημα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού στην Εθνική Τράπεζα.
Το σύστημα εστιάζει στις προοπτικές εξέλιξης για κάθε εργαζόμενο, μέσα από προσωπικό πλάνο ανάπτυξης για την ενίσχυση των δεξιοτήτων και συνδέεται με μελλοντικές ευκαιρίες εξέλιξης σε επόμενες θέσεις.
Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε ένα περιβάλλον εργασίας, που προσδίδει αναπτυξιακή αξία για κάθε εργαζόμενο, και ορίζει ένα σύγχρονο και ανταγωνιστικό τρόπο λειτουργίας για την Εθνική Τράπεζα και τους ανθρώπους της.
Η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα να εφαρμοσθεί η τηλε-εργασία στην πράξη και να γίνει δυνατό, αυτό που κάποτε, μόλις και δύο χρόνια πριν, να θεωρείται αδύνατον. Να μην σταματήσει τη λειτουργία της η Τράπεζα, ούτε καν σε επίπεδο Επιτροπών και οι συσκέψεις ακόμη και για τα πιο σοβαρά θέματα να γίνονται επιτυχώς διαδικτυακά. Τι σας λέει η ενός έτους εμπειρία από αυτό; Σκέπτεσθε να μονιμοποιήσετε ως ένα βαθμό την εργασία από το σπίτι;
Η Εθνική Τράπεζα, όπως και οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, απέδειξαν αμεσότητα, ταχύτητα και εξαιρετικά αντανακλαστικά όσον αφορά τη διαχείριση των εργαζομένων τους από την αρχή της πανδημίας.
Ομολογουμένως, οι πρώτες εβδομάδες ήταν δύσκολες. Ωστόσο, με ευελιξία, αποφασιστικότητα και άριστο συντονισμό μεταξύ των Διευθύνσεων και των Τμημάτων πετύχαμε την ταχεία «μεταφορά» της εργασίας από το γραφείο στο σπίτι.
Από το Μάρτιο του 2020 και έως σήμερα, εφαρμόζουμε επιτυχημένα το μοντέλο της απομακρυσμένης εργασίας σε ποσοστό άνω του 50% των ανθρώπων μας θέτοντας την προστασία της υγείας και τη μείωση της διάδοσης της πανδημίας σε προτεραιότητα.
Η εμπειρία ενός χρόνου τηλε-εργασίας αποδεικνύει ότι μπορούμε να εργαστούμε απομακρυσμένα αρκεί να έχουμε καλή εσωτερική οργάνωση και ανεπτυγμένα κανάλια επικοινωνίας, να προσαρμοζόμαστε γρήγορα στις συνθήκες και να ανταποκρινόμαστε – ως Διοίκηση – στις ιδιαίτερες ανάγκες και προκλήσεις που προκύπτουν.
Και πιστεύω ότι το έχουμε πετύχει σε σημαντικό βαθμό. Όσον αφορά την εφαρμογή της απομακρυσμένης εργασίας, μετά τη λήξη της πανδημίας, είναι κάτι που το εξετάζουμε, ώστε να διατηρήσουμε τη συνοχή των ομάδων και τη θετική εμπειρία χωρίς διακρίσεις, σε ευθυγράμμιση με το νομοθετικό πλαίσιο που θα οριστεί.
Με ποιόν τρόπο η Εθνική Τράπεζα προσπαθεί να έχει ικανοποιημένο το προσωπικό της σε μια συγκυρία που τα έσοδα από μισθοδοσία δεν είναι το «ισχυρό χαρτί» στις τράπεζες. Ποιο είναι το περιβάλλον που χτίζετε και σας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό;
Πιστεύω ότι – επιπλέον των αποδοχών και των παροχών – δύο πολύ σημαντικές παράμετροι που διαφοροποιούν μία εταιρία είναι ο βαθμός δέσμευσης (engagement) και σύνδεσης των εργαζομένων με τον οργανισμό αλλά και οι ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης.
Το 2020 για πρώτη φορά στην πορεία της Εθνικής Τράπεζας πραγματοποιήσαμε Έρευνα Εργασιακής Εμπειρίας.
Η συμμετοχή ήταν υψηλή και τα συμπεράσματα εντυπωσιακά.
Στην πλειοψηφία οι συνάδελφοι αισθάνονται υπερήφανοι που εργάζονται στην Εθνική Τράπεζα σε ποσοστό 80% και δηλώνουν ότι την επιλέγουν ως εργοδότη πρώτης προτίμησης.
Ταυτόχρονα, δηλώνουν σε ποσοστό 84% ότι είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν παραπάνω από το αναμενόμενο προκειμένου να συμβάλλουν στην επιτυχία της Τράπεζας.
Επίσης, οι άνθρωποί μας αναδεικνύουν ως πρωτεύοντα θετικά στοιχεία του εργασιακού μας περιβάλλοντος τον τρόπο συνεργασίας και το κλίμα ομαδικότητας και σε ποσοστό 87% αναγνωρίζουν την αξία της κοινωνικής δραστηριότητας και προσφοράς της τράπεζας.
Αξίζει να σημειωθεί στο ευρύτερο πλαίσιο των αλλαγών, σε ποσοστό 81% οι άνθρωποί μας αισθάνονται υπερήφανοι που συμβάλλουν και είναι συμμέτοχοι στο Πρόγραμμα Μετασχηματισμού και σε όσα οραματιζόμαστε να πετύχουμε.
Εξελισσόμαστε συνεχώς σε μία σύγχρονη και ανθρωποκεντρική τράπεζα που δημιουργεί ένα καλύτερο αύριο για όλους εμάς. Και πιστεύω ότι αυτό κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά για κάθε εργαζόμενο.
Σήμερα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει κατά πολύ, από τον παλιό, παγιωμένο και περιοριστικό χαρακτήρα της Διεύθυνσης Προσωπικού, παλαιότερων δεκαετιών. Σήμερα, βρισκόμαστε στην εποχή του employeeexperience, του greenbanking, της εταιρικής διακυβέρνησης και της κοινωνικής εταιρικής ευθύνης, Ποια είναι η φιλοσοφία σας επ’ αυτού;
Όσο τα χρόνια περνούν, οι ανάγκες, οι προτεραιότητες όλων μας εξελίσσονται, διαφοροποιούνται.
Αντίστοιχα και ο ρόλος της Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια τόσο επειδή οι ανάγκες των εργαζομένων έχουν αλλάξει όσο και επειδή συνολικά η αγορά εργασίας και η κοινωνία εξελίσσονται.
Θα έλεγα ότι για εμάς οι σημαντικότερες τάσεις είναι η υιοθέτηση ολιστικών και ευέλικτων στρατηγικών προσέλκυσης και διατήρησης ταλέντων, η διαρκής βελτίωση της εργασιακής καθημερινότητας και οργάνωσης, με τη συμμετοχή των ίδιων των εργαζομένων στο σχεδιασμό πρωτοβουλιών, και η καλλιέργεια ηγετικών συμπεριφορών που προάγουν την εμπιστοσύνη, την αποδοχή, τον ανοιχτό διάλογο και την ενότητα.
Η επιχειρησιακή κουλτούρα, έτσι όπως δομείται από τη στρατηγική βιώσιμης αειφορίας ενός οργανισμού, αποτελεί πια ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξή του.