THEPOWERGAME
Η υλοποίηση των προγραμμάτων της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης (e-Justice) και της τηλεϊατρικής βρίσκονται στις προτεραιότητες της Κοινωνίας της Πληροφορίας (ΚτΠ) ΑΕ. Παράλληλα, όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Σταύρος Ασθενίδης, προτεραιότητα για την ΚτΠ ΑΕ αποτελεί η μεταρρύθμιση του δημοσιονομικού συστήματος, με τα ψηφιακά εργαλεία πάταξης της φοροδιαφυγής.
Ο επικεφαλής της ΚτΠ ΑΕ σημειώνει πως η ψηφιακή πρόοδος της Ελλάδας είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί και ότι η εταιρεία, ως μηχανισμός ωρίμανσης και υλοποίησης έργων ψηφιακού μετασχηματισμού, έχει πετύχει στο έργο της, αφού έχει καταφέρει στα τελευταία τέσσερα χρόνια να προκηρύξει 250 διαγωνισμούς και να συμβασιοποιήσει τους 199.
• Ποιος είναι ο απολογισμός του έργου της ΚτΠ ΑΕ τα τελευταία τέσσερα χρόνια;
Το εθνικό σχέδιο του ψηφιακού μετασχηματισμού, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή πριν από τεσσεράμισι χρόνια, με την Κοινωνία της Πληροφορίας να βρίσκεται στο επίκεντρο ως κεντρικός κόμβος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ωρίμανση, ανάπτυξη και υλοποίηση των μεγάλων έργων, έχει στεφθεί με επιτυχία. Στην αρχή αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία, καθώς υπήρχε μια κοινή πεποίθηση ότι τίποτα δεν μπορούσε να αλλάξει και ότι η γραφειοκρατία είναι ένα τέρας που πάντα θα κερδίζει.
Με όσα έγιναν τα τελευταία χρόνια αποδείχθηκε ότι τα αδύνατα μπορούν να γίνουν δυνατά. Πλέον η ψηφιακή πρόοδος της Ελλάδας είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, αποτυπώνεται στις αλληλεπιδράσεις πολιτών και επιχειρήσεων με το κράτος και αναγνωρίζεται σε διεθνή κλίμακα, ενώ η Ελλάδα σε πολλούς τομείς του ψηφιακού μετασχηματισμού θεωρείται καλή πρακτική.
Τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια καταφέραμε, πάντα υπό την καθοδήγηση του υπουργείου και με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, να βάλουμε τη χώρα στην τροχιά του ψηφιακού μετασχηματισμού. Με έργα και παρεμβάσεις καταλυτικής σημασίας.
Συντελέσαμε καθοριστικά στην επέκταση του gov.gr με την ψηφιοποίηση 1.500 υπηρεσιών. Πλέον το gov.gr, η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου, έχει καταχωρηθεί ήδη στη συνείδηση του κόσμου ως μια εμβληματική μεταρρύθμιση, η οποία αξιοποιείται ευρέως απ’ τους πολίτες και τους διευκολύνει στις συναλλαγές τους με το κράτος.
Παράλληλα, προκηρύξαμε 250 διαγωνισμούς από το 2019 έως σήμερα, εκ των οποίων οι 199 είναι συμβασιοποιημένοι και μόλις πέντε από αυτούς, δηλαδή ποσοστό 1,99%, οδηγήθηκαν σε κάποια νομική προσφυγή. Διαχειριζόμαστε περισσότερα από 380 έργα σε διάφορες φάσεις ωριμότητας, η πλειονότητα των οποίων χρηματοδοτείται από το «Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Ελλάδα 2.0».
Πρέπει όμως να συνεχίσουμε με όραμα, σχεδιασμό, γνώση και ομαδικό πνεύμα. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός καλπάζει εξαιτίας μιας συλλογικής προσπάθειας και δεν έχει ταβάνι. Ο στόχος μας είναι να ανοίξουμε ακόμα περισσότερο το βήμα, να ανεβάσουμε τη χώρα ακόμα ψηλότερα, αποτολμώντας ακόμα πιο μεγάλα άλματα προς το μέλλον, γιατί αξίζει στη χώρα μας και γιατί μπορούμε, αλλά και γιατί η ψηφιακή προσαρμογή της Ελλάδας εξασφαλίζει το ίδιο το μέλλον της χώρας.
• Έχω την εντύπωση ότι περάσαμε τα «εύκολα», που ήταν οι προκηρύξεις και οι συμβολαιοποιήσεις έργων, και προχωράμε στα «δύσκολα», που είναι οι υλοποιήσεις. Πόσο προετοιμασμένη είναι η ΚτΠ ΑΕ για να ανταποκριθεί και φοβάστε τυχόν καθυστερήσεις που μπορεί να στερήσουν κοινοτικούς πόρους στη χώρα;
Δεν θα έλεγα ότι οι προκηρύξεις και οι συμβασιοποίησεις των έργων ήταν «εύκολη υπόθεση», καθώς απαιτήθηκε σκληρή δουλειά απ’ όλους τους φορείς, εμπειρία και τεχνογνωσία. Αλλά, πέρα από κάθε αμφιβολία, η υλοποίηση των έργων είναι το πιο σημαντικό κομμάτι αυτής της εθνικής προσπάθειας. Επίσης, απαιτήθηκε κάτι που δεν ήταν ποτέ εύκολο στην Ελλάδα: η οριζόντια συνεργασία φορέων, οργανισμών και υπουργείων με τον συντονισμό της Κοινωνίας της Πληροφορίας.
Επικεντρωνόμαστε λοιπόν στο επόμενο και βασικό στάδιο, που είναι η επίτευξη των στόχων που εξυπηρετεί η στρατηγική της εταιρείας. Στόχοι που δεν είναι άλλοι από την επιτυχή υλοποίηση των μεγάλων ψηφιακών έργων, που σχεδίασε και προκήρυξε σε καταλυτικούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό η ΚτΠ έγκαιρα και αποτελεσματικά.
Ο εθνικός στόχος που έχουν θέσει η κυβέρνηση και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι έως το 2027 να έχει ψηφιοποιηθεί σχεδόν το σύνολο των υπηρεσιών που παρέχει το κράτος προς τους πολίτες. Αυτή είναι και η μεγάλη μας πρόκληση τα επόμενα χρόνια.
Σίγουρα ο συντελεστής δυσκολίας αυτής της προσπάθειας είναι ιδιαίτερα υψηλός, όμως έχουμε πλέον τα εχέγγυα για να τα καταφέρουμε. Όπως δήλωσε πρόσφατα και ο υπουργός, κ. Παπαστεργίου, η ΚτΠ έχει έναν τεράστιο όγκο δουλειάς και σε μεγάλο βαθμό από την επιτυχία της εξαρτάται η ψηφιακή μετάβαση της χώρας.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, όπως και ολόκληρος ο κλάδος της πληροφορικής, είναι η έλλειψη στελεχών. Το αντιμετωπίζουμε όμως με την τεχνική βοήθεια που λαμβάνουμε, καθώς μέσω αυτής εξασφαλίζουμε ανθρώπινους πόρους.
Όσον αφορά το θέμα τυχόν καθυστερήσεων, και βέβαια υπάρχει αυτή η πιθανότητα στο κάδρο, λόγω κυρίως των εγγενών προβλημάτων του Δημοσίου, αλλά θεωρώ ότι, με την οριζόντια συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων που προανέφερα, θα αποφύγουμε αυτό το ενδεχόμενο. Εμείς στην Κοινωνία της Πληροφορίας τα τελευταία χρόνια με στρατηγικό σχέδιο μετασχηματίσαμε ψηφιακά την εταιρεία σε υποδομές και κουλτούρα, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία σε αυτήν την πρόκληση.
• Πόσο βοήθησε η ΚτΠ ΑΕ στον εκσυγχρονισμό του κράτους τα τελευταία 10-15 χρόνια που υφίσταται και κατά πόσο θα έχει νόημα να συνεχίσει να υφίσταται ένας τέτοιος μηχανισμός ωρίμανσης και συμβασιοποιήσεων έργων τεχνολογίας;
Θα ήθελε να σας διορθώσω αν μου επιτρέπετε. Η Κοινωνία της Πληροφορίας μετράει 22 χρόνια ζωής και «κουβαλάει στις πλάτες της» ένα σημαντικό έργο από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας της και μάλιστα σε εποχές δύσκολες. Το TaxisNet, το Σύζευξις Ι και μια δέσμη έργων έδειξαν τον δρόμο για μια καλύτερη συνέχεια.
Κεντρικός άξονας της στρατηγικής μας είναι να βελτιώνουμε, μέσα από κάθε πρωτοβουλία και δράση μας, την καθημερινότητα όλων των πολιτών. Αυτό σημαίνει περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες, απλούστερες διαδικασίες και προώθηση των ψηφιακών έργων που θα εκσυγχρονίσουν τις ψηφιακές υποδομές της χώρας και θα δημιουργήσουν προοπτικές για να συνεχίσουμε την πρόοδο που έχουμε καταγράψει αυτήν την τετραετία.
Η ΚτΠ, με την καθοδήγηση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που ηγείται αυτής της υπερπροσπάθειας, σε συνεργασία με όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου, θα συνεχίσει να υλοποιεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό, θα ενισχύει τις ψηφιακές δυνατότητες, ώστε τα στελέχη του Δημοσίου να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, θα ανταποκρίνεται άμεσα και αποτελεσματικά στις κοινωνικές ανάγκες. Και σίγουρα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται δυναμικά. Νομίζω ότι αυτή η αλλαγή που έχει συντελεστεί μέσα σε τέσσερα χρόνια είναι καθοριστική για τη μείωση της γραφειοκρατίας, αλλά και γενικά για την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας. Πρόκειται για μια αλλαγή νοοτροπίας και φιλοσοφίας για το «τι είναι κράτος», για δραστικό περιορισμό του κατακερματισμού, για συνένωση και συμπύκνωση. Σε αυτό τον δρόμο θα συνεχίσουμε. Κινούμαστε, λοιπόν, σε τρεις άξονες: την ψηφιοποίηση του συνόλου σχεδόν των υπηρεσιών του Δημοσίου, τη διαρκή αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων και τον επανασχεδιασμό του κράτους με «άξονα» τον πολίτη.
Υπάρχει και ένα άλλο στοίχημα. H ψηφιοποίηση και η εύκολη πρόσβαση όλων των υπηρεσιών που απευθύνονται σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες ή καλύπτουν ευαίσθητες κοινωνικές ανάγκες. Και κάνω μόνο μια αναφορά στον «Προσωπικό βοηθό» και στο «Dentistpass», δράσεις με μεγάλο κοινωνικό αποτύπωμα.
• Ποια νομίζετε ότι είναι η συμβολή της εταιρείας στην ενδυνάμωση και ανάπτυξη του κλάδου της πληροφορικής;
Ο δικός μας ρόλος στην ΚτΠ είναι να βρίσκουμε τη χρυσή τομή μεταξύ των οροσήμων και της ποιότητας που πρέπει να έχουν τα έργα, για να αφήσουν το ουσιαστικό τους αποτύπωμα στη δημόσια διοίκηση και να είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τις εταιρείες για να καταλαβαίνουμε τι μπορούν να κάνουν, ώστε τα έργα που βγάζουμε να μπορούν να υλοποιηθούν.
Μέχρι στιγμής το πετυχαίνουμε, χρειάζεται όμως να γίνουν άμεσα ουσιαστικές βελτιώσεις για να πετύχουμε τους στόχους, λαμβάνοντας υπόψη τους αντικειμενικούς περιορισμούς που έχουμε, όπως τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης και φυσικά την έλλειψη εξειδικευμένου στελεχιακού δυναμικού, π.χ. projectmanagers, developers κ.λπ., ικανού να καλύψει τις ανάγκες της Δημόσιας Διοίκησης αλλά και της αγοράς.
Όμως είμαστε και ιδιαίτερα ικανοποιημένοι για την έως τώρα συνεργασία μας με τον κλάδο. Όχι μόνο γιατί έχουμε κάνει μεγάλα άλματα, αλλά γιατί με τα μεγάλα έργα που δρομολογήθηκαν, ένα μεγάλο και ικανό ανθρώπινο δυναμικό παρέμεινε στη χώρα και έχουμε – θα μου επιτρέψετε να πω- ένα braingain.
• Ποια, κατά τη γνώμη σας, σημαντικά έργα πρέπει να αναμένει από εδώ και στο εξής η αγορά από την πλευρά σας;
Κινούμαστε δυναμικά για να επεκτείνουμε «παντού» τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Σε όλο το φάσμα του Δημοσίου. Θέλουμε οι πολίτες να έχουν στα χέρια τους, στο κινητό τους, ό,τι αφορά τη ζωή τους. Να εξοικονομούν χρόνο και χρήμα και να διασφαλίζουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής με ποιοτικές υπηρεσίες.
Στην κορυφή των ψηφιακών μας παρεμβάσεων είναι η Δικαιοσύνη και η Υγεία. Με το εμβληματικό και σύνθετο έργο του E-Justice, που θα επιτρέψει την επιτάχυνση της απονομής της, αλλά και την τηλεϊατρική, που αναμένεται να καλύψει όλες τις δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας.
Προχωράμε εντατικά τη μεταρρύθμιση του δημοσιονομικού συστήματος στην κεντρική διοίκηση και τη λοιπή Γενική Κυβέρνηση (GovERP), την ενιαία ψηφιακή υποδομή εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων (CRM), όπως και σειρά μικρότερων έργων με αντικείμενο τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό δημόσιων φορέων. Ένα από τα επόμενα μεγάλα έργα που βρίσκεται στο στάδιο της διαβούλευσης αφορά τη δημιουργία συστήματος παρακολούθησης της κίνησης των οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων. Είναι ένα σύνθετο έργο με μεγάλη διασπορά σε όλη τη χώρα, που θα συμβάλει στην πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Τέλος, θα ήθελα να σημειώσω ότι στο πλαίσιο της εθνικής προσπάθειας που καταβάλλουν η Κυβέρνηση και το υπουργείο, εξασφαλίστηκε μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η υλοποίηση ενός σημαντικού έργου για την ενίσχυση των συστημάτων cyber security κρίσιμων υποδομών των φορέων του υπουργείου, με στόχο να φτιάξουμε μια πολύ πιο ασφαλή Ελλάδα στο κομμάτι της κυβερνοασφάλειας.