THEPOWERGAME
Στον διπλασιασμό των τουριστικών εσόδων στοχεύει φέτος η τουριστική βιομηχανία της χώρας, σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο του Ομίλου Goldair, Καλλίνικο Καλλίνικο. Η αγορά ωστόσο, προσθέτει δεν είναι ευχαριστημένη, αφού η πρόβλεψη αυτή αντιστοιχεί μόλις στο 50% των εσόδων του 2019.
Ο κ. Καλλίνικος ως αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ και πρόεδρος του Συμβουλίου Εφοδιαστικής Αλυσίδας του ΣΕΒ στη συνέντευξή του στο powergame.gr αναφέρεται στα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία στην χώρα, τόσο στην τουριστική της βιομηχανία όσο και τoν κλάδο του logistics.
Σημειώνει ότι η χώρα μας πρέπει να αποκτήσει νέες «βαριές βιομηχανίες», πέρα από τον Τουρισμό και ότι το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί μοναδική ευκαιρία για να το πετύχουμε αυτό ως χώρα. Ακόμη αναφέρει ότι η κυβέρνηση έδειξε θετικά αντανακλαστικά για την ανακούφιση των πληττόμενων επιχειρήσεων από τις επιπτώσεις της πανδημίας, παρόλο που οι αεροπορικές μεταφορές απαιτούν ακόμη ειδικό ενδιαφέρον.
Ολόκληρη η συνέντευξη του αντιπροέδρου του ΣΕΤΕ και προέδρου του Συμβουλίου Εφοδιαστικής Αλυσίδας του ΣΕΒ στο powergame.gr και τον Βαγγέλη ΜανδραβέληQ
- Κατ’ αρχάς θα ήθελα μια εκτίμηση για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εφέτος, αλλά και του τουρισμού ειδικότερα, που αποτελεί την «βαριά βιομηχανία» της χώρας. Κατά τη γνώμη σας, με πόσους τουρίστες και τι τουριστικά έσοδα πιστεύετε θα ήμασταν ευχαριστημένοι για το 2021;
Η πορεία της ελληνικής οικονομίας θα κριθεί εν πολλοίς από την πορεία και την εξέλιξη της πανδημίας, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, ειδικά στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική. Τα στοιχεία που έχουμε μέχρις σήμερα, αλλά και ο τρόπος που έχει αντιμετωπίσει η Ευρώπη συνολικά το ζήτημα του εμβολιασμού δεν αφήνουν περιθώρια για αισιοδοξία. Παρότι η εικόνα που είχαμε όλοι μας πέρυσι ήταν πως το καλοκαίρι του 2021 θα είναι μια καλή σεζόν για τον τουρισμό, ωστόσο, το γεγονός ότι βρισκόμαστε λίγο πριν το Πάσχα σε καθεστώς περιοριστικών μέτρων, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο σύνολο της Ευρώπης, δεν αφήνει, όπως ανάφερα, ιδιαίτερα περιθώρια για αισιοδοξία. Παρόλα αυτά, όπως είπατε και εσείς, ο τουρισμός είναι η «βαριά βιομηχανία» της χώρας και δεν υπάρχει χώρος για μεμψιμοιρίες την ώρα της κρίσης. Και η Κυβέρνηση και οι θεσμικοί φορείς του τουρισμού και οι επιχειρήσεις κάνουμε το καλύτερο δυνατό να κρατήσουμε την τουριστική επισκεψιμότητα της χώρας ψηλά και πιστεύω ότι έως το καλοκαίρι υπάρχει λίγος, αλλά υπάρχει, χώρος για βελτίωση της κατάστασης. Οι προβλέψεις μας για τα τουριστικά έσοδα για το 2021 είναι της τάξης των 9 δισ. ευρώ, ήτοι, περίπου το 50% των εσόδων του 2019. Προφανώς και δεν μπορούμε να είμαστε ευχαριστημένοι με έσοδα και τουριστική κίνηση που βρίσκεται πολύ κάτω από το ορόσημο του 2019, αλλά, όπως ανάφερα οι συνθήκες είναι πρωτοφανείς και όλοι μας πρέπει να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων για να βγούμε δυνατοί στο ξέφωτο την επόμενη μέρα.
- Πως επηρεάστηκε ο όμιλος Goldair από την πανδημία; Υπάρχουν κάποιες δραστηριότητες του που επηρεάστηκαν θετικά;
Ο Όμιλός μας επέδειξε εντυπωσιακή ανθεκτικότητα και σε αυτήν αλλά και στην προηγούμενη οικονομική κρίση που διήρκησε σχεδόν για μια δεκαετία. Παραμείναμε και παραμένουμε, παρά τις δυσκολίες, σταθεροί και προσηλωμένοι στο επενδυτικό μας πρόγραμμα και δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι η εταιρεία μας δεν σταμάτησε να αναπτύσσεται και να μεγεθύνεται και στους χώρους δραστηριότητάς της, αλλά και σε νέους επιχειρηματικούς τομείς καθ’ όλη την διάρκεια και της οικονομικής κρίσης, αλλά και της πανδημίας. Και η ανάπτυξή μας δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια αυξήσαμε την παρουσία μας σε περισσότερες απόπέντεχώρες, ενώ επεκταθήκαμε και σε νέους τομείς δραστηριότητας, όπως τις σιδηροδρομικές μεταφορές, δημιουργώντας την πρώτη ιδιωτική εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών το 2017, μετά την απελευθέρωση της αγοράς. Συνεπώς, μπορούμε να ισχυριστούμε πως παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, το πρόσημο για τον όμιλο μας παραμένει πάντα θετικό.
- Υπήρξε μέχρι σήμερα στήριξη του ομίλου Goldairαπό την κυβέρνηση και σε ποιο επίπεδο; Επίσης πως κρίνετε γενικότερα τα μέτρα στήριξης της επιχειρηματικότητας που πήρε ηκυβέρνηση;
Η κυβέρνηση, οφείλουμε να πούμε πως κινήθηκε ταχύτατα και επέδειξε θετικά αντανακλαστικά που κράτησαν την οικονομία όρθια στην δύσκολη πορεία της πανδημίας. Τα μέτρα που πάρθηκαν, και αφορούν λίγο πολύ όλες τις πληττόμενες επιχειρήσεις χαρακτηρίζονται από συνέπεια και συνέχεια. Ωστόσο, για ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να μην επαρκούν ή να μην καλύπτουν επαρκώς τα κενά που έχουν δημιουργήσει τα περιοριστικά μέτρα στην οικονομία. Για παράδειγμα, σε όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών, η επιβολή των απαγορεύσεων, σε συνδυασμό με την υποχρέωση διατήρησης δομών και υπηρεσιών σε λειτουργικό επίπεδο στον χώρο του αεροδρομίου, επέβαλε υψηλά λειτουργικά κόστη χωρίς την δυνατότητα αποζημίωσης ή ενίσχυσης με ειδικότερο τρόπο αυτών των επιχειρήσεων. Αυτό είναι ένα ειδικό πρόβλημα, που η Κυβέρνηση πιστεύω μπορεί να εξετάσει με πιο στοχευμένο τρόπο.
- Φέτος πως θα εξελιχθούν τα μεγέθη του ομίλου και ποιοι επιμέρους τομείς δραστηριοτήτων σας αναμένεται να συμβάλλουν θετικά;
Όπως σας ανάφερα και προηγουμένως, ο Όμιλός μας επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, όχι μόνο στην παρούσα υγειονομική κρίση, αλλά και στην προγενέστερη οικονομική κρίση. Ο Όμιλος επεκτείνεται διαρκώς, και αυτό δεν αφορά μόνο τις υφιστάμενες αλλά και τις νέες δραστηριότητες. Τα νούμερα συνολικά θα εξαρτηθούν, σε έναν βαθμό, από την πορεία των αεροπορικών δραστηριοτήτων, ενώ όσον αφορά τον τομέα του Cargo η Goldairπαραμένει η κυρίαρχη εταιρεία Logistics στην Ελλάδα, χωρίς αξιοσημείωτες μεταβολές στον τζίρο της.
- Τα μέσα ενημέρωσης αναφέρονται σε μια υψηλή επενδυτική κινητικότητα στο τομέα των υπηρεσιών μεταφορών και logistics στη χώρα μας. Ισχύει αυτό και σε ποιο βαθμό; Μπορεί η χώρα μας να καταστεί διαμετακομιστικός κόμβος εμπορευμάτων και αγαθών; Ποιος νομίζετε ότι θα είναι ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης προς την κατεύθυνση αυτή;
Η Ελλάδα όχι μόνο μπορεί αλλά και οφείλει να γίνει κόμβος διαμεταφορών της Ευρώπης, καθώς ενώνει τρείς ηπείρους και έχει όλες τις απαραίτητες βασικές υποδομές για να τα καταφέρει. Συνεπώς, η διαφαινόμενη υψηλή κινητικότητα αποτυπώνει τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στον κλάδο. Εδώ πρέπει να τονίσω πως ο εν λόγω κλάδος απαιτεί υψηλές μακροχρόνιες επενδύσεις, όπως, για παράδειγμα, και η μεταποίηση, αλλά επιδεικνύει πολύ υψηλότερη ανθεκτικότητα έναντι των οικονομικών κύκλων, αλλά και έναντι έκτακτων φαινομένων όπως η πανδημική κρίση που βιώνουμε. Εάν δείτε τα μεγέθη των αναπτυγμένων οικονομικά χωρών της Βόρειας Ευρώπης, θα διαπιστώσετε ότι ο τομέας των διαμεταφορών έχει περίπου τον ίδιο αντίκτυπο στην οικονομία τους με τον τομέα της μεταποίησης, που είναι από τους πλέον αναπτυγμένους. Η Ελλάδα μπορεί λοιπόν και οφείλει να έχει εναλλακτικά οικονομικά σχέδια, αλλά και να αναπτύσσεται προς πάσα δυνατή κατεύθυνση, δημιουργώντας εναλλακτικές «βαριές βιομηχανίες». Το ταμείο ανάκαμψης θεωρώ πως πρέπει να επενδύσει πόρους στον τομέα των διαμεταφορών, οι οποίοι όχι μόνο θα αποδώσουν παραπάνω από τα αναμενόμενα, αλλά θα παραμείνουν και στην χώρα ως υποδομές διαρκείας.