THEPOWERGAME
Ξεκίνησε η δεύτερη ψηφιακή μεταρρύθμιση στον ΕΦΚΑ που αναμένεται να μετατρέψει τον ασφαλιστικό φορέα σε ένα καθαρό ψηφιακό εργαλείο, μέσα από δυο μεγάλα έργα που χρηματοδοτεί το Ταμείο Ανάκαμψης και έχουν ως στόχο την έκδοση συντάξεων μέσα σε ένα μήνα από την υποβολή της αίτησης, καθώς μέσα από το σύστημα «ΑΤΛΑΣ» θα μπορεί ο κάθε ασφαλισμένος να βλέπει όλο τον εργασιακό του βίο.
Τα έργα αφορούν στην αναβάθμιση του συστήματος ψηφιακής απονομής συντάξεων «ΑΤΛΑΣ» και στην ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του κάθε ασφαλισμένου.
Όπως εξηγεί στη συνέντευξη του ο Α’ υποδιοικητής του ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης, «πρόκειται για έργο – πυλώνα της ελληνικής κοινωνικής ασφάλισης. Και αυτό διότι, για πρώτη φορά, επιτυγχάνεται η δημιουργία ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, που εξυπηρετεί έναν ενιαίο Οργανισμό με μια (και μόνο) βάση δεδομένων, για τη διαχείριση τόσο των ασφαλιστικών θεμάτων (συντάξεις, παροχές, ασφάλιση) όσο και των οικονομικών συναλλαγών με τον φορέα σε πραγματικό χρόνο (πληρωμές, βεβαιωμένες οφειλές, έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας, κ.α.), με βασικό στόχο την περαιτέρω απλοποίηση και τυποποίηση και καταγραφή όλων των διαδικασιών και την αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες».
Το νέο αυτό σύστημα προβλέπει τη διαλειτουργικότητα με άλλους φορείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, ώστε να διευκολυνθεί η επικοινωνία του πολίτη με τον Οργανισμό. Το νέο Ο.Π.Σ., σε συνδυασμό με τη ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του κάθε ασφαλισμένου (δεύτερο έργο του Ταμείου Ανάκαμψης) είναι το νέο εργαλείο του Οργανισμού για την ταχεία και ορθή απονομή των συντάξεων και την ενημέρωση των ασφαλισμένων, σε πραγματικό χρόνο, για τον ασφαλιστικό τους βίο.
«Για την υλοποίηση του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος καίρια είναι η συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού του Ε.Φ.Κ.Α., το οποίο καθημερινά εκπαιδεύεται στα συστήματα νέας τεχνολογίας και στις συνεχώς εξελισσόμενες διαδικασίες και παράλληλα εργάζεται στον σχεδιασμό και την εφαρμογή των καινούργιων ψηφιακών διαδικασιών», σημειώνει ο κ. Βαρβέρης, τονίζοντας ότι «το ανωτέρω έργο αποτελεί τη στέρεη βάση για την πλήρη αναδόμηση του Φορέα, με προσανατολισμό στη νέα ψηφιακή εποχή και τη θεμελίωση μιας πραγματικής σχέσης εμπιστοσύνης με τους ασφαλισμένους και την κοινωνία στο σύνολό της».
Ο κ. Βαρβέρης, αναφέρεται και στα προβλήματα και τις ελλείψεις που βρήκαν στον ΕΦΚΑ που ήταν «πολλά και σοβαρά»: ανισότητες πάσης φύσεως, πολυνομία, απουσία ενιαίου κανονισμού ασφάλισης, κατακερματισμένη διασύνδεση μεταξύ ηλεκτρονικών εφαρμογών. Όλα τα παραπάνω καθιστούσαν τον Οργανισμό δύσκαμπτο, προβληματικό στη λειτουργία και εν τέλει μη φιλικό στον πολίτη.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως επισημαίνει ο υποδιοικητής του ΕΦΚΑ, ότι «πάνω από 620.000 συντάξεις, που λίμναζαν για χρόνια, εκκαθαρίστηκαν μέσα σε 24 μήνες. Απλά πράγματα, όπως η απόδοση εξόδων κηδείας στους δικαιούχους διεκπεραιώνονται μέσα σε λίγες ημέρες και όχι σε χρόνια, όπως γινόταν στο (όχι τόσο μακρινό) παρελθόν. Επιπλέον, κατέστη πια εφικτή η επικοινωνία των ασφαλισμένων με τον ΕΦΚΑ (μέσω άρτια εκπαιδευμένων εκπροσώπων του), με τη χρήση της τηλεφωνικής γραμμής 1555».
Δεν ξεχνά να εξάρει τη «σκληρή -ομαδική και συντονισμένη- δουλειά του ανθρώπινου δυναμικού» του Φορέα, με συνεχείς ενημερώσεις, μελέτη και αξιοποίηση των δυνατοτήτων όλων των εργαζομένων, που κορυφώθηκαν τους τελευταίους μήνες, απέφεραν καρπούς: το εγχείρημα του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΕΦΚΑ άρχισε να παίρνει επιτέλους μορφή, η οργανωτική και λειτουργική ενοποίηση των κατ’ ιδίαν φορέων έγινε πράξη και τα αποτελέσματα ήταν πλέον ορατά στους πολίτες. Οι διαδικασίες παρουσίασαν πρωτοφανή επιτάχυνση, κυρίως ως προς την απονομή συντάξεων, με άμεσο αποτέλεσμα τη λήξη του πολυετούς καθεστώτος ομηρίας χιλιάδων ασφαλισμένων.
Επισημαίνει ωστόσο, ότι αυτά «δεν είναι αρκετά», καθώς «οι πολυσυζητημένες παθογένειες του Φορέα έχουν μεν αντιμετωπιστεί σε ικανοποιητικό βαθμό, ωστόσο το νέο διακύβευμα για τον e-ΕΦΚΑ είναι πλέον να διατηρήσει το υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών προς τον πολίτη, καθώς και να υποστηρίξει τον “e” χαρακτήρα του, με νέες ψηφιακές υπηρεσίες, που θα αφορούν στο σύνολο της επιχειρησιακής λειτουργίας του.
Στο πλαίσιο εφαρμογής αυτών των ψηφιακών δυνατοτήτων, μετά την επίτευξη του δύσκολου έργου της εκκαθάρισης των εκκρεμών συντάξεων, προτεραιότητά μας, μέχρι την ολοκλήρωση του εμβληματικού νέου Ο.Π.Σ., αποτελεί τόσο η ταχεία επίλυση των δυσχερών συνταξιοδοτικών περιπτώσεων, όσο και η γενικότερη βελτίωση της λειτουργικής δομής στην παροχή των συντάξεων».
Ο υπουργός Εργασίας Άδωνις Γεωργιάδης, -όπως σημειώνει ο υποδιοικητής του ΕΦΚΑ- αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του έθεσε ως βασική προτεραιότητα – ταυτόχρονα με τις προγραμματισμένες και σε εξέλιξη μεταρρυθμίσεις – τη διατήρηση του υψηλού ρυθμού απονομών των κύριων συντάξεων και των εφάπαξ, καθώς και τη βελτίωση στους χρόνους απονομής των επικουρικών και διεθνών συντάξεων.
Περαιτέρω, και προς την κατεύθυνση της προάσπιση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των πολιτών και την αποκατάσταση τυχόν αδικιών εις βάρος τους, θεσπίζεται η αναλογική περικοπή στη σύνταξη των εργαζόμενων συνταξιούχων, οι οποίοι θα παύσουν να «τιμωρούνται» με την οριζόντια παρακράτηση κατά 30% και θα μπορούν πλέον να εργάζονται νόμιμα, χωρίς να εξωθούνται στη «μαύρη» εργασία.
Δεύτερη μεγάλη παρέμβαση αποτελεί η εύρεση λύσης στο ευαίσθητο θέμα των χρεών χιλιάδων ασφαλισμένων, κυρίως ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι δεν καταφέρνουν να λάβουν σύνταξη λόγω της υπέρβασης του επιτρεπόμενου ανά κατηγορία ορίου οφειλών. Με δίκαιους ελεγκτικούς μηχανισμούς, όσοι αντιμετώπισαν ανυπέρβλητες δυσχέρειες στο τέλος του εργασιακού τους βίου και υπήρξαν συνεπείς στις ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους κατά το μεγαλύτερο μέρος αυτού, θα μπορούν πλέον να εξασφαλίσουν τη σύνταξη που δικαιούνται για τους κόπους μιας ολόκληρης ζωής, με το Κράτος πλάι τους ως σύμμαχο και όχι απέναντί τους ως τιμωρό.
«Η εποχή που ο e-Ε.Φ.Κ.Α. αναλίσκεται αποκλειστικά και μόνο στη διαχείριση της καθημερινότητας και των εκκρεμοτήτων βαίνει προς το οριστικό τέλος της», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Βαρβέρης. «Στόχος μας είναι να αποτελέσει έναν σύγχρονο ψηφιακό Ασφαλιστικό Φορέα, με πρωταρχικό μέλημα την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους ασφαλισμένους του, δηλαδή υπηρεσιών με ακρίβεια, ταχύτητα και επαγγελματισμό και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος με διαφάνεια, αντικειμενικότητα και σεβασμό τόσο απέναντι στον διοικούμενο όσο και στον εργαζόμενο του Φορέα».