Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Πολίτης (ΤΑΙΠΕΔ): Στο α’ τρίμηνο του 2024 το IPO του ΔΑΑ και οι επόμενες κινήσεις

Πρόκληση αποτελεί για το ΤΑΙΠΕΔ η ολοκλήρωση της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού μέχρι του χρόνου τέτοια εποχή. Όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, Δημήτρης Πολίτης, η πρόσφατη ολοκλήρωση του διαγωνισμού ήταν μια σημαντική επιτυχία, καθώς επελέγη ο διάδοχος παραχωρησιούχος πολύ σύντομα και μάλιστα χωρίς ενστάσεις και αναβολές.

Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, σε συνέντευξή του στο powergame.gr, υπογραμμίζει την τεράστια αλλαγή που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στις διαθέσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων, για τα οποία πλέον υπάρχει πολύ μεγαλύτερος ανταγωνισμός απ’ ό,τι στο παρελθόν. Για τον ΔΑΑ ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει ότι ήδη έχουν επιλεγεί οι σύμβουλοι που θα πραγματοποιήσουν τη δημόσια εγγραφή, ενώ επιπλέον τον Νοέμβριο θα είναι έτοιμο και το ενημερωτικό δελτίο της εισαγωγής τω μετοχών στο ΧΑ.

Τι σημαίνει για τη χώρα και την οικονομία της η πρόσφατη ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού; Είναι εφικτό τον Οκτώβριο του 2024, που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης, να έχει αναλάβει τα ηνία του οδικού άξονα ο νέος παραχωρησιούχος;

Ασφαλώς και αποτελεί σημαντική επιτυχία η ολοκλήρωση του διαγωνιστικού σκέλους της διαδικασίας αξιοποίησης της Αττικής Οδού (Α.Ο.) σε σύντομο χρονικό διάστημα και με το τόσο υψηλό τίμημα, των 3,27 δισ. ευρώ. Ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη μας τη μείωση των διοδίων σε 2,5 ευρώ, αλλά και τη σημαντική αύξηση του κόστους χρήματος. Αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, καθώς οι κυκλοφοριακοί φόρτοι των αυτοκινητοδρόμων γενικότερα, καθώς και της Αττικής Οδού ειδικότερα, είναι συνάρτηση και της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας.

Πρόκληση όμως για το ΤΑΙΠΕΔ και τα αρμόδια υπουργεία είναι η εκκίνηση της νέας περιόδου παραχώρησης σε έναν χρόνο από σήμερα, οπότε και ολοκληρώνεται η τωρινή περίοδος παραχώρησης. Αν το πετύχουμε αυτό, τότε θα μπορούμε να μιλήσουμε για απόλυτη επιτυχία, καθώς η παραχώρηση της Α.Ο. είναι η πρώτη περίπτωση στην Ελλάδα όπου υπάρχει διαδοχή παραχωρησιούχου. Υπενθυμίζω ότι όταν ξεκινήσαμε τη διαδικασία, κανείς δεν περίμενε ότι θα φτάναμε έως εδώ τόσο σύντομα και χωρίς ενστάσεις και αναβολές. Αποδείξαμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε και γι’ αυτό είμαι πεπεισμένος ότι θα πετύχουμε και τον απώτερο στόχο μας.

Επιτρέψτε μου από το «βήμα» αυτό να ευχαριστήσω δημοσίως όλα τα επενδυτικά σχήματα που συμμετέχουν στη διαδικασία, όλους τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και των επενδυτών, καθώς επίσης και τα στελέχη του ταμείου για την προσήλωσή τους στον κοινό μας στόχο.

Κατά κανόνα τελευταία εμφανίζονται περισσότεροι ενδιαφερόμενοι για τα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ απ’ ό,τι στο παρελθόν. Τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια και η προσέλευση ενδιαφερόμενων επενδυτών είναι εμφανώς μεγαλύτερη;

Η διαπίστωσή σας αυτή είναι ακριβής και μας ικανοποιεί ιδιαίτερα. Πέραν του απόλυτου αριθμού ενδιαφερομένων, σημασία έχει και η ποιότητα και προέλευση αυτών. Σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι ο διαγωνισμός της Αττικής Οδού προσέλκυσε έξι δεσμευτικές προσφορές από leaders του κλάδου, Έλληνες και διεθνείς, ενώ και στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, που είναι σε εξέλιξη, έχουν κατατεθεί τέσσερις δεσμευτικές προσφορές από ελληνικά και διεθνή consortia operator λιμενικών υποδομών. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι το αυξημένο αυτό ενδιαφέρον διαχέεται σε όλους τους διαγωνισμούς και δεν περιορίζεται στα εμβληματικά περιουσιακά μας στοιχεία.

Οι λόγοι είναι, προφανώς, η πολιτική σταθερότητα και οι αυξημένες αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας και της ελληνικής οικονομίας, αλλά και το «άνοιγμα» του ΤΑΙΠΕΔ στην αγορά και τους εν δυνάμει επενδυτές. Προσπαθούμε οι διαγωνιστικές μας διαδικασίες να είναι όσο το δυνατόν πιο σύντομες, χωρίς πισωγυρίσματα και παρατάσεις, που κουράζουν τους ενδιαφερόμενους και δημιουργούν ερωτήματα.

Επίσης, ο χρονισμός των διαγωνισμών μας είναι δυναμικός, υπό την έννοια ότι προτεραιοποιούμε περιπτώσεις όπου οι συνθήκες της αγοράς προκαλούν και αναδεικνύουν αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον. Δεν είναι, προφανώς, τυχαίο ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα ετοιμάζουμε 3 νέους διαγωνισμούς για τουριστικές, λιμενικές, υποδομές/μαρίνες, όταν όλη η αγορά γνωρίζει την έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής και παράλληλα διαπιστώνεται ότι το ¼ περίπου των yacht charters παγκοσμίως γίνεται στην Ελλάδα.

Αντίστοιχα, και στα λιμάνια επισπεύδουμε τις διαδικασίες καθώς, λόγω -κυρίως- των γεωπολιτικών εξελίξεων οι δυνητικοί εμπορικοί και ενεργειακοί κόμβοι αποκτούν ιδιαίτερη δυναμική και αξία.

Πρόσφατα στη Βουλή συζητήθηκαν κάποιες διατάξεις που αφορούν τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ. Ποια η σημασία τους και γιατί είναι απαραίτητες;

Oι ρυθμίσεις αυτές ουσιαστικά συμπληρώνουν και εξειδικεύουν το κανονιστικό πλαίσιο που έχει δώσει ο νομοθέτης στο ΤΑΙΠΕΔ για την επίτευξη των στόχων του, που δεν είναι άλλοι από την ορθολογικότερη αξιοποίηση των περιουσιακών του στοιχείων για προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Οι νέες διατάξεις του Ν.5047/2023 διευκολύνουν το Ταμείο να χρησιμοποιήσει την Ελληνική Κεφαλαιαγορά και το Χρηματιστήριο για τους παραπάνω στόχους μέσω της εισαγωγής νέων εταιρειών και μετοχών στο ΧΑΑ ή και διάθεσης μετοχών εισηγμένων εταιρειών που έχει στην κατοχή του.

Είναι πιστεύω προφανές ότι οι ρυθμίσεις αυτές είναι προς όφελος και του Χρηματιστηρίου Αθηνών, καθώς μπορούν να εισαχθούν νέες εταιρείες, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα και στους Έλληνες ιδιώτες επενδυτές να τοποθετηθούν σε αυτές -όπως ο ΔΑΑ-, αλλά και να ενισχυθεί η διασπορά και εμπορευσιμότητα των ήδη εισηγμένων που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, όπως π.χ. η HELLENIQ ENERGY, στοχεύοντας σε μία ρεαλιστικότερη αποτίμηση της αξίας τους. Οποιεσδήποτε, φυσικά, κινήσεις στο ΧΑ θα γίνουν εάν οι σχετικές αποτιμήσεις είναι εύλογες και οι συνθήκες της αγοράς είναι ευνοϊκές.

Καθώς αναφερθήκατε ήδη στην εισαγωγή του ΔΑΑ στο ΧΑ, ποιες είναι οι προσδοκίες σας από την κίνηση αυτήν και τι νεότερο υπάρχει ως προς τη διαδικασία;

Ο τρόπος λειτουργίας, το management και τα οικονομικά αποτελέσματα του ΔΑΑ είναι, πέρα από κάθε αμφιβολία, εντυπωσιακά και best of class. Εκλείπει, λοιπόν, ένας από τους κύριους λόγους αξιοποίησης μέσω διάθεσης σημαντικού μεριδίου σε τρίτο επενδυτή, που είναι η βελτίωση του management και των αποτελεσμάτων. Άρα, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε το ποσοστό που έχουμε στο ΔΑΑ για την επίτευξη ευρύτερων στόχων.

Επιλέχθηκε η εισαγωγή στο ΧΑ, καθώς το μέγεθος της εταιρείας αλλά και ο κλάδος των μεταφορών/τουρισμού αναμένεται να προσελκύσει νέους διεθνείς επενδυτές στο ΧΑ και η μετοχή του ΔΑΑ να αποτελέσει ουσιαστικά proxy για να τοποθετηθεί κάποιος στον Ελληνικό Τουρισμό και την Ελληνική Οικονομία, γενικότερα. Είναι αυτονόητο ότι ένα μέρος των μετοχών θα διατεθεί μέσω Δημόσιας Προσφοράς στην Ελλάδα, κάτι που δεν θα ήταν εφικτό αν είχε ακολουθηθεί άλλη διαδικασία αξιοποίησης.

Όπως γνωρίζετε, η διαδικασία είναι σε εξέλιξη, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το πρώτο τρίμηνο του 2024. Σύντομα θα έρθει στη Βουλή προς κύρωση η τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης που προσαρμόζει τις προβλέψεις για την εταιρική διακυβέρνηση στις απαιτήσεις για τις εισηγμένες εταιρείες. Το ενημερωτικό δελτίο θα κατατεθεί στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς προς αξιολόγηση εντός του Νοεμβρίου, καθώς η διάθεση των μετοχών θα γίνει με βάση τα αποτελέσματα του 9μήνου 2023, ενώ έχουμε ήδη ολοκληρώσει την επιλογή του συνόλου των τραπεζών, ελληνικών και ξένων και των ΕΠΕΥ που θα μας συνδράμουν σε αυτήν την προσπάθεια.

Ποιος πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ στο μέλλον;

To ΤΑΙΠΕΔ έχει αποκτήσει μια εξειδικευμένη και μοναδική στον ευρύτερο δημόσιο τομέα τεχνογνωσία αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, λόγω φυσικά και του ιδιαίτερου κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας. Ήδη το ΤΑΙΠΕΔ μετεξελίσσεται και αναγνωρίζεται ως φορέας αυτής της εξειδίκευσης και τεχνογνωσίας, η οποία και τίθεται στη διάθεση του ευρύτερου Δημοσίου και του Ομίλου Εταιρειών του Υπερταμείου.

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως γνωρίζετε, η κυβέρνηση ανέθεσε στο ΤΑΙΠΕΔ τη διαδικασία αξιοποίησης ενός σημαντικού μέρους των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) για λογαριασμό των δικαιούχων/φορέων του Δημοσίου. Αναφέρω επιγραμματικά το πρόγραμμα του υπουργείου Υγείας για την ανακαίνιση και αναβάθμιση Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας σε όλη τη χώρα, καθώς και σημαντικό μέρος του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ» του Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Αλλαγής.

Στόχος μας είναι να συνεχίζουμε να θέτουμε την τεχνογνωσία αυτήν στη διάθεση όλων των φορέων που έχουν περιουσιακά στοιχεία προς ωρίμανση και αξιοποίηση. Είναι ευνόητο ότι τα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία και τα όποια έσοδα προκύπτουν παραμένουν στην ιδιοκτησία και προς όφελος των φορέων. Ήδη εργαζόμαστε σε αυτό το πλαίσιο σε συγκεκριμένα έργα, όπως για παράδειγμα την αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ, για δημιουργία Κέντρου Logistics ή την αξιοποίηση των χιονοδρομικών κέντρων Βασιλίτσας και Σελίου για λογαριασμό της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των τοπικών αυτοδιοικητικών Αρχών.

Αντίστοιχη είναι και η δυνατότητα συνεισφοράς του ΤΑΙΠΕΔ στον τομέα των λιμενικών υποδομών, καθώς πέραν του ορισμού μας ως Αρχής Σχεδιασμού για τους δέκα Οργανισμούς Λιμένων όπου έχουμε μετοχική συμμετοχή, δίνεται η δυνατότητα στον εκάστοτε υπουργό να ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχή Σχεδιασμού και για λιμενικές υποδομές που δεν έχουμε μετοχική συμμετοχή. Ουσιαστικά, αναγνωρίζεται έτσι η εξειδίκευσή μας στη στρατηγική ανάπτυξη λιμενικών υποδομών και τίθεται ευρύτερα στη διάθεση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ήδη εργαζόμαστε για την ολοκλήρωση των χωρικών πλάνων ανάπτυξης για τους λιμένες Μυτιλήνης, Κύμης και Χαλκίδας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!